måndag 19 mars 2018

Mexico 2018 18e Mars

Jag sover väldigt bra här trots en relativt oskön säng och dåliga kuddar, precis som i Thailand. Måste ha att göra med ljudet av havet och temperaturen som får mig att sova så gott. Däremot vaknar jag tidigt och är inte precis vrålpigg men är för rastlös för att ligga kvar, vill ta vara på så mycket av dagen som det går. I dag tog jag dock sovmorgon och klev inte upp förrän klockan sju. Jag gjorde en kopp kaffe och satte mig och började fixa med gårdagens foton till bloggen. Karma kom upp cirka 20 minuter efter mig och Ulli en stund senare.

Vi åt frukost vid åtta och Ulli var inte helt 100%. Hon hade sprungit på toa flera gånger under natten och var orolig i magen och allmänt svag. Efter frukost vid nio så började det bli rejält varmt ute och jag blev sugen på ett dopp i havet men Karma ville inte haka på utan fick till min förvåning med mig Ulli istället. Karma var lite sur för något och ville vara inomhus och sura istället. Det finns en ruin längs stranden en knapp kilometer bort och jag lyckades locka med mig båda brudarna för en prommis dit för att kolla in den. Barry har berättat att man skeppade lokal Sisal den ruinen för över hundra år sedan. Sisal var Yucatans största exportvara innan nylon uppfanns och man skeppade närmare 90% av världens alla rep härifrån. Möjligt att jag fått siffrorna om bakfoten men det finns museum runtomkring här som jag vill kolla in och kan då återkomma med mer korrekt information. Klart var iaf att sisal industrin krävde mycket slavar och tydligen var många av asiatiskt ursprung. Hur som helst så tog vi en promenad i den absolut brutala solen. Om man inte befinner sig vid havet så fattar jag inte hur man kan stå ut för det blir ohyggligt varmt när det är vindstilla. Det där med att det inte är lika varmt som i Thailand stämmer nog inte, bara det att det blåst nordliga vindar som gör att det känns svalare och idag är det absolut vindstilla. Puh! Ruinen var inte mycket att se men en svettig men trevlig promenad var den värd.

På väg till ruinen

Framme vid ruinen

På väg hem igen

Två polare som satt och slappade

Hemma i huset igen så var ett dopp i poolen ett absolut måste. Jag och Karma badade en stund innan jag gav upp och lade mig i skuggan för att läsa medan Karma fortsatte själv. Ulli försökte vila lite inomhus och var riktigt svag ett tag. Hennes getingbett har svullnat upp och hon har en knallröd, hård, het ring stor som en CD skiva på benet. Kan det vara det som gör henne svag ?

Bi-stick deluxe


Vid halv tolv tog vi en fika med frukt på framsidan, planen var att åka till Chelem till ett för lunch då Barry & Andrea har en välgörenhets fiesta som vi har köpt biljetter till där hälften av intäkterna går till studerande ungdomar som vi uppfattade det. Vi har inte en aning om vad det innebär men det skall finnas mat, dricka och live musik på stället så vi kollar in det så klart om nu Ulli inte känner sig för svag. Hon har ju med sig Apoteas halva utbud och lyckades få igång sig med rätt medicinering.

Vi var framme nästan prick ett och lyckades hitta rätt, det var ganska nära där vi åt pizza igår men det var verkligen mycket liv och rörelse och mycket olika folksamlingar här o där men vi lyckades som sagt hitta rätt ställe. Vi träffade omedelbart Barry & Andrea som tog emot våra biljetter och i utbyte fick vi festival armband och drink/matbiljetter. Stället ligger inte nära stranden så det var fruktansvärt varmt och vi beställde direkt in lite vatten och cola att dricka och letade sedan upp ett bord i skuggan i ett partytält. Det fanns en 6-7 olika stånd där det serverades smårätter i utbyte mot biljetter. Man kunde även växla pengar mot fler biljetter som man kunde handla för. Vi provade lite olika rätter och allt var gott. Dom andra besökarna bestod av äldre amerikaner som verkade väldigt hemmastadda och verkade känna varandra. antgligen husägare som spenderar mycket tid i området. Dom flesta besökare satt och drack, öl, vin, margarithas osv men jag kör ju och Ulli var inte sugen så vi fick bli dom tråkiga europeerna. När vi satt och åt så började ett band spela och det var riktigt gemytligt förutom att det var så sjukt varmt. Karma tog inte värmen bra och blev väldigt loj och röd i ansiktet så vi förstod att vi var tvugna att ge oss av för hennes bästa. Vi förklarade läget för Barry & Andrea som förstod, tackade och gav oss av mot bilen.

Kollar in utbudet

Skugga som tur var

Mitt i lunchen

Ett av matstånden

Liveband

Barry förklarar vägen till en ATM


Vi hade 3 st uppdrag att genomföra, hämta ut pengar, tanka och handla. Så vi åkte mot Progreso för supermarketen vi besökte sist. Jag hade fått veta av Barry att det fanns en ATM på militärbasen (Marina) i Yucalpeten som är byn innan El Progreso. Vi hittade den enkelt och jag sprang in och hämtade ut pengar medan tjejerna väntade i bilen. Ingen fara att bli rånad där då det var fullt med beväpnade vakter. Vi åkte sedan till den affär vi var i tidigare "Bodega Aurrera Progreso" och köpte allt som stod på listan. Det enda vi inte fick tag på var Parmesanost så jag vet intu hur jag ska lyckas få till en bra carbonara riktigt. Sen var det inte helt enkelt att hitta kött lämpat att slänga på grillen då dels utbudet var begränsat och det som fanns är inte styckat på samma sätt som i Sverige. Jag har inte koll på vad styckningsdetaljerna heter på Engelska och knappast på Spanska så det kändes inte enkelt att fråga någon heller. Men vi hittade en förpackning med marinerat griskött som vi chansade på och lite kycklingbröst och choritzo. På vägen ut ville Karma prova på lyckan i ett sånt spel där man stryr en gripklo som ska åka ner och plocka upp ett gosedjur. Hon fick prova 3 gånger och alla 3 försök så fick hon upp en giraff men gripklon ruskade till och den flög av igen. Jaja, lika bra att hon lär sig tidigt att vi inte är familjen som har tur i spel. Vi stannade och tankade på macken innan Chelem på hemfärden och en liter 92 oktanig bensin (Premium) kostar ca 10kr. Man tankar inte själv här utan det gör arbetare (Tankare?) som samtidigt tvättar rutan åt en.

När vi var hemma igen vid halv fyra var vår strand fylld med Mexikanska familjer som njöt av livet tillsammans. Jag och Karma sprang direkt ner till havet och tog ett dopp. Det var lite vågor nu men blåste inte alls rika hysteriskt som det gjort dom senaste eftermiddagarna. Efter doppet i i havet sprang vi upp till poolen och tog ett dopp där. Sedan blev jag sugen på en Mango Caipirinah och försökte locka tjejerna till mys på altanen men Karma blev sur för något och jag vet inte om hon själv vet för vad och ville inte vara med så det blev bara jag och Ulli som satt och njöt en stund i eftermiddags solen med en varsin smaskig drink.

Leguan, finns många runt huset

Mango Caipirinah
Vid halv sex började jag dra igång grillen, Ulli fixade grönsakerna och guacamole under tiden. Det tog en stund att få igång fjutt på kolen men när det väl blev glöd så åkte potatis, grönsaker, korv och fläskkött på. Vi satt ute på baksidan och åt och korvarna var jättegoda, men fläskköttet var inte karre eller kotlett och lite segt samt marinaden var inte hundra. Karma gillade det dock vilken var skönt.

Grillning

Middag på hemmaplan

Vi dukade av och satte oss sedan i Soffan för att kolla på Farmen finalen. Karma satt vid köksbordet och gjorde matte-lexa som hon fått med sig. Vi sa att hon inte behövde göra mer idag efter hon gjort några sidor men hon tycker det är så kul så hon ville fortsätta. När Farmen var slut så gick Karma och lade sig och Ulli och jag kollade på Mästanas Mästare och Ulli somnade inte förräns det var 10 minuter kvar ungefär. Så klocka 22 gick vi och lade oss.


1 kommentar:

  1. Vilken skillnad - ni har tokvarmt och vi har -grader och en meter snö!

    SvaraRadera