onsdag 8 februari 2012

Dag 9

Idag vakande vi av Karma klockan 6.30 - hon ville inte inte somna om så jag (Ulli) gick upp 7.15. Det var en fantastisk morgon, inte ett moln på himlen och havet var lugnt. Jag och Karma gick ut  på stranden för att se vad havet hade spolat upp under natten, såklart så kom Jack den röda hunden så fort vi kom ner till stranden. Karma blev överlycklig att hennes röda hund kom.

Efter en bra stund så gick vi upp till huset igen för att göra iordning frukost, vi väckte Niklas vid 8.45 - han mådde prima idag, skönt att han mår bra efter gårdagens vätskebrist. Efter frukost och lite fix så laddade vi för att åka iväg för att hämta tvätt, prata med Lars Åke för kommande resor och handling. När vi hade åkt en stund så mötte vi den svenska familjen som hade en liten Karma på vägen - vi stannade moppen och fick reda på att dom var på väg hem till oss - trevligt!!! Dom åkte i förväg hem till oss så skulle vi skynda oss på med våra ärenden.

Vi åkte till Lars Åke han var vid Golf rangern vi boka upp oss för att åka till Koh Talou i morgon och till marknaden vid Burma gränsen på lördag. När vi åkte till Lars Åke så märkte Niklas att bakhjulen inte var som det skulle - var det punka eller behövde hjulet bara mer luft?! När vi åkte från Lars Åke var hjulet tomt - vi hade fått punktering!!! Det var bara att åka på fälgen till närmsta meck och få det fixat - jag har aldrig fixat en punktering på en moppe förut så jag har inget att jämföra med....men jäklar vad det gick undan. Killen var flink i fingrarna och meckade loss bakhjulet, tog bort däcket fixade en ny slang, pumpade upp det monterade det på moppen igen med kedjan och allt annat fix - vi var klara på mindre en en kvart och det kostade oss 150bath....ca 35kr, helt galet.

Efter fixningen av punkteringen så var det dags att hämta tvätten och lämna tvätt - så bra tvätterska luktar supergott och dom stryker allt till och med karmas små pyttetrosor:). Sen var det dags att åka till affären och handla upp proviant. Vi köpte även lite snacks till resan i morgon. Efter det så var det raka vägen hem - trots att vi hade snabbat oss på så hade turen nästan tagit 2 timmar - det är en hel del jalla jalla här och det är bara att gilla läget. När vi kom tillbaka till huset så stod familjen med Karma och väntade på oss - Pappa Urban, Mamma Annika och Urbans dotter Frida och deras minsting Stella och såklart Karma. Vi bjöd in dom till vårt hus - det blev bad i havet och i poolen och sen fika - dom är riktigt trevliga människor från Karlskoga. Kul att Karma har fått ytterligare en kompis här nere.
Efter lite bad så blev det lunch vid vår restaurang och då fick vi reda på att det fanns glass - så Karma fick "kannpakor" och chockladglass - vilken höjdare!!! Dom hade fått in jätteräkor så det beställde jag och Niklas tog in stekt ris. Efter lunchen så blev det lite mer lek i vattnet sen var det dags för familjen att åka hemmåt.
Urban hade gjort en fantastisk ryggtatuering här - vi blev sugna så vi får se om vi gör en varsinn (eller fler) tatueringar innan vi åker hem. Dom är fantastiskt duktiga och priset är en bråkdel från priset hemma.

Som vanligt så gick vi ner till stranden när det blev lite svalare - det är absolut den bästa tiden på dagen. Det är svalt och skönt, solen är inte så stark, vattnet har ebb och det är jättevarmt. Det blev en hel del fotboll och bad vid stranden innan vi gick upp för att duscha och göra iordning oss för middagen. Vi bestämde oss för att äta på vår restaurang i dag också - den är oslagbar, bäst mat, massor av kompisar till Karma samt att vi får lite sällskap av Tam, Boo och Deborah.
Idag så bjöd vi in Deborah till vår bort - hon är trevlig och riktigt kul att prata med, hon var varit med om mycket och har mycket att berätta om sina resor volontärarbeten. Jag beställde in en fisk till mig och Karma....det är helt galet hur mycket hon äter här, hon åt upp nästan hela fisken igen, jag fick ta resterna och äta upp skinnet på fisken för att bli mätt haha. Hon gillar fisk:) - kolla på kortet nedan, så såg fisken ut när det var dags för mig att börja äta, jag fick dricka öl och äta ris för att bli mätt....
Kvällen gick fort - vi drack öl och pratade med Deborah och plötsligt så var klockan 21.00 och Karma var helt slut - hon har kört fullt race sen klockan 18 när vi kom till restaurangen. Vi betalade för oss och var hemma 20 minuter efter det. Karma fick pyjamas och sen i säng, hon somnade innan sagan var slutläst - snacka om att hon har kul här i Thailand, det är fantastiskt roligt och se henne med dom andra ungarna hur hon komunicerar och leker, hon är helt själv och kommer till oss då och då för att berätta något eller för att dricka vatten eller kissa - annars är hon helt själv med sina kompisar, hon är så duktig.
Ikväll blir en tv-kväll lite Breaking Bed och sen sängen - i morgon ska vi åka tidigt till Koh Talou - hoppas det går bättre än förra året då det var kaos när vi skulle tillbaka till fastlandet, storm på sjön och vi fick vada i vattnet för att båten inte kunde lägga till vid bryggen.
Vi ses i morgon!

1. Hej, Det ser verkligen nästan ut som KING kul att just han fattat tycke för Karma. Men Ullis du kanske har "råd" att köpa två fiskar nästa ggr ;-) Nu är det halvtid, första veckan går rätt sakta sedan bara rinner det på. Ha så kul på utflykter & marknad. Bra ni fått bättre väder med . Kram/Annika

2. Måste kommentera igen,Ullis Moppe bilden på dej underbart du ser så naturlig ut...Underbart med bilderna som visar real life Inga förskönings bilder här inte :-) /Annika

3. Haha nej nej inga "snygg-bilder"' här inte, Karma hade somnat på moppen när vi åkte hem helt slapp i kroppen och jag försöker hålla i henne. Kolla in min hjälm HAHA den är såklart för liten eftersom jag har ett jättehuvud den får liksom hänga på sniskan:). Vid middan igår beställde jag både räkor och fisk - Karma drog i sig 6st räkor och över halva fisken - hon äter hur mycket som helst här nere och hennes mage mår kanon, bättre än i Sverige.

Japp halva tiden, de går fort när man har kul:)

Ulrika

1. Härligt hon käkar! Blir lite avis jag ej beställt en sån där fisk någon ggr i thailand.