söndag 13 februari 2011

Hemresan

Vi ställde klockan på sju så att vi skulle ha gott om tid på oss att packa innan taxin skulle hämta oss vid ett. Vi åt frukost i lugn och ro och hjälptes åt att börja rensa o packa lite lätt. Jag och Karma gick sedan ner till stranden så att Ulli skulle få lugn och ro när hon packade (Bäst så av erfarenhet :). När vi kom upp igen så var det nästan klart. Vi fixade det sista innan vi alla njöt vid poolen tillsammans, Glassmoppen kom och vi ställde upp en sista gång :)

Vid halv tolv gick vi över till Restaurangen så att Karma skulle få leka med Kathy en bra stund. Dom lekte o hade kul medans vi åt i lugn och ro. Karma hade fått en liten docka av oss för att ge till Kathy, Vi var lite oroliga att hon skulle ha svårt att ge bort ngt som hon själv ville ha men hon gav den glatt och ansåg den vara Kathys, riktigt imponerande. Kathys mamma kom och gav presenter till Karma och Ulli. En Jättefin handgjord beachväska och en nalle till Karma. Tror Ulli nästan blev lite rörd. Precis när vi hade ätit klart vid halv ett så kom Lars-Åke o Choy för att göra upp om slutbetalningen. Vi kollade igenom huset en sista gång och sedan blev det ett adjö till alla. Lars-Åke, Choy, Kathy o hennes mamma stod o vinkade av oss när vi åkte iväg.

Taxichauffören var en ung tjej som kunde ytterst lite engelska. Hon körde lugnt o säkert och var även hon charmad av Karma. Planen var ju att åka in till MBK i Bankok o shoppa innan vi åkte ut till Flygplatsen. Trafiksituationen fick bestämma hur lång tid vi fick till shopping. Vi kom fram till MBK först vid sex. Pust !!! Det var en dryg taxiresa och värre var att sista timmen var Karma tvärless (Kan man ju förstå). Vi bestämde att vi skulle ses vid taxin vid 20.30 så att vi hade god tid på oss om trafiken skulle vara jobbig och om det skulle vara köer på flygplatsen. Lars-Åke hade varnat för just det.

MBK är helt sanslöst, En inomhus marknad i sju plan. Hur stort som helst och vansinnigt virrigt för en turist. Men det fanns verkligen det mesta att köpa. Massa teknikprylar, Både original & kopior. Sanslöst mycket kläder och det mesta verkade vara märkeskopior. Jag var ute efter shorts o t-shirts och hittade en bunt tröjor som jag fick riktigt billigt. Hade säkert fått det billigare ändå på utomhusmarknaden (Chatuchak) och hade säkert kunnat pruta bättre men det var ju så löjligt att pruta ner ngt som kostade nada typ. Köpte även 2st shorts som jag är skitnöjd över och ett par riktigt schyssta badtofflor. Var grymt sugen på värstingmodellen av IPad som jag kunde få för strax under 5 tusen men jag väntar på en annan modell som är på G med Android istället (Bangkok Nästa år?). Var oxå ruskigt nära att slå till på en fjärrstyrd helikopter men den tog lite för mkt plats tyvärr. Ruskigt onödig pryl men jag blev lite sugen på en sån efter att Kathys pappa var en helikopterfantast och hade en gigantisk bensindriven som han lekte med. Karma var ruggigt impad (att få Karmis impad är ju liksom mitt mål...) Den jag kollade på kostade bara runt 200kr. Men det får oxå bli nästa gång ... Karma fick lite coola kläder oxå och Ulli slog till på ett par riktigt schyssta brallor o en jättefin kjol.

Vi hittade tillbaks till Taxin (Inte helt lätt) o åkte mot flygplatsen vid 20.30. Skulle ta 1,5 tim typ. Well... Det tog bara 30min så det blev en "Bonus" timme på flygplatsen. Jaja vi skulle ju inte missa flyget iaf. o sen var det ju dom beryktade köerna. Köerna ja .... Eftersom vi har en Karma så fick vi gå förbi alla köer och hade plötsligt drygt 3 timmar i taxfreen att döda. Det var ruggigt jobbigt att döda den tiden. Blev en hel del inköp även där, En present åt vår fiskvakt (Lina) och Karmas morfar som är vår chaufför. Köpte en Aberlour och en Laphroaig så fick Benke välja vilken han ville ha (Han valde Aberlour).

Till slut var det boarding och det gick enligt tidtabell. Vi fick vanliga platser emot fönstret och kände att det skulle bli jobbigt att ha karma i knäet i 11 timmar inklämda mot fönstret. speciellt om hon inte ville vara still. Men vi väntade o väntade men det kom aldrig någon och satte sig bredvid oss så vi fick 3 säten den här resan oxå. Jippey !!! Karma somnade innan planet lyfte och sov 7 timmar. Först låg hon på Ulli som satt inne mot fönstret. jag satt i gången. Vi höll oss vakna tills dom hade serverat mat och jag tog lite rödvin (Hoppades att det skulle hjälpa mig att sova). Kan ju inte sova på flyg men nu var det verkligen läge. Direkt efter maten krashade jag in totalt (Med Kanonmusik "Mogwai" i ipoden), sov som en stock i ca 4 timmar. Vaknade och såg att Karma låg på båda sätena bredvid mig o att Ulli låg på golvet under oss utan filt. Jag gav henne min filt och somnade sedan om en timme till. Helt osannolikt, sov riktigt skönt faktiskt. Thai Airways känns som enda alternativet till Thailand med dess utrymme, mat, goda service o kanonpersonal. Sista timmarna fick vi underhålla en nyvaken Karmis men det gick bra. Resan kändes faktiskt rätt smidig. Vi kom ut till en väntande Benke relativt pigga o utvilade (Tror Benke var mer mör än oss).

Vi skjussade hem Benke till Tyresö och stannade för en fika o berätta om resan för Mornor Solveig oxå innan vi åkte hemmåt mot Värmdö. Väl hemma bröt man ju nästan ihop när man såg snön på parkeringen. Var bara att ställa bilen ute på vägen o pulsa snö med jumpadojjorna ( i nät - luftiga och fina i Thailand, här...NOT). Kändes inte lika skönt att komma hem den här gången som det brukar. Tror vi alla tre fortfarande befinner oss i Huay Yang i tankarna ett bra tag framöver, en fantastisk resa med många roliga och fina minnen.

ps. Fick låna grannens snöslunga så skottningen slapp man oxå !!!