tisdag 8 februari 2011

Dag 9

Vi hade ställt klockan på sju för taxin skulle hämta oss klockan åtta. Vi åt frukost i lugn och ro och stressade som galningar med tio minuter kvar för att få oss klara. Vi hoppades att vi skulle få samma chaufför som i Lördags då han hade tagit vår tvätt (jag hade inga rena kläder kvar), han hade ju sagt ja till att leverera tvätten på söndagen men den kom aldrig. Men idag var det en kvinnlig chaufför, en lite äldre som till en början verkade kunna Engelska riktigt bra. Det var samma bil som hämtade oss i Bangkok och vi tror att det var den 1a chaufförens fru. Bilen har usel stöt dämpning så man studsar fram på vägen men hon körde rätt lugnt så det gick bättre än från Bangkok. Vi hade glömt Karmas klubba och den började hon tjata om efter 10min. Jag frågade chauffören om hon kunde stanna någonstans efter vägen för så att vi kunde handla. Yes yes sa hon men hon stannade aldrig...När vi kom fram till Bangpansar så frågade jag chauffören om dykningen ingick i priset, Yes Yes sa hon och log. Ok, bra... Vi tog en kaffe och väntade på att båten skulle gå. Alla möjliga typer av turister började dyka upp. Vi pratade lite med en ung Holländska som reste på egen hand. Typ 22år. Roligast på hela dagen var när Ulli kommenterade resten av turisterna till Holländskan o sa ngt i stil med "dom är inte lika unga som vi" ! Ulli nästan dubbelt så gammal som tjejen...

Påstigningen till båten blev en vadning i vattnet, Båten var en stor daycruiser med trippla feta utombordare. Båten blev fylld av turister och gasade iväg mot ön. Karma tyckte det var lite spännande att åka båt. Resan gick ganska snabbt o vi var framme på ön Koh Thalou efter ca 30 min. Väl framme hoppade dom som skulle till stranden av, dom som skulle snorkla stannade på båten o dom som skulle dyka gick till en annan båt. Jag skulle ju dyka och gick till den andra båten. Det var jag o en trevlig Dansk som stod där och väntade. När dykinstruktörerna kom så blev det tjafs för dom hade bara med sig utrustning för en (Dansken). Det visade sig att man var tvungen att boka dykningen vid stranden på fastlandet - i tron om att jag hade bokat dykningen både till taxichauffören och Choy (Lars-Åkes fru) så blev det platt fall när jag inte hade en plats på båten som skulle iväg och dyka. Jag blev lack och småsur hela dagen, trodde jag skulle få dyka det var 1½ år sist, jag gick efter Ulli & Karma till stranden. Lite jobbigt att Thailändarna svarar ja även fast dom inte förstår vad man frågar.

Ön var väldigt vacker med mkt grönska o kritvit sand som nästan var som lera (jättefinkornig). Vattnet var kristallklart, turkost och väldigt lång-grund och inga vågor. I vattnet så fanns det massor av olika slags fiskar som Karma tyckte var kul att titta på. Vid stranden låg det några jättemysiga bongalows så man kunde övernatta på ön. Vi hittade solstolar och la oss i skuggan. Karma ville bada och hon var i vattnet i stort sett hela tiden vi var där. hon hade verkligen jättekul i vattnet. att hon var enda barnet på ön verkar inte bekymra henne det minsta.

Vid tolv serverades det lunchbuffe, maten var över förväntan och vi åt oss mätta. Karma gled runt o ägde stället, hon blev ompysslad av personalen och blev förtjust i en av tjejerna som jobbade där. Det var verkligen ömsesidigt. När vi hade käkat drog vi tillbaks till stranden och fortsatte bada några timmar.

Halv tre åkte båten och jag fick bära Karma till bryggan (ca 6min promenad). Karma somnade i min famn o snarkade flitigt mot min axel, hon var verkligen slutkörd, hon vaknade tyvärr när vi hoppade i båten. När vi kom till fastlandet blåste det kraftigt och det var rejält med vågor. Dom försökte lägga till med aktern mot en brygga men styrbord låg rätt mot vågorna och det blev katastrof som slutade med att badbryggan på båten knäcktes mot bryggan. Riktigt amatörmässigt att ens försöka. Folk började bli lite oroliga och en Thaitjej satt bara och blundade o grinade. Föraren var riktigt förbannad och såg sammanbiten ut. Dom beslutade sig för att försöka åka in i en kanal och släppa av folket där, problemet var att det var lågvatten, stormigt och väldigt svårt att ta sig in mellan sandbankarna in i kanalen. 30 meter från stranden gick båten på grund och efter en stunds försök att få loss den började dom släppa av passagerarna. Vattnet gick bara till midjan så det var lugnt att ta sig i land. Vi beslutade oss för att hoppa av sist så vi slapp trängsel med Karma. När vi står längst bak och ska hoppa i så går plötsligt motorerna igång (Vi står ju på den knäckta badbryggan utan ngt att hålla i oss i precis bredvid motorerna). Vi börjar skrika åt dom att stänga av motorerna för i helvete !!! Efter en liten stund stänger dom av motorerna igen och suckar, vi hoppar av och kan ta oss i land. Karma somnade som en stock på taxiresan hem och fick en 45min välbehövlig sömn.

Väl hemma är klockan halv fem och tvätten stod utanför dörren. Kostade 200 Bath (ca 45k). Jag o Karma gick ner till stranden o badar i den sköna eftermiddags solen. Vi fick en hel del fina kort med Kameran i det fina ljuset.

Vid halv sju gick vi över till vår restaurang och beställer mat, Karma har superkul med Kathy som lilltjejen heter. En lite äldre pojke är med och lekte oxå. Maten var god och vi får till och med en fördrink som bonus. När vi ätit klart sitter vi kvar och låter Karma leka av sig ordentligt. När vi gick hemåt vinkade Karma åt alla å sa "Hethlå hethlå"

Vi låter Karma kolla på Fifi en stund och hon bad själv om att få gå o lägga sig. Hon somnade på stört och vi var inte sämre, vi gick o lade oss rekord tidigt vid 9, sjön och solen gjorde hela familjen helt slutkörda.