lördag 15 oktober 2022

Zanzibar: Hemresan

Idag vaknade jag 05:50 och drog mig några minuter och väckte sedan Ulli för att gå ut på en morgonprommis. Vi gick återigen söderut ner mot Jambiani och gick längre idag, totalt var vi ute i lite drygt en timme. Vi hittade stora snäckor uppe vid vägen som vi plockade åt Karma och förstod först inte hir i hela friden dom kunde ligga där utspritt här och var men insåg senare att kräftorna krupit upp och sedan lämnat skalen. När vi var tillbaks vid Bungalowen strax efter 07 var Per och Mari vakna och vi gick gemensamt till frukosten efter vi hade fått liv i Knärtan.




Jag fick magknip efter jag ätit upp min frukost och var tvungen att springa upp på rummet för tömning. Jag stoppade direkt i mig 2st immodium då jag inte vill behöva sitta på toaletten på flyg & flygplatser. Jag packade även mina väskor på en gång så Ulli skulle få fritt spelrum. När Ulli kom upp så fortsatte hon att packa medan jag tog med mig datorn ner till poolen för att blogga gårdagen samt att bada lite. Tjejerna kom ner efter ett tag och vi slappade vid poolen innan vi gick upp och hämtade väskorna för utcheckning vid 10. Jag betalade veckans räkningar för luncher, massager och dricka, det landade på 392$, mindre än jag hade trott så det var ju bra. Vi lämnade väskorna vid receptionen och fortsatte sedan att slappa runt poolen. Ulli kom på att vi skulle ta årets familjefoto och vi hittade en bra plats och meckade med det en stund efter att tjejerna varit på stranden och plockat snäckor en sista gång.



Vid halv tolv lyckades jag övertala Karma & Ulli att leta efter Poa restaurangen igen då det var tydligt att den skulle ligga där vi hade varit och letat igår. Den fanns även med på Karmas snapchat karta så Ulli gick motvilligt med på att gå dit och äta lunch. Taxin skulle hämta oss 13 så vi hade en och en halv timme på oss. Per & Mari ville inte följa med, dom skulle äta på flygplatsen.



Vi gick längs stranden och vi var där vid 11:40 och vi var där vi var igår och exakt där snapchat kartan visade att Poa låg men Poa existerar helt enkelt inte. Det måste ha blivit rivet för nu byggs lägenheter där. Vi beslutade att smita in på ett ställe som vi hade passerat på vägen och vi frågade om dom hade öppet och dom sa att det var öppet men att maten skulle nog ta en halvtimme att leverera från att vi beställde den och det skulle ju betyda 12:15 så det var ju lugnt och vi beställde 2st kyckling/avokade/mango wraps med pommes och en chicken nugget med pommes till Karma. Självklart tog det ju inte 30 minuter och dessutom när klockan var 12:15 fick jag ett meddelande från Per om att Taxin var på plats. Men jag svarade att han fick vänta till avtalad tid kl 13. Ulli blev hyperstressad och när maten sen kom in 12:40 så fick vi slänga i oss den och betala fort som attan och halvrusa till hotellet för att hinna byta om och hoppa in i taxin till 13, Vi hann precis och Wrapsen var super goda.



Taxin tog en dryg timme och nu hade vi lite mindre än tre timmar att fördriva på flygplatsen som inte har någonting att erbjuda. Per och Mari blev stoppade i säkerhetskontrollen då dom hade en stor snäcka i handbagaget. Vakten viskade till dom att han skulle låta den passera för 20.000 shilling (ca 100kr) och dom accepterade viskandes. Efter passkontrollen letade vakten upp dom och transaktionen genomfördes och Per är nu inte bara en bergsbestigare utan även en snäcksmugglare. Planet kom iväg vid 16:30 ca 30 minuter innan utsatt tid vilket bara innebar att vi fick än mer tid att döda i Addis Abeba. Vi satt bara och väntade och läste nyheter på våra telefoner i Addis i 5 timmar. 

Flyget från Addis Abeba till Arlanda lyfte 20 minuter vid midnatt sent men vi flög in det och landade i tid 06:40 på Arlanda. Vi var dödströtta hela bunten och alla sov mer eller mindre större delen av resan på 7,5h. Ulli & Karma som säkert 5,5-6h och jag fick lite mini naps här och där. Passkontrollen på Arlande gick supersnabbt och vi fick väskorna smidigt och var på benstocken redan 07:20 för att hämta bilen. Vi stannade och handlade på vägen hem och var hemma vid nio. 






2 kommentarer:

  1. Så jäkla grymt jobbat av dig, nu väntar vi med spänning vart nästa resa och utmaning blir. Ulrika

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt intressant resa som ni redovisat ordentligt i bloggen. Välkomna hem och vi hoppas att vi kan träffas och få se lite fler bilder någon gång!

    SvaraRadera