onsdag 2 augusti 2023

Parga Nedresan

02:30 ringde klockan och då jag hade problem att somna innebar det 2 timmars sömn. Vi kom iväg från Värmdö prick klockan tre och var vid Benstocken 50 minuter senare. På Arlanda gick allt supersmidigt, första gången man slipper ta fram något ur väskan vid säkerhetskontrollen. Vi hann handla lite tax free och fika och ta ett par öl i lugn och ro innan planet skulle gå vid 06:20. Flygresan gick bra och vi hade med oss ett par smörgåsar som vi åt då vi hade hoppat över att betälla flygplansmaten. Jag och Ulli tyckte båda att i kände igen ena flygvärdinnan och vi tror hon varit med i Farmen.

Vi landade lite tidigare än planerat och vi fick inte vänta speciellt länge på baggaget. Sen var det bara att knata in i Grekland, första gången jag rest utrikes och aldrig visat vare sig pass eller id kort, kändes lite märkligt. Eftersom jag bokat flygresan genom ett flygbolag men inte som en charter resa så fick vi ändå haka på charter resenärernas buss till Parga. Någon hade en borttappad väska och bussen fick vänta in det men det tog kanske en halvtimme innan vi var på vär mot Parga från Preveza 11:45 lokal tid (En timme före Stockholm). Bussresan gick ganska fort, ca en timme och det är väldigt likt den Kroatiska kusten vid Dubrovnik där vi var för några år sedan vilken inte är så konstigt då det är relativt nära.

Vi blev avsläppta i närheten av vårt hotell nere på "stora" vägen då vi researrangören inte har hotellet och vi hade egentligen bokat transfer till ett annat hotell men dom var schyssta o droppade oss lite närmare. Sen är det väldigt smala gator så bussen hade aldrig kommit upp till hotellet hur som helst. Det var en brant backe upp och värmen var tryckande. När vi kom upp så var jag helt svettig från att dragit ena väskan och burit Karmas väska. Klockan var nu närmare ett och jag var riktigt hungrig från att bara ätit en liten macka sedan vi vaknade. Som tur var fick vi rummet på direkten och kunde lasta av väskorna innan vi gick tillbaka till poolområdet där receptionen var för lite lunch.

Alltså, Hotellet är verkligen superfint. Utsikten är magisk från vår balkong och från poolområdet. Rummet helt suveränt och vi är så nöjda man kan bli. Vi fick väldigt bra intryck av personalen, kändes väldigt familjärt. Som sagt, när vi hade lämnat av väskorna på rummet och bytt om till badkläder så gick vi ner till poolen där vi först beställde lite lunch och sedan tog vi ett dopp. Poolen är ganska liten och 1:60 djup bara så det är mest för avsvalkning men för det, så är den helt perfekt. jag och Ulli tog en varsin Grekisk sallad med en öl och Karma ville ha en pizza som var slut så hon tog en Club sandwich. Det smakade verkligen supergott och semester läget infann sig direkt.

Vi lade oss vid ett par solstolar vid poolen och där spenderade vi resten av eftermiddagen. Jag dåsade till lite till och från och  det var verkligen helt underbart att bara ligga o slappa i skuggan av parasollet. Det är ca 32 grader så det är väldigt varmt i skuggan och det blev ett flertal avsvalkningsdopp under eftermiddagen. Vi tog en kaffe vid tre och strax efter så gick jag ner till supermarketen nedanför backen för att köpa vatten, några öl till balkongen och lite chips.

Halv sex fick Karma nog och gick upp till hotellrummet medan jag och ulli satt kvar och tog en varsin drink. Det hade varit väldigt lugnt på hotellet hela dagen men på eftermiddagen kom det lite fler folk som antagligen varit ute på något äventyr under dagen. Hotellet är ganska litet så man kommer nog rätt snabbt ha koll på dom andra gästerna. Efter drinken gick vi upp till rummet för att duscha till oss innan vi ska ut på byn för lite middag. Vi tog en öl och lite chips på balkongen innan vi gick iväg för middag klockan 19:30.

Vi var trötta så vi hade redan innan bestämt oss för att gå till den närmaste restaurangen och inte gå ner till byn. Turligt nog så ligger den närmaste restaurangen som heter "Dokos Taverna" på plats 2 av alla restauranger i Parga på Tripadvisors topplista. Restaurangen var väldigt mysig och personalen jättetrevlig. Vi beställde en karaff med husets röda vin som är ett lokalt grekiskt vin som var gott. Till förrätt delade vi på pitabröd, tzatsiki och halloumi med sylt. Till huvudrätt tog Ulli hel grillad fisk med pommes, Karma tog grillade räkor med pommes och jag tog "Stifado" som är ett långkok typ gulash men med andra smaker. Allting var otroligt gott och väldigt billigt. Hela middagen gick på 700kr.

Efter middagen så var vi rätt slitna och vi velade om vi skulle gå ner o titta på byn men beslutade oss för att gå upp till rummet för att ta igen lite förlorad sömn med en tidig kväll. Vi kollade lite på tv innan vi släckte lampan vid 22:30.