torsdag 22 mars 2018

Mexico 2018 21a Mars

Under natten fick Niklas jobba, upp och ner i sängen - inte många timmar han fick sova i natt stackaren, när klockan var runt 6.30 fick han nog och gick upp. Han har fått min bacill som tydligen har däckat honom totalt....killar. Karma var också svag igår och somnade tidigt men hon sov som en stock hela natten och vaknade runt 7 pigg och ingen magsmärta kvar alls. Jag gick upp lite efter Karma och började med att fixa frukost på en gång. Niklas hade förstått att äta pommes, dricka öl och mango caprinja inte kanske var magens bästa vän så tog det faktiskt lite lugnt med frukosten - lite te, lite yogurt och en rostad smörgås, sen var han tvungen att gå och lägga sig. Karma var hungrig så hon gick all-in...men efter några tuggor så fick hon också ont i magen och åt bara upp sin smörgås och sen gick iväg hon också. Jag mådde hur bra som helst, magen helt i sin ordning, bettet nästan helt borta på benet, äntligen!

Då vi går upp så tidigt på morgonen så kan vi alla ta det riktigt lugnt innan dagen börjar. När klockan var runt 10 så ville jag gå ut och lägga mig och läsa, det gick inte att vara på "framsidan" mot havet idag då det blåser storm. Det är lite svalare och blåst - det visste vi om då vi hade planerat att åka på utflykt idag, perfekt väder. Men då chauffören inte var 100% så blåste vi av det. Det ska vara samma väder i morgon så vi tar nya tag då.

Karma hade ingen lust alls att vara ute idag utan satt inne med Niklas och gjorde sin matte- och svenska läxa och lite i sin korsordsbok. Jag var utomhus och läste, nu har man tagit det lugnt ett par dagar och man börjar bli sugen att göra något - jag hoppas att Niklas mår bättre i morgon så vi kommer iväg på ett äventyr det tror jag hela familjen skulle tycka om. När jag sitter och läser vid poolen så hör jag någon tuta med bilen....jag tänkte det är inte till mig...så tutar den igen, vi har ju en mur runt hela huset och en jättegrind som är heltäckt så man kommer inte in till oss utan att det märks (och ingen ser in). Bilen tutar igen och sen hör jag HOLA HOLA....vafan...jag går ut och kollar där står en man vid en vit bil och gestakulerar...gahhh vad vill han tänkte jag..han frågar mig om jag kan prata spanska...fuck...en som kollar om vi är hemma, ska dom göra inbrott var min första tanke. Nono svarade jag my husband...och så springer jag in till Niklas som får prata med mannen. Det visar sig vara fiskbilen som har kommit och han vill sälja fisk (hade massa olika) och räkor till oss hahaha, perfekt, allt var fryst så Niklas köpte både Snapper och räkor till mig och Karma kommer säkert räcka till 2-3 middagar och det kostade ca 250sek. Han prutade själv 50pesos - vi hade säkert kunnat prutat mer men vi är ju inte världsbäst på det. Perfekt - nu får jag och Karma fisk och räkor på grillen ikväll istället för kyckling.

Roberto, Fiskmannen
Efter fiskköpet så sa Niklas att hans kallingar och t-shirts är slut, vi måste tvätta. Ok sa jag vi gör det i morgon...nej nej IDAG...vad hände med framförhållningen?! Nej NU och PANG PÅ, liksom hans melodi röd person som han är:). Ok då var det bara att kolla av tvättmaskinen som var ett "as"....skulle kunna passa på vilken tvätteria som helst - tar 14kg...och vi skulle tvätta sammanlagt 5 kallingar, 5 t-shirts och 5 trosor. Allt var på spanska så vi fick köra på känn - vi tog programmet "smutsig tvätt" och satte igång den.....maskinen fyllde upp den gigantiska trumman med vatten och sen så hände det inte så mycket mer, vi såg att tiden räknades ner men inget mer hände....var det så att den försökte värma upp vattnet? Det var massa vatten, skulle ta en evighet - vi tömde maskinen och valde ett annat program istället "ekonomi" då blev det annan fart på maskinen och den tvättade faktiskt tjohooo. Efter nån timme var tvätten klar och rejält centrifugerad så tvätten var bara lite fuktig. Jag hängde upp allt och tvätten blev torr snabbare än snabbast - varmt och blåsigt, swish sa det bara. Perfekt nu vet vi hur maskinen funkar - nästa tvätt får bli vittvätt.

Nytvättat
Klockan började närma sig lunch och vi hade hoppats på att Niklas skulle pigga på sig så vi kunde ta en liten tur där man kan se flamingos, men han pallade inte det, magen värkte och han behöver vara i närheten av en toa - det fick bli hemmalunch. Niklas svirade ihop en gudomligt god carbonara - vem behöver gå på restaurang när man har "en Niklas" - allvarligt, Niklas mat är 100ggr godare än maten på restaurangerna här i byn. Det kommer att bli många hemmaluncher och middagar så länge vi är kvar här. Restaurangbesöken får vi ta när vi åker ner på andra sidan ön i slutet av vår semester.

Karma åt utan magvärk, Niklas blev lite svag efter maten så han fick vila lite - när han hade vilat klart så pigga han på sig - YES han är redo för en liten tur. Vi åkte till grannbyn Chelem för att köpa lite grejer så vi klarar oss för middag i kväll. Vi bestämde oss för att handla på deras butik Willys iBara iBara, en liten matbutik som hade det mesta. Vi behövde även lite vitt vin för att göra nån sås - så vi fick även gå in i en spritbutik för att köpa det. Dom säljer bara öl i matbutikerna i de mindre byarna så resten av alkoholen får man köpa i speciella butiker. Vi skulle även köpa lite frukt, kryddor och potatis - det hade dom inte bra utbud i butiken - det säljer dom nästan överallt i byn i olika slags stånd, hål iväggen, bara rakt upp och ner på gatan, så det är bara att stanna och köpa det man behöver. När vi var klara med det så styrde i kosan hemåt. Vi gjorde ytterligare ett stopp för att köpa glass till Karma.

Ett "Systembolag" i Chelem

Mexikansk Cabriolet

En av huvudgatorna i Chelem

Typisk Grönsak/Frukt affär

Inhandlade Potatis, Bananer & Koriander

Livsmedelsaffären Willys i Chelem

När vi kom hem så tog vi en fika, jag satte mig ute och blogga - Niklas och Karma satte på en tecknad film inne i huset - Karma är nog inte så bra som jag tror....hon har inte ens frågat om att bada idag - tuff jäkel som biter ihop, man  märker  knappt att hon inte mår bra.

Karma jobbar på i matteboken

Vid 17.30 tiden började vi förbereda middagen, jag la mina räkor i marinad (Karmas räkor kör vi plain) och fixade mango salsa, fixade fisken i folie. Niklas fjuttade på grillen så den var redo när allt var klart med kyckling, fisk och räkor. Niklas koka ris och tomatsås till maten. Sen när det var dags att grilla gick allt fort - och jäklar vad gott det blev, godast hittils här, restaurangbesöken ligger i lä med Niklas matlagning än en gång. Stackars Niklas fick nöja sig med kyckling som var färdigmarinerad från butiken (svårt att hitta rätt bitar att grilla, bara dom som var marinerade såg ok ut). Han var mindre nöjd men å andra sidan så var han inte så hungrig, hans mage krånglar fortfarande.

Räkor som strax skall på grillen samt en mango sallad

Färdiggrillade räkor
Efter maten så kollade vi på Mästerkocken och sen la vi Karma, efter det kollade vi på Robinson för att sen gå och lägga oss. Vi lägger oss tidigt här, men å andra sidan är vi uppe med tuppen. I morgon ska vi försöka åka iväg på äventyr och då ska vi åka härifrån ca 7.30 så det är bara bra att vi lägger oss i tid.




2 kommentarer:

  1. Tur att Nikke har ärvt sina kockkunskaper av mig(hm)!
    Skämt åsido - det verkar som om "emlagat" är grejen i Mexiko.

    SvaraRadera
  2. Mexico vet jag inte men här i en fattig fiskeby är det hemlagat som gäller om man inte äter fisk & skaldjur.

    SvaraRadera