fredag 1 mars 2019

Tillbyggnad Vecka 18

Måndag morgon var Artur tillbaka. Han och Maciek dök upp vid åtta tiden och påbörjade arbetsdagen. Maciek målade kontoret en vända till medan Artur började att montera köket. Efter en stund kom Artur och frågade efter köksritningen och det slog mig att vi inte fått någon uppdaterad av Elgiganten efter beställningen då vi gjorde två små ändringar. Jag skrev ut dom ritningar jag har och gav till Artur och förklarade vad som var ändrat. Jag mailade sedan säljaren på Elgiganten och efterfrågade uppdaterade ritningar. Inom en halvtimme fick jag ritningarna och kunde ge dom till Artur. När dagen var klar hade Maciek målat klart kontoret, jag var ut och kollade och tyvärr ser det ut som om att spackelränderna inte går bort. Vi får se hur dom löser detta och hur petiga vi kan/ska vara som konsumenter. Maciek började sen hjälpa Artur med montering av köket och när dom åkte hade dom monterat alla stommar såg det ut som.

Undeskåp monterade

Ett Högskåp monterat

Färgen lite bättre men inte 100%

Artur & Maciek dök upp igen strax efter sju på Tisdag morgon och Maciek målade kontoret ytterligare en gång medans Artur fortsatte montera underskåpen. Artur var med in och kollade på det som ska göras invändigt nästa vecka och han såg inga problem. Han tyckte att garderoben kunde stå kvar om vi tömmer den. Han undrade vad vi skulle göra med det gamla köket och jag sa allt skall kastas förutom kyl/frys och diskmaskin som kanske går att sälja. Han undrade hur mycket vi skulle ha för diskmaskinen och jag sa att om han ville ha den så kunde han ta den gratis. Jag skrev ut färgkoderna som vi har bestämt för rummen i den befintliga delen och gav till killarna så att dom har det. När dagen var slut hade dom monterat och ställt upp alla underskåp samt monterat dom flesta lådor osv. Jag pratade även med besiktningsmannen och vi gick igenom hur allt går till vid en slutbesiktning och vilket underlag han behöver. Vi ska försöka tajma en slutbesiktning ihop med slutsamrådet vecka 11.
Skåpen sätts på plats

Alla underskåp på plats

Man får en ide om hur det kommer bli

Elektrikern kom och knackade på dörren och ville bli insläppt några sekunder efter att Ulli åkte till jobbet. En stund senare kom både Artur och Maciek. Maciek började med att spackla taket på toaletten och Artur fortsatte med köket under tiden. Jag och Elektrikern gick igenom vad jag ville ha ändrat i befintliga rum så att det blir bra med elen. Karma har sportlov och jag skjussade henne till basketläger vid halv nio. När jag kom tillbaks var även plattsättaren på plats så det var verkligen full rulle idag. Plattsättaren våtrumssäkrade golvet och meddelade mig att dom klinkers vi valt kommer inte gå att sätta omlott som vi gjorde med golvet. Det beror på att plattorna är lite krökta så dom måste sättas i ett rutnät. Dessutom är kanterna lite fasade vilket innebär att det blir en bredare fog men det blir nog bra. Elektrikern började sätta upp dosor på kontoret och var upp på vinden ett bra tag och kopplade något. Artur råkade borra sönder en lådfront och vi måste beställa en ny från Elgiganten för 300kr, Artur står naturligtvis för detta. Dom hann även lägga golvet på kontoret och täcka det med papp så det verkar lovande med att kunna flytta dit möbler på fredag. Elen kommer dom nog inte hinna att få igång men i såfall så får nya kyl o frys kopplas in med skarvsladdar tills vidare så att vi kan flytta över våra matvaror. El-uttag i köket hade också kommit på plats och luckan där man kommer åt anslutningen för värmepumpen.

Eluttag och luck för värmepup koppling

Väggen för högskåpen är redo

Golvet klart på kontoret (Tyvärr täckt med papp)


Byggarna var på plats som vanligt på Torsdagen och fortsatte med köksmonteringen. Nu började dom montera högskåpen. Där blev det ett litet problem då elektrikern har monterat lysknappar och uttag ca 3cm för långt ut ifrån dörr karmen mot vardagsrummet vilket gör att högskåpen inte får plats. Lösningen blir att den inledande passbiten får kortas från 5cm till 2cm och det ska inte ställa till något. Jag var och lämnade Karma på basketläger igen och när jag kom tillbaks tänkte jag ringa dom som skall mäta bänkskivan men dom förekom mig och ringde för att fråga om dom kunde komma ut på direkten. Det gick bra och han dök upp en timme senare och mätte upp skivan. Den tar ca 2 veckor att levereras så beroende på när slutsamrådet blir så kanske den är på plats tills dess. Plattsättaren var också förbi och vi kollade på vilken fog vi ska köra på och han undrade om vi ska köra på rakt rutnät eller en tredjedels band och vi enades om en tredjedel till slut med en mörkgrå fog. Han försvann någon timme senare efter att ha strukit på ett lager primer på toalett väggarna. Under eftermiddagen hann Artur och Maciek klart med högskåpen inklusive kyl och frys som dom kopplade in med en skarvsladd. Så nu kan vi flytta över allt från den gamla kyl/frysen imorgon kväll. Jag var och hämtade Karma på basketläger och svängde förbi Elgiganten för att beställa en ny lucka som Artur hade haft sönder. Vi stannade även på vägen hem och plockade upp spotlightsen jag beställt.

Skåpens baksidor formas

Underskåp och överskåp på plats

Kyl & Frys på plats och inkopplade

Artur & Maciek var lite senare på fredagen men kom vid halv nio med ett släp panel. Dom började med att färdigställa kontoret med golvlister och satte dit dörren så vi skulle kunna ställa in kartornger och möbler där när vi tömmer kök, kontor och Karmas rum. Plattsättaren kom också efter en stund och började sätta klinker på väggarna på toaletten. Vid lunch började Artur och Maciek sätta panel i taket och jag var in och kollade när dom satt två meter och såg att dom inte lade dit isolering. Jag hade bett Bosse om det förut för att undvika en köldbrygga vid takstolarna och även pratat med Artur om det. Efter lite snack så började dom sätta isolering resten av taket. Jag pratade även med Artur om en rörkrage för ventilationsrören. Han vägrade hålla med om att den behövs och att den ska tejpas mot plasten. Jag vägrade ge med mig och fick honom att lova att det skulle göras. Annars är ju plastningen helt meningslös och ångspärren fungerar ju inte. Jag fick ett mail på förmiddagen om att jag kunde boka tid för på elgiganten för att slutföra beställningen av bänkskivan, det fanns en tid på fredag som jag högg direkt så beställningen kan läggas så fort som möjligt då det är leveranstid på 2 veckor. När jag kom dit fick jag veta att priset blivit 20% dyrare då säljaren missat att det skall vara två skivor vid överhäng som vi skall ha och det blir dubbla priset på den skivan. Jag blev helt stum, dom har sålt en svindyr stenskiva till oss och skall plötsligt ha 20% till. Vi kom till slut överense om 10% och så fick dom slänga in en wifi dongel till kylskåpet. Vid fyra började flytt helvetet. Vi packade ner allt i kök inklusive mat och kontor och bar över till nya kontoret och köket. Vi blev inte klara förräns vid elva tiden och tre ska vi åka till Arlanda *Gäsp*

Golvlister och dörr på plats på kontoret

Första raderna takpanel (Utan 5cm isolering)

Halva taket klart när dagen var över

Första plattorna klinkers kom på plats på toaletten

Gamla kontoret ekar tomt

Nya kontoret fyllt till bredden med bohag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar