tisdag 1 februari 2011

Dag 2

Vi vaknade strax före kl nio riktigt mosiga. Vi hade lätt kunnat lega kvar i sängen några timmar till men vi hade beställt frukost på sängen vid nio (lyxigt att kunna beställa frulle från Restaurangen så dom kommer in till huset:). Karma hade en rätt ok natt, 2ggr fick Ulli gå in och trösta henne då hon skrek - inte så konstigt, hon undrade nog vart hon var någonstans. Niklas vaknade inte ens. Det var inte helt lätt att få liv i Karmis, men efter lite slit slog hon upp ögonen med ett leénde, vet inte vem hon brås på... Frukosten bestod av kaffe, färskpressad apelsin juice, rostat bröd, stekt ägg, korv & bacon. Karma fick pannkakor med sylt. Det var verkligen gott.

Efter frukost gick vi ut o lekte vid poolen, Karma & Niklas busade med en flytmadrass ett bra tag. Karma fick vara naken o det tyckte hon var kanon. Vid kl tio kom Lars-Åke (Ägaren till huset) och hans Thailändska fru Choy. Vi gick igenom huset, vad man kunde göra för aktiviteter i närheten osv. Vi bokade in en resa till en marknad vid Burmesiska gränsen på Lördag samt ett besök på ett akvarium. Lars-Åke och Choy var jättetrevliga och hjälpsamma.

Vid tolvtiden grejade vi lite inne o busade med Karma för att försöka få henne trött så hon kunde sova innan vi gick o åt lunch. Ulli satt o bloggade en timme o verkade skriva en hel roman. Karma protesterade lite men somnade relativt snabbt och sov två timmar. Svår att väcka igen, men leéndet var där så fort ögonen öppnades.

Vi gick över till Restaurangen här bredvid och beställde in Stekt Ris med kyckling och Omelett till huset - skönt att kunna äta i huset istället för på Restaurangen. Karma gillade Omeletten och åt sig mätt.

När lunchen var avklarad och vi gjort oss i ordning var klockan nästan fyra. Vi satte oss på moppen för att göra ett nytt försök att hitta en riktig affär i byn (vi hade ju fått ny info av lars-Åke). Planerat var att vi skulle fylla på en dunk med vatten och hitta en knapp till Niklas byxor samt lite smått o gott. Vi hittade en riktig affär och började shoppa. Det blev en rejäl inhandling av vin, sprit, Leksaker, godis, glass, mjölk, solskydds creme ... you name it (Tjacka Magnusson hade kommit fram ur sitt skal)! Väl framme vid kassan slutade notan på 4200 bath. Niklas insåg att vi bara hade med oss 2000 bath så Niklas satte sig på moppen o blåste på hem själv för att hämta mer pengar. Karma o Ulli väntade utanför affären med en glass och en kille från Sverige med sin son. Dom var här nere med hela familjen - 3st barn en på 9år, en på 3.5år och en på 4 månader. Dom skulle vara här nere i 5månader passa på att vara mammaledig och jobba på distans. Dom större barnen var på svensk förskola och skola medans dom var hemma med minstingen. Dom hade det kanon - tränade och bara var på dagarna- så skulle man ha det:). Den stackars moppen fick visa vad den gick för och vid ett möte var sidovagnen nere i väggrenen men förutom hjärtat i halsgropen var det ingen fara. När Niklas kom tillbaka efter en kvart så lastade vi flaket fullt med proviant och åkte vidare. Vi stannade till på Changs place som är ett svensk tillhåll med gym och kanelbullar :) Där träffade vi ett par sköna göteborgare (Far, Som & Sonson) som har bosatt sig här. Karma lekte med pojken som hette Leo och hade jättekul - han skulle fylla 3år i maj och Karma 2 år nu i Mars - som vanligt är hon en jätte jämfört med andra barn:) Vi köpte några kanelbullar o lite grovt bröd och åkte sedan hemmåt precis när det började skymma. Vi stannade till vid ett litet stånd o köpte lite färsk frukt samt lite bensin. Bensin säljs ur coca-cola flaskor.

Det verkar vara många Svenskar som har köpt hus här och är här flera månader om året. Det finns både svensk skola och förskola och många volentärer som hjälper till med både att kastrera hundar och katter, ser till att svenska tv och radio kanaler fungerar. Lite tråkigt kan man tycka att även det här stället kommer att bli ett turiststället till slut.

När vi kom hem så lastade vi ut all proviant och fyllde både skafferi och kylskåp. Vi duschade och gjorde iordning oss för att gå att äta middag på "vår" Restaurang. Än en gång lyckades Ulli att beställa bläckfisk som inte kom ut som hon trodde - har försökt gång på gång i olika länder att beställa helt vanliga friterade bläckfiskringar men slutar med att få nån sörja med hela små bläckfiskar som smakar för mycket "fisk-sjö" för att det ska vara riktigt gott, denna gång blev det precis likadant förutom att det var så starkt att det bedövade hela munnen och läppar....undrar om det känns så här att få "rystalan" i läpparna... Karma som tröttnade efter 5min fick roliga leksaker att leka med så vi kunde äta upp vår mat.

När vi kom hem nattade vi Karma, hon var jättetrött o krashade på stört. Niklas fixade ett par white russian o vi satte oss ute vid poolen för att göra upp i vårt egenutvecklade turnerings-spel. Det slutade med att Ulli vann Plump lite tursamt med 134 - 130. Gren nummer två var Yatzy. Ulli var klart starkas o vann imponerande med 189 - 109. Så 1-0 till Ulli efter första etappen. Nästa etapp består av Femhundra & Poker... ska bli spännande att se om Niklas utjämnar ...

God Natt

Lite fina kvälls bilder...