torsdag 14 februari 2013

Huay Yang, Onsdag 13e Februari

Idag var det match igen så jag gick upp vid 07:25. Rangers mötte Bruins och ledde med 3-0 I sista perioden men släppte in 3 mål I varav 2st när Bruins plockat målvakten. Jag blev ju knäckt förstås men Rangers vann på straffar, Viva Lundqvist! Tjejerna steg upp vid åtta och fixade frukost som vi åt tillsammans I periodpausen. När matchen var över gick vi ner och badade I havet ett bra tag och slappade sedan en stund uppe vid poolen.

Vid tolv tog vi moppen för att åka på äventyr. Vad visste vi inte riktigt men vi fick tips av Deb om vattenfallet I nationalparken när vi stannade och pratade med henne på väg mot äventyret. För att komma dit måste man korsa motorvägen och det finns ju inga alternativ förutom att ge sig ut på motorvägen och använda en så kallad U-Turn (I vänstertrafik…). När vi kom upp till motorvägen var vi hungriga och det fick bli en lunch restaurang ej anpassad för falanger (turister). Blev totalkaos vid beställning och jag trodde att jag beställt kycklingspett med sticky rice, men så kommer tanten med en nudelsoppa med kycklingknotor och kycklinglever. Huga! Ulli kom sedan på att spetten beställde man av en annan tant nån meter bredvidså det fick bli lite spett till den mindre aptitliga soppan. Hur som helst smakade soppan rätt bra om man petade bort leverklafset och gav fan I att äta allt man inte kunde lista ut vad det var. Spetten var rätt goda och Karma gillade dom så det gick bra till slut. Lunchen gick på ca 100 bath för oss tre. (23kr) Kan inte tänka mig annat än att vi var dom första falangerna som ätit på det stället.

Äkta Thaisoppa

Efter lunchen gick vi in I en liten affär precis bredvid där dom sålde prydnadssaker och Karma fick en fin liten keramik giraff av tjejen som hade affären. Ulli hittade en fin blomkruka som hänger och ser ut som en uggla som vi köpte. Sen var det dax att korsa motorvägen och det gick bra. Ulli tyckte det var läskigt men det var lite trafik och ingen fara. Man fick åka några hundra meter utanför Huay Yang för att komma till en U-Turn och sen vända och åka tillbaks på andra sidan.

Färden till nationalparken var fin och gick genom Thailändskt bondelandskap. Vi hade ju ingen aning om vad som väntade oss och det var ju helt spontant. Efter ca 15min moppefärd från Huay Yang kom vi fram till en vakt där vi fick betala 25 bath för oss tre + moppe. Det fanns restauranger, information och toaletter och såg väldigt uppstyrt ut. Vi som hade trott att det bara var ett vattenfall ute I ingenstans. Vi ställde moppen på parkeringen och började gå upp för berget längs en liten bäck. Otroligt vackert och skogen såg ut som en sagoskog med lianer och jättestora träd. Det var trappsteg och skyltat på thai på vägen upp. Karma var I extas och pekade på allt hon såg ut ville inte att vi skulle missa någonting. “Titta vilket tokigt träd”, “Titta vilken bamsestror sten” “Titta, en krypare” (En krypare var en svart liten skalbagge med 2st röda prickar och fanns överallt). Här och där kom man till små dammar som var proppfulla med fiskar som vi matade med fiskmat vi köpt nere vid ingången 5 bath/påse. På näst sista nivån uppför berget lämnade jag Karma och Ulli för att ta mig upp till toppen själv. Var lite klurigt för Karma så dom var kvar och matade fiskar. När jag kom ner igen var jag totalt dyngsur, hade inte varit blötare om jag badat med kläderna på.

På väg in i Djungeln

Fiskmatning

Toppen av vandringsleden

Tjejerna från distans

Elefant Scorpionen

Gigantiskt träd

Fikapaus

På vägen ner höll Ulli på att kliva på något och när hon kollade vad det var så såg hon en riktigt fet skorpion. Vi frågade en som jobbade där vad det var och om den var farlig och det var en så kallad Elephant Scorpion. Tydligen inte dödlig men ska göra rejält ont att bli stungen. Nere vid moppen köpte vi lite fika och vatten och satte oss ner för att äta. Då hörde vi åskan och blev lite oroliga att få åka hela vägen hem I åskoväder.

När vi körde tillbaks mot Huay Yang såg himlen över havet kolsvart ut och vi förstod att vi kommer hamna I ett skyfall. Vi stannade snabbt till vid Si shop för att hämta ut pengar och sedan bytte vi vattendunk vid Pop Shop. Efter det var det järnet till tvätterian för att hämta vår tvätt. På väg från tvätterian kände vi att det började regna och sa “nu kommer det”. Jag körde det snabbaste som jag vågar med tjejerna på och Karma somnade helt plötsligt. Ulli undrade om hade tuppat av för hon blev plötsligt tung och huvudet hängde. När jag stannade moppen utanför huset vaknade hon med ett ryck och sa “Jag sov inte, jag bara vila lite”.

Det enorma skyfall som vi hade väntat på uteblev men vi var trötta efter utflykten och det var mulet så vi spenderade resten av eftermiddagen inomhus. Klockan fem hoppade Ulli in I duschen och jag och Karma gick ner på stranden för att ta lite kort. Det var så otroligt vacker himmel så vi kunde inte låta bli. Vi fick till en blivande klassiker tror jag.

Fotosession på stranden 1

Fotosession på stranden 2

Strax efter sex åkte vi till Tamarind då vi hoppades det skulle vara mycket barn där som sist men det var knappt några gäster alls och Karma var det enda barnet. Dom har rätt ok mat men jag tycker dom inte är så gästvänliga så nja, dom sjönk ett hack för mig igen. Dock sålde dom lite smycken och vi hade ju fått ett uppdrag av Farmor att hitta ett sommararmband och vi hittade till slut kanske något åt henne.

Middag på Tamarind

Väl hemma igen fick Karma titta lite snabbt på tv:n innan hon nattades vid åtta. Hon var trött efter gårdagen och kan behöva få sova ordentligt. När Ulli nattade Karma gjorde jag ett V86 system åt mig och morfar av pengar från vinsten I lördags. Både jag och Ulli kände oss också trötta. Vi tittade på filmen Flight med Denzel Washington som vi båda tyckte var sevärd men inte mer.

1 kommentar:

  1. GOD MORGON!(hos oss).Vilka äventyr ni ger er ut på--inga fegisar där inte.Jag skulle nog dra därifrån omgående efter att ha stött på skorpionen---om jag inte haft åtminstonde storstövlar på mej.Modiga är ni och försiktiga hoppas jag(vet jag nog)Ni kommer ju att ha med massor av kanonfina kort av framförallt KARMA när ni kommer hem.Habegäret härjar inom mej.

    SvaraRadera