söndag 25 mars 2018

Mexico 2018 24e Mars

Blev dålig i kistan igår kväll innan vi gick och lade oss vid 11 och befarade en jobbig natt med ont i magen och toalett besök men magen var stabil hela natten. Blev lite sovmorgon idag och jag steg upp vid sjutiden och fick en timme själv då jag kunde fixa med gårdagens kort i lugn och ro. Strax före åtta väckte jag först Karma och sedan Ulli. Hade mer aptit idag under frukosten så förhoppningsvis har magen ordnat till sig.

Idag var det skönare väder igen och det blåste inte lika mycket som det gjort dom senaste dagarna. Vi smorde inn oss med solkräm och tog med oss böcker, solglasögon, högtalare och vatten till baksidan för att bara slappa några timmar. Vi hade glömt att täcka över poolen igår kväll så det var kallare vatten i poolen än det brukar men eftersom det var vindstilla så var det nästan bara skönt. Karma har svårt att sitta still och vill helst att någon och helst jag är med henne och busar hela tiden men jag vill helst ligga och läsa vilket är lite svårt när hon hela tiden är och pickar på en. Efter någon timme var vi ner till havet och badade alla tre, det var kallare i vattnet nu men det är fortfarande ca 24-25 grader kanske. Det var faktiskt skönare i poolen så det blev ett ganska kort dopp i havet innan vi återvände upp till poolen. Ulli utmanade mig på en tävling där vi skulle sittandes i dom stora badringarna paddla oss över poolen och hon vann faktiskt med 2-1 i bäst av tre. Kan meddela att det inte är en fördel att vara tyngre och sitta i den ringen med minst luft i men Grattis Ulli !

Vid halv tolv föreslog jag en fototävling där vi alla skulle ta 3 stycken foton var och sedan skulle vi rösta på vilket foto som var bäst och man fick inte rösta på sina egna. Så vi struttade runt här runt och i huset för att hitta bra motiv och försökte vara lite hemliga. Jag kom på den brillianta iden att smuggla ut Karmas favorit mjukdjur, den fågeln hon köpte på Miamis flygplats till framsidan för att fota den med havet i bakgrunden. Tänkte att det skulle Karma verkligen gilla. Ingen märkte någonting men när jag försökte ställa den på muren så välte den två gånger och ramlade ner på marken vilket senare skulle visa sig vara ett katastrofalt missag av den allvarligaste sorten. Alla lyckades ta fina kort och när Karma såg bilden på Tuco som mjukdjuret är döpt till blev hon förvånad, sedan glad och sedan misstänksam. Hon sprang direkt och hämtade Tuco och började inspektera honom om jag misskött honom och hittade då några sandkorn i "skruden". Hon blev förbannad och förtvivlad och började stortjuta. Du har förstört Tuco, dumma pappa !!! Vi sa att det var bara att borsta bort, jag bad om ursäkt och förklarade att det inte var min mening, jag hade ju bara velat göra henne glad. Hjälpte nada, hon blev tvärsur och tänkte inte låta mig slippa undan en bestraffning. Börjar misstänka att hon är en Grön personlighet. Ett utav mina kort vann tävlingen.

Karmas bidrag nr 1

Karmas bidrag nr 2

Karmas bidrag nr 3

Ullis bidrag nr 1

Ullis bidrag nr 2

Ullis bidrag nr 3

Niklas bidrag nr 1

Niklas bidrag nr 2 (Tuco)

Niklas bidrag nr 3 (Vinnaren)

Klockan var nu närmare lunchdags och vi kom fram till att vi skulle åka till Chelem för lunch, kanske på tacorian bredvid Pen Bull bar där vi åt för några kvällar sedan. Karma fortsatte sura under bilfärden men när jag satt och larvade mig med en massa struntprat så kunde hon inte hålla sig till slut och brast ut i gapskratt och sedan var det som vanligt igen. Det var ganska mycket liv och rörelse i Chelem. Vi stannade först till på "Willys ibara bara" för Ulli behövde handla Balsam och utanför affären stod en kille med mikrofon och showade. Han såg ju så klart att det kom tre gringos och jag fick microfonen upptryckt i munnen och blev intervjuvad på spanska. Sen fick halva Chelem veta att 3st svenskar handlade på Willys. Vi hittade inget balsam men vi köpte lite mjöl så vi kan göra pannkakor och lite lördagsgodis till Knärtan. Vi sedan in till Ullis favoritaffär "Apoteket" och visst hittade hon ett bra balsam där.

Niklas & Mikrofonmannen 

Sedan var det dags att åka till lunchhaket och vi rundade torget med bilen och noterade att dom hade en liten minimarknad på gång. I hörnet av torget såg Ulli att det stod tacoria på en skylt och vi beslutade oss att testa den så vi parkerade bilen runt hörnet och gick dit. Det stod två stycken tjejer och tillagade tacos och några roliga män satt på ett par stolar och ropade in oss. Nu börjar vi snacka tacos. Dom hade vetetortillas som är mycket godare än majstortillas som vi hela tiden fått hittills. Sedan fick man en tortilla med kyckling, stekt lök och stekt sallad. Till det en tomatsalsa, lime och en chilisalsa som man fick hälla på själv. Fruktansvärt goda. Ulli och jag åt 3 stycken var och Karma fick i sig 2 stycken. Till det delade vi på 2st coca cola. Totalt blev det 160 pesos, ca 80 kronor. Vi var så jäkla nöjda att vi äntligen hittat riktiga tacos.

Tacos tillverkning

Yummy Yummy

Så ska en äkta Taco se ut

Kypare & vänner kanske

När vi ätit klart så tog vi en sväng på torget och kollade på marknadsstånden. Hälften var öppna och vi gissar att allt kommer vara öppet i kväll. Det fanns två stånd med hattar och bälten och dom hade riktigt fina hattar av alla dess slag, många olika tuffa cowboyhattar til bra priser. Ulli och Karma slog till på en varsin hatt för 100 pesos styck. Resten av stånden var lite tråkigrare men ändå lite kul att kolla lite.

Tjejerna köper hattar
När vi var klara med marknaden skulle vi åka hem och gick till bilen. Ja fick ett infall och gick över vägen till en restaurang där det satt lite mexikanare för att fråga var närmaste frisör fanns. på spanska säger man "cortar el pelo" när man säger klippa håret så jag fick för mig att frisör heter "cortador" så jag frågade var närmaste "cortador" fanns och alla såg lite undrande på mig så jag förklarade ytterligare "para cortar el pelo" och alla brast ut i gapskratt. Jag förstod ju att jag gjort bort mig på något sätt men inte riktigt hur. Visade sig att Cortador betyder typ häcksax och dom visade med fingrarna att mitt huvud skulle trilla av. En gubbe erbjöd sig till och med att hjälpa till. haha riktigt roligt. Roligaste av allt var att det fanns en "pelequero" frisör precis runt hörnet dvs 5 meter därifrån och dom visade mig dit medan dom fortsatte skratt och gestikulera.

Hos frisören så var det en herre före mig och vi fick vänta i några minuter innan det var min tur. Hon var väldigt nogrann och jag blev av med min monchichi frilla som det hade hunnit bli. Har faktiskt med mig min egen trimmer men det har tyvärr gått sönder. Ulli bad henne raka mig i nacken och i öronen också så nu har man inget struntpratsfilter tussar kvar i öronen. Klippningen gick på 50 pesos, ca 25 kr. Annat än dom 2000 sek Ulli betalar när hon går till en frisörsalong i Stockholm.

50 pesos för en klippning, taget !


Vi kom hem till huset vid två tiden och nu hade det blåst upp rejält igen. Så vi badade lite i poolen och hängde på baksidan. Ulli fixade lite fika och behövde springa på toaletten efter kaffet. Hon hade fått rejäl magknip och sedan hade hon nu fått riktigt lös avföring. Min mage har ju varit kanon hela dagen, inte en smärta och jag har inte varit på toa ännu. Typiskt om Ulli ska få det här nu när mitt kanske har gått över. Jaja, bara Karma klarar sig så är vi nöjda.

Strax efter tre kom massöskan som jag hade bokat genom Barry på morgonen. Hon hade sin man i sällskap som hjälpte henne bära in bänken men han lämnade oss när vi pratat lite. Ulli var först upp på bänken och lyckades somna under massagen. Jag och Karma satt inne och bloggade och kollade på film under tiden så att hon skulle få vara ifred. Efter en timme var det min tur och även fast jag inte somnade så blir man helt dåsig. Jag tycker massagen är jätteskön men nästa gångs ska jag faktiskt be henne ta i lite mer så att musklerna får sig en omgång. När jag var klar så bokade jag in henne till klockan nio på fredag och det kom inget skratt så jag sa nog något helt vettigt, Bara att hoppas att detaljerna blev rätt.

Nu var klockan fem och tjejerna började göra sig i ordning. Vi hade sagt att vi skulle åka till Chelem och äta ikväll men jag blev sugen att kolla lite live hockey då Rangers började spela klockan 5 och frågade om det var ok att vi åt hemma. Ulli tyckte det men Karma tyckte det inte. Men två mot en vann så jag gjorde en carbonara igen och den här gången hade vi lite parmesan samt en flaska rött. Lagade meten med tv:n på i bakgrunden så jag kunde kolla hockey samtidigt. Tyvär verkar det som om Ulli fått min skitmage och hade väl ingen jätteaptit, jag däremot hade min normala aptit igen. Vi åt ganska snabbt och sedan kunde jag slänga mig ner i soffan för att se sista perioden med en öl i näven.

När hockeyn var klar kollade vi på Farmen VIP samtidigt som Karma kollade på sin ipad och Karma lade sig runt nio men hade svårt att somna ikväll. Antagligen lite för mycket ipad och för sent. Jag och Ulli började kolla på en film när hon lagt sig och Ulli fick ont i magen flera gånger och behövde gå på toa. Hon tog medicinen som vi köpte och vi hoppas det var den som hjälpte min mage och nu kan hjälpa hennes. Vid tio blev vi trötta och vi får se klart filmen en annan kväll.

1 kommentar:

  1. Hoppas, hoppas att Karma klarar magen men Ulli verkar ha fått "Montezumas hämd" och det är inte kul...:(

    SvaraRadera