söndag 3 mars 2019

Gran Canaria Dag 1

Efter en lååååång eftermiddag och kväll med en massiv packinsats utav kök, vardagsrum, arbetsrum och Karmas rum som avslutades runt 23-tiden så gick Karma in med Niklas för att sova några timmar innan det var dags att gå upp för att åka till Arlanda. Jag gillar ju inte att packa och åka iväg och hade svårt att koppla av - det i kombination med att vi hade stressat att packa ihop huset hade väldigt svårt att samla ihop alla tankar. Som tur var hade vi packat veckan innan med alla kläder som skulle med - nu var det "bara" necessär samt saker som skulle med....men det var jäkligt jobbigt att tänka ihop allt. Jag hade stökat klart och smugit som en indian för att inte väcka resten av familjen runt midnatt...och nu skulle jag försöka sova..gick sådär.

Klockan ringde 2.30 - vi skulle lämna huset klockan 03.00 för att åka till Arlanda, flyget skulle gå 06.05 och enligt TUI så måste man vara där 2 timmar innan. Niklas hoppa in duschen, jag packa det sista - Karma väcktes och in med hennes madrass i vårt sovrum - sen iväg.

Vi var nästan helt själva på vägarna och det gick fort till Benstocken - 3.50 var vi där Niklas hade bra tempo på bilen (rekord enligt honom). Bussen kom fort och vi var incheckade runt 4.15 och 4.30 var vi genom säkerhetskontrollen, allt gick supersmidigt. Vi såg fram emot att ta en fika....MEN allt var stängt - har aldrig varit så tidigt på Arlanda, inte ens en liten butik, fikaställe, inget var öppet - bara att sitta och vänta till klockan 05.00

När fiket äntligen öppnade var lite av en rusch in till fiket, alla som var på plats hade stått och väntat - Niklas skickade iväg löpare 1 och 2 och medans han satt som en patron och bevaka våra väskor och sittplatser. Vi köpte en liten snabb frukost - 2 koppar kaffe, en drickyogurt, 3 frallor, en vatten och en croassoint till kapet av 347kr....sinnes.

Efter frukost så gick jag och Karma till pocketshop och köpte en bok och ett paket med suddbara tuschpennor - sen var det dags att boarda flyget till Cran Canaria. Vi som aldrig åker charter var lite spända över både vilka som åker denna typ av resor och hur själva resan skulle gå till. Vi spanade in medresenärerna och det var antingen pensionärer eller barnfamiljer med mindre barn - men mestadels pensionärer. Några få barn i Karmas ålder. Vi hamnade bredvid varann - vi fick ett mail några dagar innan vi skulle åka där vi fick information om att vi kunde förbeställa plats för att få vara säkra att sitta ihop för ca 300kr/person - det var snabbt intjänade pengar.

Äntligen på plats och jag såg fram emot att få sova i 5.45 så lång tid som flygtiden skulle ta. Men icke sa nicke. Bakom oss satt en familj med två barn - föräldrarna satt på varsin kant och barnen mellan dom. Dom prata med varann men då man är på ett plan så hörs det inte så bra så dom SKREK till varann. Barnen satt och spelande spel typ hela resen förutom när vi åt på skärmen som är på mitt och Karmas ryggstöd - dom fattade inte att det var touch skärm utan dom trycket HÅRT hela tiden på spelet vilket resulterade i att Karmas och mitt säte hela tiden rördes av allt pickade. Jag försökte med blickar och kolla bakåt för att visa att det var jobbigt men mamman tog inget notis om det (eller hon sket i det - fin familj med fri uppfostran var stuket). Jag ångrar mig att jag inte sa till dom men ibland fegar jag ut. Maten var helt ok, Karma var jättenöjd - bästa flygplansmaten någonsin. Hon somnade till lite sista timmen med ett guppande ryggstöd.

Efter 5.45 så landande vi på ett molning Cran Canaria, vi lotsades ut till en buss, sen lotsades vi till bagagebandet fick våra väskor, sen till utgången där vi möttes av TUI och fick information om vilken buss vi skulle gå till. Herre jäklar vad turistbussar det fanns - alla möjliga resebolag och flera bussar än vad man kunde räkna. Vi kom in på bussen och sen fick vi reda på att det skulle ta ca 45min till vårt hotell Hotell RUI Palace i Maspalomas. Det visade sig vara första stoppet av alla - perfekt, vi hoppade ut och ingången till hotellet var riktigt pampig.

Väntar på våra väskor
Receptionen var lika pampig den och jättetrevlig personal. Vårt rum var inte riktigt klart så vi fick en välkomstdrink som var Cava eller Champagne (sa dom..) och Karma fick juice och så satte vi oss i solen och väntade. Det var inte jättevarmt och blåste en del. Tillslut så kom dom och hämtade oss för att rummet var klart - vi kom in och det var inte jättestort men ok - vi kände en konstig lukt från toaletten men vi packade upp och sen ut för att äta lunch.

När vi kom ut på vår gata så var den första skylten vi såg reklam för Tantramassage för Bögar, nästa skylt var nån Sauna för Heroes i regnbågsfärgad text...vi gick lite till, bara karlar vart vi än tittade - japp vi har hamnat på en bög-gata hahaha. Efter ett tag så hittade vi en restaurang som vi bestämde oss för att äta på - vi alla beställde Pizza som var jättegod. Niklas körde ett wild-card på en öl som visade sig vara en citronöl, märkligt men svingod, det måste beställas igen. Efter lunchen så handlade vi lite vatten, öl och chips sen så gick vi upp på rummet och då kändes stanken ännu mer - det var en blandning av träningsvett och dött djur...vi skickade ner Niklas till receptionen för att fråga om vi kunde få byta rum, nä dom skulle fixa det inga problem. Under tiden så gick Karma och Niklas för att prova poolen och sen kollade vi in öknen Mas Palomas. Efter badet och öken så gick vi upp på rummet igen och jäklar....dom hade löst problemet genom att parfymera hela badrummet med en jättestark doft, man fick ont i huvudet på en gång..och här skulle vi bo/sova?! Nä det här går inte - vi skicka ner Niklas igenom medans jag packa ihop alla våra grejer - nu så måste vi verkligen byta rum.

Vi brukar beställa massage men jag vet inte riktigt...

Goda pizzor på denna lunchrestaurang. Dom lockadev med livemusik på kvällarna också.

Hotellgatan med hotellet i bakgrunden
Niklas kom upp efter ett litet tag med ny rumsnyckel YES vi fick byta tack för det. Vi kom in i det nya rummet och ingen lukt där - vi kände en liten liten nyans av samma lukt men det var inget att klaga på. Rummet var nästan som det förra bara lite lite mindre, helt ok. Vi fixade till oss och sen gick vi ut på stan för att leta reda på en restaurang som Niklas hade fått nys om nere vid Playa del Ingles som heter La Ciudadela som tydligen skulle ha jättegod mat.

Lite trångt med 3st sängar men det funkar
Vi gick iväg mot restaurangen, det var jätteblåsigt och vi ångrade oss att vi inte tog våra solglasögon med oss - fick skräp i ögonen och i munnen, så nära öknen gör att sanden åker in överallt. Det var ingen värme heller så det var på håret att vi frös trots jacka. Vi gick och gick och till slut så kom vi till strandpromenaden - det såg väldigt nedgånget ut och inte så fint, vi gick in i själva området och tänkte - hur ska det vara en bra restaurang här....känns ju helt fel, sunkiga barer och butiker, men vi gick på och tilll slut så kom vi fram till Restaurangen som Niklas hade googlat fram. Vi gick in och satte oss och vi fick en svensk meny - vi är verkligen inte vana med sånt här, få svensk meny när vi är utomlands, det är med massturism är inte vår grej men vi kör på, Karma är nöjd iallafall. Vi hittade alla något att äta Niklas beställde flamberad Oxfile, jag grillade jätteräkor med sallad och Karma omelett med räkor och pommes - jättegott var det så vi hade inte gått i onödan, supermat verkligen. Vi var alla jättetrötta och efter maten kände vi att matkoman kom - så vi betalde och gick hemåt. Denna gång gick vi på strandpromenaden hela vägen hem - nu hade det slutat att blåsa så det var mycket mer behagligare än när vi gick ner.

Vi kom hem till hotellet och fixade ordning oss och kände...näää vi går och lägger oss, vi var alla jätte trötta och mätta och vi släckte lampan lokal tid 21.00 (svensk tid 22.00).