torsdag 5 mars 2020

Mexico Dag 12

Jag hade ställt klockan på 07.00 för att vi skulle upp och gå men när vi vaknade så var Niklas så stel i ryggen så det hade inte funkat så jag ställde om klockan till 7.45. Vi väckte Karma och gick för att äta frulle runt 8.15. Nu har det kommit nya gäster och fler folk i restaurangen och nya kockar för vi fick maten fort och omeletten som vi beställde var mkt godare än igår då den var lite för oljig för min smak. När vi satt och åt så sa Niklas att det fick bli en hemmadag igen och både jag och Karma tittade på varann, nu hade vi varit på taket i 2dgr och det räckte. Jag sa inget men Karma sa nej jag vill inte vara på taket idag då är jag hellre inomhus. Det gjorde saken Niklas fick bita ihop och jag gav honom "drugs" för att han skulle palla en dag med lite aktiviteter. Vi bestämde oss för att åka till ön Cozumel över dagen och Karma blev överlycklig.

Vi hade inte kollat alls nåt om ön men överallt så sålde dom båtbiljetter dit. Vi visste inte om nåt och vi var inte förberedda, det fick bli som det blev helt enkelt och en dagstur är alltid kul. Vi gick upp och smörjde in oss och packade för dagen och gick ner till receptionen för att ta med oss beachhanddukar. Då kom Israel och Niklas frågade honom när båtarna gick - en gång i timmen både fram och tillbaka och turen dit skulle ta ca 30min, han rekomenderade också en av färjorna som var bäst Ultramar, perfekt då visste vi vad vi skulle leta efter. Båtarna gick vid piren och det är alldeles längst bort på "party-shopping-gatan" vi började gå runt 10 och hade tänkt att vi skulle åka 11 färjan. Det skulle ta ca 30min att gå till piren så vi hade gott om tid. Det hade redan börjat bli stekhett och det blåste, vi kände att är det ok att åka med båten?! Medans vi gick mot piren så skulle Niklas ta ut pengar och det verkade bli ett helt omöjligt uppdrag då antingen var det bara US dollar som man kunde ta ut eller så var dom trasiga eller stängda. Vi mötte till och med folk på gatan som stannade oss och fråga om vi hade sett en fungerande uttagningsautomat. Vet inte hur  många Niklas kollade innan vi fick träff, skönt då kunde den stressen lägga sig och Niklas kunde gå normalt igen, innan dess fick vi haka på så gott vi kunde och vara tysta haha.

När vi kom fram till slutet av gatan så hittade vi Ultramar båset och vi köpte biljetter för oss tre 1200 pesos ca 600kr t/r. Vi gick mot färjan och den påminde oss om Gotlands snabbfärja katamaranen. Det var bara 10min kvar så vi gick dit direkt och det var en säkerhetskontroll med scanning av väska och metalldetektor, perfekt! Vi kom på båten trots ett jäkla gungande vågorna är säkert 1,5m höga vid piren och båden slog mot piren hela tiden. Det fanns 3st våningar då den längst ner var inomhus, vi satte oss inomhus då det kändes säkrast och kallast, men ACn verkade inte funka så det var varmt. Dom andra två planen var utomhus ett under tak och den högst upp var utan något skydd alls. Efter båten var nästan helt full när vi lämnade piren

Vi var nöjda att vi hade valt Ultramar och inte den andra färjan både då vi hade en katamaran som kunde ta vågorna bättre samt att vår var snabbare. Det gungade nåt så in i bomben och den andra färjan som åkte samtidigt flög som en vante mellan vågorna medans vår båt gungade mer kontrollerat. Det gick bra i början men efter en liten stund så började Karma bli blek och mådde mer och mer illa och jag kände också av att jag började må illa och då hade det bara gått ca 10min. Jag såg att Karma blev snabbt sämre så jag sa till Niklas jag tar upp henne en våning så vi kommer utomhus. Det stod folk och mådde illa precis när vi kom ut från dörren så vi gick snabbt upp för trappa och det fanns två lediga säten precis när vi kom upp i skuggan perfekt. Vi satte oss och det tog inte lång stund förrän Karma blev normal igen SKÖNT, det var värre med mig jag kände fortfarande mig dålig men blev inte sämre. Efter ett litet tag så hämtade jag Niklas som höll på att svettas ihjäl nere inomhus, han hittade också en plats lite längre fram. Under tiden vi åkte så var det ett liveband som spelade så resan blev tillslut ganska trevlig.

Stora stökiga vågor

Piren i Playa del Carmen

Den gula Katamaranen

Tjejern hittade bra bra platser utomhus
När vi kom fram till Cuzamel så mojnade det lite och det blev mindre vågor. Vi passerade flera MEGA stora kryssningsfartyg, tydligen var ön ett stopp på deras tur. Vi gick iland och jäklar vilken kommers vi möttes av. Det stod massor av folk som ville att vi skulle hyra bil, köpa tur med glasbotten, köpa tur med dykning eller snorkling. Vi visste ju inte alls vad vi skulle göra på ön det vi visste var att där vi kom med båten gick inte att bada utan då var man tvungen att köra runt ön till andra sidan, där fanns stränderna och dom skulle vara superfina. När Niklas kollade upp så var det säkert ta 30-40min med taxi och vi visste inte alls vad en taxi kostar bara att den var dyrare än i Playa Del Carmen. Vi satte oss ner för att kolla av läget, stan som vi kom till var gullig men väldigt turistig och dom sålde exakt samma krims krams som i Playa Del Carmen men det var dyrare här. Niklas kollade med en gubbe som sålde båtturer och vi fick ett bra pris med en tur med båt och snorkling på 3st rev för 1500 pesos ca 750kr för oss tre inkl utrustning perfekt det tog vi, om en timme skulle vi åka och turen skulle ta ca 2 timmar.

Tjejerna kollar in i en kyrka som var 500 år gammal

Samma krimskrams butiker som på Playa del Carmen

Ett klocktorn på torget
I väntan på turen så gick vi och åt lunch, vi blev rekomenderade till ett ställe av han som sålde turen till oss och det var verkligen en bra rekomendation! Niklas tog tacos jag tog quesidillas och Karma tog hamburgare riktigt gott. Efter lunchen så gick vi tillbaka till stället där vi skulle träffas vid 13-tiden för att möta upp han som sålt resan till oss, vi blev överlämnade till en kvinna som tog oss till hamnen, vi fick varsitt armband sen var det att vänta in resten som skulle med på turen. Vi blev totalt 6st i en stor båt så vi var jättenöjda. Förutom vi så var det ett äldre par från Mexico och ett yngre par från USA. Vi fick en fantastisk guide med oss som även hängde med oss ner i vattnet när vi snorkladde samt en "chaufför". Vi drog iväg med båten och första stoppet var typ som i en hamn, lite snopet vi tänkte "va fasen är det här för en tur" men så fort vi kom ner i vattnet så fattade vi, såå mycket fiskar och friska koraller så kul. Karma var superduktig och hon hängde med hela gänget när vi simmade runt utan problem. Sen efter ett tag så var det dags att gå upp i båten igen och sen i väg till nästa ställe. Vi hoppade alla i och här var det ännu mer fiskar så många olika och fantastiska färger. Karma hade tagit med sig sin kamera som man även kan ha under vatten, ingen annan hade det med sig vilket resulterade i att vår guide tog den titt som tätt och , ner och fota olika koraller och fiskar och så fick även vi vara med på fotografierna. Sista stället simmade vi till då båten inte kunde åka dit då det var lite grunt - än en gång, jättefina och många fiskar. Efter vi hade simmat där ett tag så var det dags att gå upp i båten och få en dricka och sen åka tillbaka mot hamnen. Vi hade inte alls några förhoppningar om att det skulle vara bra snorkling och vi blev postivit överraskade, så nöjda över turen! Även Niklas som har dykt och snorklat massor var nöjd han med så kul.

Tre fiskar och en mamma

Mycket närgångna och nyfikna fiskar

En stor kungskrabba

Jättefin stor fisk

Karma var fotograf

Guiden, superbra och trevlig. Uppfattade tyvärr inte namnet
Klockan var  ca15.10 när vi kom tillbaka till piren och 16.00 gick en tur tillbaka till Playa Del Carmen så den bestämde vi oss för att ta. Vi gick och bytte om och köpte lite fika och väntade in färjan. Nu hade det mojnat lite och det var inte lika stora vågor såå skönt. Vi tog plats uppe på plan 2 direkt så hemresan fixade vi helt utan några illamåenden. Vi var på plats igen i Playa Del Carmen 16.30 och då gick vi hem, på vägen hem så gled Niklas in på Hard Rock Café och bokade bord till i morgon för då fyller ju Karma 11år tjohoooo. Det kommer att bli kanon! Vi kom hem till hotellet efter 17 och vi gjorde i ordning oss snabbt för att gå ut och äta. Nu var det den Jamaicanska restaurangen som vi hade i siktet, som var stängt igår.

Vi gick mot restaurangen och Niklas hittade den utan problem, vi fick ett bord mitt i stället. Det var en fantastisk restaurang och känslan och stuket inne på stället var väldigt Jamaicanskt, det kändes nästan som man var där. Kyparen sa att det tog ett tag att få maten så jag och Niklas beställde en drink innan, jag en Rompunch och Niklas en Mohito. Vi hann knappt dricka halvvägs förrän maten kom, helt ärligt så var det här det snabbaste vi har varit med om. Och maten som kom - helt fantastiskt god jisses! Jag beställde räkor som var smörstekta i vitlök och ris, Niklas beställde ett långkok med Kyckling deras specialitet och Karma fick typ Friterad Kyckling och pommes, så himla gott. Jättetrevligt ställe och kanonmat - tur att Niklas hittade det på Tripadviser annars hade vi aldrig gått dit, det var lite svårt att hitta då det låg på en bakgata. Billigt var det också för 2 fördrinkar 2 öl en sprite och 3 måltider 850 pesos typ 425kr.

Räkor stekta i vitlökssmör med ris

Chickenfingers

Fantastisk Jerk Chicken som var så mör. Ett långkok på låg temp.
Precis när vi skulle gå så sa Karma att hon ville gå hem på en gång hon var trött, vi sa att vi kommer att gå hem men vi vill bara ta en öl på en bar först och kolla på lite folk. Då fick hon ett totalbryt och sura ut - jäkla unge som tror att hon är i mitten av universum. Klockan var inte ens 20 och hon ville hem, absolut det får man säga att man vill men om vi vuxna säger att vi väntar lite så får hon faktiskt ta det utan att sura,vi gör nästan allt för att hon ska ha det bra, det enda vi vill är att hon ska lära sig att vi är 3st i familjen och alla måste få sin röst hörd och att man inte alltid får sin vilja igenom även om man börjar grina. Bara för att inte gå henne till viljes så stanna vi vid en bar och tog varsin öl, hon fick en milkshake men satt ändå och sura, jag såg hur Niklas kokade och jag var också så irriterad för det var ju inte alls trevligt att sitta ner, vi alla hade en jäkligt okul tid för att Karma hade bestämt sig att sura.

Efter ölen så gick vi hemåt men innan så stoppa vi för att köpa lite vatten chips och öl för att ha på rummet, Karma försökte nolla men Niklas gick inte på det, hon skulle få höra när hon kom hem på rummet hur man beter sig i en familj där allas viljor måste få plats. När vi kom upp på rummet så prata vi med Karma och förklarade läget vilket resulterade i att hon börja tokgrina och grinade länge och högt - men till slut så mjukna hon och gick till Niklas och bad om förlåtelse och förstod vad han menade. Fy fan såna här tillfällen är inte roliga för nån men ett måste för att få henne till en bra individ. Efter smällen så blev hon from som ett lamm, vi kollade lite på tv, hon gick och la sig utan problem när vi kollade vidare och sen gick vi och la oss.