onsdag 11 mars 2020

Mexico Dag 18

I natt laddade jag med öronproppar, förra natten sov jag inte många timmar i sträck. Var det inte megablåst från havet och palmblad mot hydddans tak så var det tanter som skrattade, fåglar som skrek, katter som bråkade eller bara mystiska prassel här och där. Öronpropparna gjorde att jag sov som en stock, jag sov sååå skönt och vågorna hördes igenom propparna så det missade jag inte, galet högt ljud på vågorna haha. Niklas väckte mig med en klapp på kinden runt 7, dags för morgonpromenad. Det gick hur lätt som helst idag, jag var utvilad efter 9 timmars sömn, mina soleksem har nästan lagt sig så klåda och värk är helt borta, så skönt.

Vacker soluppgång
Idag gick vi mot andra hållet, bort från naturreservatet mot civilisationen. Det var ca 2 hotell till efter vårt sen var det helt dött bara djungel fram till själva ingången till naturreservatet, då blev det mer liv i luckan. Mer bilar, mer folk trots att klockan bara precis hade passerat 7. Vi gick igenom Tulum och såg flera restauranger, barer och butiker. Vi kollade in priserna på menyn det var samma priser som på vårt hotell så det här området är dyrare, även på den andra sidan av Tulum. Det var kul att se lite annat efter en dag på bara vårt hotell. Vi är rätt mätta på butiker med krimskrams och barer sen Playa del Carmen så det var inget som lockade men kul att se lite annat på promenaden, det är nog fint på kvällen då det blir bäckmörkt här där vi är. 

Lägg till bildtext
Efter morgonpromenaden så låg Karma fortfarande och sov så henne fick vi väcka, hon har inte världens bästa morgonhumör, inget hon har ärvt efter mig då jag är glad och pratar direkt efter jag har vaknat, här har vi en surmule som måste vakna till själv, känner igen lite hur Niklas var när han var liten efter vad farmor Ulla har berättat. Vi fixade till oss och sen gick vi och åt frukost, innan vi gick till bordet så gjorde vi en "tysk bokning" av solsängen vi hade igår något jag hatar men jag kan verkligen inte ligga i solen och ska jag kunna vara på stranden så är det skuggan som gäller. Det var ingen som hade bokat nån säng eller plats idag så vi var först ut, ännu pinsammare äh vafan, nu hade vi iallafall vår säng!

Idag så beställde jag samma fruktskål som Niklas med grenola och yogurt sååå gott så det kommer det att bli resten av resan. Karma beställde pannkakor som tydligen var jättegoda så hon var nöjd. Efter frullen blev det solsängen så skönt med att ligga i skuggan och läsa tidningen som börjar bli lite tråkig, bara info om Corona och hur många som har blivit smittade och hur illa det kommer att bli. Det känns så avlägset här, ingen pratar om Corona här, ingen bär munskydd - det har inte slagit så hårt mot Mexico sist jag kollade var det 6st smittade, men det är säkert ett stort mörkertal då många inte söker vård för sina besvär, det kommer väl senare så kommer det explodera även här när man börjar testa folk. Vi är som sagt inte nojiga över Corona utan bara att bli sjuka överlag så det blir nåt knöl med hemresan. 

Frukost
Mina soleksem kändes bra idag så jag körde utan byxor och bara med solskyddsfaktor +50, jag hängde inte med första doppet som Karma och Niklas gjorde utan andra och jäklar så skönt det var, som jag har längtat att bada (jag som är badkruka, så ni fattar att det är en pina att inte kunna bada). Det var jättevarmt i vattnet och stora vågor som blev hanterbara lite längre ut då guppade man på vågorna men där ville inte Karma vara så en av oss fick vara på grundare vatten där vågorna slog med henne och den andra på djupt vatten. Sanden  är så finkorning så det kändes att gå på sammet och vattnet blir grumligt pga att sanden grumlas i vågorna och sanden kommer in precis överallt.

Stora vågor men Karma höll sig på det grunda

Hon hade jättekul

Äntligen gjorde Ulli badentre
När vi hade badat klart så var det lunchtid och vi såg att det började komma lite mörka moln, enligt prognos skulle det regna en skvätt runt 19, inte vid 12 så vi var lite fundersamma över om vi skulle vara kvar eller åka iväg. Vi gick och beställde lunch Karma fish n chips, Niklas en "mexicansk bowl" som visade sig vara lite uppstrukturerad sallad med bönröror och tortilla chips, jag beställde en avocadosallad som var jättegod. Vi frågade servitören om han trodde att det skulle börja regna snart och han sa Yes very soon, Niklas tog han på orden och börja scanna av grejer att göra i närområdet, han är så himla bra på att hitta aktiviteter. Vi hade lovat Karma att åka och kolla på ruiner och vi hade bara gjort det en gång vid Merida så det fick bli det. Niklas hade spottat en ca 50min härifrån Cobà Maya ruiner. 

Vi gick från lunchen och 10min senare var vi redo att åka iväg, såna proffs vi har blivit - eller rättare sagt det är jag som har släppt på kontrollbehovet och det får bli lite som det blir, jobbigt men det blir så mycket enklare att inte vara så jäkla strukturerad jämt, skönt och det går snabbt. Vi satte oss i bilen och körde mot Cobá - det tog inte lång tid förrän Karma somnade och sen slumrade jag också, stackars Niklas han fick köra själv med två sovande brudar i bilen. Vi åkte förbi en massa ställen som  sålde hängmattor och annat handarbete, vi åkte här förra gången vi var i Mexico och ångrade oss att vi inte köpte en hängmatta, idag skulle vi kolla om vi kunde hitta en men på hemvägen. Efter 45min så kom vi in i byn Cobá väldigt gullig stad och det märktes att det var en hel del att det var turismen som hade byggt upp byn, men den var ändå ganska geniun. Vi åkte och parkerade bilen det kostade 60 pesos och sen iväg mot ingången. Det var ganska mycket turister på plats, flera bussar stod parkerade. 

Det kostade bara 80 pesos per person att gå in i området, billigt. När vi kom in så märkte vi på en gång att det här var något annat än vad vi var vana vid. Dom ruinerna som vi har varit och kollat på har alla varit ganska "kompakta" områden, många utgrävningar på hyfsad liten yta. Här stod det "cykel-taxi" beredda att ta emot kunder, vi fattade inte riktigt varför, hur slöa är människor.?! Karma som älskar att åka och testa allt som har att åka att göra blev sur för att vi sa att vi inte skulle boka en taxi utan att vi skulle gå....när hon fick reda på det så förvandlades hon från vår gulliga lilla underbara glada Karma till en sur, tvär och jävligt otrevlig tonåring....asså dessa snabba kast har vi (eller jag) så svårt att hantera, jag tror jag inte är världens bästa mamma att hantera dom här lägena, jag måste träna på det känner jag. Det blir ju att hela upplevelsen baseras på hur Karma mår, om hon är glad eller inte och det blir jag vansinnig på HUR ska hon kunna styra det...fan vad svårt det är att ha en hormonstint unge i familjen. 

Hon sura och gick långsamt efter oss, jag och Niklas försökte peppa varandra att inte gå igång på hennes beteende men det är sååå svårt. När vi vände oss och kollade på henne såg det ut som hon höll på att dö av utmattning. jag fick peppa Niklas att inte klicka och han fick peppa mig att hålla tyst och inte ifrågasätta hennes beteende. 

Vi gick igenom fantastiska områden och "gångar" mellan ruinerna. Det var gångar i djungeln så det var skuggigt och även om solen var framme så var det ok, det var varmt men inte hysteriskt. Det var långa streckor upp till en kilometer mellan dom utgrävda ruinerna så vi fattade varför det fanns cykeltaxin att hyra. Man såg att det var ruiner överallt men dom hade koncenterat sig på vissa ruiner och det var där vägarna gick. Vi kom fram till slut till vårt mål en sinnessjuk hög pyramid som var 42 meter hög. Det var massa folk på plats och Niklas skulle klättra upp även Karma trodde vi men icke,  hon sura ut som fan...och när non gick där så slog en sten upp på hennes fot som gjorde jätteont (såklart) så hon fick äntligen börja grina...det här med att grina för att få uppmärksamhet, jag blir GALEN jäkla unge, nu hade jag svårt att hålla igen. Hon stod där och grina bland alla människor och högt grina hon för att få uppmärksamhet (tror jag...jag har så svårt att förstå henne jisses). Det slutade med att Niklas gick upp, jag stod kvar och Karma satt och grinade. 

Niklas pinade på med bra fart och kom upp snabbt och jag försökte få med han på kort men svårt att spotta honom bland alla människor. När han var där uppe så pratade jag med en amerikansk kvinna och hon gav mig tips efter att ha haft 3 barn varav 2 tjejer och förstod precis vad jag gick igenom att supa mig igenom tonåren hahaha ja jag vet inte vad jag skulle svara på det, känns som inte den bästa metoden men förstår dom som gör det...

Lååång prommenad på 1km tyckte Karma

Jag på väg upp (I mitten med röda shorts o svart t-shirt)

Första pyramiden precis vid entren

Man fick inte klättra på den

Karma blev förtjust över att det fanns en gång

Skaplig utsikt från 42 meter

På toppen av pyramiden, 42 meter upp

Tjejerna framför den höga pyramiden

Karma otröstlig
Niklas kom ner och vi hade ett litet snack med Karma som hade slutat att grina, vi köpte lite cola som vi delade på för att få lite sött i kroppen och sen kollade vi på ännu en ruin och sen bokade vi "cykel-taxi" tillbaka och då fick vi tillbaka vår underbara glada Karma, allt var som bortblåst. Det var kul och skönt att åka cykeltaxi och vi fick se lite annat än när vi gick då det var olika "stigar". Det kostade 180 pesos att transportera familjen Magnusson tillbaka till start. 

Tjejerna tog en taxi

Och jag en annan
Vi tackade för oss och vi styrde kosan hemåt. Nu var vi sugna på en hängmatta till vårt lilla krypin mellan köket och tv-rummet. Vi skulle precis stanna på ett ställde men bilen före oss stannade där så vi tog ett snabbt beslut att köra vidare till nästa (vägarna var uppradade med säljare). Det var en kvinna och hennes mamma som gjorde alla hängmattor och hantverk, hon visade flera olika modeller och färger och tilllslut så bestämde vi oss för en naturfärgad för en person. Karma hittade en liten hängmatta som hon hade tjatat om sen vi var i Valladolid, den kostade 150 pesos och vår kostade 750 pesos. Såklart ska man pruta men det här är deras leverbröd och dom gjorde dom för hand på plats, en hängmatta är tre dagars arbete - mamman satt och gjorde en när vi var där och då kändes det svårt att pruta. Vi fick båda för 800pesos och då fick i pruta lite och dom var säkert supernöjda över att vi betalade så mycket. MEN vi känner att det var bra och ok att dom fick pengarna än ett jäkla turiststånd i Playa del Carmen som dessutom var dyrare än det pris vi betalade. Oavsett så var vi nöjda och det är ju huvudsaken. 

Hängmatt-tillverkling

Dealen avklarad och alla nöjda

Hängmattor och drömfångare var deras speciallitet

Efter köpet så var det dags att åka hem till Hotellet, vi märkte på vattenpölarna att det hade regnat i Tulum så att åka iväg var ett bra drag från oss. Innan vi kom hem så stannade vi på Oxxo typ 7 eleven för att köpa vatten, chips och läsk. När vi styrde in mot oss så började det att regna, det var stora vattenpölar så det hade regnat mycket. Vi kom hem och var lite rädda för att det skulle ha regnat in för vi har sett hål i vårt tak MEN det hade inte kommit in en droppe så skönt, men det är fuktigt det är ju som att sova i tält i vår hydda fast ännu mer luftigt än tält det är ju verkligen inte tätt men tydligen för regn. Jag satt mig för att blogga och fick ett par drinkar från Niklas under tiden, sen gick vi ner till vår restaurang för att äta middag. 

När vi kom ner så var det nästan fullt och alla satt inomhus, det var flera som vi inte kände igen från hotellet så det var "bara" middagsgäster. Det fanns en kille som spelade elgitarr också samt att han hade en sån där grej så han spelade in sig själv så tillslut så lät det som ett helt band fast han var själv. Det var covers på olika bra låtar lugnt och fint spelade han och inte högt perfekt för en middagsunderhållning. Jag hade tänkt att beställa räkor men dom var slut så jag fick göra en akutomvändning....blev en hamburgare som var väldigt god men stor och jag blev alldeles för mätt, att man inte kan sluta att äta i tid. Karma tog pizza och pommes usch vilken dålig mathållning hon får på våra semestrar det är samma visa varje år och sen när vi kommer hem så blir det avvänjning. Niklas är den som är mest modig i familjen och beställer gärna lite udda grejer för att prova, denna gång beställde han nåt som han inte riktigt visste vad det var, var hur som helst så var det jättegott mört kött och supergoda tilbehör, Niklas googlade upp och det var njurtapp han åt, så kan det gå.

Mycket god Tampiqeña (njurtapp)
Efter maten så gick vi upp på rummet, det var Hockey mellan NYR och Dallas och NYR vann 4-2 HURRAAAAA sen blev det ett avsnitt av Farmen vi ligger ju föra alla er i Sverige på avsnitten så vi ska inte säga nåt men vi är nöjda över vad som hände i Tinget. Sen var det godnatt ca 22.00. 

1 kommentar: