söndag 18 mars 2018

Mexico 2018 17e Mars

Niklas vaknade först av alla som vanligt, första svängen runt 4...svårt att somna om efter det då man fortfarande är jetlagad, han bet ihop i 2 timmar sen så gick han upp runt 6. Karma vaknade lite efter och jag kom upp vid 7, alla pigga. Får se hur det blir ikväll om man är lika klubbad som igår. Vi åt frukost och sen väntade in en massös till huset runt 9 som Barry hade bokat till oss.

Massösen och hennes man kom prick 9 med Barry som visade vägen. Vi trodde det skulle bli Thai-style men icke...proffsigt värre så hade hon egen massagebänk med sig som hon fällde upp, galet skönt. Nu behöver man inte få andnöd när man försöker ligga rak med nacken och mun och näsa rakt ner i solstolsmadrassen, lyxigt. Man kände direkt att hon visste vad hon höll på med, hon var jättebra. Jag gillar ju hårda tag så jag fick säga till henne ett par gånger att göra hårdare vilket hon gjorde men det var inte alls som vår Thaimassös Gim, ingen tar henne på hårda nypor. Det var mer en skön och behaglig massage än en genomkörare, Niklas tyckte hon var mycket bättre än Gim som brukar bli helt ledbruten efter en massage av henne. Priset var det dubbla mot Thailand 200kr för en timme.

Skön massage i skuggan

Under min massage så var Barry här hela tiden och prata med Niklas, jag hörde att dom pratade om olika bra platser att besöka. Vi har fått massa tips om vad vi kan göra dom närmaste dagarna, riktigt kul.

När jag hade blivit masserad och det var Niklas tur så gick jag och Karma och badade i havet PREMIÄR, jag var före Niklas att bada i havet, det har aldrig hänt tidigare. Innan kl 12 då det blåser upp så är havet fantastiskt lugnt och stilla. Havet här är bättre än i Thailand vid huset där då det är bättre sandbotten inga taggsnäckor eller krabbor eller nåt annat samt långgrunt. Vattnet mer klart och inte så skräpigt. Varje morgon så hade det åkt upp massa skräp på stranden i Thailand, här finns inget skräp alls så det är renare vatten. Men vattnet är kallare än i Thailand så det blev ett snabbdopp. Då det är lördag så hade det samlats en hel del Mexicanska familjer på stranden för att bada, alla försvann runt 11.30, det är då blåsten börjar och det vet alla om, alla drar. Efter 12 är det inte skönt på stranden. När Niklas var klar med sin massage så bytte han av mig - då gick han och Karma ner och badade i havet.

Varmt i havet

Sköljer av oss saltvattnet

Efter bad och massage blev det häng vid poolen en stund tills det var dags för lunch. Vi väntade tills 12.30 innan vi gick iväg. Vi tänkte gå in till byn som inte alls är långt (max 15min gång) men det var alldeles för varmt så vi tog bilen...nästan så man skäms men så fick det bli, hungriga Magnussons i sol och värme är ingen bra kombo. Vi hann inte så långt när vi såg en tjej stod och grilla vid gatan - vi sa direkt, här stannar vi och köper hem. Vi köpte en helgrillad kyckling, grillad pasta, ris, minestrone soppa, salsa och nån rödkålssörja (japp vi provade allt dom hade) packa ner det i en påse och tog hem det - allt det här för 55kr. När vi kom hem så var vi förväntansfulla det luktade fantastiskt gott och vi var jättehungriga. Vi packade upp och började äta - jäklar vad gott, Karma sa att det var den godaste kyckling hon hade ätit, hon åt mer än jag. Allt var så gott och vi åt upp allt så vi blev proppmätta, vilken superlunch det här ska vi äta fler gånger - under 20kr/skalle, love it!

Chicken Lady

Helgrillade kycklingar

Billig och god lunch

Vi alla hamnade i matkoma efter lunchen och vilade lite, Niklas och Karma som hade fått lite nog av solen satt och slappa i soffan, älskar huset - så mycket yta och alla kan göra exakt vad dom vill utan att vi är långt från varann. Havet på ena sidan, polen på andra - huset som är svalt och skönt - inte som i Thailand som var så kvalmigt inomhus om man inte hade igång ACn, här är det svalt inomhus.

Sen blev det bad i poolen som vanligt och lite lek och hopp. Karma är mer i vattnet än ovanför, hon badar heeela tiden. Niklas hänger med i bland, jag hoppar över poolen lite för kallt för mig. Får se om jag kör nåt dopp längre fram.

Karmas snyggaste hopp

Vattenvarelsen

När det var dags för fika så kollade jag inte handduken innan och AJAJAJ satte mig på ett bi...fan vad ont det gjorde. Det är en hel del bin vid poolen dom är där för att dricka så man får se upp, absolut inte aggressiva utan lugna och fina - men sätter man sig på dom så sticker dom, så nu får vi se upp innan vi sätter oss, kolla av läget innan.

Runt 16 tiden blev Karma otålig så hon tvinga med Niklas på upptäcksfärd i området, det tog inte lång tid förrän dom var tillbaka, det var alldeles för varmt och absolut inget att se. Det är verkligen en Mexikansk byhåla, både vår by och byarna runt omkring. Här vid havet har dom rika Mexikanarna sina sommarhus. Ett sånt hus vi bor i skulle kosta runt 350.000 USD som är lite under 3 miljoner och då placerat vid havet, sinnessjukt billigt. Man skulle kunna få ett mindre hus vid havet för 1,5 milj kr.

När Karma och Niklas kom tillbaka så fick Karma pool-spunk bada oavbrutet i säkert 1,5 timme medan jag och Niklas läste. Sen så fixade vi till oss och skulle iväg - vi har förstått att man inte äter innan 18.00 så vi kollade ett avsnitt på farmen innan vi drog och då var vi riktigt hungriga - vi får ta ett em snack för att inte gå på torsk. Niklas hade fått lite bra tips på matställen av Barry som vi försökte hitta i vår by men det gick inte vi hittade inte det som han tipsade om så vi åkte till grannbyn som heter Chelem. Ännu en byhåla, knappt några turister vi såg max 10st "utlännningar" under hela tiden vi var där. Det är ju lördag så det är lite liv och rörelse märkte vi. Staden är skitig och extremt litet utbud av allt, folk stod mest och hänge lite här och där i klungor. Hade jag varit själv här med en tjejkompis hade jag inte känt mig jättebekväm, men nu med Niklas och Karma så blir man sedda på ett annat sätt vilket känns helt ok.

Vi hade spanat in en Pizzeria där det satt en hel del folk, det var där vi skulle äta. Helst av allt ville i äta riktiga Tacos men det verkar inte finnas i byhålorna - det gör dom väl hemma och när dom ska ut och äta så är det mer snabbmat som gäller. När vi kom till Pizzerian så satt det 4st amerikanare och käka. Det är plaststolar och plastbord som gäller oavett ställe, vi fråga dom om Pizzorna var ok och dom sa att dom var super så här satte vi oss. Vi verkade komma exakt i rätt tid - efter vi hade beställt så kom det en efter en och beställde pizza take-a-way, lång väntetid på maten blev det men det var ok - dom var verkligen goda. Jag och Niklas beställde en "grande" och dela på och Karma beställde en "medium" som hon åt alla bitar utom 2, dom fick vi med oss i en "doggy-bag" - 2 pizzor och 3 Cola 314 pesos ca 150kr.

Pizza till middag

Efter maten så kollade vi lite på deras lördagsfest, det var som ett litet tivoli mitt i stan och Karma ville åka allt...men där var det tvärnej...jisses så som såg ut..herre gud grejerna kunde gå sönder när som helst. Helt sönderrostade och allt lät jättehögt, gnisslade och gick ojämt...en grej som dom hade slungade ungarna uppochner...fy fan kändes som den kunde släppa när som helst. Karma fick nöja sig med popcorn istället.

Popcorn ståndet

15 pesos för en påse med popcorn

När vi nästan var framme vid vår bil så såg vi en gammal man som låg och sov under en bil, vi hade sett honom när vi hade kommit. Han såg inte helt nykter ut och lite luggsliten - Karma som var mätt efter pizzan beslutade att vi skulle lägga "doggy-bagen" vid honom så han kunde äta lite pizza när han vakande, hoppas han hann vakna innan gatuhundarna hittade paketet.

Vi satte oss i bilen och styrde kosan hemåt. Både jag och Karma helt körda fortfarande av Jetlag Niklas sov lite midddag så han var fräschare på kvällen. Niklas kollade slutet på en hockey match när vi kom hem och när den var klar skulle vi kolla på Sveriges mästerkock men det gick sådär vi somnade på en gång, jag fixade till Karma och la henne - sen kom jag tilllbaka för att kolla - tog väl 5min så sov jag igen, går INTE att hålla mig vaken. Niklas kollade hela avsnittet och efter det gick vi och la oss runt 22 tiden.

2 kommentarer:

  1. Inga problem med magen efter kycklingen?

    SvaraRadera
  2. Nä, inga som helst problem med magen än så länge. Ulli har varit svag men vi tror det är pga bi sticket.

    SvaraRadera