måndag 7 augusti 2023

Parga Dag 6 (Måndag)

Idag var planen att bestiga det högsta berget i Parga som heter Benzevelios och är 738 meter högt. Jag har spanat in en rutt på AllTrails appen och jag gissar att det tar ca 3 timmar upp och ner. Igår kväll sa Ulli att hon gärna följer med så hon ställde klockan på 06:15 för att hinna göra trekken innan solen blir för stark och också hinna med frukosten. När klockan ringde så tyckte Ulli det var för tidigt och ville sova mer så jag fick knata iväg själv. Mig gjorde det inte så mycket då jag tror att det kan bli en rätt tuff uppgift och jag har nog större chanser att lyckas själv. 

Solen har inte gått upp vid 06:20 och det var väldigt lite liv i Parga den tiden. Tyvärr gick jag en genväg som till slut visade sig vara avspärrad med staket så jag fick vända om och tappade en kvart på det tyvärr. Nästan framme vid grannbyn Lichnos så var det en lös hund som kom och mötte mig och såg underlägsen ut men när han var nära så gjorde han ett utfall mot mitt ben, jag hoppade undan och gjorde et utfall mot den så att den backade undan, Man får kalla kårar längs ryggraden när sånt händer.

När jag kom fram till stället man skulle gå in i skogen från stora vägen, strax under toppen och gick skogsvägen några hundra meter uppåt så kunde man göra ett val. Antingen följa vägen uppåt och mycket längre fram ta en stig mot toppen, det skulle bli längre men större delen skulle bli att gå på den här vägen som var bred och fin. Eller så kunde man gå en stig och rätt upp mot toppen, stigen såg rätt igenväxt ut och jag har bara shorts på mig så jag beslutade mig för att ta vägen för att attackera toppen från andra hållet.




Vägen var fin och bjöd på otroliga vyer när man kom upp på 450 meters höjd. Det var helt knäpptyst och superbehagligt väder, jag befann mig på skuggsidan av berget så det var verkligen optimalt. Såg lite getter och stötte på en lös hund i samband med getterna som skällde men gjorde inga närmanden utan skyddade getterna. När jag kom fram till stället där en stig skulle ta mig till toppen så kunde jag inte se någon stig, det var bara snår och jord så jag beslutade mig att inte gå mot toppen då jag inte har rätt klädsel och det kändes lite osäkert att vara själv och det finns inget sjukhus här i Parga. 

Jag ville dock inte vända tillbaka utan beslöt mig att fortsätta vägen framåt. Den tog mig till strax nedanför byn Agia och därifrån gick jag landsvägen tillbaks till Parga och hotellet. Totalt blev det nästan precis 2 mil och jag var ute i lite drygt 3 timmar. Det var en fantastisk hike, lite synd på topppen men jag fick verkligen härliga vyer ändpå på 450 meters höjd.










När jag kom tillbaks till hotellet satt Ulli i restaurangen och väntade så jag sprang upp på rummet och dushade av mig innan jag sprang ner igen för att äta frukost vid 09:30. Efter frukost så gick vi upp till rummet där Ulli bloggade klart och jag fixade sedan till bilderna och publicerade bloggen medan Ulli gick ner till poolen och Karma satt kvar på rummet. Jag och Karma gick ner tillsammans och då var klockar redan elva och vi hoppade direkt ner i poolen. Idag var det sån tung tryckande värme igen och det är lite för varmt för mig, speciellt då det inte fläktar något och jag tycker det är bökigt att hela tiden hålla på flytta parasoll för att få skugga. Karma är så klar med värmen, hon vill bara hem till Sverige nu och längtar till regnovädret påstår hon.

Vi blev alla hungriga rätt tidigt och hade ingen lust att gå i backen i mördarvärmen så vi blev kvar på hotellet för en enklare lunch Jag och Karma tog varsin hamburgare med en sprite och Ulli tog en Club Sandwich med cola. Hamburgaren var helt ok men inget direkt speciellt. Efter lunch blev det med pool och häng i skuggan. jag blev sjukt uttråkad efter en stund och försökte få med tjejerna på något. Föreslog att gå ner o bada i havet o ta en kaffe, Karma tvärvägrade. Föreslog att hyra en jetski, Karma nappade tills hon insåg att man bara kan göra det på nästa strand och tvärvägrade. Förselog att gå ner till fotbollsplan o köra idioten, hon tvärvägrade... Dagens ungdom...


Vid 16 ville Ulli gå upp på rummet o börja packa, jag tyckte det lät bra så kunde jag sätta mig i skuggan på balkongen och blogga under tiden. När Ulli började bli klar så gick jag ner och pratade med personalen för att kolla hur vi skulle göra med betalning av det vi satt på rummet, en massa drinkar o luncher m.m samt hurvida vi kunde äta frukost innan vi blev upplockade av transferbussen 08:40. Frukosten öppnar ju 8.30 så vi skulle inte hinna gå med väskorna till Dracos hotell en bit upp på vägen om vi åt frukost 8:30. Vi har bokat hotellet via booking.com men flygresan via ett charterbolag som i sin tur erbjöd billifg transfer men tyvärr inte till vårt hotell då dom inte har något samarbete. Hur som helst så var det inga problem för oss att gå ner och äta vid 08:00, skönt då vi är frukostmänniskor alla tre. Angående notan så fick jag 10% rabtt om jag betalade cash så jag slog till på det och vi kom överens om att jag skulle kika förbi innan 22 och betala notan då jag inte hande några kontanter just nu utan behöver hämta ut, men då så skulle allt vara klart för morgon dagen.

Jag beställde ett par frozen strawberry daquiries och bar bartendern att komma upp med dom till rummet och gick sedan direkt upp och hoppade in i duschen. Jag hörde hur drinkarna kom då jag duschade och så fort jag var klar gick vi ut på balkongen och spelade plump. Karma spelade riktigt bra och det är ganska jämt efter en halv omgång. Hon behöver lära sig att krypa och inte försöka ta stick med varje högt kort, när hon kommit på det knepet så kommer hon att bli farlig. 

Vi gick redan vid 18 ner mot centrum då jag skulle hämta ut kontanter och Karma skulle köpa ett halsband innan middagen som vi också ville äta lite tidigare ikväll så vi kunde hinna tillbaks till hotellet innan 22 och betala notan innan personalen försvann. Tanken var att avrunda kvällen med plump på balkongen. På vagen ner till hamnen så stannade vi till vid muren vid hamnen och Ulli bad en kvinna som satt där att ta ett foto på oss tre, årets familjefotot. Hon tog en massa kort ur olika vinklar så att ett skulle bli bra.


Karma hittade ett fint halsband, precis ett sånt hon ville ha så hon var nöjd. Vi hittade en bankomat som inte var en ATM utan kopplad till en bank och skulle enligt reseledarens information på bussresan till Parga för en vecka sedan vara billigare än ATM. När jag stack in kortet och kollade in i lokalen bredvid så fick jag ögonkontakt med just reseledaren som kom ut och hälsade på oss. Vi såg henne även igår när vi åt middag men då såg hon inte oss. Vi pratade en stund och hon höll med om våra favorit restauranger lät det som och hon sa även att den restaurang vi hade siktat in oss på för kvällen var en av hennes favoriter.

När pengar var hämtade och halsband inköpt så hade vi lite tid att döda då vi tänkt oss äta middag vid 19:30 så vi satte oss på en servering och beställde in lite att dricka med lite snacks. Jag tog en öl, Ulli en piña colada och Knärtan en iste. Restaurangen Oscars pizzeria låg bara ett stenkast från baren där vi satt och vi gick dit lagon till 19:30. Vi fick ett trevligt bord och beställde in en flaska vin och jag och Ulli delade på en pizza samt en pastarätt medan Karma åt en pizza. Till efterrätt så beställde vi en Tiramisu som jag oh Ulli delade på och man fick även som kärleksmums on the house. Pizzan var supergod medan pastan var god men lite fantasilös enligt min smak. En av servitörerna hade en näsring, en sån som Karma har tjatat om som attan men jag blankt sagt nej till men det här var inte en hel ring utan som en halvmåne. Helt plötsligt var den borta när han kom till vårt bord och jag blev helt förvirrad, trodde han hade en tvilling som jobbade där. Efter en stund var jag tvungen att fråga om det inte var han som hade haft en näsring och då pillade han ner den, den gick att vinkla upp så den inte syntes, fiffigt värre. Jag råkade säga till Karma att en sån näsring kan hon få så nu är det avgjort, hon blev ju sjukt glad och det går inte att ångra nu.



Efter middagen så stannade vi till på en supermarket där vi köpte en ouzo och lite snacks för avslutningen på plumpen ikväll och gick sedan raka vägen hem och jag betalade vår nota innan vi gick upp till rummet och packade det sista. När allt var packat och klar så spelade vi klart omgången som tyvärr Ulli vann.



4 kommentarer:

  1. Tänk vad snäll man blir efter några drinkar 😍😝

    SvaraRadera
  2. Näsring!?- naje jag vet inte om det är min "cup of tea" men dagens ungdom är mer vidsynt. Nu måste ni snart lämna värmen för svensk sommar det blir skillnad! Välkomna hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ingen näsring som tur var, man var tvungen att vara 15år så förhoppningsvis har hon ångrat sig till dess. Ja fy vad kallt det var här, från 30 till 12 grader Burr

      Radera