tisdag 14 februari 2012

Dag 15

DEL 1
Klockan 04.15 ringde klockan och jag steg motvilligt upp och gjorde mig iordning. Satte mig utanför huset på moppen och väntade på Tam. när klockan var 04.40 gick jag bort och knackade på lätt hos Tam och ett yrvaket huvud dök upp i fönstret efter en stunds fummlande. Han hade försovit sig. Han ringde sedan fiskekillarna och fick veta att det var för stora vågor så dom kunde inte gå iland med båten utan vi var tvungna att hoppa i båten på ett annat ställe. Vi skulle vänta och bli upphämtade vid restaurangen. Medan vi väntade tog vi tabletter mot åksjuka. Vi väntade och väntade... till slut somnade både Tam och jag på golvet i Restaurangen. Till slut ringde Tams telefon och klockan var då 06.30, det var dax att åka. Nu skulle vi plötsligt ta bilen till fiskebyn vilket vi gjorde.

Grabbarna var där och allt var redo för avfärd. Vi gick ner på stranden och det var lugnt i vattnet och luften men det var stora vågor som kom med ca 8-10sek mellanrum. Båten låg förtöjd ca 80 meter ut så vi var tvungna att ta oss ut med små små båtar, typ som en optimist jolle fast smalare o lite längre. Båten jag och ena fiskekillen skulle ta hade dessutom ett stort hål i skrovet men det verkade inte bekymmra honom det minsta. Som sagt var vågorna stora så vi stod i strandkanten med båtarna och väntade på ett bra tillfälle att kasta oss ut och försöka paddla så fort vi kunde så vi kom förbi stället där vågotna bryts. Vi stod ett bra tag och plötsligt tog båda båtarna fart, vi kastade oss i o paddlade för glatta livet men vår båt kom lite på efterkälken och vi mötte en våg som sköljde rätt över hela båten och helt plötsligt var hela båten och vi under vatten. Jag såg att Tam och den andra killen tittade på vad som hände oss när plötsligt samma sak hände med deras båt. Det var verkligen komiskt och vi skrattade men jag kom på att jag hade mobiltelefonen i fickan och den blev såklart förstörd av havsvattnet. När vi hade bärgat båtarna gjorde vi ett nytt försök med ena båten, jag och ena fiskekillen började medan Tam och den andra väntade på stranden. Vi väntade och väntade och plötsligt bar det iväg. Den här gången gick det bättre vi klarade oss precis förbi den 1a vågen och sedan den andra och sen var det bara att paddla ut till fiskebåten. Jag blev avsläppt på båten och den fiskekillen paddlade in för att hämta upp Tam och den andra. Dom simmade ut en bit och hoppade i båten.
När alla var ombord så bar det iväg ut till havs, klockan var ca 07.30. Fiskebåten var rätt liten och det fanns inget tak som skyddade mot solen så jag fruktade att det skulle bli hett när väl solen steg upp ordentligt och smörjde in mig med solskyddskräm. Vi åkte ut en bra bit men jag kunde fortfarande se land och skönja vårat hus när vi la ankar första gången. Dom hade ett ekolod som dom använde för att leta upp grund med, sen när dom hittat grundet släppte dom ner en pinne med en flagga som vi sedan fiskade runt. Det var oxå viktigt att vi var på rätt sida av grundet i förhållande till strömmarna i vattnet. Fiskeutrustningen var en Grov lina upprullad på en gammal oljedunk med sänken och en fet krok. styckad bläckfisk och hela räkor användes som bete. Man släppte ner reven till man kom ner till botten sen drog man upp den ca en meter och det tog bara några sekunder innan jag fick napp. Ryckte till i reven och drog upp och visst fick jag en liten blå fisk. ca halvkilot. När ena stället lugnat ner sig åkte vidare till ett nytt. Totalt fick jag 8st fiskar av olika sort o storlek. Såg till och med små hajar på ca en meter som vi försökte få upp men utan resultat. Det var riktigt kul och vi var ute till kl 11. Jag kom hem till Ulli och Karma och jag var så jäkla trött. Vet inte om det var tabletterna eller vätskebrist igen men resten av dagen kändes som jag skulle somna när som helst.
DEL 2
Jag vaknade till när Niklas klocka ringde vid 4.15 - han var tyst som en mus och jag kunde sova vidare. Karma väckte mig vid 8.30, en riktigt sovmorgon:). Karma frågade direkt var pappa var så vi gick ut och tittade på båtarna på sjön så hon förstod att han var ute och fiskade med Tam.
Efter frukost så satt jag och läste vid poolen medan Karma lekte med vatten och hinkar - det finns ingen sol på vår altan på förmiddagen så det är perfekt för lite lek där utan att vara direkt i solen. Efter ett tag så så blev det varmt så Karma och jag badade - hon har lärt sig att simma utan ring och bara puffarna i poolen jätteduktig. Vi badade en lång stund och tillslut så hörde vi en bekant röst - PAPPA ropade Karma, japp hennes idol hade kommit hem, stor lycka.
Vi fick höra vad som hade hänt sen så åt Niklas lite grann ocn sen så somnade Niklas först på solstolen vid poolen och sen inomhus vid soffan. Jag kunde knappt få liv i honom när det var dags för lunch. Jag lät honom sova lite mer med när klockan var kvart i ett så fick han välja - sova kvar eller hänga med för jag och Karma var hungriga - han följde med till Restaurangen.
Vi åt i tystnad, Niklas var för trött för att prata - han var som en Zombie helt körd....det var mer än bara vara trött för att man inte hade sovit på natten.
Efter lunchen så gick vi in tillbaka till huset - jag och Karma badade lite mer, Niklas sov. Efter en stund så åkte vi iväg med moppen för vi var tvungna att hämta ut mer pengar, hämta tvätt och köpa lite grann i affären. Jag hade två zombies på moppen - Karma somnade så fort vi satte oss på moppe och Niklas han gäspade och gäspade. När vi fick tillbaka tvätten så vet jag inte vad som hade hänt - den luktade inte som vanligt och nästan all tvätt var förstörd...var som oranga fläckar på all ljus tvätt, så tips till er som ska till Thailand, ta inte med era fina kläder hit....
Karma sov ända tills vi kom till affären där hon fick en glass för att pigga på sig, vi åkte hemåt och när vi kom hem så gick vi ner på stranden för att kolla läget. Klockan hade redan blivit nästan 5 så det var svalt och skönt. Kati var där så Karma och hon lekte på stranden - vi hittade en strandad bläckfisk som var mycket intressant. Niklas var med ett tag och tog lite kort - men efter några minuter så la han sig på stranden och vila och sen efter det upp på solstolarna och vilade mer. När vi hade lekt klart så gick vi hem med Kati och sen gick vi till huset för att duscha - middagen var på intåg och då skulle vi få äta Niklas fiskar som han hade fångat i morse, kul.
När vi var klara med dusch och byte av kläder så gick vi till restaurangen så var varken Tam, Boo, Kati eller lillkillen där - vi fick reda på att dom hade åkt in till doktorn med Katis lillebror George, han har varit dålig i 2dgr med hög feber. Vi fick äta själva ikväll - Karma hittade en Thaikille att leka med så hon var nöjd ändå. Vi fick in Niklas fiskar 2st jättegoda både jag och Karma åt tills vi blev mätta - Niklas åt kyckling i nån kokosmjölk.
Niklas var fortfarande som en zombie och vill hem tidigt så vi var hemma redan vid 19.30 rekord - vi kom hem och Niklas satte på Alfons Åberg till Karma och han somnade direkt på soffan. Karma var inte det minsta trött hon har ju lagt sig vid 21 tiden dom senaste kvällarna samt att hon fick sova en 20min på moppen idag. Efter ca 45 min försökte jag få henne i säng, jag fick läsa 2st sagor och sen ligga bredvid henne - till slut så somnade hon.
Jag gick in för att väcka Niklas försiktigt tog jag i hans arm för att säga att han skulle gå in och lägga sig i sängen - som tur var jag beredd för jag höll på att få en rallarsväng rakt i ansiktet - helt yr var han och drömde väl nåt så han blev rädd när jag väckte honom. Han gick in och la sig på en gång. Jag stannade uppe och läste tidningen, chatta med kompisar och försökte titta på svt play men bilden försvann efter ett tag då vi har för dålig lina här:(.
Jag gick och la mig vid 23.15 och somnade ganska fort bredvid en snarkande man.










1 kommentar:

  1. Hej på er !Vilka äventyr ni ger er ut på.Vad är det för mening att be er vara rädda om er??? Fantastiskt fina kort.Skönt att få hem er snart
    Kram på er U.M

    SvaraRadera