lördag 17 mars 2018

Mexico 2018 16e Mars

Somnade som en stock igår, så fort huvudet träffade kudden måste jag ha börjat snarka. Ulli hade ju lagt sig inne hos Karma och kom in o tände lysena nån timme senare o undrade varför jag inte väckt henne tror jag, jag snäste av henne o somnade om direkt. Då är jag trött för jag brukar ha det grymt svårt att somna om. Vi vaknade klockan 04 av att min mamma ringde men hann inte svara, hade lite svårt att somna om då jag kände mig både pigg och trött på samma gång och låg och funderade på varför hon ringde. Vaknade till vid fem igen och undrade om jag skulle gå upp men somnade återigen om men klev upp vid sex. Tänkte att det skulle bli skönt att sitta och greja ensam med en kopp kaffe men jag hann bara vara själv i en 20min innan tjejerna också tassade upp. Inte så konstigt då kroppen fortfarande är inställd på svensk tid som då var kl 13.

Vi åt frukost vid sju och den beståd av exakt det vi äter till frukost i Thailand förutom att vi inte hittat lika god musli/granola här. Kaffe, yoghurt, musli, ägg, rostat bröd och mango. Mangon är god men inte lika gudomlig som i Thailand. Vädret är svalare här än i Thailand där det är kvalmigt på mornarna. Här är det friskt på morgonen runt 22 grader och det börjar inte blir iktigt varmt förrän efter nio på morgonen. Det var vindstilla på morgonen vilket var skönt då det blåste rejält igår eftermiddag då vi kom fram.

Vi var ganske sega och hade ingen brådska att komma igång utan jag fixade med bilderna till bloggen, Karma & Ulli höll på med sina telefoner och först vid nio gick vi ut till poolen då Karma ville bada. Då hade det hunnit bli riktigt varmt på baksidan och jag och Karma badade och busade en stund i poolen. Ulli fixade så att hängmattorna kom upp o sedan hängde vi vid poolen några timmar till med Karma i vattnet mest hela tiden. Jag och Karma gick även iväg en tur på stranden västerut bort från byn för att kolla om vi kunde hitta något spännande. Hon hittade lite snäckor så klart. Jag fick ett meddelande från Barry som undrade om vi ville ha massage i huset på Lördag kl 09 vilket vi så klart ville så det blev inbokat.

Poolhäng
När klockan började närma sig 12 så beslutade vi oss för att åka till Progreso för att handla lite till middagen och kolla efter ett sim kort så vi kan ha internet på resande fot. Vi hade hört att Andrea & Barry att det skulle finnas en bra livsmedelsaffär i Progreso men för övrigt visste vi inte alls vad vi hade att förvänta oss när vi kom fram. Vägen dit var enkel och det är väldigt bra skyltat i Mexico men det började bli ganska traffikerat då vi började närma oss och jag är inte riktigt van med trafikrytmen i Mexico ännu och försöker bara smälta in så gott det går. När vi var inne i staden så var det riktigt trafikerat och det var livligt värre med människor överallt och jag skulle försöka hitta något bra matställe, någonstans att parkera och samtidigt lista ut hur jag skulle bete mig i trafiken utan att bli påkörd. Jag körde ner mot piren och nästan framme hittade vi tillslut en gata där det fanns en tom parkeringsplats. Inte en aning om man behöver betala eller ej men det fanns en liten mexikanare med en röd flagga som stod och viftade och kom fram och inspekterade vår parkering och sa Bueno "Bra" så vi antog att det dög. Jag frågade var det fanns någon bra restaurang och han sa att vi skulle gå första höger och sedan första vänster så fanns det restauranger. Det vi sett hittills av Progreso var en stökig, skitig men mysig och intressant stad men när vi gick som gubben sa kom vi ner till en lång strand-promenad med massor av fräsha restauranger, gatuförsäljare, marknadsstånd och palmer. En oerhörd kontrast och inte alls vad vi väntat oss.

Parkeringsvakt El Progreso
Eftersom vi var hungriga tog vi första bästa restaurang som kändes bra och blev tilldelade ett bord intill strandpromenaden av en trevlig kypare. Stället kändes som värsta party haket med ball musik och fantastisk atmosfär och inredning och hade dessutom en pool mitt i restaurangen. Vi beställde in grillad fisk och grillade räkor till tjejerna och nöt tacos till mig. Fantastiskt gott. Tacos i mexico är typiskt lite strimlat/hackat kött eller fisk med paprika/chili o lök på ett litet mjukt tortilla bröd och så får man lite salsa eller guacamole och kanske en bit lime vid sidan. Så otroligt gott. Efter maten tog beställde vi in kaffe och glass till Karma. Eftersom jag varken är expert på spanska och just nu lite ringrostig så kan det bli lite fel ibland och när jag först beställde glass kom jag på mig själv att jag hade sagt hielo chokolate "choklad Is" istället för Helado chokolate "Choklad Glass" när jag såg det frågande minen på kyparen. Jag korrigerade mig och han skrattade och frågade om jag ville ha en postre "efterrätt" och något mer som jag inte uppfattade och svarade si. Jag trodde vi skulle få typ glass med kanske grädde och chokladsås men in kommer en monster chokladmuffin men en klutt glass på toppen. Karma blev helnöjd och vi delade på den alla tre. Till sist fick jag tips på vilken supermercado kyparen tyckte var bäst och nu gällde det bara att lyckas navigera dit.

Väntar på Lunchen
Räkor, Fisk & Nöt tacos

Muffins med glass

Strandpromenaden i El Progreso

Innan vi gick till bilen så gick vi en sväng längs strand promenaden som var livlig. Här i Progreso lägger såna enorma lyxkryssare till och på dagarna fylls stranden med resenärer. Karma köpte ett halsband med en liten sköldpadda för 20kr av en gatuförsäljare och sedan gick vi tillbaks till bilen och sa att vi måste åka tillbaka hit någon dag för att spendera dagen på stranden. Att hitta till supermarketen gick men det var inte helt lätt då alla gator är enkelriktade och det var en massa svängar och kryssande för att komma rätt. Det var en enorm affär som sålde allt från motorcyklar, telefoner och mat. Vi köpte lite basvaror och ingredienser så vi kan grilla hamburgare ikväll. Ullis enda långärmade tröja har mystiskt gått upp i rök så hon hittade ett substitut. Hemresan gick utan problem och Ulli klockade att det tog 25 minuter från affären till huset.

Klockan var runt tre då vi var hemma i huset igen och nu hade det blåst upp rejält igen och vi förstår varför man lagt poolen på baksidan utav huset. Så vill man bada i havet så är det förmiddagen som gäller annars är det poolen om man inte vill bli blästrad. Så vi hade poolhäng igen och Karma var i vattnet hur länge som helst medan jag och Ulli läste och slappade.

Vattendjuret Karma

Eftermiddags slapp

Vid fem så tog vi en promenad längs stranden bort till piren. Man måste gå i vattenbrynet för går man på den torra sanden svider det på benen av sanden som blåser. På piren var det fulle med mexikaner som stod och fiskade. Flera hade nät som är cirkulära med små tyngder längs kanten och ett rep från centrum av nätet. Sen har dom värsta tekniken när dom kastar iväg nätet och får det att landa platt på ytan och när dom drar upp det ca 20 sekunder senare är det som en strut fyllt med små sardiner. Det var en kille som var helt fenomenal, han kunde få upp 50-60 sardiner i ett kast och andra som kastade på samma ställe fick inte upp en enda. Vi kollade på showen en bra stund och gick sedan hem igen.

På väg mot piren

Resultatet av ett kast med nätet

Här kastar han nätet

Frun hjälpte till med att sortera

Klockan var närmare sex när middagen skulle påbörjas och jag hade lite problem att få igång grillen men till slut blev det en perfekt glöd. Gasugnen lyckades vi inte få fjutt på så pommes skulle bli svårt och vi bakade potatisklyftor i folie på grillen istället. Till lsut vid halv åtta kunde vi sätta oss och äta ett par riktigt goda grillade hamburgare med potatisklyftor och lite rött vin. Vi satt ute på baksidan och åt och pratade någon timme. Efter maten så ville Karma att vi skulle se Talangfinalen och vi blev lite trötta mot slutet då klockan började närma sig tio. Ulli missade dom sista tre numren då hon somnade i soffan men vi var alla nöjde med att operasångerskan vann. Det var hon eller minneskillen som var bäst tyckte vi. Att kunna komma ihåg 50 tusen decimaler på talet pi är ju övernaturligt.

Vi alla somnade in vid elva !

1 kommentar: