fredag 23 mars 2018

Mexico 2018 22a Mars

Återigen en jobbig natt där jag vaknade med smärta i magen och behövde besöka toaletten flera gånger. Vi har planerat en utflykt idag så det ska väl vara fan om vi måste ställa in det för att jag inte blir bra i kistan. Men på något sätt kändes det ändå som det vände under natten och var det så att magen var ostabil när jag vaknade var planen att trycka i mig ett sånt super-piller vi fick av Tam i Thailand då Karma hade salmonella.

Ulli hade ställt klockan på sex så vi skulle komma iväg tidigt, när klockan ringde var jag helt slut men pallrade mig motvilligt upp för att fånga dagen. Jag lyckades få i mig lite mer frukost idag men kände att jag ville gå på toa innan vi for men det kom inget när jag provade så det var ju positivt kanske. Vi åt som sagt upp vår frukost, smörjde in oss och packade väskorna med kameror, badkläder och gud vet vad som åker ner i Ullis väska. Tog med mig en skithusrulle om jag nu måste akutstanna efter vägen. Vi tog också med oss sop-påsen när vi lämnade huset 07:40 och idag låg det andra sopor efter  vägen i Chuburna så vi lade bara våra sopor bredvid en annan hög och så kommer dom bli upplockade under förmiddagen.

Siktet var inställt på Maya staden Uxmal som ligger ca 7 mil söder om Merida som är den storstad som är närmast oss. Kör man lugnt här så funkar det hur bra som helst i trafiken och det är väldigt bra skyltat men herregud vilka raka vägar dom har här, kan vara flera mil helt spikrakt med tät vegetation som väggar. Vi kom fram till Uxmal vid 09:20 och det var inte alls mycket bilar på parkeringen. Vädret var behagligt med moln så vi skulle slippa gassande sol, orsaken till att vi valde just denna dag för utflykten. Karma gick in gratis men totalt blev det ca 200 SEK i inträde vilket är varken dyrt eller billigt tycker jag.

Templet var helt otroligt, har besökt ett maya tempel utan för Tulum för 11år sedan och trodde mig veta vad jag väntade mig men det templet var ju rent patetiskt i jämförelse. Det här var gigantiskt stort, både området och byggnaderna var stora. Bra av oss att komma i tid också för det var väldigt få besökare när vi gick runt, det kom busslasser när vi lämnade dock. Jag var så sugen på att klättra upp på den största pyramiden men det var tyvärr förbjudet. Staden grundades på 500 talet och var under en period tillsammans med Chichen Itza dominerande på yucotan. Man gissar att mellan 15-25.000 invånare bodde i området under storhetstiden. När spanjorerna erövrade yucatan halvön på 1550-talet så var staden fortfarande bebodd men dog ut efter att spanjorerna inte koloniserade staden. Förutom dom fantastiska byggnaderna så såg vi hur många leguaner som helst, det var som ett Leguan safari där dom sprang runt våra fötter hela tiden. Vi lyckades klättra upp på en ganska fet pyramid som kanske var 25m hög, den största var 35 meter. Ulli som är höjdrädd gjorde det bra och både hon och Karma tog sig en bra bit upp på dom nästan stupande trappstegen. Vilken utsikt, ojojoj.

Tjejerna framför den 35m höga pyramiden

Fullt av Leguaner

Den stora pyramiden

Svalkande skugga

Depåstopp

Längst upp på den näst största pyramiden

Fullt med detaljer överallt

Kollar in i the Governors House

Stora pyramiden i bakgrunden

Ulli stackarn är höjdrädd, ojojoj

Trots mulet väder så var det varmt och man blev efter en och en halvtimmes rundvandring rätt mör. Min mage höll ihop bra, fick lite mindre knip då och då men nemas problemas. Karma fick dock rejält ont i magen på vägen ut och behövde en toalett i panik. Som tur var befann vi oss precis bredvid toaletter så hon kom snabbt in. Men det var falsklarm som tur var, en rejäl prutt och två rediga rapar gjorde susen och hon var som ny igen. På vägen ut spenderade vi lite turistpengar i souvernirbutikerna och köpte lite iskaffe och Cola till knärtan. När vi avnjöt dessa blev vi påminda om varför vi inte gillar charter grejen då ett stort sällskap med en guide stannade precis framför oss och fick en genomgång av guiden om skillnaden att handla souvernier i shopparna med kontanter kontra kort. Herregud....

Efter inköp av bok och solfjäder

Njuter av en iskaffe

En grupp med guidade amerikaner omgav oss

Vi var grymt nöjda med Templet men nu behövde vi lunch för klockan var runt tolv och i denna familj är en jämn blodsocker nivå vägen till framgång. Vi dissade restaurangerna på området och chansade på en av dom vi sett längs vägen innan Templet på vägen dit. Jag stannade på första och fick inte rätt känsla helt enkelt utan vi rullade vidare några hundra meter till och stannade på nästa stället. Helt tomt på gäster och vi frågade dom två mexikanarna som satt i skuggan utanför om det var öppet och SI var svaret. Vi gick in i en enormt stor restaurang och var dom enda gästerna så inga problem att få bord precis. Kyparen var väldigt vänlig och ville verkligen att sina enda gäster skulle trivas. Ulli beställde kyckling fajitas, Karma grillad kyckling och jag som måste få äta något äkta mexikanskt gott valde en lokal specialitet på fläsk. Inte en aning om vad jag skulle få men det kan omöjligt var sämre än det jag hittills har ätit i Chuburna. Det jag fick var som lövbiff på fläsk med en helt gudomlig marinad och ris samt lite grönsaker. Skitgott, Tjejerna var också riktigt nöjda med sin mat. jag sa till kyparen att det var supergott och frågade vad det var för marinad och dom blev jätteglade och började förklara vad det var. Dom hämtade till och med en planta utav kryddan som fröerna växer på och visade oss. Kryddan heter annatto och det är frö från träd som växer här på yucatan och som Maya folket har använt i årtusenden. Däremot fick jag namnet och även se förpackingnen på en färdig pasta man kan köpa i affärerna i mexico som är gjord på kryddan. Samt att jag fick en grundlig beskrivning på hur marineringen skulle gå till. Vi förblev under hela tiden dom enda gästerna. Riktigt lyckat lunchstopp och jag tror att någon Mayagud fick mig att köra vidare för att hamna rätt.

Grymt god lunch

En mycket trevlig kypare

Nu var vi badsugna men inget j-a saltvatten, nä nu skulle vi bada i en Cenote. Cenotes finns det massor utav över hela Yucotan halvön och är helt enkelt vattenfyllda hål/grottor på inlandet som man kan snorkla, dyka eller bara svalka sig i. Barry hade tipsat om en utanför en liten by som heter Abala och heter Kankirizche och killarna på restaurangen sa att den var bra men även att det fanns en till i närheten som också var värd att besöka. Men idag kör vi på den vid Abala. Det var ca 30min bilfärd från templet tillbaks mot Merida för att komma till grottan. Vi tog en liten annan väg än på vägen ner och råkade köra genom en jättefin liten stad som heter Muna. Det är ganska stor skillnad på den staden och Chuburna där vi bor där Chuburna ser väldigt slitet ut och mestadels vitt så var det mycket mer färg och liv i Muna. Men vi var ju bara på genomresa. I Abala stannade vi och frågade en polis efter vägen till cenoten. Den låg mitt ute i ingenstans, verkligen i ödemarken och sista kilometrarna var en enormt dålig skogsväg där jag var nojjig över att få punktering.

Långt långt ute i ödemarken

Till slut kom vi fram till en kille som satt vid ett rep som var spänt över vägen. Där fick vi betala 30 pesos per person för att komma in. Sen kom vi fram till en parkeringsplats och det satt ett gäng mexikanare under ett tak där man kunde hyra en flytväst för 15 pesos per timme. Jag hyrde en åt karma och sedan gick vi och bytte till badkläder. Vi fattade vi inte riktigt var cenoten var men den var nästan precis vid bilarna. Ett hål i marken på max 3*5 meter med en trappa i trä rakt ner i en grotta. ca 8 meter ner i grottan blev den vattenfylld och hela grottan var uppskattningsvis 20 meter i diameter. I ena kanten bottnade jag precis och i den andra var det uppsakttningsvis 10-15 meter djupt. Vattnet är sötvatten och fullständigt kristallklart. Killarna före mig hoppade i vattnet från halva trappan, kanske ett hopp på 4 meter och jag tänkte att det är nog bästa att göra det samma så att man får möta det kalla vattnet i en chock istället för en långsam plåga men till min förvåning var det riktigt skönt vatten, Helt perfekt badtemperatur. Tillsammans med oss var det 4 till gringos och sedan några mexikanska familjer. Runt 15 personer totalt i grottan. Det var skithäftigt och Karma tycke såklart det var helt otroligt. Jag har ju sett och dykt i cenotes tidigare så jag visste ungefär vad jag skulle förvänta mig men ingen cenote är den andra lik så man får ju en Wow känsla varenda gång. Vi såg några små fiskar i vattnet men det var inte mycket till fiskliv, däremot var hela taket fullt av svalor som flaxade omkring. Karma ville ju såklart inte sluta men när klockan blev tre var vi tvungna att börja rulla hemåt igen. Vi lovade att vi kommer avverka fler cenotes dom kommande dagarna och hon nöjde sig motvilligt med det löftet.

Ingången till Cenoten

Tjejerna på väg ner

Tjejerna simmar

Fullt med stalaktiter

Farsam poserar ståendes på en stalagmit
Hemfärden gick utan problem och en lite rolig grej var att när vi lämnade Merida och kom ut på motorvägen mot Progreso frågade karma hur många minuter det var hem. Jag sa att jag trodde det var mellan 30-35 minuter. Ulli trodde inte det utan trodde det var minst 45 minuter hem om inte mer. Så hon klockade hemfärden i smyg den jäveln för att kunna sätta mig på plats. När vi rullade in bredvid huset hade det gått 32 minuter och 30 sekunder haha och det var utan att jag visste att jag blev klockad.

Hemma efter kanondag och ikväll fanns varken ork eller tid att göra egen middag så vi får göra ett nytt försök på en Restaurang. Planen var att åka till Maasai Maya "Italiensk mat", där vi var för någon dag sedan men som då var stängt. Om det inte finns plats så åker vi till Chelem. Tjejerna packade upp och gjorde sig iordning samtidigt som jag skrev det mesta av bloggen medans det var färskt i minnet. Jag tog sedan en snabb dusch och vi kom iväg vid 18:30 för middag.

Som tur var Maasai Maya öppet och vi fick ett bord. Väldigt mysigt ställe med trevlig engelsktalande personal. Jag och Karma beställde varsin stenugnsbakad pizza och Ulli tog som vanligt det dyraste på menyn i det här fallet en Lax med Risotto och sallad. Vi delade även på en förrätt som vad bröd i en dip gjord på broccoli, kronärtskocka, fetaost och creme fraiche. Maten var jättegod och jag och Karma var nöjda. Ulli var mer än nöjd, hon var helt lyrisk. Karma tuggade i sig hela sin pizza men jag har inte fått tillbaks aptiten och fick lämna 3 slize som jag fick med mig i en doggy bag. Intill restaurangen fanns även en liten stuga som var ett vernissage. Tavlor och skulpturer, fina grejer som inte var alltför dyra men inget som vi kände att vi behöver.

Stenugnsbakad pizza, mums

Lax med risotto

Nu lär det bli lite Tv, klockan är åtta och Knärtan skall nog strax sova. Perfekt Dag, Bästa hittills !