måndag 2 mars 2020

Mexico Dag 9

Vaknade vid kvart i sju och kände mig utvilad trots en lite stökig natt. Dels var jag upp på toaletten en gång och sedan vaknade jag av att det lät som någon bröt sig in i fönstret på undervåningen. Jag kutade ner mitt i natten men såg ingenting, sedan hörde jag att det var kylskåpet som lät konstigt och högt och jag gick och lade mig igen efter att jag försökt nollställa ljudet genom att vifta på kylskåpsdörren. Karma vaknade strax efter mig och Ulli kom upp en stund senare. Jag hade förberett bloggen med korten innan tjejerna kom upp så Ulli bloggade bara det sista medan jag plockade fram frukost. Vi käkade frullen som vanligt sedan publicerade jag bloggen och Ulli började packa. Jag höll mig undan och sopade och plockade rent i huset och kollade så vi fick med oss allt.

Vi hade siktat på att komma iväg vid tio senast men vi var klara redan nio och lämnade Chelem. Vi stannade och tankade och hämtade ut pengar innan vi rullade mot Playa del Carmen. Jag gillar verkligen Chelem, det är skitigt, långsamt och allt annat än pretantiöst men jag är osäker på om vi kommer återvända någon gång dom närmaste åren. Det är dags att uppleva något helt nytt nästa resa så det kändes som ett riktigt avsked.

Rak väg så långt ögat kan nå
Resan till Playa Del Carmen är ca 35 mil och det är samma väg vi åkte när vi kom från Cancun. Dvs spikrak motorväg som är riktigt tråkig. Vi stannade även detta år i Valladolid för lunch och den staden är verkligen mysig. Skulle gärna spendera mer tid där. Vi var tvungna att parkera bilen några kvarter från grand plaza då innerdelen var avstängd för trafik. När vi promenderade in mot plazan så hamnade vi i en liten mat bazaar som fångade vårt intresse. Ulli såg en skylt om toaletter och vi gick åt det hållet. Bredvid toaletterna var en matservering som såg ut att sälja vardaglig mexikansk mat och en mexikansk kvinna som satt och åt övertalade oss att äta där då det tydligen skulle vara supergod mat. Det hade hon helt rätt i, jag beställde två tortas till mig, två kycklingtacos till Ulli och ägg med pommes till Karma. Efter lunchen gick vi och kollade på lite souvernir affärer och tog en kaffe. Ulli köpte en solhatt och jag köpte en Lucha libre mask som säkert kommer göra succe i nått samanhang i framtiden.

Beställer lunch

Supergott och superbilligt

Otroligt fin stad

Mexicos flagga är fin

Karma träffade en gammal dam

Lite fika innan avfärd
Vi lämnade sedan Valladolid och kom fram till hotellet vid fyratiden. Vi blev välkomnade med champagne och det var en helt sjukt häftig entre till hotellet. Innan vi gick upp till rummet fick vi välja vilken typ av kudde vi ville ha och man kunde välja på en typ tempurkudde som jag och Ulli tog, jätteskön. Vi fick också välja vilken doft vi ville ha i rummet av sex olika dofter. Rummet är superfräscht verkligen med marmorgolv och helt sprillans ny inredning. Rummet är en en och en halva så Karma sover på en bäddsoffa i vardagsrummet och vi kan stänga dörren emellan. vi har varsina teveapparater och det finna även ett litet pentry om vi vill laga nån lättare lunch på rummet. Uppe på taket av byggnaden finns en pool och solstolar, ska bli intressant att se hur det är att hänga där. Vi softade och packade upp en stund innan jag och Karma gick ner för att köpa lite öl o snacks medan Ulli duschade. Tydligen får man inte köpa öl i affärer efter klockan 17 på söndagar i den här delen av Mexico så vi fick bara med oss snacks från Oxxo (Typ Seven Eleven) och beställde istället två öl från room service. Efter att alla gjort sig i ordning gick vi ut för att leta restaurang vid sju.

Ingången till hotellet

Flashig reception

Entré och kök

Vardagsrum med bäddsoffa åt Karma

Liten men funktionellt badrum

Sovrum med mjuka sängar

Takterassen hade mysiga soffor

Poolen på taket

Barrock och tofflor åt alla
Jag hade inte kollat upp något ställe utan vi gick på känsla. Runt knuten ligger själva gågatan genom Playa del Carmen där allt händer och det var ju bara att vraka o välja restaurang. Men vi korsade den gatan och gick ner mot havet där vi fastande för ett mysigt ställe. Maten var god, nästan lite fine dining och kostade tre gånger så mycket som en middag i Chelem. Karma fick en hamburgare, jag tog en entrecote och Ulli lax med sötpotatispure, Till det drack vi vin. När jag skulle betala så fungerade inte mitt mastercard, jag loggade in på banken och banken hade något strul så jag fick helt enkelt springa upp till hotellrummet för att fixa hämta kontanter medan tjejerna satt kvar. Det tog inte mer än 10 minuter och sen kunde vi betala och gå vidare.

Restaurangen för kvällen

Ullis lax med sötpotatispure

Karmas hamburgare
Klockan var nu halv nio och vi bestämde oss för att gå gågatan mot centrum och kolla lite. Det är så sjukt mycket kommers här och det tar inte slut, helt otroligt. Vi ska försöka köpa en bra hängmatta i år och vi har börjat kolla utbud och priser. Vi skulle definitivt gjort det i Merida istället för nu kommer det bli dyrare för oss men för 300-500 SEK kan vi få en riktigt bra handgjord hängmatta av bomull och kaktusfibrer. Karma började bli trött och tjatade efter ett sånt rån som efterätt och vi letade o letade men kunde inte så någon sån försäljare. Till slut övertalade vi henne att få en glass istället och hon gick med på det. Jag kollade tyvärr inte priset först men det slutade med att vi betalade ca 90kr för två kulor glass. Ett skämt, glassen var sjukt god men hallå. Vi stannade även och tog en öl innan vi begav oss till hotellet vid halv elva. Vi gjorde oss iordning och somnade vid elva, jag somnade som en stock helt slut.

Historiens dyraste glass

En öl med livemusik

Gissa vem detta är 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar