lördag 9 mars 2019

Gran Canaria dag 7

Morgonen började som den alltid gör här nere - hostgubben börjar hosta, jag stoppar i öronproppar och somnar om. Niklas har svårt att somna om och till slut så går han upp och slutför bloggen, jag vaknar vid 8 och väcker Karma och vi fixar till oss och är nere vid frukosten kl 8.15. Idag fick Karma extra lyx - en av kyparna udrade om hon ville ha varm choklad...jisses lyckan var total. Dom är verkligen experter här nere på att ta hand om sina gäster med det lilla extra.

Efter frukosten så blev jag och Karma utskickade för att hitta bra solstolar - jäkla tyska bokare hade varit i farten igen....våra favoritplatser 1 och 2 upptagna med handdukar trots att man inte får det...vi fick snällt lägga oss på vårt 3e handsval där vi låg sist. Vi låg och slappade i skuggan - det var fint väder idag igen. Det var bara första dagen vi kom ner och söndagen som var dåliga så vi har verkligen haft tur med vädret. Karma och Niklas badade lite - jag stanna uppe landkrabba som jag är, ännu en semester utan bad...går igen nöd på mig. Vi bestämde oss för att äta lunch utanför hotellet idag och även köra lite lunch Mini Golf, vi gick från poolen runt 12 och börja leta restaurang.

Simglasögon på

Nöjd badare

Karma visade sina bästa trix
Vi hade en plan att äta nära första Mini Golf stället, den ligger på "vår" gata lite längre upp förbi Gemeni. Vi har passerat ett par restauranger varje gång vi har gått gatan upp och ner och idag slog vi till, vi var lite sugna på ett Hamburger hak som såg fräscht ut, sagt gjort så gick vi ner. Det var flera gäster på restaurangerna bredvid "billig dricka" och vi var först in på "B2 Burger Bar". Stället var lite coolt och annorlunda än dom andra betongställerna, dom hade försökt att få det lite fint, typ fine dining ala Hamburgare och tex mex. Menyn såg super ut - lite dyrare än överlag men det var inget som störde. Niklas beställde hamburgare, jag krispy chicken sallad med parmasan och Karma friterad kyckling med pommes. Det tog ganska lång tid att få maten men det gjorde inget alls. Niklas lärde sig att en MEGA stor öl hette Harra, bra ord att kunna tydligen.

När maten kom in så såg vi på en gång - det här kommer att bli gott! Och vi hade rätt, sååå gott var det alla rätter. Hamburgaren var mycket bättre än Aloha - istället för att tillbehören och såserna tog över så var det själva köttet som ägde på denna burgare, extremt vällagad hamburgare. Min sallad var också fantasiskt god och Karmas mat också riktigt bra - det här blev en riktigt high five, en av dom bästa måltiderna hittills vilket var helt oväntat - kul!

Lunch på B2

Pappa med en Harra

Jättegod burgare

Kyckling salladen
Efter lunchen så blev det Mini Golf, Karma tycker det är riktigt kul och man märker att hon blir duktigare och duktigare - det här får bli en grej hemma i Sverige, åka runt och prova Mini Golf banor. Jag började starkt och jag såg att Niklas blev riktigt orolig och svettig, allt flöt på riktigt bra tills han gick på ett fult kort - precis innan jag skulle slå på en bana där ett träd stod mitt i banan så skrek han "akta trädet" och där försvann mitt flyt och koncentration. Efter det så blev det haveri efter haveri - man borde få straffslag på sånt, ska nog sätta in det i Magnussons regelbok! Vi alla hade en bra runda och vi alla tog personliga rekord. Är exremt imponerad av Karma - man märker att hon tyckte det var roligt samt att hon har blivit äldre - för något år sen så hade det spårat ut efter några hål då hon hade tappat intresset - nu var det full fokus i 18 hål.

Karma slog sitt rekord

Ulli dålig förlorare
Efter Mini Golfen så gick vi tillbaka till hotellet och poolen. Niklas och jag beställde en cappuchino och efter ett tag så kände vi att vi kunde lika gärna gå upp på rummet och sitta på altanen än att sitta i skuggan på en B-plats vid poolen. Sagt gjort så gick vi upp på rummet och ladda för sista kvällen - vi ska prova ett nytt ställe ett hyfsat nybyggt område i Maspalomas som heter Meloneras - det ska vara fräscht och schyssta butiker och restauranger tydligen - det blir perfekt avslutning på denna semester.

Vi fixa till oss och sen hoppade in i en taxi och styrde kosan mot Meloneras, Niklas fick en rejäl snackomgång med taxichauffören som berättade hur det hade varit i Playa del Ingles och hur det var nu och att Svenskar har åkt hit under lång tid 40-50år. Nya delen som vi var på väg till var egentligen det gamla Maspalomas som dom ville ha tillbaka namnet på men fick hela Maspalomas Meloneras för att det inte skulle bli förvirrat. Chauffören berättade också att nu kom vi till det fina stället - högklassiga hotell och butiker, och det märktes på en gång. Mycket märkesbutiker som inte finns i gay-distriktet där vi bor. Men vi hittade några butiker som passade oss, eller framförallt Karma som var fast besluten att hon skulle bränna dom sista födelsedagspengarna från Mormor och Morfar.

Shopping på Varadero shopping center
Efter vi hade spanat ett tag så hittade Karma ett par byxor som hon ville köpa - bara det att det var vuxenbyxor som var både för långa och för vida i midjan. Elaka mamman tyckte inte hon skulle köpa dom och fick höra det hela kvällen....kommer nog få höra det en lååång till framöver. Niklas hade bättre shoppingtur - han hade varit på jakt efter en lite mindre rygga en längre tid och nu hittade han en perfekt en Adidas rygga som han köpte. Han hittade även en t-shirt som han köpte.

Efter shoppingförsöket som inte ledde till nåt till Karma och mig utan bara Niklas som hovade in så hade vi blivit hungriga, vi var väldigt sugna på vad stället hade att erbjuda. Vi har hört så bra om restaurangerna och Niklas hade spanat in en hög ratad restaurang på Trip Adviser som vi gick till - K1 hette restaurangen. Vindarna hade vänt nu på eftermidddagen och det var rejäla vindar och kalla - skitkallt var det trots att vi satt i solen, vindarna var kalla och vi frös allihopa. Vi satte oss på restaurangen och väntade in kyparen...till slut så kom han...en väldigt märklig figur som var helt frånvarande. Titta inte på oss när vi beställde, frågade konstiga saker, helt luddig...han måste ha varit påverkad av något. Han hade 0 känsla för service, ställde fram våra bestick på en tallrik så vi fick dela ut dom själva och ställde fram ett tomt saltkar med bara ris i. Niklas beställde mexicanska tacos, jag en pasta med räkor och Karma en pizza. Maten kom in och Niklas tittade besiken på sina tacos....min pasta var hyfsad god ingen succé Karma åt sin pizza och hon tyckte den var god. När vi hade ätit klart så kände vi båda två - är det så här sista middagen ska vara??? Näää vi bestämde oss ganska snabbt, vi åker till favvostället tapas Mana 264 och äter några rätter där. När Niklas beställde in notan så frågade frånvarande kyparen om det smakade bra - Niklas var ärlig och då fick han lite mer mål i munnen och försökte sitt yttersta med lite service men det var för sent. Vi checka ut och gick ner till Taxistationen och beställde en taxi till Yumbo.

Missnöjda med restaurangen
Vi fick snabbt tag på en taxi som körde oss snabbaste någonsin från A till B - så snabbt och ryckigt så Karma blev åksjuk. Så fort vi kom fram till Yumbo så gick vi målmedvetna ner till vårt absoluta bästa hak här på Grankan Mana264. Dom kände igen oss och vi fick snabbt ett bord. Niklas förklarade att det var vår 2a middag och vi var så besvikna över den första....han fatta inte alls vad vi menade, att vi var missnöjda sist vi var här!? eller vad...vi skratta och förklara igen DÅ fattade han och blev väldigt glad över att vi var så nöjda med maten. Vi beställde favoriterna Secreto Iberco och kroketter - Karma som precis hade ätit en pizza var också sugen på Secreto. Precis när vi fick in första rätten så säger Niklas plötsligt FAN jag glömde min rygga i taxin...what?! Nej det är inte sant...han kolla sig runt och sa fan jag glömde den - nu vet vi varför karlar inte har handväskor dom klarar inte att ha koll på dom. Jag ville direkt springa upp till taxistolpen och kolla om taxin var kvar - men Niklas sa att det var kört, inte fan skulle dom lämna in en rygga med grejer - den är borta. Jag kände...vafan jag försöker, det kan ju vara så att vi har tur. Jag tog en rusch över torget och sen höga knän uppför trappan och hittade en lång rad med taxibilar, jag kollade in i varenda en utan att känna igen vår chafför. Till slut så knackade jag på och försökte förklara på engelska vad som har hänt, han förstod inte alls vad jag sa, knacka på nästa...inte ett ord engelska, prova en bil till BINGO han kunde engelska. Jag förklarade läget och han gav mig telefonnumret till service centret och bad mig ringa dit alla chaufförer anmäler kvarglömda saker dit. Jag sprang ner igen till restaurangen och berättade för Niklas vad som hade hänt - vi frågade kyparen om landsnummer och undrade varför och vi berättade, han tog lappen och ringde upp service centret sååå schysst. Han pratade en lång stund och vi fick ett ärende nummer som vi skulle hänvisa till när vi ringde upp igen - dom skulle gå ut med en efterlysning till alla bilar. Maten kom in och vi åt - jättebra att i åkte hit och fick en bra avslutning med god mat och gott vin. Jag hade svårt att koppla av både av väskan som var borta och att vi skulle åka hem i morgon - packning i hela huvudet hade jag, lite stressigt då jag behöver ha koll på läget och just nu hade jag ingen koll alls. 

Efter ett litet tag  kom Kyparen tillbaka och ringde upp igen - nope igen väska...han sa att den nog är borta men vi gör ett försök igen om 20min. Vi visste då att vi inte skulle få tillbaka den - men vi hade iallfall gjort ett försök. Vi åt upp det sista och precis när vi hade betalat så ringde han upp igen BINGO....väskan hade kommit fram och chauffören skulle möta oss vid taxistolpen för att lämna tillbaka den, helt otroligt. Vi tackade tusen gånger om för hjälpen och nästan småsprang upp till taxistolpen - när vi kom dit så bokstavligen sladda taxi chauffören in och han vinka till oss- han kände igen oss. Han kom ut med väskan och ville inte ha någon hittelön - men Niklas tvingade honom att ta 5 EUR och han blev superglad. 

Ägaren till Maná 264 hjälpte oss att få tillbaks väskan
Efter middagen så gick vi till vårt andra favvostället - Gemeni för att få en bra avslutning på resan. Gary Lithgow var på plats och vi fick det sista bordet innan det blev fullt. Karma maxade semestern med en mega-dessert och Niklas tog en öl och jag Campari Jos. Många av stammisarna var på plats och militären hade tydligen kommit i tid för han satt vid "sitt bord" idag. Vi satt och lyssnade och FRÖS...jäklar vad kallt det var denna kväll, lika kallt som den dagen vi kom - bra avslutning, nu känns det bra att åka hem när vindarna hade vänt.

Favoritglassen på Geminis

Kallt men full fart ändå på Geminis

Vi steg upp sju på Lördagsmorgonen och packade väskorna innan frukost. Planen var att vi skulle ha tid att njuta den sista frukosten och inte stressa och det gick jättebra. Vid kvart i nio gick vi upp till rummet och hämtade väskorna för att gå ner till receptionen och checka ut. Ulli satte sig för att blogga medan vi väntade på bussen. Bussen skulle komma 09:10 så vi hade gott om tid. Det satt ett annat par svenskar i foajen och väntade och vi antog att vi kunde sitta där inne och bli tillsgada när vår buss kom. Jag såg en buss som var turkos komma runt 09:10 men det stod inte TUI på den så jag tänkte att det nog inte var vår för det andra sällskapet reagerade inte. Men när den fort iväg blev jag misstänksam och jag frågade dom i receptionen och dom sa att vi måste vänta utanför hotellet, att dom inte kommer in och hämtar oss. Shit, nu förstod jag att vi missat bussen. Jag frågade det andra paret och dom hade bokat en privat bil och väntae inte på bussen. Det satt två TUI värdar lite längre bort och dom verifierade att vi missat bussen. När jag stod och pratae med dom kom mannen med den privata bilen fram och frågade om vi hade missat bussen. Han hette Bertil och han erbjöd oss plats i deras minibuss. Vi tackade så hemskt mycket och accepterade den vänliga inbjudan. Chauffören ville dock att vi skulle betala 15 Euro för resan och det var taget. Bertil och hans fru var jätte trevliga och riktiga Gran Canaria veteraner som bott på RIU Palace massor av gånger. Det löste sig till det bästa till slut. På flygplatsen var vi nu jättetidiga och fick vänta på att kunna checka in så Ulli började blogga igen och när vi såg att dom öppnde våra incheckningsdiskar så sprang vi fram o ställde oss först i kön. Det tog ytterigare 20min innan dom öppnade diskarna och Ulli satt på golvet och bloggade. När det var vår tur så undrade Ulli var sitt handbagage var, det var inte där vi var iaf. Hon blev helt panikslagen och jag föreslog att hon glömt det där vi satt innan vi ställde oss i kön och det stod mycket riktigt kvar där. Ett par svenskar bedvid var på vippen att anmäla bagaget till vakterna. Pust ! Inte bara jag som inte har koll på mina grejer minsann....

1 kommentar: