tisdag 8 augusti 2023

Parga Hemresan

Första dagen på hela resan Niklas fick sovmorgon, vi hade ställt klockan på 7.30 men han vaknade ändå 07.00 så vi kom upp i god tid innan vår buss skulle hämta oss vid 8.40 vid Dracos hotell. Vi hade packat det mesta dagen innan och preppat våra handbagage med tunga grejer då vi hade köpt hem vin, olja och honung. Som vanligt hade våra väskor typ maxvikt när vi åkte - jag har extremt svårt att packa lätt utan maxar gärna vikten. Den sista packningen gick fort och vi kom ner till receptionen i god tid för att hinna äta lite frukost innan det var dags att gå.

Så skönt att Niklas hade fixat allt med utcheckningen innan så det var klart. När vi kom ner så kom ägare och mötte oss direkt. Vi pratade med honom i går gällande att äta frukost innan den öppnar och det var ok men det var inte det han ville. Han är extremt pedant (har vi märkt vid ett flertal ggr bland annat när Niklas totalt svettade ner hela träningsrummet). Han ville att vi skulle ställa väskorna vid ett speciellt ställe och vi fick inte äta vid dom vanliga borden utan dom lite längre bort för städerskan skulle svabba golv. Jag har aldrig varit på ett ställe som är mer välstädat än detta hotell. Baren, köket, toaletterna vid poolen, spabadet, poolen, rumsstädningen - ja allt är verkligen tipp topp. Vi ställde snällt väskorna där dom fick vara och hämtade frukost, vi fick inte riktigt den frukosten som vi var vana vid men det gjorde inget - vi blev mätta ändå trots att allt inte var klart. Vi åt snabbt och 8.25 så gick vi ner mot Dracos - vi var på plats 8.35, 5 min innan utsatt tid - det är så skönt att ha Kapten Niklas med sig på resor, allt är till 100% uppstyrt och man behöver bara hänga på, semester på riktigt.

Bussen kom ca 8.45 så den var nästan i tid, vi var sista stoppet och bussen var full när vi och dom andra som skulle på som hade bott på Dracos. Bussen tog oss nu till Prevezas flygplats, vi kom fram efter ca en timme. Det är en jätteliten flygplats så incheckningen och säkerhetskontrollen gick blixtsnabbt. Efter säkerhetskontrollen fanns en pytteliten taxfree och 2 små fik sen var det gater. För att inte hungra ihjäl så köpte vi lite att äta innan flyget, Karma och Niklas tog 2st pizza slices och delade på en Cola och jag tog en smörgås och vatten. 11.40 skulle flyget lyfta och vi kom iväg på minuten mot Stockholm Arlanda. Flyget tog ca 3 timmar och vi landade i utsatt tid.

Allt gick extremt smärtfritt denna gång, både att komma ut ur planet och få våra väskor och 41minuter efter landning så satt vi på busssen som skulle ta oss till Benstocken.

Vi var hungriga efter vi hade landat så vi tog ett depåstopp vid Mc Donalds vid stora Väsby och sen hem mot Värmdö. Det var en hel del trafik och dåligt väder så vi var hemma i Kopparmora 16.30. Från 30grader varmt till spöregn och 14grader. Vi möttes av en glad Blixten som stod och väntade vid ytterdörren - han jamade och jamade, tror vi fick en utskällning av honom men det är lite orättvist då Mona har tagit hand om honom under hela veckan.

Jag och Niklas öppnade upp väskorna för att hämta vin, honung och olja till Monika och Harry som hade passat Benny. Vi gick ner på en gång för att hämta honom och herre gud så glad han blev, han blev alldeles till sig, som jag har längtat efter honom vilken toppen hund han är. Han hade skött sig jättebra och vi fick så mycket beröm över honom, det känns riktigt bra med tanke på att det är riktiga hund människor och har haft Golden och Labradorer dom senaste 35åren. Vi fick mer än gärna lämna av honom där igen om vi ska ut och resa någon mer gång - det är guld värt att ha ett sån bra hundvakt som granne, helt overkligt bra. Sen blev det mat för Benny och prommis - han har inte fått vara lös i skogen på en vecka och det märktes jisses som han sprang, ska bli kul att gå en långis med honom i morgon.

Sammanfattningsvis var det en superbra vecka - vi alla 3 fick bra utbyte av resan. Karma tröttnade som vanligt på värmen sista dagarna och ville hem till Värmdö och vårt hus. Niklas blev lite rastlös och hade inte velat bli kvar på samma hotell fler dagar, Själv tycker jag att 10 dagar hade varit perfekt. Maten var som vanligt viktigt och våra favorit restauranger var Dokos och Pervoli, Karma tyckte bäst om Delizie och skaldjurspastan. Vi gjorde bara en utflykt men det var också superbra, sån tur att vi var först ut och fick uppleva floden nästan helt själva. Många bra promenader, tillsammans var den upp över berget ovanför Parga bäst strax före den till Lichnos stranden. Niklas tyckte den högsta o längsta trekken han gjorde solo var bäst men tyckte om allihop. Parga är en sån otroligt fin stad och det är väl rekommenderat att åka dit. När man väl är där så är ju Acheron River ett måste, Meteora som vi gjorde 15år sedan är ju också väldigt häftigt samt en båtresa till Paxos & Antipaxos är också kul men det gjorde vi också för 15 år sedan.