söndag 15 mars 2020

Mexico Dag 21 (Hemresan)

Vi hade lämnat middagen och Tulum och påbörjat hemresan klockan ca 20:00 Mexikansk tid vilket är 02:00 fredag morgon svensk tid.

Jag vaknade på hotellrummet vid femtiden och kunde inte somna om. Klockan hade vi ställt på 06  så jag låg och vred mig en stund då jag ville ha lite mer sömn. Jag hade sovit dåligt under natten och när vi skulle lägga oss var det en bebis i grannrummet som skrek o föräldrarna förde väsen så vi alla hade svårt att sova. Jag steg upp och försökte ringa American Airlines igen men utan att komma fram, Ulli kunde inte sova då jag bökade så hon steg också upp och Karma strax därpå. Vi gick ner och åt frukost vid sex och jag och Karma hade god aptit, Ulli var för stressad för att kunna äta.

Frukt som ser ut som potatis men smakar syrlig banan

På väg från hotellrummet till flygplatsen
Vid sju åkte vi shuttlebussen till flygplatsen och terminalen där American Airlines finns. Det var knappt några resenärer på plats och vi fick snabb hjälp i checkin disken. Vi blev ombokade på ett flyg som istället för i Madrid ska mellanlanda i London. Kruxet var att det blev 6 respektive 7,5 timmars väntan vid bytena så istället för att komma hem vid 14:00 på Lördagen skulle vi nu komma hem 20:30 istället men det lät ändå som himmelriket. Dock så kändes ingenting klart innan vi hade kommit hem men det var en stor lättnad och för Ulli släppte en stor ångest och tårarna kom.

Vi fick vänta i 4,5 timmar på Cancun flygplats men det gick rätt smärtfritt. Strax innan boarding gick vi och åt lunch, en varsin burrito som var god och mättande. Planet till Philadelphia lämnade i förtid och landade tidigt så vi fick ytterligare tid att döda i Philadelphia.

God burrito

Cancuns flygplats
I Philadelphia fick vi hämta ut väskorna och gå igenom tullen och sedan droppa dom på bandet igen. Som tur var så var väskorna med så långt i alla fall. Vi gick runt o kollade lite men satt mest still och försökte få tiden att gå med att läsa nyheter och hålla oss uppdaterade. Det händer ju massor hela tiden och det är lite oroligt att vi skulle bli påverkade. Det är skumt, man vill inte hosta eller snyta sig i rädsla att man skall bli stämplad som corona smittad och man är paranoid då folk sätter sig i närheten och hostar, Media har skapat en masspsykos. Vi gick och åt middag i en food court och vi alla åt en varsin riktigt äkta amerikansk burgare som var skitgod men jag blev såååå mätt. Vårt plan var det sista för kvällen så alla små butiker runt gaten stängde strax innan vår boarding. Det var lite passagerare på planet, bara halvfullt så vi fick sätta oss vart vi ville och fick alla 3 varsina egna dubbelsäten. Lyxigt, Karma fick sitta själv för första gången och var skitnöjd. Åh så skönt det var när vi lämnade USA mot Europa. Bara vi kommer över Atlanten så känns allt bättre. Flygresan var inte så lång, bara drygt 6 timmar och jag sov mesta tiden, man sover inte bra men jag sov och det kändes superbra. Karma och Ulli sov också det mesta av resan.

Vi landade i London tidigare än beräknat så nu hade vi +8 timmar på flygplatsen, det är ju ingen kul resa detta. På Heathrow var det fullt fart och mycket människor. Trots att vi följde utvecklingen med nedstängda länder och så vidare så märkte vi inte av någon hysteri eller panik. Karma var och handlade en mjukisuggla och en stickad tröja i Harry Potter affären. Vi åt lite lättare lunch med smörgås och kaffe och Karma åt ägg. Det kom besked om att Danmark stängt gränserna och man var hela tiden lite småorolig att det skulle komma besked som skulle sätta käppar i hjulet på vår hemresa. Någon timme innan boardingen gick vi och åt middag, vi var inte så hungriga men bra att försöka komma in i rätt rutiner.

Karma provar Harry potters trollspö, inget hände...

Karma älskar Harry potter butiken
Planet från London avgick ca 30 minuter försenat klockan 18:40 svensk tid och resan gick ganska fort med sina 2 timmar. På Arlanda tog allt tid men båda väskorna kom till slut den här gången, det var lite strul med upphämtningen till benstocken men 21:40 satt vi i bilen på väg hem. Vi stannade på Shell och köpte lite mjölk och annat till frukost och till slut var vi hemma klockan 22:40 efter 45 timmar på resande fot med bristfällig sömn, det var minst sagt skönt att komma hem. En stor Eloge till Karma som aldrig gnällde eller surade på hela hemresan, hela tiden med gott humör trots att det var jobbigt för oss alla.

Trots den psykiska påfrestningen vid hemresan, otur med väskan som inte kom fram, ombokning av boende strax innan avfärd, blixten som försvann så har vi haft en fantastisk semester i Mexico. Så jäkla roliga och sköna tre veckor av kvalitetstid med familjen fulla av äventyr.

Här kommer en snabb resume ->