torsdag 3 augusti 2023

Parga Dag 1 (Onsdag)

Vi hade ställt klockan 6.30 för att gå en morgonpromenad, när klockan ringde så var jag helt yr - jag hade sovit som en stock så skön säng (bästa någonsin på våra resor) och sen AC på det i ett bäckmörkt rum...vi kollade ut det var lite för mörkt och disigt så vi ställde om klockan en timme. Vi vaknade av ett sms i min telefon kl 7, då såg det bättre ut så vi klädde på oss och smög ut medans Karma sov.

Niklas hade planerat en längre rutt - en väg som vi gick förra gången vi var här, en väg genom en olivlund och över berget - den skulle ta längre än en timme t/r så jag sa nej. Jag var sliten från resan och kände av att jag hade druckit för lite vatten och för mycket alkohol dagen innan samt att vi kom upp lite för sent, är lite orolig för värmen som kommer så fort solen kommer över bergen.

Vi bestämde oss för att gå ner mot byn istället och ta en tur genom byn och över till andra sidan vid en annan strand. Det var svalt och fuktigt minst 25grader men då inte solen hade kommit upp riktigt så var det behaglig värme. Vi gick ner mot byn och det var kul att se att vi kände igen en hel del, inte mycket som har hänt på 15år. Vi mötte ett par "gångare" och greker som gjorde iordning sina caféer annars var det lugnt och stilla.

Vi gick igenom byn som är som på en kulle, verkligen inte handikappsanpassat på nått sätt - branta gränder med butiker och Caféer supermysigt precis som vi kom ihåg det. Vi kom ner på andra sidan och gick jämtmed stranden och sen vände upp och gick tillbaka en annan väg över byn igen och sen kom ner till hamnen. Istället för att direkt gå till vårt hotell så gick vi förbi vårt gamla hotell och japp det fanns kvar, såg identiskt ut som det gjorde när vi bodde där  kul. Vi kollde även in den lilla fina stranden som är i en liten bukt, tydligen är den väldigt poppis för det var "tyska bokningar" på 70% av alla stolar och då var klockan bara 8 på morgonen.

Vi kom upp till hotellrummet till 8.20 och väckte Karma som låg och sov och jäklar vad kallt det var i rummet, då förstod vi hur varmt det hade varit ute. Vi gick ner direkt till frukosten som serveras 8.30 - 10.30, vi var på plats 8.39 och då var det vi och två andra Svenska familjer på plats - vi svenskar gillar frulle och vara uppe tidigt haha. Frukosten var toppenbra - helt sjukt, detta hotell levererar verkligen på alla punkter. Det fanns tjock grekisk yogurt till Niklas förtjusning, flera olika flingor, nötter, frukter. Ägg, omelett, korvar, bacon, några grekiska rullar, grekisk sallad, flera olika ostar, oliver, chark, 3 olika sorters bröd, kakor, croissanter, nutella, frukter, kaffe, the och olika juicer. Allt sparsmakat och hemmagjort - så jäkla bra.

Efter frukosten gick vi upp och Niklas färdigställde bloggen vi smörjde in oss och sen gick jag ner före och tog solstolar, ingen hets alls här på vårt hotell, inga tyska bokningar - väldigt chill och jättebra atmosfär på allt. Frukosten stod fortfarnade framme så jag frågade om det var ok att ta ytterligare en kaffe trots jag redan hade ätit frukost- absolut inga problem. Så det blev att läsa tidningen i mobilen i skuggan med en kaffe - semester!!!

Efter ett tag så kom Karma och Niklas ner och dom for direkt in i poolen för att leka med bollen. När dom badade så fixade killen här på hotellet bubbelbadet - så jäkla lyxigt, såklart så hoppade dom i och njöt. Tydligen var det varmt vatten och väldigt bra tryck på bubblorna. Än en gång, jäkla fullträff på hotellet!

Då vi är familjen skugga så söker vi oss till skugga hela tiden och ett parasoll här är som ett halvt i Sverige så jäkla små så det klarar inte att täcka två solstolar med skugga - om vi alla skulle få skugga på hela kroppen så skulle det behövas 3st parasoll och då skulle vi ta upp 6st stolstolar då dom ligger 2 och 2. Så vi gled in under ett soltak där dom hade baden baden stolar SMART tänkte vi tills ägaren kom och sa att vi inte kunde ta den platsen så vi indirekt hade tagit upp 6st solstolar och 3st solsängar fan också, bara att glida bort från bästa platsen.

Runt 13 tiden började vi bli hungriga och vi hade bestämt att äta lunch nere vid hamnen idag så vi gjorde iordning oss för att gå ner. Att gå ner i värmen gick bra, det var värre sen när vi skulle hem. Då vi bor på ett berg så börjar turen först med en rejäl nedförsbacka - ungefär som lutande rummet i Lustiga Huset på Gröna Lund, så sjukt brant, sen så är det nedförsbacke lite svagt ända ner till hamnen. Vi hittade en restaurang Zorbra som vi gick in på. Jag valde Grekisk Sallad och Niklas Zorbas egna sallad och Karma Pizza Margarita - vi tog en stor vatten och Karma en Sprite - jättegott och vi blev alla mätta 400kr helt ok pris tycker jag.

Sen skulle vi hem, jäklar nu har det hettat till jäklar vad varmt det var och lite uppförsbacke hela tiden och sen en avslutande monsterbacke och som det inte var nog så är det totalt 3st branta långa trapppartier upp till vårt rum då Hotellet är byggt i suterräng. Det var väldigt varmt och väldigt jobbigt - Karma var helt röd i ansiktet när hon kom hem. Jag och Niklas gick ner direkt till poolen för att bada - Karma satt inne i hotellrummet för att kyla ner sig. Efter ett tag så kom hon också ner till oss.

Vi satt nere vid poolen och slappade och badade och spelade gris med en boll vi hade köpt (stökigt då alla i familjen har sjukt dåligt förlorarsinne). Karma gick upp tidigare än oss för att duscha och slappa lite på rummet. Jag och Niklas avslutade poolhänget runt 17.40 med en fantastisk god Frozen Daiquiri jordgubb, den kommer att bli en återkommande drink under semestern känner jag.

Vi hade planerat att gå ner till hamnen att äta idag och gå lite senare så vi hade på oss lite tid uppe på balkongen innan vi skulle gå iväg. Vi fixade till oss och sen så lärde vi Karma att spela Plump, hon lärde sig ganska snabbt och nu är hon inne i Plumpträsket med oss KUL. Runt 19.30-20 tiden så gick vi ner mot hamnen för att käka middag, Niklas hade spottat ut en restaurang åt oss - enligt Tripadviser så var denna restaurang som heter Delizie nummer ETT i Parga så det skulle bli spännande att testa den. Ner mot restaurangen så passerade vi lite affärer och Karma var på hugget för att hitta presenter till sina kompisar, hon hittade ett armband så hon har nu 2st presenter kvar att inhandla. Vi passerade en båtturförsäljare som vi pratade med. Vi har varit lite sugna att göra om trippen som vi gjorde för 15år sen - båtresa till Paxos och Antipaxos inkl bad i grottor. Vi blev lite avskräckta när vi fick reda på att vi skulle antigen sitta på en båt med 260st personer eller 400st personer och turen skulle vara i 9 timmar - sitta fast med så många människor i så lång tid var inte lockande. Priset var 40EUR/person vi fick  ner det till 100EUR för oss 3 men vi högg inte ändå - får se om det blir nån båttur men tror inte det. Hade det varit i 4-5 timmar och samma pris hade vi tagit det direkt. Får se om det blir en annan tur.

Vi kom fram till Restaurangen och såg att den var typ fullbokad, så sjukt mkt folk. Restaurangerna bredvid var tomma och denna var fullproppad - första frågan vi fick var - har ni reserverat bord...ehhh Som tur var hade dom ett par bord lediga så vi fick plats. Det var en "fine dining" restaurang inte alls som den vi åt på i går som var mer familjär och rejäl - den restaurangen ligger som nummer två på Tripadviser. Priserna var högre här och utbudet var mindre. Vi beställde vad dom hävdade var Greklands bästa rödvin för 38EUR inte mkt alls med tanke på vad priserna är på vin på restaurangerna hemma. Vi beställde carpaccio och vitlöksbröd till förrätt och till varmrätt beställde jag lax, Karma skaldjurspasta med musslor och Niklas Risotto med kyckling. Snabb sammanfattning av maten - den var snyggare än god. Förrätten var supergod, varmrätterna var vällagade men smaklösa - Karma var den som var mest nöjd. Om vi ska jämföra denna restaurang med den vi åt i går så vann den igår med hästlängder smakmässigt men denna restaurang var lyxig och bra service och bra placerad vi fick se mkt folk och rörelse.

Efter maten så gick vi lite i Pargas gränder och kollade i affärer, stundtals var det hyseriskt med folk då det är smalt och trångt men det var ok. En hel del fina affärer fanns det men vi hittade inget som vi ville köpa utan kollade mest för kommande köp. Vi avslutade kvällen vid ett mysigt cafe/bar högt uppe i Parga så vi fick en fin översikt över hamnen. Det som var häftigt var att vi såg månen komma fram bakom ett berg - det tog ett par minuter för att den kom fram - har aldrig sett det förut på det sättet. Jag åt en glass Karma tog en smoothie och Niklas en öl. Tiden hade rusat iväg och vi gick från stället runt 23 och var hemma runt 23.30 och släckte lampan på en gång för att ladda för morgondagens morgonprommis över berget mittemot.