lördag 5 augusti 2023

Parga Dag 3 (Fredag)

Idag hade vi ställt klockan lite tidigare och den ringde 6.45 istället för 7.00. Niklas är sjukt snabb att bli färdig och på 3,5 minunter är han klar redo för dagens morgonpromenad, jag skyndade på så fort jag kunde och 6.53 var vi ute ur rummet och stegade iväg på dagens trekking.

Vi började dagens trekking med att gå på stora vägen ifrån Parga och upp från dalen. Det var väldigt svalt och skönt och solen hade inte riktigt kommit upp än. Vi gick en bit upp på vägen och sen vek vi in mot vänster -vi skulle gå på berget bakom vårt hotell denna gång, mittemot det andra berget som vi gick på igår. Vi gick upp på vägen och förbi Pargas brandstation och förbi ett par hus och några mindre hotell och sen in på en stig som såg väldigt "stökig" ut, den var inte fixad och man såg att det inte var många som varken gick eller åkte bil på den - men vi stegade på tills det mer eller mindre tog stopp....enligt Niklas app så skulle det gå en stig här som sen möttes upp på den vägen genom berget med det var tät vegetation och jag sa NEJ. Niklas försökte lirka lite men jag tror att han såg på mig att det var ett kraftigt nej och jag skulle inte ändra mig så det var bara att gå tillbaka ner till stor vägen, Vi gick lite längre upp på stora vägen och vek av till vänster igen på en ny väg som var sjukt brant upp mot berget, vi såg vart vi skulle komma upp från "stigen" och det var en himla tur att vi avbröt för vi hade aldrig tagit oss upp på vägen som vi gick på det var alldeles för brant.

När vi hade gått en stund på den branta vägen så åkte en MC med en gubbe förbi oss med en jäkla fart och han stannade vid ett inhängnat område med både lås, taggtråd och höga stängsel och skylt med lösvaktande hund. Gubben gick in och skulle låsa upp även dörren till byggnaden när vi gick förbi och en av hundarna såg oss och jäklar vad arg han blev, snacka om upplärd vakthund. Det var en stor muskulös vit typ stor pitbull hund med kuperade öron - jag hade inte velat gå in i det området, hunden brydde sig inte alls om gubben och bara var fokuserad på oss, vi gick snabbt förbi byggnaden. När vi kom förbi så hörde vi att det var ytterligare en hund lite längre upp som började skälla - vi tänkte inte mer på det än det var mkt hundar i området. Det vi inte förstod var att det var ytterligare en vakthund som hade hört på skallet att det var "folk på väg"...

Vi gick vidare i den branta vägen upp och hörde skallen komma närmare och närmare, tillslut sa Niklas, helvete hunden är ju lös.... När vi kom upp till själva olivlundarna så delade sig vägen, den vi skulle gå tog till vänster och sen fortsatte den andra vägen till höger och där lite längre upp stod den lösa hunden och skällde på oss, lite svettig känsla fick vi i ett par sekunder. Men så fort hunden såg att vi svängde vänster så la sig skallen och tillslut så slutade han att skälla - ytterligare en väldigt dresserad vakthund, vill inte veta vad som skulle hända om vi tog till höger. Efter denna händelse letade Niklas upp en pinne som vi kunde ha och skrämma iväg om det kom fler lösgående hundar.

När vi vaknade i morse så såg vi på våra mobiler att vi hade haft strömavbrott och vår centrala dator hade inte kickat igång igen, så vi hade chattat med Mona så hon kunde sätta igång den när hon var inne och matade Blixten. Hon fick inte till det och vi fick ringa upp henne och försöka hjälpa henne på håll men det verkar som om en fas eller jordfelsbrytaren utlöser av någon anledning och hon kunde inte lösa det, Niklas och hon stod och pratade en längre stund och då när vi stannade upp och jag fick hämta andan så kände jag hur det bubblade i magen efter gårdgens grill-bricka....fan det här går inte...och inget papper hade vi med oss. Nöden har ingen lag så jag fick göra ett avtryck uppe i Pargas berg men vi skräpade inte ned då Niklas hittade lite löv åt mig.

Då det här var ett Berg som "låg först" vid soluppgången så blev vi förskonade väldigt länge innan solen nådde oss så promenaden blev väldigt behaglig och inte alls lika varm och svettig som gårdagen. Det var en otroligt fin trekking som avslutades på andra sidan av byn så vi fick gå igenom Parga för att komma hem till hotellet. Vi kom hem till hotellet 8.30 perfekt - Karma var vaken så vi kom snabbt ner till frukosten som började serveras klockan 8.30 - dagens trekking blev 7km i kuperad terräng.

Efter frukosten så gick vi upp och fixade iordning oss för att sen gå ner till poolen som vanligt. Det brukar vara väldigt lite människor vid poolen men idag var det fullt ös, det visade sig att det var två stora sällskap som skulle hem idag och dom låg och hängde vid poolen tills dom åkte till flygplatsen. Det blev lite stökigt med platserna och parasoller men det löste sig tillslut så vi fick 3st bra platser med skugga. Jag kom ner tidigare än resten som vanligt - Niklas och Karma kom ner ca 40min efter mig. Det blev lite lek i  poolen med bollen och läsning under parasollet. Karma gick upp ganska snabbt - det har blivit stor skillnad sen förra resan vi gjorde med Karma, hon är äldre och det märks. Hon är nere vid poolen längre stunder och hon sköter sig själv på ett helt annat sätt och det som är STOR skillnad...hon äter nästan vad som helst, vet inte vad som har hänt...från att ha petat bort både det ena och det andra från maten så tuggar hon i sig allt oavsett om det är tomat, lök eller nån sås, vi är chockade. Problemet hemma blev löst - Harry (vår hundvakt) gick in i huset och såg till att det löste sig med allt, vi har så bra grannar!!

Vid 13.45 gick vi ner för lunch, första stoppet var vid resebyrån så vi skulle boka utflykten men vi missade att det var siesta, vi missade att dom stängde 14, vi får ta det ikväll istället. Vi gick för att äta Gyros, typ Grekisk kebab i pitabröd, jag tog kycklig och Niklas och Karma tog fläsk, riktigt god snabbmat och billig 4,5EUR för att jämföra med Colan vi köpte 33cl. Efter lunchen så gick vi och tog en kaffe på Cafét som vi var på igår - Niklas och jag tog en Cappuchino, Niklas tog en äppelkaka och jag en skopa glass och Karma tog en smoothie, supergott! Efter det så gick vi hem i värmen - fy fasen vad hemvägen är svettig i denna värme och lutningen upp mot vårt hotell.

När vi kom till hotellet blev det bad i Poolen, Karma gick sen upp på hotellrummet för att tanka kyla, jag och Niklas slumrade till lite i skuggan. 16.45 blev det en Frozen Daquiri och sen upp på hotellrummet för dusch och plump som Niklas krossade både mig och Karma i för att sen gå ner till stan för att käka middag.

Vi började med att gå ner till bokningscentret och bokade på en Privat resa till Archeron, vi gillar inte turistupplägget och att boka upp en egen chaufför blev inte så mycket dyrare än att åka med turitbussen och mycket billigare och säkrare än att hyra egen bil. Vi bokade in att vi skulle åka på söndag och dom hämtar upp oss vid Restaurangen nedanför vårt hotell 9.30. Efter bokningen så gick vi mot hamnen och alla affärer - vi ville äta på en Restaurang längst uppe i Parga så vi stegade på. Vi köpte lokalproducerad honung och Karma hittade 2st armband till sina kompisar och spanade lite mer om det vara något hon ville ha, hon har egna pengar med sig på resan då mormor och morfar gav henne en fin fickpeng.

Vi kom upp och bestämde oss för en restaurang som såg fin ut Flisvos - vi satt precis vid räcket och sen såg vi ner mot hela bukten på andra sidan staden, jättefin utskikt. Men en stor kabel gjorde att själva vyn förstördes lite. Jag och Niklas fick en känsla...har vi inte suttit här förut? Jag känner igen kabeln, vi måste ha varit här förra gången vi var i Parga båda två är helt säkra på det hur är det ens möjligt, jag tror även att Niklas åt samma sak som då när vi var här sist, fläsk i tomatsås som var spicy med pommes och ris. Karma åt hamburgare och jag åt grillad svärdfisk - till förrätt var det grillad halloumi, bröd och tsatsiki. Maten var helt ok men kom inte upp på topplistan för nån av oss.

Efter maten så gick vi ner igen mot hamnen, på väg ner så gick vi förbi en vinaffär och där hittde vi vinet som vi drack häromdagen på fina restaurangen så det köpte vi med oss hem till Sverige. Vi ville inte riktigt hem än så vi stannade på en restaurang/bar nere vid hamnen och tog en jättegod frozen daquiri Mango och Karma tog en också fast utan alkohol. Det var riktigt svalt och trevligt att sitta och kolla på alla människor, många gick ner för att äta middag och klockan är 23.

Efter drinken så gjorde vi ett depåstopp på en butik för att köpa badskor - nu är vi rustade för turen på söndag, vi gick hem släckte lampan direkt och då var klockan 23.30