lördag 18 februari 2012

Hemresan

Efter en tidig kväll vi var alla trötta efter två dagar så vaknade vi hyfsat tidigt, Niklas var uppe först - han var sugen på Hockey NY Rangers mot Chicago tyvärr så förlorade NY Rangers. Efter en halvtimme så gick jag och Karma uppe - vi åt frukost 7.30 och såg soluppgången, fantastiskt fint!

Efter frulle så började vi att organisera vår packning, Karma tittade på tv, skönt så vi inte hade en som packade upp allt vi packade ner. Det gick väldigt smidigt att få ordning och ner allt i alla väskor - vi hade lite mer att packa ner än vi kom ner som tex en gigantisk helikopter, som tur var hade vi plats. Efter ett tag så kom Kati förbi - perfekt, då kunde hon leka med henne när vi packade ihop det sista.

Vi tömde kyl och frys - Tam och Boo fick all vår sprit och öl och maten som var kvar, nästan en hel liter sprit och kahlua och nästan en full platta Singha, vi har inte druckit så mkt den här resan, det har liksom inte hunnits med. Vi brukar ju blanda en White Russian på kvällen när vi har spelat spel - men vi har inte orkat spela på kvällarna, det har varit full rulle hela tiden så när kvällen har kommit så vill man bara ta det lugnt och sen gå och lägga sig.

Vid 10.30 var vi 98% klara så skönt, taxin skulle komma klockan 13 för att köra oss till Bankok. Vi kunde slappa lite i solen och koppla av innan resan. Kati och Karma kom tillbaka och dom lekte vid poolen och stranden. Vid 11.30 var det dags att duscha och fixa till sig och sen till restaurangen för att äta sista lunchen.

Vi beställde in mat och så kom Deborah och åt med oss. Jag donerade en hel del kläder från Karma till barnen i fiskebyn - det var skor, mössa och linnen och klänningar, sånt som är och kommer att bli för litet när det blir sommar hos oss. Vi kommer att skicka ner mer kläder när vi rensar Karmas garderob - bättre att skicka ner kläderna dit än att lägga dom på "gula lådan" här i Sverige. Niklas och jag har bestämt oss att vi sponsra ett barn - man kan göra det för 25 USD/månad. Den summan gör att ett barn kan gå i skolan med alla kostnader runt omkring det som tex, skoluniform, skolböcker, väska m.m. Vi kommer att sponsra en tjej från fiskebyn - går dom inte i skolan så är det 90% som blir gravida innan dom ens har fyllt 18år och sen finns det ingen framtid för dom - nu har hon en möjlighet att studera vidare och bli något mer än ytterligare en ung mamma i en fattig by.

Efter lunchen så blev det jobbigt....Kati var hemma från skolan för att kunna säga adjö till Karma, Karma gav henne ett halsband och vi blev alla rörda, vi har fått en sån bra "connection" med Tam, Boo och såklart lilla Kati. Jag (Ulli) började såklart att grina, gillar inte avsked och ännu mindre när jag ser att Karma blir tagen av stunden. Vi gick till huset och kontrollerade det en sista gång, inget var glömt och allt var nerpackat. Sen kom vår taxi - TJOHO chauffören från när vi åkte till Koh Talu, han var så gullig mot Karma och körde så himla bra säkert och bra tempo och bilstol fanns det också i bilen, pust tack för det.

Då var det avsked igen - nu hade Lars-Åke också kommit till huset för att lämna sista räkningen och då passade vi på........vi bokade upp huset igen nästa år i 3 veckor samma tid:). Vi sa hej då till alla ännu en gång och sen begav sig tattarpacket iväg till Bankok.

Klockan var nu 13.20 och vår plan var att vi skulle åka till det stora köpcentret MBK för att shoppa lite. Det var fredag eftermiddag och mkt trafik så efter ett par timmar kom vi äntligen fram till MBK då var klockan 17.45. Vi bestämde med chauffören att vi skulle träffas igen vid bilen 20.30 för att åka till flygplatsen. Det är vanskligt med trafiken - det kan ta 45min och det kan ta 2,5 timmar helt beroende på trafiken. Vi vill inte chansa så vi kör med god marginal. Med tanke på bombhot och annat som har varit den senaste tiden så är det bäst att ha en bra säkerhetsmarginal. Flyget skulle gå 00.25.

Väl inne på MBK så kände vi (eller Niklas) igen sig...hur man nu kan göra det efter ett år. Vi åkte upp direkt till plan 6 för att inte göra samma misstag som förra året, nämligen att shoppa på tom mage. Jag klickar när jag får soppatorsk och det blir inget roligt för nån så vi började med att ÄTA, smart drag. Vi åt en riktigt god hamburgare och pompa, Karma fick Chicken Bits som hon tyckte var kanon. Efter det så var det dags med shopping....

Det är sån puls på det här stället helt sjukt - massor av människor och ännu mer prylar, här kan man hitta allt mellan himmel och jord, Jag tror att det ska finnas någon slags organisation på upplägget men vi har inte riktigt klurat ut det för dom säljer allt lite här och där. Det finns så mycket att handla så man blir trött av utbudet - till slut så går man bara runt och tittar och inget är bra eller fint - man får avsmak av kommersen.

Niklas hade en sak han vill köpa och det var en ny ryggsäck, jag hade inget önskemål mer än att vilja hitta några kläder till Karma (vi köpte några klänningar förra året som var kanonkvalité). Skulle jag springa på några schyssta t-shirts så skulle jag inte tacka nej, men det är inget som jag gick och letade efter. Efter lååååång tid så hittade Niklas äntligen en Rygga som han blev nöjd över, han hittade den när Karma och jag var på toaletten - det var en riktigt schysst Oakley som han prutade ner till 1500bath ca 350kr ett kap. Sen hittade jag en klänning till Karma, samma modell som förra året fast lite andra färger:). Försökte hitta nåt mer men barnkläder i Thailand är inte riktigt min smak på kläder - mycket rysch och pysch och figurer och rosetter och annat skit....nä då blir det bättre att handla hemma. Jag hade fastnat för en Mulberry väska en riktigt snygg kopia som såg äkta ut, äkta skinn och kanonkvalité. Jag hittade den i 3 olika stånd (alla har ju samma saker här och där....). Det fanns sämre kopior som både kändes och såg inte schysst ut men den här var helt ok. Startpriset låg på 3.700 bath och sen så frågade jag runt lite om priset och sen när jag hittade den jag gillade bäst gick jag hårt på prutandet, fick ner den till 2.500 vilket jag var supernöjd med.

Vi förstod ganska snabbt att vi behövde en ny väska att checka in eftersom våra andra väskor var FULLSMOCKADE så vi köpte en weekendbag på hjul, kanonbra. Vi hade ju bara två väskor så vi kunde lugnt fördela om våra väskor och våra nyinhandlade väskor (ja det blev tema väskor på shoppingrundan:). Jag hittade även ett par solglasögon av en slump för 60kr, sen var det inget mer som vi köpte - vi blev mätta av utbudet och orkade inte handla mer efter ett tag - nästa gång kanske man ska börja med att handla när man har ork och lust, när man är på väg hem så har man inte samma ork. På slutet så satt vi bara av tiden för att kunna åka iväg till flygplatsen - vi fikade med kaffe och bulle till klockan blev 20.30.

Nöjda som bara den var vi att vi hittade vår taxi - det är en hel del bilar och många parkeringsplan. Vi åkte iväg från MBK för att åka till flygplatsen, spännande och se hur trafiken skulle vara...

Det gick väldigt bra med trafiken och vi hade en bra chaufför som hittade bra i Bankok - vi kom till flygplatsen tidigare än beräknat, 21.30 var vi framme - 3 timmar innan avgång HÄPP. Skönt att vara i tid och skönt att inte behöva stressa. Vår incheckningsdisk var öppen så efter omdisponering av vårt bagage så checkade vi in. Niklas hade fått beskedet via mail våra sittplaster från Finnair och IGEN hade dom inte placerat oss ihop, Karma hade fått en plats på rad 48 och jag och Niklas tillsammans på rad 46....hur går det ihop?! Förstår inte - dom vet att Karma är under 3år och ändå så gör dom så här. När vi checkade in så frågade Niklas tjejen om hon kunde fixa nya platser för oss hon kollade på våra placeringar och ska såklart fixar jag det - hon var Thailändska, "serviceminded" uti fingerspetsarna (dom är alltid det) hade det varit en finska vid incheckningen så hade hon garanterat sagt Nej det går inte...alla plaster är redan förbokade (med finsk accent) så sa dom när vi mellanlandade i Helsingfors när vi åkte ner. Nja Finnair har inte imponerat på oss - skulle bli oerhört förvånad om vi skulle åka med dom igen.

Incheckade och klara så begav oss passkontrollen och här brukar man få "gräddfilen" när man har barn, men den hade dom tagit bort (även vid säkerhetskontrollen) måste ha varit att dom har högre beredskap efter bombhoten. Det tog längre tid än vad det brukar så när vi var klara med alla köer så hade det gått 1,5 timme. Vi gick och kollade lite i affärerna och sen så hittade vi ett lekställe där Karma kunde leka och sen var det dags att gå ombord, gick oerhört smidigt. Karma var trött men höll ut bra, hon fick ett litet spel inne på MBK men det var inte så konstigt, mkt folk ingen vagn och tråkigt. När vi kom ombord så fixade jag välling och gjorde ordning henne för natten - vi lyfte 00.30, 00.45 sov hon.

Vi hade fått bra platser - alla fick sitta tillsammans. Jag la mig på golvet så Karma skulle få två säten och Niklas ett, men det fick man inte göra (det gick bra förra året på Thai) det var bara att gå upp och sitta trångt, Karma sparka och greja och tillslut så bäddade vi henne på golvet i stället - ingen så nåt så där fick hon sova. Hon sov i 8 timmar. Niklas och jag hade det värre, svårt och jobbigt att sova på flygplan men några timmar sömn fick vi. Flygtiden var 10,45 från Bankok till Helsingfors. Vi landade i Helsingfors för att sen vänta in flyget till Sverige. Niklas och jag hade badtofflor och vi hade bara våra munkjackor - till vår fasa upptäckte vi att vi skulle åka transfer buss till flygplanet BURR i tunna badtofflor gick vi i snö upp till bussen och sen från bussen i KÖ in till planet fy fan vad kallt säger jag. Flygturen från Helsingfors till Arlanda tog ca en timme så vi landande på svensk mark 7.45 svensk tid. Vi fick snabbt ut våra väskor och sen mötte vi upp morfar Benke (TUSEN TACK för det farsan). Han hade med sig våra vinterkläder så vi inte behövde frysa när vi gick till bilen.

Vi åkte till Tyresö för att lämna av Benke och fick en supergod fika - kaffe och svenska smörgåsar mums. Sen begav vi oss hem till Kopparmora. Konstigt känns det - för några timmar sen satt man och svettades vid poolen och det var stekhett och nu sitter man hemma i huset med strumpor, byxor, t.shirt och munkjacka och tycker det är kallt...

Det har varit fantastiska tre veckor, det har inte bara varit en semester utan en resa full av intryck och händelser som kommer att finnas kvar i våra minnen resten av livet. Vi är så fantastiskt glada över att få träffa alla underbara Thailändare som har tagit emot oss med öppna armar och delgivit oss en del av deras vardag - vi är fast. Det känns bra att vi har redan nu tagit beslutet att åka tillbaka nästa år - det hade annars varit väldigt jobbigt att åka därifrån.

Nu gäller det bara att komma ihåg det som vi har lärt oss under resan: Kapun Ka = tack så mycket, Sawadee Ka = God dag, Ling = apa (vi kallade Karma och Kati för våra apor:) och såklart Njep Njep = lugn lugn så ja så ja (det sa vi när Kati och Karma tjafasade som samma leksak...typ hela tiden).

Thailand - We will be back!!!!

1 kommentar:

  1. Åh det ser magiskt ut!
    Vad roligt att jag hittat till din blogg, du skriver så fantastiskt.
    Och för mig är det inspirerande att se hur er semester var.
    Jag åker ju på fredag till Thailand.

    Jag ska också blogga varje dag 
    Du får kolla in och se läget lite då och då 

    Kram Stoffe

    SvaraRadera