lördag 19 oktober 2013

Side, Lördag 19 oktober

Tjejerna somnade vid 22.30 i går och vi satt uppe och pratade ända tills klockan 00.45 - tiden rinner iväg när man väl börjar. Innan läggdags så försökte vi fixa till duschen genom att vrida på termostaten och sen så skulle Susanne duscha - men det var lika som förut. Svinkallt i 5 min och sen tokvarmt i 30sek, inte bra. Jag hade sms Dojjan under kvällen och fick till svar att duschen kunde krångla lite man fick greja lite med termostaten. Så vi försökte justera igen och hoppades på att det skullle bli bra till nästa morgon. 

Karma hade en hyfsad natt men hostade nån timme när vi skulle sova och började hosta nån timme vid småtimmarna. Jag vaknade först av morgonbönen som SKREKS ut...men somnade om och sen vaknade vi klockan 9.30...helt galet! Då sov både Susanne och Fia så vi var först ut. Det tog inte lång stund förren dom hade vaknat och hela gänget satt och åt frukost. 

Efter frukost så tog Susanne med sig tjejerna till poolen och jag stannade kvar för att försöka duscha (hade inte duschat än sen jag kom ner). Jag höll tummarna kanske det hade fixat sig under natten men ICKE samma skit igen...svinkallt i en lååång stund och sen tokvarmt i 30sek skit också. Det var bara att bita ihop för jag var tvungen att duscha fy fan det var inte kul.... 
För att få lite koll på läget så ringde jag pappa Rör-Benke och förklarade läget. Utifrån det jag berättade så sa han snabbt att det måste vara fel på termostaten och han sa att vi måste prata med portvakten. 
Idag vågade tjejerna bada trots iskallt poolvatten. 
Bra flytgrejer
Bra solgrejer:)

Efter duschen gick jag ner men ingen portvakt fanns på plats så jag gick ner till tjejerna som låg och solade. Vi träffade på en som bodde på området och frågade honom hur hans dusch var och han hade också problem men inte som vi hade .Han sa direkt att det är något fel som portvakten skulle kunna fixa. Efter ett litet tag så kom portvakten och jag högg honom direkt, förklarade läget och han hajjade och hängde med upp till lägenheten. 


Han började fixa med termostaten på en gång och såg nöjd ut - efter ett tag så började han förklara hur det låg till och skulle visa att det nu var fixat...men det gick väl sisådär för det var SVINKALLT i en låååång stund och sen tokhett i 30sek. Jahapp ingen skillnad trots fixade. Han sa att det var fel på termostaten och att han var tvungen att ringa hans manager som skulle fixa det här men det var ju lördag och i morgon söndag så han kunde komma tidigast måndag - tackar för det, det var bara att gilla läget och ta en fight med småtjejerna igen när det skulle bli dags att duscha:(.

Vi låg vid poolen fram till ca klockan 13.30 då gick Susanne och tjejerna upp till lägenheten för att börja med lunchen, jag gick iväg för att shoppa lite i mataffären. Jag tog med mig min frysväska och två vattenflaskor som jag hade haft i frysen för nu skulle glass inhandlas:). Vi hade köpt en flaska vin i går som vi inte kunde dricka för det inte fanns någon vinöppnade i lägenheten så det skulle också inhandlas (det här behöver inte Jörgen läsa då han var på Susanne flera ggr innan hon åkte och påpekade att hon skulle ta med sig en korkskruv...)

Vi har inte riktigt hittat någon bra mataffär - det finns flera stycken i området men alla är små och har ett väldigt begränsat sortiment. Väl nere i affären så gick det sådär, korkskruv fanns inte (det var andra affären vi var inne i utan att hitta nån) men glass fanns det så jag fyllde frysväskan och sen lite smått och gott till bland annat lunchen och kommande frukost. 

När jag kom hem så var Susanne i full gång med pannkakor och tjejerna åt med god aptit - sen var det dags för vår lunch och Susanne svängde ihop en jättegod omelett. Efter lunchen så tänkte vi nu jäklar måste vi hitta en bra mataffär så vi alla 4 gick iväg på mat-varuaffär-jakt. Vi hade fått information om att det skulle finnas en större butik lite längre bort så vi styrde kosan dit - vi hittade en affär som såg stor ut men när vi kom in så var den typ som dom andra som vi hade hittat och INGEN korkskruv. Nu hade tjejerna redan tröttnat - dom ville hem och leka på lekplatsen som grannhuset har så det vara bara att vända och hoppas att vi skulle hitta en affär på vägen. Vi hittade en liten butik som vi gick in i och BINGO både korkskruv och badring hittade vi och roliga skjutvattenvapen till tjejorna, perfekt. Dom hade även öl så vi köpte några öl att ta med oss hem. 
Bra lekplats

När vi kom hem så tog jag tjejerna till lekplatsen medans Susanne gick hem med inköpen. Lekplatsen ligger precis bredvid vårt hus och det området ägs av samma person som det här området så det var inge problem alls att vara där, dom hade även en liten barnpool.  Allt var perfekt förutom en liten miss....solen var bara där fram till typ klockan 14 så det var skugga och då blev det inte lika skönt för oss men för tjejerna spelade det absolut ingen roll dom hade hur kul som helst. 

Roligast hittills på hela resan var när Karma råkade skjuta på Susanne med sin vattensprutare. Susanne som är tydlig och pratar med hela handen hade förklarat för tjejerna att OM dom börjar spruta på oss så tar hon pickan direkt och kastar den, inget snack. Så vattensprutaren ska man spruta på allt annat än på oss, punkt.  Mitt i leken så råkade Karma få snedträff och sköt Susanne rakt i ögat hahahaha Susanne skrek till och Karma blev LIVRÄDD och kastade iväg sin vattensprutare och sa förlåt och såg ut som en blandning av en ertappad hund och en rädd hund hahaha jag fick en skrattattack och höll på att bryta ihop och Susanne fick även hon en skrattattack och sen Karma som såg livrädd ut på det och undrade "vad häder nu" hahahaha  - jag fick bara fram...det här får du sköta själv du har ju sagt klart och tydligt vad som skulle hända om du fick sprut på dig. Det löste sig bra och Karma fick behålla sin vattenspruta men jag tror att hon inte kommer att få någon snedträff igen:). 
Vattensprutare...
Äntligen en kall....

Efter lite lek så övertalade vi tjejerna att gå tillbaka till vår pool där solen fortfarande sken så vi fick en härligt skön eftermiddagssolning på ca 30-45min med lek i vattnet innan det var dags att gå upp och fixa till oss för vi hade bestämt oss för att åka in till Side för att äta middag. 


Vi beslöt att vi skulle ta fighten med duschningen när vi kom hem från Side så det gick snabbt att byta om. Vi gick ner och portvakten beställde en taxi åt oss - det tog lång tid innan den kom och då kände vi att det skulle bli en kall kväll....
Inte visste vi att dom hade en filial här nere....

Vi åkte in med Taxin det tog ca 5 min och kostande 15 lira ca 53kr hur bra som helst. Vi kom fram till Side och kollade läget men kom fram till ganska snabbt att det var mat som gällde först och sen om vi orkade kunde vi gå i butiker. Vi blev uppraggade av en inkastare och tänkte...ja va fan..varför inte och det visade sig vara ett lyckokast. Dom hade bra tryck i Wifin, riktigt bra lekborg och jättegod mat som vi alla blev nöjda över. Jag åt kyckling faijtas, Susanne åt räk fajitas, Karma åt långa kyckling nuggets och Fia platta köttbullar och spagetti - innan dess en förrätt med lite meze och vitlöksbröd och 2 Efes och 2 äppeljos - 66€, det märks att vi har kommit ner till stan allt är lite dyrare här än uppe hos oss. 


Innan maten så satt jag och Susanne och surfade runt medans tjejerna hade superkul i lekborgen, den stod precis bredvid vårt bord så det var kanon. Restaurangen låg på ett tak och det blåste och var kallt - Susanne och jag frös medans tjejerna körde all-in i lekborgen och verkade inte vara berörda av kylan. Efter maten så hade vi tänkt att gå och kolla i affärer med det var så kallt och vi var trötta så det blev en glass och sen hem med taxi. 

När vi kom hem så stod DUSCHNING på agendan, både tjejerna var tvungna att tvätta håret så det var en utmaning att få det här att fungera utan det skulle bli krig. Susanne värmde vatten i vattenkokaren och sen in i duschen - det gick mycket bättre för Fia den här gången än det gick igår så det gick snabbt och nästan inget grin - sen var det Karmas tur...det gick inte lika bra. Det blev en mindre fight inne i badrummet men till slut så gick hon med på att duscha och tvätta håret i iskallt vatten och sen skölja ur håret i varmtvatten och kroppen i varmt vatten - fick blanda vatten från vattenkokaren och kallt vatten i en balja och sen skölja henne. 

Efter bad och torkning var klockan redan 22.00 så det blev Mamma Mu i sängen och sen efter 15 min var både tjejerna så klara så det var godnatt, dom hade somnat både två innan 22.30.

Jag och Susanne satt uppe en liten stund till men det blev en tidig kväll för oss då vi också var trötta. God Natt!

1 kommentar:

  1. Hej och TACK för att vi får börja dagen i sällskap med er.Börjar fundera på om du inte behöver ha en veckas semester när du kommer hem.Var rädda om er.Kramar från H-sand

    SvaraRadera