måndag 9 mars 2020

Mexico Dag 16

Jag vaknade med att Karma skrek i panik MAAAMMMMMAAAAA det var första gången på hela resa hon ropade på natten så jag flög upp. När jag kom dit så sa hon att det hade varit en gubbspöke som stod i rummet och han pratade normalt och sa BUUU, hon var livrädd. Jag fick lägga mig hos henne så hon somna om och det gick fort. Sen vaknade jag igen när klockan ringde vid 07.00, Niklas sov fortfarande och när jag väckte honom så var han helt yr men till slut så vaknade han till och på med kläder och så var vi iväg på vår morgonpromenad.

Idag är det söndag och det märktes, inte alls många som var ute och joggade och en hel del partyfolk på väg hem från en blöt natt, fy fan att festa till 07.00. Vi tog vår vanliga runda som tar ca 45min och vi båda kände att det var helt rätt att lämna Playa del Carmen, vi är klara med det här stället, det ska bli jättekul och spännande att åka till Tulum.

När vi kom tillbaka till hotellrummet så sov Karma fortfarande, vi väckte henne runt 8 och sen gjorde vi i ordning oss för frukost. Mitt soleksem har blivit bättre men det ömmar och kliar fortfarande och stora delar av mina ben har utslag, så jäkla trist. Jag hoppas att det släpper snart, jag har förstått att det är skuggan för mig resten av resan och det är helt ok bara smärtan och klådan försvinner.

Vi gick ner mot restaurangen och vår sista frukost, hela gänget var på plats, alla trevliga servitörer förutom tjejen. Det var bra att vi fick säga hej då till alla, så trevlig personal. Sen efter frukosten var det dags att packa ihop och det gick snabbt då vi inte hade packat upp när vi bytte rum. Så redan vid 10-tiden var vi klara att checka ut. Vi hade en nota på rummet som var på 3700pesos vilket inte alls var mycket med tanke på att vår tvätt var med och alla luncher och drinkar. Dom hämtade bilen åt oss och packade in våra väskor och sen i väg till Tulum.

Tulum ligger nästan vid Xel-Ha så vi åkte samma väg som vi gjorde sist och sen ytterligare nån mil. Det tog ca 1 timme att komma till hotellet. Det var 13år sen Niklas var här och det hade ädrats en hel del sen han var här. Då var det knappt någon bebyggelse alls utan mest skog och nån skruttig väg. Nu var påbörjade hus och hotell både här och där och en hel del bebyggelse. Det är ju lite att chansa att åka tillbaka till ett ställe som man har varit på och gillade jättemycket, är det inte alls likt det som man kom ihåg så kan man ju bli riktigt besviken. När vi åkte in på den vägen som hotellet låg på så var det ungefär som sist bara mer trafik, vi hittade hotellet och Niklas kände igen sig direkt, det såg ut som det gjorde förr HURRA så skönt att det inte hade blivit nåt jätteturistställe.

Vi kom fram runt 11-tiden och Niklas hade läst att man kunde checka in tidigt men när vi kom fram så var det inte så, rummet skulle bli klart tidigast 15 (eller blev det tidigare så skulle dom hämta oss). Hotellet såg inte så vidare värst ut när vi såg "muren" från vägen men när vi kom in WOW en oas, ett fantastiskt ställe med små hyddor överallt precis vid havet som är alldeles turkosfärgat, skulpturer, flera solsängar med och utan tak, hängmattor så mysigt. Det var lite folk på plats men inte hysteriskt, tror inte att alla bor här utan är på lunch. Tyvärr så blåser det lite idag så det blev lite blästringvarning då sanden är sååå småkornig, jättefin sand så den lyfter lätt. Vi fick lite info om vart toalettterna fanns och dusch samt restaurang.

Vi kollade runt på området

Det blåser ganska rejält
Vi satte oss i restaurangen för att pusta ut lite vi fick varsin välkomstdrink som var supergod. Sen så gick vi runt i området och kollad så fint synd att det blåste så mycket, man måste ha glasögon på sig för att inte få sand i ögonen. Efter en liten rundvandring i området så gick vi tillbaka till restaurangen för att klockan hade slagit 12. Vi tog in menyn och det såg superbra ut men priserna har jackats upp lite till om man jämför med Play del Carmen. Jag beställde 3st räk tacos, Karma Fish n chips och Niklas Ceasar Sallad och till det lite guacamole och 2 vatten och 1 cola - 1200 pesos mer än vad vår middag kostade igår. Allt var supergott så det var absolut värt priset. När vi satt och åt och satt det en tjej och hostade bakom oss, man reagerar direkt nu på nån som hostar eller nyser i Corona tider. Sen att hon inte höll för munnen är ju både respektlöst och jävligt konstigt i dagens tider hon kan ju inte ha ungått alla skriverier överallt. Vi är inte oroliga för Corona utan mer att bli sjuka överlag för är nån av oss det när vi ska flyga så kommer dom inte släppa på oss på flyget (med all rätt) så vi blev lite stressade över tjejen som hostade och lite förbannande över nonchalansen. När vi precis hade ätit klart så var klockan lite över 13 och då kom managern och sa att rummer var klart PERFEKT!

God lunch

Karma blev mätt
Han visade vårt rum som hette rum B, det var övervåningen på en av dom större hyddorna, utanför rummet så finns det en liten balkong med två stolar och utsikt över havet, perfekt och såå fint. Rummet är inte inte jättestort men helt tillräckligt och helt otätt så när det blåste så blåste det igenom vårt rum hahaha. Två sängar med insektsnät som ska användas på natten (undrar om dom håller tätt för spindlar gahh) Toan kommer man in i genom ett draperi så här blir det inga fler hemliga toalettbesök hehe. Inga öppna resväskor utan vi tar det vi behöver och sen stänger vi, vill inte ha några Mexicanska djur med oss hem.

Vårt rum är på övervåningen

Trappan upp

En liten balkong

Utsikten från balkongen

Litet rum med två 160cm sängar

Det blåser igenom rummet

Myggnäten kommer behövas

Som sagt, inte så stort

Toalett och dush

När vi hade boat in oss så satt Karma och greja med paddan och Niklas koppla upp datorn för att kolla nätverk och sen koppla upp sig mot nån UFC fight medans jag grejade lite, skönt att dom höll sig undan när jag strukturerade upp allt. Efter ett litet tag så gick jag ut för att ta en sväng för att fota till bloggen. När jag gick från stranden till vårt rum så stack det till under foten, jag trodde jag hade trampat på en tagg men ICKE...fan en geting eller ett bi...jag orkar inte. Förra gången vi var i Mexico så fick jag ett bistick på låret och det blev ju en enorm reaktion så jag blev livrädd och sprang hem och badda med salubrin och tvättade med tvål och vatten. Som tur var satt inte gaddden kvar denna gång utan den följde med biet. Jag chattade med en kompis som är sköterska gällande mina allergitabletter och om jag kunde dubblera dom, hon visste inte om det blev bättre men det var ingen fara så jag tog dubbla och håller tummarna för att det inte blir samma reaktion som förra gången. Jäkla resa det här...först Blixten som smet och sen väskan som kom försent, sen soleksem på det och som grädde på moset ett jäkla getingstick.

Vi tog det lungt innan middagen och vid 18-tiden så fixade vi till oss för att gå ner och äta vid hotellets restaurang, samma som vi åt lunch. Vi kom ner vid 18.30 och då var det redan en hel del människor som var på plats. Det blåste fortfarande jättemycket så att sitta utomhus var inte att tänka på, vi satte oss vid ett bord med skydd. Det var samma matsedel som på lunchen och denna gång beställde jag grillad tonfisk med ris, Karma tog en barnpizza som visade sig vara alldeles för liten (hon har vuxit ur barnmenyn) så vi fick beställa även pommes till henne och Niklas beställde Grillad kyckling med chokladsås Chicken Mole. Vi drack 2 öl och en läsk och summan slutade på 1200 pesos vilket är ca 600kr.

En lokal lager som var god

Kyckling med molesås (sås med lite smak av choklad)

Karmas lilla pizza

Grillad tonfisk

Karma fick lite spunk när hon hade ätit klart så henne skickade vi upp i hyddan så jag och Niklas kunde sitta kvar och njuta lite av kvällen, så skönt att hon har blivit större. Efter middagen så gick vi runt och kollade lite i omgivningarna och det är så fantastiskt fint här, fina belysningar nu på kvällen som lyser upp olika statyer och träd, hoppas blåsten mojnar så vi kan njuta fullt ut.

Vi gick upp på rummet och gjorde iordning oss för att gå och lägga oss, men innan vi skulle sova så tänkte vi kolla på Farmen. Vi fixade till oss så allt var klart att sova när det var dags. Det var bara ett lakan till Karmas och min säng och en filt så Niklas gick ner för att fråga om ytterligare ett lakan, jag och Karma ska sova i samma säng och det är ok men två lakan/täcken vill vi gärna ha. När Farmen var slut så var det dags att få ordning på sängarna och fläkten det var lite fix och trix men till slut fick vi tlll det. På Karmas och mitt insektsnät satt en STOR mal på säkert 10cm....fick lite insektspanik men det blir bra - bara att vänja sig och riktigt spännande kommer natten att bli 


Fullmåne inatt

Mycket spotlights i området som skapar mysig atmosfär


2 kommentarer:

  1. Mysigt att bo i bungalow/hydda,kul att Niklas hade varit där tidigare och kände igen sig. Fint att Karmas hår klarar sig ett tag till.

    SvaraRadera
  2. Ja, jättekul att vara här igen. Det känns märkligt men otroligt kul att det ser likadant ut.

    SvaraRadera