tisdag 8 februari 2011

Dag 8

Kuckeliku klockan sju....Karma har kommit in i sina rutiner, vaknar kl 7 så dom efterlängtade sovmornarna är ett minne blott. Vi gick upp och gjorde ordning frukost, Karma fick välling till sin favvofilm just nu Fiffi och Blomsterfröna. Det var lungt på havet och en hel del båtar åkte hemmåt efter nattens fiske. Vi satt och tittade på soluppgången och lekte lite på altan. Vid 9 tiden så gick vi ner till stranden - spännande och se hur Karma skulle reagera på havet efter gårdagens badextas. Det gick super:) hon sprang vid stranden så vågorna kom upp över hennes ben sen så sa hon bada bada så vi simmade ut med henne och gungade på vågorna hon tyckte det var superkul, badvägran är som bortblåst. Efter ett bra tag så fick vi slita henne från havet för att gå upp till huset för att få i henne lite lunch men det gick sisådär MEN så kom glassmoppen och vips så var hon visst hungrig och då på glass hmmm Efter glass och lite kel så somnade hon för sin dagslur.

Det var knappt någon blåst och idag för första gången så var det lite för varmt, dom andra dagarna har det varit helt ok - men idag var det riktigt kvalmigt och fuktigt. Niklas och jag satt och läste i skuggan på altan men det var för varmt så det blev bad och ligga på luftmadrass. Efter en stund så fick jag kryp i benen och tog en promenad längst stranden - varmt som sjutton men skönt att få röra på sig.

Jag gick och beställde hem lunch till huset och då var tankbilen där och fyllde på vår vatten cistern. När Karma vaknade så åkte vi en tur på moppen för att få lite svalka, det var för varmt på altan nu när solen låg på. Vi åkte ner mot byn för att köpa bröd - det var inte riktigt klart utan vi fick vänta lite. Vi tog en kaffe och ananaspaj med vaniljsås (stället är svensktägt:), när vi satt och fikade så kom det en rolig norrman förbi. Han var ett riktigt surro - han pratade vitt och brett om allt och alla och förklarade både det ena och det andra, vi förstod inte allt han sa men det märkte han inte för han var så upp i sin diskussion med oss så han bara malde på. Han sålde in att vi skulle köpa hus här (som alla andra har gjort som vi har pratat med) 70år var gubben och pigg som en 50åring, kul prick som själv tyckte han var en centralfigur här i byn:). Brödet blev klart och vi åkte iväg med 11st nygräddade fullkornsbullar. Sen var det iväg till vår bästa affär PopShop, där handlade vi lite grann som vi behövde - vi är där nästan varje dag för att få ett litet äventyr med moppen. På vägen hem stannade vi till hos vår bästa tank gubbe igen för att fylla på med lite bensin.

När vi kom hem var klockan 17 och det var fortfarande jättevarmt men solen hade försvunnit från vår strand så det var perfekt för em bad. Vi badade alla tre Karma tyckte det var kanon igen att bada bland vågorna.

Efter bad och dusch var det dags för mat - då vi inte var sugna på att åka någonstans så blev det restaurangen bredvid. Det var flera thaibarn som var och lekte med lilltjejen så Karma var lite avvaktande i början men sen så var det al-in även där. Hon hade jättekul och fick i sig lite mat då och då när hon kom springande förbi vårt bord. Dagens middag var en 10poängare för mig (Ulrika) tog grillade räkor med vitlök och det var det godaste jag har ätit på länge, det med såklart stekt ris:). Niklas tog kyckling med cashewnötter. Vi satt inte länge på restaurangen då Karma var helt slut - hon hade sovit en tidig tupplur på dagen så hon kraschade vid halv 8 tiden och då gick vi hem, hon somnade redan klockan 8.

Niklas och jag packade iordning för morgondagen - havet har lugnat ner sig så vi har blivit inbokade på en tur till ön Koh Taluh i morgon, superkul. Ön ska vara lite en paradisö. Efter packningen så var det dags för omgång 5 i vår turnering och Niklas körde med sitt fula trick som fungerar varje gång, fixar i ordning en supergod White Russian som man inte kan tacka nej till och då blir man totalt värdelös i spel - förlorade Plump även denna gång ggrrrr. Från att leda med 2-0 så ligger jag under nu med 2-3. Efter plump så var det lite film på TV, läggdags 22.00