torsdag 12 mars 2020

Mexico Dag 19

Så skönt jag sov inatt. Blåsten var borta och nu fick man sova till endast vågornas skvalp och dessutom var det lite svalare inatt vilket var jätteskönt. Jag vaknade av väckarklockan klockan 7 och väckte Ulli. Soluppgången har precis startat vid sju och det är otroligt vackert men det hade vi inte tid att njuta av då det är morgonpromenaden som gäller. Det sitter en del andra gäster på stolar och blickar ut över havet och mediterar. Jag har inte med mig några träningskläder och har kört med samma shorts, t-shirt och strumpor i en vecka nu, luktar satan men det är ingen som bryr sig om det i djungeln. Vi mötte ett par på cykel och killen ropade Goooood Mooorning övertrevligt och vi svarde ju så klart med ett skratt och vi anammade seden och ropade Goood Moorning till alla vi mötte. Inte alla svarade med samma entusiasm men alla svarade iaf. Vi såg även en liten gnagare, likadan jag såg flera av i Akumal för två år sedan (Mexican Agouti) men tyvärr hann jag inte ta kort på den. Annars är djurlivet inte mycket att bli exalterad över, det är fåglar och ödlor som dominerar djurbeståndet.

Buenos Dias
Efter prommisen väckte vi Karma och Ulli sprang direkt ner och bokade en skuggsäng innan frukost så vi kunde ta oss till frukosten i lugn och ro. Det gick ändå rätt snabbt då det inte fanns någon mening att sitta o dra sig på hotellrummet då dagen hade startat och lite hunger började smyga sig på. Vi körde alla tre på samma frukost som igår och man blir mer nöjd med frukosten här än på hotellet i Playa del Carmen.

God frukost
Efter frukost var vi hela dagen på stranden och slappade. Man läste, badade, hjälpte Karma med läxor, läste mer, badade mer osv. Vid halv ett tog vi en paus och gick 20 meter till restaurangen och beställde lunch. Karma kyckling med pommes, jag entrecote tacos o Ulli avokadosallad. Jag blev inte mätt och beställde även in en nachotallrik. Sedan rullade dagen på som på förmiddagen med en massa slappane och badande. Det är ingen blåst idag så det blir stek varmt i viken eftersom det även saknades moln och var 30 grader. Trots avsaknad av blåst så rullar det in sköna dyningar så det är roligt att bada. Karma lyckades fånga in 5st eremitkräftor som fick bo i en liten burk, hon släppte dom i slutet av dagen och dom var fortfarande pigga när dom pep iväg. Vid tre beställde vi en frozen margaritha och Ulli råkade välta ut sin i sanden tyvärr. En jobbig liten detalj var att en par tyskar med två småbarn, typ 2år och 6månader låg bredvid oss och ungarna var inte tysta många sekunder under dagen. För mig är det ingen fara då jag sätter på mig hörlurar men Ulli tyckte det var lite jobbigt.

Kul i havet idag




Karma pysslar med eremitkräftorna


Lunch i skuggan

Nachos-tallrik





Strax efter fyra hade vi fått nog och längtade efter skuggan o brisen på balkongen till hyddan så vi gav upp dagsvistelsen på stranden. Det var skönt att sätta sig i skuggan, hälla upp en drink (Grogg på sprite o baccardi) och blogga lite medan tjejerna duschade.

Idag var det dags för årets familjefotografi och tjejerna klädde upp sig fint, själv har jag inga fina kläder med mig så jag får gömma mig lite bakom tjejerna. Tyvärr har jag inte med mig stativet i år av någon anledning så vi var tvungna att hitta en plats där det funkade att rigga kameran utan stativ och det gjorde vi som tur. Vi tog en massa olika kort och ska försöka välja det bästa, är det inte bra nog får vi föröka igen imorgon.










När fotograferingen var klar så gick vi bort mot restaurangen för kvällen som är en turisk restaurang en bit nedåt vägen. Det var en turkiskt restaurang och jag var jättesugen på det. Stället var supermysigt och vi blev välkomnade av en trevlig lite flummig kille och satte oss. När vi kollade menyn så var det lite dyrt och cash only, jag har väldigt lite pesos kvar så vi hade vart tvungna att räkna på vad vi kunde beställa och dessutom så fanns det ingen rätt som Karma med säkerhet hade gillat så vi valde faktiskt att gå därifrån. Lite synd då jag såg några rätter som hade varit gott men det är som det är.

Vi gick istället till Thai restaurangen där vi var i förrgår. Det var ganske mycket folk på plats och vi tog ett bort på terassen. Nu hade det helt plötsligt blåst upp igen så på slutet blev det lite kyligt att sitta där i blåsten. Jag tog en paneng curry med kyckling, Karma dubbla portioner kycklingspett och Ulli tog räkor med ris. Det var åter igen supergott och vi var alla nöjda, jag betalade med kort så vi har lite pesos kvar tills imorrn men jag kommer ändå behöva åka och hämta ut lite.

Stökigt på vår gata idag

Räkor med mango

Ulli jättenöjd

Karma nöjd med dubbla portioner kycklingspett

Kyckling Panaeng
När vi kom hem så var jag ut på internet en sväng och såg då att Trump skall stoppa europeiskaa turister i en månad för inträde till USA på grund av Corona viruset. Vi undrar ju naturligtvis hur det påverkar vår hemresa på fredag förmiddag då vi skall mellanlanda i Philadelphia. Hittills har vi inte fått någon information om att resan har ändrats eller blivit inställd så vi får helt enkelt se vad som händer. Vi ska försöka njuta av morgondagen och samla på oss information och försöka förbereda någon sorts handlingsplan om det värsta inträffar. Vi kollade på farmen och sveriges mästerkock men våra tankar var på annat håll så jag kommer inte ihåg riktigt vad som hände. Karma råkade höra oss prata och undrade varför mamma var stressad men vi lyckades lugna henne. Hon får veta vad som pågår men hon ska inte få veta av att vi känner oss stressade, det får vi hålla inombords. Men jag tror allt kommer lösa sig. Ulli gick och lade sig och jag kollade en stund på Rangers men hade lite svårt att koncentrera mig så jag lade mig efter halva andra perioden, då låg dom under med 2-1. (Dom fick till slut stryk med 3-2 i förlängningen)

1 kommentar:

  1. Vi hoppas, hoppas, hoppas att ni inte får problem med flyg mm.
    Du kan väl messa när ni fått klara besked hur det blir: När är planen att ni ska vara hemma på Arlanda om allt funkar?

    SvaraRadera