måndag 21 augusti 2023

Kebnekajse Weekend Dag 1

Jag har hela sommaren funderat på att bestiga Kebnekajse men det dök aldrig upp något bra tillfälle. Efter Parga var det dåligt väder och det härjade magsjuka på Kebnekajse fjällstation. Jag började jobba den 14e och bestämde mig att ta ledigt på fredagen den 18e och åka upp till Kebnekajse för bestigning på Lördagen och åter på Söndagen. Det stod även på STFs hemsida att fjällstationen skulle vara tillbaks i drift igen som vanligt igen från och med den 18e efter magsjuke utbrottet som hade härjat. Jag bokade ingenting förrän Onsdag kväll då väderprognosen fortfarande såg bra ut. Jag bokade SAS flyg från Arlanda till Kiruna 08:30 och buss från Kiruna till Nikkaluokta och skulle vara framme vid 11:35. När allt var bokat och klart så meddelade jag jobbet att jag tog ut en semesterdag på fredagen och det var inga problem.

Jag ställde klockan på 04:30 på fredagen så jag kunde dricka kaffe och hinna gå på toa i lugn och ro innan jag tog första bussen från Kopparmora klockan 05:35. Vid slussen bytte jag till T-Bana och åkte två stationer till T-Centralen där jag hann med Arlanda expressen som gick 06:35. Strax före sju var jag framme på Terminal 5 och gick rätt genom säkerhetskontrollen med min fullpackade rygga på 55 liter. Fick plats med all utrustning i ryggsäcken bland annat tält, liggunderlag, sovsäck, kläder, proviant, gasköket osv. Skönt att kunna ta det som handbagage. Flyget var lite försenat men dom flög in det och vi landade i Kiruna strax före kl. 10.


Flygplatsen är pytteliten och jag var ute vid busshållplatsen på några minuter. Vädret var soligt och ca 15 grader. När jag stod och väntade på bussen som skulle gå vid 10:30 så började jag prata med en fascinerande Amerikan som hette Eli. Han var lite äldre än mig och från Nevada och jobbade inom US Airforce. Han var otroligt berest och väldigt trevlig att prata med. Han skulle gå ner till Sarek och vandra i Lappland i 10 dygn och var väldigt förväntansfull. Bussen kom och åkte på utsatt tid, vi satt bredvid varandra och pratade hela vägen till Nikkaluokta som tog en timme.


När vi kom fram så sa jag adjö till Eli och gick in på restaurangen/butiken och köpte en liten gasolflaska på 90g så jag kan laga mat, kunde ju inte ta med någon på flyget. Efter det så tog jag en lunch på restaurangen, en wrap med pulled älg med lingon och friterade svamp chips. Den var fantastiskt god och satt perfekt då jag var rejält hungrig.



Efter lunchen packade jag om ryggan och gav mig sedan av mot Kebnekajse fjällstation som var ca 19km bort. Jag uppskattade att det skulle ta ca 4 timmar med min packning på 14kg. Jag gick på och tyckte det var väldigt vacker natur. Första delen var en rejäl grus-stig och mkt små björkskog. Man såg bergen framför och på sidorna då man går in i en dalgång. Jag stannade vid den första forsen jag passerade och fyllde min vattenflaska, gud så gott vatten.






Efter ett tag så kom jag fram till sjön Låddjujävri där Enoks restaurang också ligger. Jag såg Eli som stod och väntade på båten som tog en över sjön för 450kr, man tjänar 5km på att ta båten men jag stegade vidare. Stigen blev nu mer stenig och lite med kuperad, lite mer myrar och jag pinnade på i rask takt. Jag mötte en hel del vandrare och gick även om många på väg åt samma håll. 


Cirka en timme senare var jag framme där båten anlände och strax efter så kom jag ikapp Eli som jag hälsade på innan jag stegade på och lämnade honom bakom mig. Följande etapp innebar lite mer stigning och bergen tornade upp sig runtomkring. Det var soligt och varmt och jag blev sjöblöt av svett så med några kilometer kvar till fjällstationen så bestämde jag mig för att stanna och byta kläder till shorts och en ren t-shorts. Dom svettiga kläderna hängde jag på ryggan så dom skulle torka. När jag precis skulle ge mig av igen så passerade en ensam vandrare som jag gått om ett tag tidigare. Jag hade noterat honom för han hade lite mer genuina vandrar utrustning än andra och vi hejade på varandra igen och började prata lite. Eftersom jag precis var på språng så gick vi bredvid varandra och fortsatte samtalet som aldrig tog slut så vi gjorde helt enkelt följe dom sista kilometrarna till fjällstationen. Han hette Jocke och är en 34 årig brandman från Västerås som precis som jag skulle upp på toppen på Lördagen. Vi var framme på stationen vid kl. 16 och min uppskattning på 4 timmar visade sig vara rätt.







När vi var framme vid fjällstationen så letade vi tältplatser tillsammans och hittade ett par strax förbi fjällstationen en bit från varann. Vi enades om att det vore trevligt att ta en öl o fortsätta samtalet efter att vi rest våra tält och fixat till våra camps. Vi hade även enats om att slå följe till toppen tidigt Lördag morgon. Vi gick först upp till service huset och kollade om vi kunde ta vatten där och det var inga problem. Vi snackade sedan med killarna som jobbade där och dom informerade oss om att man behöver stegjärn på toppen då det är smalt, brant och isigt. Tappar man fästet är det adjöss. Vi beslutade oss för att hyra ett varsina par för 135kr för att vara på den säkra sidan.




Vi gick sedan ner till baren och shopen där jag köpte en till vattenflaska då jag insåg att 1 liter inte skulle räcka mot toppen. Sedan tog vi 2 öl var och surrade på i ett bra tag tills klockan blev runt 19:30 då vi köpte en varsin dricka och gick till våra respektive tält för att äta frystorkat till middag.


Efter jag hade ätit så kröp jag in i tältet och bytte om till underställs kläder och kröp sedan ner i sovsäcken och läste en stund och lyssnade på musik. Jag blev väldigt trött och somnade till. Vid nio vaknade jag till av ett par vandrare som pratade utanför tältet och tag var tvungen att gå ut o kvällspinka och borsta tänderna. Det hade börjat bli kyligt så det var inte så kul att överge sovsäcken men så är det. Vi hade kommit överens om att komma iväg vid 04:30 så jag kom ihåg att ställa larmet innan jag kröp ner för att sova.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar