fredag 6 mars 2020

Mexico Dag 13

Idag fyller vår Knärta 11år!!!
Vi ställde klockan på 06:45 så att vi skulle hinna fira henne innan det var dags för avfärt mot Xel-Ha (Ett gigantsikt vatteland). Karma vaknade helt yr o trött och hade hellre sovit vidare men hon spelade med och lät sig bli grattad. Hon fick bara 2 paket samt ett kort där där Ulli hade ritat 3st presenter. I ett paket fick hon ett aktivitetsband/klocka som kopplas ihop med telefonen. I det andra en midjeväska som hon önskat sig. Dom ritade presenterna var en tröja och ett par shorts hon sett här i en affär samt att få fläta håret. Dessutom 600 pesos från Famor & Farfar. Hon blev lite besviken på att det var så få paket, hon sa ingenting men det märktes på henne. Vi lovade att hon ska få fler paket då hon kommer hem. Hon har snöat in totalt på att få en fågelbur med nåt i så vi lovade att vi ska kolla upp om det finns några tysta fåglar som inte skräpar ner (hehehe).

En yrvaken Knärta
Parken öppnade 08:30 och det är All-Inclusive så planen var att käka frukost på Xel-Ha så vi fick bilen framkörd vid 8 och det tog ca 40 minuter till parken. Jag hade försökt förboka igår men det gick inget bra så vi var beredda på att köa. Men när vi kom fram så var det ingen kö alls och vi kom in hur smidigt som helst. Direkt i entren bokade vi 2st platser för att simma med delfiner. Vågar knappt berätta vad dagen gick på totalt men ca 4000kr för inträde och delfiner, som tur var var jag förutseende och tog med Karmas pass för att bevisa att hon var under tolv år så hon fick betala halva priset. Ulli ojade sig att hon skulle frysa under dagen, jag skrattade bara och sa: vänta så ska du få se, och jag hade rätt. Vi kokade när dagen var över...

En modell av Tulum när det blomstrade som Maya handelsstad
Frukosten öppnade inte förrän klockan 09:30 så vi irrade runt ett tag och hittade ett bra ställe att låsa in våra grejor samt försökte få tag på handdukar, men en tjej insisterade på att vi skulle få dom när vi hade badat. Det dröjde ett tag innan jag stod på mig o begärde att få dom innan då vi ville ha dom hela dagen och skulle bada o duscha fler gånger. När frukosten öppnade så ställde vi oss i kön och allt gick snabbt o smidigt. Det fanns otroligt mycket att välja på, jag kollade inte ens vad som fanns i fråga om korv o bacon utan jag tog en rejäl laddning med frukt och yoghurt, en macka, kaffe och juice. Ulli körde på något liknande och Karma tog lite scrambled eggs och någon pannkaka.

Riktigt bra frukost med god frukt
Efter frullen var vi proppmätta och det började redan bli varmt så jag och Karma ville snorkla. Ulli satt och vilade en stund medan jag och Karma började. Karma började utan flytväst men tyckte det var stökigt med simfenor och ville hellre ha flytväst den här gången. Det är jättevarm i vattnet i den stora lagunen och det finns massor med vackra fiskar. Ulli kom snart efter oss och vi simmade runt och kollade på fiskar i ca en halvtime innan vi fått nog. När vi snorklade släppte personalen ut stora vackra papegojor som flög precis över våra huvuden och bortåt i parken. Dom kom tillbaks en stund senare och satte sig på sin favoritplats där man kunde fotografera dom. Dom verkar inte ha någon lust att rymma av någon anledning.

På väg ut i Lagunen

Snyggast i Mexico

Karma hade skitkul
Klockan 12:55 skulle vi ses för delfinträffen och vi beslöt oss för att äta lunch efter delfinerna: Vi var ju ändå inte ett dugg hungriga då vi hade ätit en sen monster frulle. Vi gick bort och kollade på sjökorna och dom var kvar sen sist och verkade må hur bra som helst. Dom gled fram och skakade skötarna i handen med sina fenor/armar och fick sedan ett salladshuvud i belöning som dom gled iväg för att avnjuta. Kul att få se dom i action och inte helt stilla som sist. Vi skyndade sedan till delfinerna och var som vanligt där i god tid, den här gången 25 minuter innan. Vi visste att det skulle bli en dryg väntan i hettan men det var inget annat vi skulle hinna med under tiden så vi väntade och det var dryyygt. Jag höll på få värme slag på riktigt.

Karma är ju fågelfantast så ni förstår lyckan

Lagunen är gigantisk

På väg till Sjökossan i sköns skuggig promenad

Så jäkla häftigt djur

Helt fria tama fåglar i parken

En Nöjd Knärta
Delfinsimmet var jättelänge, först 15 minuter snack och information och sedan 30 minuter i poolen. Jag lyckades hitta en plats där jag åtminstonde kunde ta kort på händelseförloppet men det var aldelest för långt avstånd för att kunna få några bra kort. Dessutom stod jag i solen och höll på att kremeras. Jag försökte skydda mig med handdukarna över huvudet men det var ohyggligt varmt. Hur som helst, tjejerna var hur nöjda som helst. Ulli hade till och med börjat grina när hon höll delfinen i famnen. När vi var klara och skulle lämna delfinstället så fick vi titta på alla kort som tagits på tjejerna och efter vi kollat på alla kort fick vi veta att det skulle kosta oss, hör och häpna 2600:- att få dom i en typ fotobok med 18st kort. Vi tackade artigt men bestämt absolut nej till erbjudandet och gick. När vi kommit ut ur delfinstället kom "chefen" och ville erbjuda oss ett bättre pris. För 600SEK kunde vi få allt digitalt. Jag hade sagt till Ulli på vägen därifrån att det var så korkat att dom tog såna sjuka priser, varför int 300-400kr istället. då skulle man ju köpa. Hur som helst, vi slog till på 600kr för det var verkligen fina bilder på ett once in a lifetime tillfälle och jag hade säkert kunnat pruta ner det till 400kr men jag suger på att pruta, totalt kass.

Tjejrna får klappa delfinen

Delfinen plaskade vatten på deltagarnas kommando

Karma fick en puss av delfinen

Dom gjorde coola hopp konster

Sååååå nöjd
När delfinerna var avklarade så var det dags för lunch och vi började bli hungriga allihop. Jag tyckte det var suuuuuper mat då det var en massa olika mexikanska grytor. Det är verkligen nåt jag saknat på restaurangerna här, lite långkok med spännande kryddor. Alla olika grytor jag provade på var verkligen jättegoda. Karma åt kyckling o pommes o Ulli åt lite kyckling fajitas med guacamole o annat gott.

Mätta o belåtna begav vi oss till cyklarna och cyklade upp till starten av ringfärden. Fattade inte varför tjejerna prompt ville åka den igen då den är dötråkig. Man sitter i en ring i slowmotion och ska färdas låååångt. Så det tar ju nästan hela eftermiddagen, Ny fy. Hur som helst så kom vi till slut fram till stället där man kan åka linbana, man håller i sig i en pinne o glider utför och landar till slut i vattnet. När man kollade så ramlade hälfen av redan vid start. Folk orkar tydligen inte hålla upp sin kroppsvikt. Resten krashar ner i vattnet så fort det finns chans, man orkar inte hålla upp sin kropp. Familjen Magnusson både frun och mannen höll i sig tills banan tog stopp o då blir man ju lite stolt att man krossar alla ungdomar.

Efter det var klockan redan fyra och det var dags att lämna Xel-Ha då vi hade bokat bord på en restaurang klockan sju och om vi skulle hinna hem och göra oss iorning så var det helt enkelt dags. Bilresan hem tog också ca 40 minuter trots mer trafik än på morgonen. Obevakade korsningar i Playa del Carmen är stökiga men värst är vissa påfarter till motorvägen där man är stillastående och skall in i hård trafik på nolltid. Fan får ta det försiktigt och läsa av läget helt enkelt.

Vi fixade till oss på hotellrummet och hann ta en öl under tiden innan vi lämnade vid 18:40. Bordet var bokat på Hard Rock Cafe som ligger nästan borta vid piren på 5e venyn vilket innebär en lång promenad. Jag behövde dessutom hämta ut pengar men bankomaterna här stular oftare än dom funkar så det blev några nitlotter innan vi bestämde oss för att ta en taxi till hard rock cafe. Det gick på 100 pesos och gick fort. Vi landade nästan precis vid Hard Rock men gick en sväng för att leta bankomat. Till slut hittade vi en som funkade och jag kunde plocka ut pengar.

Jag hade sagt till att vi skulle fira en 11åring på middagen och hade frågat om ballonger kanske eller nått annat firande. Inga problem svarade dom så jag hade förväntat mig någonting. Men det som hände var att dom hade en clown som gick omkring där inne och gjorde ballong djur o hattar och sånt för dricks. Det blev helt enkelt inget firande alls, inte ens ett "happy birthday" vilket jag blev besviken på. Vi tog alla en fördrink som var supergod och alla åt vi hamburgare som var suveräna. Maten var kanon men lite tråkigt med det uteblivna firandet vilket drog ner betyget. När vi var på väg att lämna började ett band spela live, bra musik men sångaren var helt kass så vi lämnade snabbt.

Till och med pappa fick en hatt

Jättegod mat

Inte så bra band tyvärr

Vi gick hela vägen hem och Karma skulle få stanna och köpa sina kläder som lovat men på vägen behövde vi stanna på en bar för lite vätskepaus och kisspaus. Karma fann sig i det utan protester, samtalet igår hade gjort effekt. Baren är samma vi satt på första kvällen och nu började ett band lira som var grymt bra. Precis min typ av musik o musikerna och sångaren var suverän. Jag blev toktaggad att sitta kvar och lyssna på mer men tjejerna protesterade häftigt nu då klockan runt 22. Jag tyckte det var skittrist faktiskt men jag var tvungen att böja mig så vi knatade vidare och stannade till för att köpa Karmas tröja och shorts. Dyrt som fan var det men det var redan utlovat så.

På väg hem på aveny 5

Den blicken betyder att det är dags att runda av

Så jäkla bra band
Hemma vid elva och det blev en ganska snabb procedur innan vi sov då vi var helt knäckta efter en lång händelserik dag. Hotellet visste om att Karma fyllde år då dom kommenterade imorse att vi skulle åka till Xel-Ha på hennes födelsedag men ingen speciell uppvakting på rummet. Jag inser nu att Maspalomas förra året var ett prov på lång erfarenhet inom turism och hur man binder återvändande kunder. Dom är helt enkelt i en egen klass på Kanarieöarna vad det gäller turism. Karma var trots allt skitnöjd med sin födelsedag och somnade rekordfort. Jag och Ulli kollade ett avsnitt av Farmen innan vi släckte lampan.

Karmas presenter

1 kommentar:

  1. Vilken fantastiskt rolig, spännande och intressant födelsedag för Karma. Vi önskar att vi varit där och fått se Karma simma och kela med delfinerna!

    SvaraRadera