måndag 7 augusti 2023

Parga Dag 5 (Söndag)

Klockan ringde 6.30 och Niklas gick upp på en gång, jag var fortfarande sliten efter gårdagen som hade varit kulmen på mitt magproblem. Jag har sovit dåligt ett par nätter och igår em tog jag 2st Imodium och då lugnade magen ner sig och jag blev helt klubbad. Jag har sovit jättebra hela natten men kände att jag behövde ett par timmar till och att vila kroppen från en morgonpromenad.

Niklas skulle gå samma promenad som vi gick dag nr 2, den går mot/via stranden Lichnos och över det berget, han skulle gå den fast från andra hållet. När han började trekkingen så tog det inte lång tid förrän han hörde nåt prassla i buskaget och upptäckte att det var ett vildsvin som han överraskade. Samtidigt som han upptäckte det så kom det en lös hund (som var snäll)  som gick bredvid honom och hade som uppdrag att skydda honom mot vildsvinet för han skällde och ställde sig emellan Niklas och vildsvinet. Han fick följe med hunden en bra bit upp på berget tills han vek av och sprang ner igen. 





Niklas körde på i högt tempo när ankaret (jag) inte var med, han klarade av turen 30min kortare än när jag följde med. Precis när han kom hem så kom det en regnskur så han hann precis komma in under tak. Niklas kom in till oss runt 7.45 och jag och Karma låg och drog oss till ca 8.20 under den tiden så fixade Niklas det sista med bloggen och la till foton och publicerade innan frukost (första gången). Vi gick ner och åt och var lite snabbare än vanligt då vi hade en tid att passa - 9.30 så skulle vi bli upphämtade vid restaurang Dokos för att åka till Acherons källor. Vi gick upp och packade och smörjde in oss och gick ner - vi var på plats 9.25 och då kom vår "ride" precis samtidigt. En trevlig lite yngre kille i en minibuss.

Han körde otroligt bra och lugnt och turen till Acheron tog ca 35min. Vi åkte igenom fantastiska omgivningar med höga berg och djupa dalar. Vädret var lite svalare idag, regnet i går och i morse hade lättat upp hettan lite vilket var jätteskönt. Vi kom fram till Acheron runt 10-tiden och det var i perfekt tid visade det sig. Vi kom precis innan alla andra turister, affärerna höll på att öppnas upp, alla turistattraktioner som tex raftning och linbanor och kajaker började fixas till. Det var otroligt lite folk och vår chaufför hjälpte oss att visa vart det var bäst att börja i floden. Vi började med att gå en stig i skogen med fantastisk natur och man såg överallt vatten som kom från ingen stans och kom ut som en källa och som sen rann ner i "floden". 

Till slut så kom vi fram till där vi skulle börja gå - chauffören sa att man kunde gå väldigt långt men stundtals så var man tvungen och simma för att komma framåt. Vi satte på oss våra nyinköpta badskor och stoppade ner fötterna i vattnet och helsike så kallt det var. Fötterna gjorde så ont och man hade svårt att stå still. Vatten var glasklart och porlade fram. Vi började gå uppströms och vi var fortfrande helt ensamma helt otroligt och sån tur vi hade att vi åkte på en söndag och så tidigt. Vi kunde uppleva allt och fotografera utan att vara orolig att få med nån på fotot. När vi hade gått en stund så märkte vi att det var ett par som var oss i hack i hälarna men vi höll dom på halster och gick först hela tiden. 

Vattnet var stundtals iskallt och stundtals svalt, det berodde helt vart vattnet kom i från. Vi såg även ett par fiskar som kämpade med att simma uppför strömmen. Efter en stund så kom vi till ett ställe där man var tvungen och simma och då stannade jag, jag satt mig på sidan av berget medan Karma och Niklas fortsatte tuffa jäklar båda två. Dom simmade iväg och tog täten först av alla. När jag satt och väntade på dom så kom det mer och mer människor, vissa simmade över men dom flesta backade och gick tillbaka.





 Efter ett tag kom Niklas och Karma tillbaka helt överlyckliga över att dom hade kämpat på, dom hade kommit väldigt långt och till slut så fick dom stoppa och gå tillbaka när dom hade kommit till ett smalt ställe som var så strömt så det var svårt att simma och komma framåt. Dom hade stannat och druckit av källvattnet som kom direkt från bergen så nu är dom odödliga både kroppsligt och själsligt. Det var nämligen i detta vatten Akilles mamma doppade sin son, hon höll honom i ena hälen när hon doppade honom i vattnet och därför så var det enda stället man kunde döda honom, genom att träffa hans hälsena - resten av kroppen var odödlig. Därav uttrycket Akilleshäl. 





När vi gick tillbaka så var klockan runt 11.15 och då möttes vi av en massa människor, hela floden var "nerlusad" av turister, det var folk överallt. Sånt flyt att vi var här i god tid och fick uppleva allt ensamma. Det tog ungefär 30min att ta sig tillbaka till vår "ride" och innan vi mötte upp vår chaufför så kollade vi lite i turiststånden och vi brukar alltid köpa nån slags souvenir att ta med oss hem - Karma hittade den perfekta, en liten mindre figur i tung brons som var Akilles, perfekt - den köpte vi, vi prutade ner från 19EUR till 17.




När vi mötte upp chauffören så började det att regna lite grann, vi fick reda på att det regnade i grannbyn så vi hade tajmat besöket perfekt. Vi åkte hemåt och pratade lite med chauffören, vi fick reda på att i dalen vid Acheron så hade allt varit under vatten men nu var det majs som gällde, flera stora majsfält bredde ut sig i hela dalen. Vi fick reda på att vintertempen i Parga är ca 2-3 grader på natten och upp till 10grader på dagen. Det bor 2500 personer i Parga under vintersäsongen och allt är nästan stängt. Vi kom fram till vårt hotell runt 13-tiden och då var det strålande sol, en perfekt utflykt. 



Under simturen i det iskalla vattnet så hade något hänt med Niklas höft, antingen nån nerv som har fått sig en törn eller en muskel, han hade riktigt ont så det blev en lugn tur upp till hotellet. Vi lämnade av våra grejer för att sen gå ner och äta på Dokos. Niklas tog en moussaka och jag grekisk sallad och Karma en Pizza Margareta och till det tog vi pitabröd och tsatiski. Som vanligt var det riktigt gott - så bra kök på Dokos. Niklas började bli väldigt trött under lunchen, han blev mer och mer sliten och när vi hade betalat för att gå upp till rummet så var det på absolut sista energin. Så fort vi kom in på hotellrummet så brann han av på sängen. Karma ville vara inne och chatta med sina kompisar, jag gick ner till poolen för att läsa lite. 




Det var fullt ös i poolen när jag kom ner, det har kommit en hel del nya gäster och som vanligt när det kommer in nya individer i en grupp så blev det lite stökigt. Vi gamla gäster har ju våra stolar och vårt sätt att vara mot varandra och nu kom det folk som inte riktigt kom in i ramarna. Jag satt och läste och vid 16 när jag inte hade hört ett ljud från resten av familjen så chattade jag med Karma som sa att pappa sov fortfarande. Jag sa åt henne att väcka honom annars kommer han inte kunna sova ikväll -han hade nu sovit nästan i 2 timmar, hon ville inte så det var bara att pallra sig upp till hotellrummet. Niklas vaknade yrvaket när jag knackade på och var inte alls sugen på att prata så jag jag gick på toa och sen gick jag ner igen. Uppdraget lyckades jag fick honom att vakna. 

Efter ett litet tag så kom Niklas och Karma ner till poolen för att bada och leka lite med bollen, efter en litet tag så gick Karma upp igen till rummet och Niklas satte sig i bubbelpoolen för att mjuka upp musklerna. Igår missade vi vår dagliga drink Frozen Daquari men idag glömdes den inte bort - den godaste drinken.


Vi gick upp för att göra iordning oss och spelade ett parti Plump på Balkongen innan vi gick iväg för middag, Niklas vann Plumpen vilket blir bäst för hela familjen, han blir så himla sur annars. Vi stegade iväg mot vår andra favoritrestaurang Perivoli där vi åt för ett par dagar sen med stora grillbrickan. Servitören kände igen oss så han bjöd på vitlökbröden, gulligt. Denna gång så beställde Niklas oxfile med pommes och ris samt Bea, Karma beställde souvlaki med ris och pommes och jag tog grillad fisk den fisken Karma beställde häromdagen, så gott. Vi drack både vin och öl till maten och som avslutning fick vi Ouzo. Innan vi betalade så frågade vi om han hade tagit med sig sin egna olivolja vilket han hade gjort - grymt, vi köpte 2st 500ml för att ta med oss hem, dom kostade 7EUR/st. Vi fick lite rabatt på maten vi åt som tack för köpet av oljan. 





Efter maten så gick vi en liten promenad till hamnen för att smälta ner maten och hamnade som vanligt på vårt favorit Café. Niklas köpte en ouzo och glass och Karma fick en stor glassefterrätt och jag Brownie med glass. Efter det så gick vi hem. Det var mycket svalare idag än vad det brukar och det blev inte svettigt alls att gå hem, så skönt. Vi var hemma runt 23.30 och släckte ner på en gång. 




2 kommentarer:

  1. Skönt å slippa ankaret 😝 Fin olivolja sånt e kul 🤩 //Annika

    SvaraRadera
  2. Haha ja vem vill ha med ett kött-ankare på sin trekking

    SvaraRadera