lördag 31 mars 2018

Mexico 2018 30e Mars

Idag var det dags för utflykt igen och Ulli hade ställt klockan på 06:00 men jag vaknade inte av den och jag vet inte om Ulli gjorde det eller bara stängde av den och somnade om för jag vaknade först 06:30. Det var väldigt varmt i sovrummet inatt och man var tvungen att sova helt utan täcke för att inte svettas bort. Ulli hade packat det mesta vi behöver igår så det var egentligen bara frukost och insmörjning utav solkräm som behövdes innan vi gav oss iväg. Klockan åtta prick rullade bilen iväg mot Celestun på jakt efter flamingos.

För att komma till Celestun från Chuburna måste man först åka åt helt fel håll upp till Merida och sedan i rätt riktning därifrån. Uppe på ringvägen runt Merida tog vi avfarten som var skyltad mot Celestun vilket visade sig att det var fel konstigt nog för den väg vi tog på resan ner gick rätt genom 3st mindre städer och tog säker mer än dubbla tiden jämfört med den väg vi senare åkte hem. Men å andra sidan hade vi ingen brådska och det var en trevlig resa genom dom livliga byarna.

Jag hade sagt att resan skulle ta 2 timmar men vi var framme 10:15 vilket kan skyllas på fel väg. När man kom fram till Celestun så åkte man över en bro som gick över den stora lagunen där man skulle kunna se flamingos. Direkt efter bron så var det ett flamingo-center till vänster och vi parkerade och gick in. Vi kom i rätt tid för det var inte speciellt mycket folk och det fanns gott om parkeringsplatser. Vi hyrde en båt för 10 passagerare med chaufför och skulle få åka runt i en timme och en kvart. Det var svindyrt och kostade 1500 pesos ca 720kr att hyra en hel båt men har man gett sig fan på att se flamingos så har man. Medans jag stod i kön för att lösa biljetter så kollade tjejerna in ett stånd som sålde souvernir krimskrams och Karma hade blivit helt såld på ett flamingo gosedjur som Ulli hade lovat att hon skulle få köpa efter turen.

Vi fick våran båt med chaufför så fort vi gick ner på bryggan och han drog iväg så fort vi satt oss i båten, under bron och ut i lagunen. Lagunen är jättestor och man bottnar överallt tydligen. Inte djupare än någon meter överallt. Det finns tydligen även små alligatorer i lagunen men dom ser man inte på dagen utan på kvällen kan man se dom med lampor. Efter en stunds båtfärd tvärs över lagunen så ser vi en klunga med rosa bollar långt bort i vattnet. FLAMINGOS ropade Karma överlyckligt. Och jajjemän, äntligen fick vi se vilt levande flamingos. Båtföraren smög fram sista biten och stannade ca 200 meter ifrån klungan för att inte skrämma iväg dom. Tur att jag hade finkameran med mig så jag kunde zooma in dom. Sanningen är ju att man kan ju åka till Parken Zoo och fota flamingos på riktigt nära håll men det är ju inte riktigt samma sak eller så är det det. Det var iallafall en upplevelse för Karma. Vi åkte sedan vidare och kollade på en klunga till med flamingos och tyckte väl att det var lite glest med flamingos. Det visade sig att alla andra flamingos är på en annan plats just nu men kommer hit i Maj och då är ca 70.000 flamingos här. Det hade verkligen varit något att se men bättre några än inga. Vi såg lite andra stora fåglar som jag inte uppfattade namnet på och pelikaner. Vi åkte även genom en liten "tunnel"genom mangroveträsket och gjorde ett stopp där man kunde ta ett dopp bland akvariefiskar i lagunen. Vi badade inte utan matade fiskarna med kanelknäcke istället. Vi var tillbaks till bryggan efter en dryg timme och tyckte att det var dyrt för det man fick. Dom borde ha haft lågsäsongspris då flocken inte är där kan man tycka. Men Karma var nöjd och då är vi nöjda. När vi kom i land så skulle Karma ha sin flamingo men jag hade inga mer kontanter på mig så hon blev lite ledsen över det att Ulli hade lovat henne. Vi sa att vi säkert hittar likadana fast billigare inne i stan när vi äter lunch.

Stor båt för 3 personer

Äntligen flamingos

Tur att några var kvar i Celestun

Karmas favoritfågel

Praktfregattfågel (Hona)

Tunnel i mangroveträsket

Liten lagun där man kunde bada

Fullt med Spindlar
Vi körde in till centrum i Celestun så låg några hundra meter längre bort och det var full fart på invånarna. Jag lyckades hitta en parkeringsplats på en bakgata och fick veta att Willys ibara bara hade en bankomat. Willys låg borta vid torget och det var inga problem att få ut kontanter. Vi gick ner en gata mot stranden och dök direkt på en restaurang men en inkastare som stoppade en meny i näven på oss. På menyn var det bara fisk och räkor men killen sa att dom kunde fixa kyckling också om jag ville. Jag hade väl ingen jättebra känsla men lika bra att ta den då dom andra restaurangerna med största säkerhet också var fisk och skadjursrestauranger. Vi tog ett bord nere på stranden där det var mycket folk och full fart. Ulli beställde panerade friterade räkor, Karma en räkomelett och jag panerad kyckling med skinka och ost. Kyparen sa att Ulli skulle få många räkor och jaja tänkte vi men det fick hon verkligen, massor av småräkor. Karmas omelett var mer som räkor med lite ägg. Maten var faktiskt jäkligt god vilket vi alla tre tyckte och vi var väldigt belåtna. Det fanns en massa stånd med krimskrams på stranden som tjejerna kollade in men en sån flamingo gosedjur fanns ingenstans.

Stranden i Celestun

Billigare men mer oseriös flamingotur från stranden

Kollar in krimskrams

Lunchen på väg in

Massor med småräkor
Klockan var nu 13 och vi satte oss i bilen för att åka hemåt för att hinna med att slappa en stund på eftermiddagen innan solen går ner. Jag stannade till vid flamingo centret på vägen förbi så att vi kunde gå ner så att Karma fick köpa en flamingo för sina egna pengar. Hon blev jättegld och köpte en liten flamingobebis i en väska som blev döpt till räkan. Vägen hem gick sedan som på räls, knappt en bil längs vägen och eftersom vi nu slapp köra genom byarna så gick det fort att komma till ringleden runt Merida. Vi missade tyvärr avfarten till en Walmart vi sett och fick köra vidare till den Wallmart vi tidigare handlat på. Vi skulle köpa lite mango, kött till grillen och Ulli ville kolla på strandhanddukar då vi misstänker att det inte ingår vid hotellet. Vi hittade kött och mango men sket i handdukarna då vi tyckte dom som fanns var lite för dyra för slit o släng. När vi betalat och skulle gå ut så gick tjejerna in i en glasögon affär och det besöket slutade med att jag köpte mig ett par nya Ray Ban solglasögon av ren impuls. Jag behövde ett par nya och hade faktiskt planerat att kolla efter ett par här nere men vi har liksom inte varit på såna ställen där man kan shoppa så det har inte blivit av. Vi köpte med oss en varsin kaffe på vägen ut och åkte sedan raka vägen hem.

Tjejerna spanar in lökar på Wallmart

Nya solglasögon inköpta
I Chelem var det sjukt mycket bilar och folk. Dom håller på att bygga en arena på en gräsplan då det tydligen skall bli tjurfäktning imorgon och på söndag. Vi missar det och det kanske är lika bra det. Ulli var snabb och hojtade till att en gubbe sålde drakar i regnbågsfärger efter vägen. Karma har tjatat om såna i flera dagar så jaf svängde av och köpte en drake åt Karma och lyckades faktiskt pruta den med 50 pesos till 200 jämt. (Dyrt ändå)

Temporär tjurfäktningsarena
Inköp av drake i Chelem

Vi var hemma vid 15:30 och det var riktigt mulet och det blåser rejält. Känns som om det kan komma en skur ikväll och då lär det väl komma en rejäl laddning gissar jag, vi får se. Jag öppnade en öl och gick ner med Karma på stranden och provade draken i den hårda vinden. Funkade riktigt bra men karma skar sig på snöret i ett av drakens tvära ryck och ville inte flyga något mer så hon gick upp till poolen och tog ett dopp istället. Det var otroligt varmt i poolen och jag tog också ett snabb dopp med eftersom det var målnigt och blåsigt var det inget skönt att komma upp ur det varma vattnet så det blev ett kort bad för oss båda.

Bra vind för drakflygning
Vid fem började jag kolla på hockey när tjejerna gick och duschade och i första periodpausen drog jag igång grillen och förberedde maten samt slängde på pommes och min marinerade fläskfile. marinaden var en sån lokal yucatan marinad som är gjord på såna bär som växer här. I andra pausen var maten klar och jag åt marinerad helgrillad fläskfile med pommes och guacamole, tjejerna åt fisk från fiskbilen med pommes och guacamole. Riktigt god middag. Efter midagen tog jag och Ulli en Mango Caipirinah till efterrätt och började kolla på en film vid åtta. Karma satt med oss en stund men gick sedan och lade sig vid halv nio. Jag bloggade färdigt medan Ulli nattade Karma och sedan kollade vi klart på filmen och njöt av vår sista kväll i Chuburna.

Middag i huset

Strax före Solnedgång

Dramatiskt ljus med moln i solnedgången