onsdag 21 mars 2018

Mexico 2018 20e Mars

Vaknade till tidigt på morgonen, kanske fyra och hade ont i magen och tyckte jag låg väldigt obekvämt. Lyckades somna om i stötar men så fort solen började gå upp så klev jag också upp. Jag smög upp, satte på en kaffe och började ordna med gårdagens fotografier men jag mådde inte 100%. Ett lätt illamående och efter några klunkar kaffe började dagens ändlösa besök till toaletten. Det knyter ihop sig rejält i magen och sedan är det bara att sätta sig på toan och fördriva det onda som skall ut.

Som vanligt kom Karma upp innan Ulli vid sju och Ulli klev upp vid halv åtta. Vi fixade frukosten vid åtta men jag var inte sugen, fick i mig lite yoghurt, en macka och lite juice sen fick det vara nog. Vi glömde till och med bort Mangon och då är det allvarligt ställt. Som sagt, ständiga återbesök till toaletten skedde nu resten av dagen så den informationen kan vi se som avklarad.

Planen var att åka till en by någon timmes bilfärd bort för att kolla på Flamingos men avfärden kunde inte ske innan jag piggnat till. Jag pratade med Barry och frågade om han kunde fixa så att någon kom och rengjorde poolen som började bli lite skitig. Han skulle skicka över poolskötaren under dagen.

Under tiden jag försökte komma i fas så låg jag på soffan inomhus och läste klart min bok då det var alldeles för varmt ute för mig. Karma var inte heller 100% så hon stannade också kvar inne i soffan och höll mig sällskap medans Ulli fick egentid i skuggan vid poolen. Boken läste jag ut och jag låg och tänkte på vad jag nyss läst den följande timmen. Fantastisk bok Per Olov Enquist "Kapten Nemos Bibliotek" om man gillar imagistisk prosa i stil med Hemingway. Rekomenderas !

Klockan gick och jag blev inte bättre utan började känna mig riktigt svag och loj. Vid 10 så insåg vi att det inte blir någon utflykt idag, den får vi ta senare. Strax där efter kom poolskötaren och började rengöra poolen åt oss. Vilken skillnad det blev när han var klar. Dock så hällde han klor i vattnet så vi bör inte använda poolen förrän sen eftermiddag men varken jag eller Karma är badsugna idag och Ulli är ju ingen vattenvarelse så det kunde vi leva med.

Poolskötaren
Strax efter tolv så hade jag inte varit på toa på ett tag och samlade ihop kraft för att ta med tjejerna ut på lunch. Det är ju inte gångavstånd till varken affär eller restaurang här och den enda som får/vill köra bilen är jag så det var bara att bita ihop och hoppas på det bästa. Vi åkte bort till en Italiensk restaurang som Barry hade nämnt men som vi inte hittat tidigare. Tänkte att lite pasta skulle magen nog klara av. Nu hittade vi restaurangen som låg väl dold bakom en liten skruttig avtagsväg från stora vägen. Typiskt nog har dom bara öppet Tors-Sön kvällstid så det var bara att leta vidare. Jag ville ju inte åka för långt från huset om det kulle bli kris så det alternativ som fanns var en av fiskrestaurangerna i Chuburna.

Vi stannade på ett ställe där det satt ett par andra gäster och beställde in menyn. Dom hade endast fisk, bläckfisk och skaldjur på menyn såklart men det var helt ok för mig då jag inte var ett dugg sugen på lunch. Beställde ändå in lite pommes till mig, tjejerna delade på en helstekt fisk och ris som tydligen var jättegod. Påminde lite om fisken dom ofta äter i Thailand. Jag åt lite pommes men det skar sig i magen så jag fick nog bara i mig en tredjedel.

Helstekt fisk

Lika som bär

Restaurang inredning är inte prio
Efter lunchen så körde vi hemåt. Jag hade tagit med mig kameran för att ta lite kort på själva byn men nu ville jag bara hem till huset och lägga mig en stund. Det började värka i lederna och jag var lite yrslig. Men precis innan vår avtagsväg finns en liten affär/restaurang som jag tror mig Barry har sagt att man kan beställa mat i och få det hemlevererat. Problemet var bara att det är bara en i familjen som kan engelska och är hon inte där kan det bli lite knas att få allt rätt. Men man vinner ju inget på att vara feg så jag stannade bilen och vi gick in för att försöka få till en beställning. Det var en trevlig kvinna vid disken och jag frågade Habla Ingles ? No, solo mi hermana "Nej, bara min syster" var svaret. Så det var alltså fel syster och den andra var inte där så det fick bli den krångliga varianten, dvs min bristfälliga spanska. Hade varit skamligt att ge upp där och då. Men det gick riktigt bra att få till en beställning på kött-tacos för 3 personer inklusive guacamole och tillbehör, lite efterrätt, levererat till huset klockan sju idag. Vi lär ju få kvitto på hur det gick klockan sju ikväll men jag är förhoppningsfull. Karma tyckte det var varmt och tråkigt under beställningen och uppförde sig som en riktig mupp under tiden. Inte helt optimalt när jag försökte både förstå och göra mig förstådd så jag fick klä på mig den hårda pappan kostymen när vi kom ut för att förklara att sånt jävla beteende inte är acceptabelt. Hon förstod och bad om ursäkt.

Beställer hemleverans av Tacos
När vi kom hem vid halv tre så lade jag mig först i soffan för att läsa men kunde inte bli bekväm nog så jag vankade mest bara fram o tillbaka innan jag satte mig för att skriva detta. Karma som läste ut en hel bok från sida ett på morgonen tog nu tag i matteboken och körde på i en rasande fart. Hon är klar med läxan som skulle räcka hela lovet. Ulli låg vid poolen och läste under tiden. I julklapp fick jag en bok av Ulli som heter "Omgiven av idioter" som handlar om dom fyra olika grund personligheterna en människa kan ha. Läste ut den på flyget och här nere och kan konstatera att jag är en röd person (Sakorienterad, Styrande, Otålig, Okänslig, Effektiv), Jag kan också konstatera att Ulli är en gul person (Relationsorienterad, Positiv, Driven, Rolig, Virrig). Nu läser Ulli samma bok och det pågår ett litet krig nu emellan oss. Jag bejakar min röda personlighet och hon förnekar allt som är lite negativt med sin gula personlighet, även den förnekelsen är ett typiskt karaktärsdrag hos gula enligt boken hahaha... jag ni fårstår själva att vi under inga omständigheter kan släppa detta lilla krig från den skämtsamma nivån den ligger på nu. Hur som helst så torde hon anse att presenten inte gav önskad effekt.

Ulli kom in o kokade kaffe som jag oxå drack strax efter en vätskeersättning. Finns inte mycket mer att släppa ut nu så en kaffe gör nog varken mer eller mindre. Jag övertalade Karma att gå ner till havet med mig för ett dopp men även fast det var riktigt jäkla varmt i vattnet så frös jag i den heta brisen och stod över. Ulli ryckte som tur in och fick vara vikarierande lekledare. Jag satte mig i solen på altanen och fotade lite medans dom låg och guppade i vågorna länge. I går, måndag var det fullt med Mexikanare på stranden men idag är det helt öde trots kalasväder. Måste fråga runt lite om man är ledig Söndag & Måndag i Mexico.

Tjejerna på vär ut i havet

Klara efter ett långt bad

Efter havet så var blev jag riktigt risig och slumrade lite inomhus på soffan när tjejerna hängde vid poolen. Vid fem så tog jag två alvedon & två imodium i hopp om att få tillbaks lite krafter. Blev piggre en stund efter det och fixade iordning en drink åt oss som vi drack på baksidan medan vi väntade på att maten skulle anlända.

Eftermiddagsslapp


Prick sju tutade en bil utanför porten och två små runda Mexikanska kvinnor hade kommit för att leverera maten. Ingen av dom var hon jag pratade med på affären utan den ena var nu hon som kunde engelska. jag betalade 280 pesos och bar sedan in maten till bordet på baksidan där vi skulle äta. Det var 9st tacos med kött och mjuka tortilla bröd, en bytta med guacamole, en sås och några ostkakor till efterrätt. Så fort vi packade upp maten så stelnade Karma till, hon hade bestämt sig för att det var äckligt utan att ens smaka och nu hade plötsligt hon fått ont i magen också. Efter lite samtal så kom sanningen fram att hon inte hade ont i mgen men ville verkligen inte äta det där. Vi informerade om att det inte är ok att ljuga men att vi aldrig skulle tvinga i henne mat så hon fick lite flingor och en banan till middag istället. Jag som nu helt plötsligt inte mådde bra igen, kanske på grund av drinken var inte heller sugen på mat men fick i mig 2st tacos som inte alls var goda. Verkar vara hopplöst att kunna hitta riktigt god mat i Chuburna/Chelem vilket är lite trist så det är en stor del av resandet. Karma blev rejält krashad under middagen och ville gå och lägga sig direkt efter då klockan bara var åtta. Hon somnade som en stock och det hade jag också gjort om inte Ulli och jag hade suttit kvar uppe och kollat på två avsnitt utav Robinson. Så vigick och lade oss vid nio och jag mådde pyton. Jag vaknade vid två på natten och hade rejält ont i magen och kroppen. Låg vaken runt 2 timmar med magsmärtor. Hoppas hoppas jag blir ok imorgon.

Middag på hemmaplan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar