söndag 6 augusti 2023

Parga Dag 4 (Lördag)

Klockan ringde 06:30 och jag studsade upp och kastade på mig kläderna så tyst jag kunde för att inte väcka Knärtan, fick veta senare att jag inte lyckats. Efter en stunds väntande var oxå Ulli klar att ge sig av och idag var siktet inställt på en rundslinga på andra sidan Parga (Valtos rundan på Alltrails), så vi var först tvungana att gå genom Parga och så en liten bit till för att komma ut i naturen. Det var en helt ok trekk med en del fina vyer men inte alls lika fin som dom senaste två dagarna. Dock blev det nästan precis en mil och vi kom hem vid halv nio lagom till att frukosten öppnade. Karma låg fortfarande och sov när vi kom men hon klev upp med ett trevligt humör idag.











Frukosten är alltid god när man är hungrig och speciellt när man varit ute och gått en mil. Jag har kört på Yoghurt med skivad persika och lite nötter med 2 rostade mackor, ena med marmelad och ost och den andra med ost och skinka, ett glas apelsinjuice och en kaffe. Till andra koppen kaffe unnar jag mig även en croissant så nu vt ni det ni som undrade. Mitt under frukosten ser jag hur den söta lilla hunden ställer sig upp mot Ullis lår för att komma åt hennes frukost tallrik och Ulli som tittar åt ett annat håll skriker i skräck rakt ut "ooooaaaaaaahiiiiiiiooooaa". Det lät hysteriskt roligt och alla i restaurangen vände sig om för att se vad för fasa som hade drabbat den hystriska kvinnan. Samtidigt som hon skriker så slår hon bort den stackars snälla hunden. Ägaren springer dit och skriker och tror att Ulrika är rädd för hunden och Ulli tyckte hela situationen var hemskt pinsam. Jag och Karma skrattade som bara den.

Efter frukosten så gick vi som vanligt upp till rummet för att fixa till lite innan slapp vid poolen. Ulli blev lite svag i magen men ingen större fara. Hon skrev klart bloggen och gick sen ner till poolen medan jag lade in bilder och publicerade bloggen. När det var klart så gick jag och Karma ner till Ulli. Både på frukost och nu vid poolen var det helt plötsligt bara vår familj. Alla andra gäster verkar ha åkt iväg på någon utflykt idag. Jag och Karma hoppade ner först i poolen och lekte med bollen ett bra tag. Jag kände hur det stack och sved på ryggen och fattade att jag bränt mig och fått soleksem. Vi satt ett tag i bubbelpoolen och gottade oss och efter en stunde bytte Ulli plats med Karma och gjorde mig sällskap istället. Sedan så lekte vi alla tre i poolen en stund innan vi lade oss under parasollen. Jag hade dock svårt att koppla av då det kliade och stack på ryggen och ville vara helt i skuggan med en t-shirt på.


Jag blev hungrig rätt fort och insåg att jag aldrig skulle kunna hålla mig till tretiden för att sen inte äta igen förrän vid klockan åtta då vi bokat bort på Dokos, det ställe där vi åt första kvällen. Det ska tydligen komma ett åskoväder på kvällen och då vill vi inte gå så långt och vi vill gärna veta att vi har en plats nära. Så vi åt en tidig lunch på hotellet för att senare ta ett mellanmål. Jag och Ulli tog en grekisk sallad och Karma åt en Toast med chips. Jag tog en öl till salladen vilket jag ångrade lite senare då jag kom på att jag kanske skulle vilja svettas på löpbandet. 

Jag ville gå upp till rummet efter lunchen då solen var lite för mycket, Karma ville också vara på rummet och Ulli blev trött så vi gick upp alla tre för att spela lite yatzy och kort på balkongen. När vi spelade yatzy blev Ulli alldeles svag och ville gå på toa och sen behövde hon vila. Jag lade mig också på sängen för att vila men efter en halvtimme fick jag nog. Jag föreslog att vi skulle gå ner till stranden och och ta ett dopp i havet så vi kunde prova våra nyinköpta badskor inför morgondagens utflykt till Acheron river. Karma tvärvägrade och först efter en hel del övertalning så gick hon med på att hänga med. Hon börjar bli klar med semester och vill hem till vårt hus nu. Men vi gick iallafall ner och tog ett dopp och det var verkligen superhärligt i havet. Gissar på 25-26 grader och en väldigt badvänlig sten-strand som var som gjord för våra nya badskor. Vi badade i ca 30 minuter innan vi knatade upp mot hotellet igen runt halv fyra. Vi stannade på Grillfather nedaför vårt hotell för en andra påfyllnadslunch och jag och Karma beställde varsina Kebabwraps medan Ulli tog ett souvlakispett med lite pommes. Kebabwrapsen var supergoda, mycket godare än souvlaki wrapsen häromdagen. Ullis souvlaki var inte riktigt genomgrillad och när hon satt och petade i sista biten av kötter och visade oss så kom servitrisen fram och bad om ursäkt och sa att hon skulle fixa till det. Ulli sa att det verkligen inte behövdes men en stund senare kom en ny tallrik in med en helt ny portion som vi hjälptes åt att äta upp. Grejen är att Ulli tror att hennes magroblem härrör från senaste lunchen på Grillfather men det är ju omöjligt att veta, vi tog ju samma rätt sist och jag har inga problem med magen.




Vi stannade till vid poolen på väg upp till rummet för en snabb dusch och dopp i poolen för att få bort saltvattnet. Då vi klev upp så kom dom första regndropparna från ovädret som var utlovat och vi pep upp till rummet. Under en 30-45 minuter såg vi hur ovädret sakta gled in över fastlandet för att helt plötsligt ta rejäl fart med en stormvind från ingenstans och ett ösregn med blixtrar och dunder i ca 20 minuter. Sen var det över, det var inte alls så farligt. 



När ovädret lagt sig sig skulle vi spela kort och vi hann spela ett par omgångar 500 hundra som vi lärde Knärtan. Ulli blev sedan jättesvag och gick in och lade sig på sängen medan jag o Karma satt kvar och spelade lite olika kortspel. 19:40 väckte jag Ulli så att hon skulle kunna hinna fixa till sig innan middagen som vi hade bokat tilll 20:00 på Dokos precis nedanför hotellet.

När vi kom till restaurangen så var det klart väder igen men en helt annan behaglig temperatur och friskhet i luften än senaste dagarna. Restaurangen var bara halvfull och det kändes löjligt att säga att vi hade bokat bord. Men då vi satt och åt så strömmade det in folk och det blev närapå fullsatt. Vi tog Grillad halloumi, vitlöksbröd och musslor till förrätt. Till huvudrätt tog Karma calamari, Ulli en pasta med räkor och jag tog en Giouvetsi som var sjukt god och var som ett långkok av högrev i en tomatsås med pasta som såg ut som ris och alltihop hade gratinerats. Båda rätterna jag ätit på denna restaurang har varit 9 poängare. Karma hävdade att hennes mat var en tia och Ulli påstod sig ätit en nia. Ulli och jag tog en varsin öl och Karma tog en sprite som vanligt.





Efter maten var betald så tog vi en sväng ner till centrum för att få röra på benen efter att vi alla var proppmätta. Vi satte oss på samma cafe där vi varit några gånger nu och verkar trivas. Jag tog en glass och en ouzo, Ulli tog en frozen daiquri och Karma en mango glass.


När vi var klara vid 22:15 så gick vi hemåt, vi stannade på supermarket och köpte en snarrapåse åt Karma innan vi gick upp på rummet för lite chill innan natten.



1 kommentar:

  1. Vi har ju också haft oväder här men jag tror att det var värre hos er. Ett otyg att inte vara pigg i magen på semestern.

    SvaraRadera