söndag 20 oktober 2013

Side, Söndag 20 Oktober

Jag vaknade klockan 02.00 av att Karma spydde ner hela sängen och mig - det var bara att gå upp och rädda det som kunde räddas. 

Dra bort allt från sängen och in i tvättmaskinen. Så typiskt att det skulle hända när vi inte har fungerande dusch så det var bara att värma vatten i vattenkokarn medans Karma stod och väntade, sen tvätta av henne så gott det gick. Hon var så duktig stod helt yrvaken med spya över hela kroppen och väntade snällt att bli ren. Efter tvätt och byte av sängkläder så gick vi och la oss igen - hon fick en liten spyattack till efter 30min sen så sov hon hela natten.

Vi sov till klockan 9 då vaknade Karma. Hon mådde inte illa utan var bara lite matt efter nattens bravader. Det var nog en blandning av både lite dålig kyckling och massa slem då hon är ganska förkyld och hostar slem hela tiden. Ingen av oss andra mår dåligt så vi får hoppas att det bara var en engångsgrej.

Straxt efter vaknade även Fia och Susanne. Sen var det frukost - Karma åt knappt ett ägg och drack lite jos. Resten av oss åt med god aptit. Vi väntade in att våra sängkläder hade tvättas klart så jag kunde hänga ut dom för att torka medans vi var i poolen. När det var klart så gick vi alla ner till poolen.

Då Karma var lite dålig så kollade jag läget om det fanns en toalett i närheten och det fanns det. Vi hade inte riktigt kollat på allt som fanns i området. Vi hittade ett superfint träningsrum, en badbassäng utan vatten (ej klart ännu) bastu, toalett och en dusch......EN DUSCH.....va fasiken är det sant....vi provade och varmvattnet fungerade TJOHO nu har vi hittat en dusch som fungerar även om vi inte får ordning på duschen i lägenheten. Småtjejerna var överlyckliga.....ingen mer iskall dusch:). Ja kommer inte Muhammed till berget så får berget komma till Muhammed eller vad man säger... 
Lekrum:)
Dusch:)
Bastu:)
Träningsrum:)


Efter några timmar vid poolen så hade Karma fått nog - hon är ingen sol- och badtjej. Även om värmen är ok och inte för varm så blev det för mycket för henne. Jag tror att nattens händelser hade gjort att hon var extra känslig, hon var inte riktigt sig själv. Jag och Karma gick upp medans Susanne och Fia var kvar vid poolen. Innan vi gick upp så BADADE Susanne en eloge till henne för vattnet är svinkallt. 


När vi kom upp till lägenheten så värmde jag en pannkaka och Karma fick i sig ett par bitar så skönt att hon äntligen fick i sig något mer än bara vatten, sen blev det vila i soffan. Efter en liten stund så kom Fia och Susanne upp och då var det dags för lunch för resten av gänget. Susanne fixade lunch medans jag gick och handlade - det blev vatten, melon, lite mer yogurt och iskaffe. När jag kom hem så var lunchen klar så det var bara att sätta sig vid ett dukat bord:). Det blev omelett och pannkaka - varför ändra ett vinnande koncept:).

Resans hittills roligaste dialog var mellan kavata Fia och Susanne, jag skrattade så att tårarna rann....herre min je vad den ungen har svar på tal, helt otroligt. Hela dialogen utspelar sig vid matbordet - det som är intressant att veta här är att jag trodde jag hade världens mest långsammaste unge när det gäller att äta mat...men det är fel, det finns en som är mer långsam och det är Fia, hon vinner med hästlängder och varje måltid så får Susanne tjata och hota och muta...ja som alla mammor gör när ungarna inte ätar sin mat. 
Det började som vanligt att Susanne tjatar på att Fia ska äta upp sin mat - jaaaaaa jag skaaaaaa svarar Fia. Men ät NUUUUU säger Susanne jaaaaaa jag skaaaaaaa svarar Fia. Det fanns tillslut 4 pannkaks bitar kvar och så säger Susanne ok - du behöver bara äta 2 bitar...jaha säger Fia det kanske du tycker, men vad är det som säger att JAG tycker så??? (med värsta översittar minen)..ja svarar Susanne.....det spelar ingen roll för du ska äta 2 bitar till. Äter du inte dom så blir det ingen glass efter maten. Är du mätt frågar Susanne....ja svarar Fia...men då orkar du ju ingen glass om du är mätt?! Då svarar Fia - men mamma du förstår att min matmage är helt full. Jag har nämligen 3 magar, en matmage, en godismage och en glassmage och just nu är min matmage helt mätt men inte glass- och godismagen....ja vad svarar man på det.... ÄT NU OCH HÅLL TYST hahahaha 

Efter maten så blev det lek i vardagsrummet - mjukdjur i flottar som var badringarna. Efter lek så gick jag och tjejerna ner till lekplatsen så Susanne fick lite egentid:) det var ett helt gäng med ungar vid lekplatsen så det blev fullrulle på en gång. Jag satt på bänken och kollade, efter ett tag så kom Karma fram till mig och sa....mamma dom där killarna tittar på mig...jaha sa jag och varför tror du det? Jo därför dom tycker nog att jag är snygg....jisses ska börjas i tid, ska bli intressant och se vad som händer när hon är 14-15år. Efter ett tag så kom Susanne ner och hade med sig två Ice-coffee så det blev lite fika medans tjejerna lekte. När vi hade lekt klart så bar det iväg till träningslokalen med duscharna....

Tjejerna var först ut och det var såååå skönt att kunna duscha dom utan att det blev kaos med grin och skrik. Duschen var varm och skön och höll sig så, inget pendlande med värme/kallt. Efter tjejerna så skulle Susanne in och duscha och precis då kom ena gubben som vi har pratat med förut in i rummet.....tjena hej. Det var han som vi pratade om duschen förut och han förstod varför vi var där MEN ändå så skulle det pratas om det ena och det andra...tillslut så frågade han...jaha så ni ska också duscha...haha vi bara kollade på varann och log - ja vad svarar man...ja vi ska försöka duscha så länge ingen kommer in och kollar. Tillslut så gick han och Susanne kunde gå in i duschen och sen var det min tur. Det är svårt att förklara hur skönt det är att duscha varmt och duscha överhuvudtaget när man inte har gjort det på 3 dagar. Vattnet räckte gott och väl till alla 4 så jag tror att nästa gång kan vi unna oss lite längre dusch än bara snabbdusch. 

Vid duschen så fanns det en bastu och den var påsatt - fantastiskt skönt. Dom hade lagt in en mentolgrej i bastun så tjejerna tyckte det luktade illa men jag och Susanne njöt - varmt och skönt och rensade luftgångarna, tyvärr fick vi inte vara där än några sekunder men det räckte:).

Efter duschen så gick vi upp till rummet och fixade till oss - sen var det iväg på middag. Vi bestämde oss för att äta i närheten och sen gå och lägga oss i tid. Karma var lite sliten fortfarande efter natten så det passade perfekt. 
Tjejerna charmade hela restaurangen:)

Då restaurangen har Wifi så publicerar jag bloggen nu och fyller på med kvällsinformation i morgon. 

Vi hörs!


3 kommentarer:

  1. Ni verkar ha det great! Skönt me duschen.
    Har du några bilder på lägenheten?
    Jag som e galen i märkeskopior,du vet:-)
    Finns ngt sådant där?
    Ha det o kramiz
    Salo

    SvaraRadera
  2. Hej o tack för att få del i allt från språk, dusch o matproblem i synnerhet Fia. Hoppas att detta kommer fram. Kramar från kungsängen

    SvaraRadera
  3. Idag är det en strålande dag med blå himmel några vita moln. Ca 5-7 gr varmt. Vilken fin lägenhet ni har fått lånat. Vad jag förstår är det inte sådär varmt men ändå skönt mot hemma.Det är kul att du Ullis dokumenterar allt som händer nere i Side. Men jag förstår att det tar en del tid att skriva ner allt. Allt bara bra här. Idag har vi/Håkan målat klart Fias och Calles rum. I morgon kastar vi oss över tapeterna i Fias rum. Kramar från Kungsängen till alla er

    SvaraRadera