lördag 11 mars 2017

Huay Yang 10e Mars 2017

Vaknade vid 06:30 men lyckades somna om och vaknade lite groggy 07:20 när Ulli klev upp för att gå en promenad. Jag pallrade mig upp för att kolla lite live hockey men hade lika gärna kunna legat kvar då Rangers var kassa. Jag dukade fram frukost tills Ulli kom hem efter ca 40 minuter och vi väckte knärtan. Det märktes redan på morgonen att det skulle bli en extra varm dag idag.

Efter frukosten så spenderade vi hela  förmiddagen vid poolen där vi alla låg och läste varsina böcker. Måste säga att det går alldeles utmärkt att läsa böcker på paddan, kommer jag definitivt fortsätta med. Jag var i poolen och badade med Karma en stund men det är inte så skönt på förmiddagen när inte solen ännu har börjat titta fram över poolen. Även fast det antagligen var den varmaste dagen hittills så fläktar det så skönt när man sitter i skuggan vid stranden så det känns inte hur varmt det är förrän man kommer bort en bit från havet.

Vid 12:15 tog vi moppen in mot byn för vi skulle hämta upp p-piller som Ulli väntat på. Ulli missade att ta med piller för hela resan och första veckan pratade vi med Chon för att få en adress som vår granne kunde skicka pillren till. Men det var ingen bra ide för det skulle minst ta 3 veckor men Chon kom på idén att vår granne skulle skicka pillren till ett par svenskar som skulle ner hit den 9e mars så kunde dom ta med sig dom åt Ulli. Svenskarna hade kommit som planerat igår och Lars-Åke hade varit och hämtat pillren imorse och lämnat dom hos Chon blev vi meddelade via email. När vi ändå var hos Chon och hämtade pillren så passade vi på att boka en taxi imorgon kväll från Pratchuap och hem då vi planerar att ta tåget dit imorgon men det går inget tåg tillbaks på kvällen. Inga problem att ordna det men det skulle kosta 1000 bath vilken kanske var i det häftigaste laget om man jämför priser på det ena och det andra, men vi accepterade priset och ska bli upphämtade inne i Pratchuap imorgon klockan 20:00.

Efter ärendet så fortsatte vi till Kaews för Karma och jag var sugen på raggmunk med bacon och lingonsylt. Ulli tog räkor med broccoli. Till efterrätt beställde vi in pannkakor med glass. På väg hem så stannade vi och köpte toapapper och sedan åkte vi upp till tågstationen för att försäkra oss om att tåget går 09:35 även på lördagar. Det gjorde det och vi fick även bekräftat att det inte går något tåg tillbaks efter 13:30. Ena kille som jobbar där lyser alltid upp när vi kommer och är rolig att snacka med. Ulli har gillat huay yang trainstation på facebook för att få förseningsinformation och dom gillar varenda inlägg som Ulli gör på facebook och vi misstänker att det är kille vi snackar med som har lite att göra.

Raggmunk på Kaews
När vi kom hem var vi sjukt badsugna och det blev ett snabbt dopp i poolen för tjejerna för att kyla av sig. Vi läste lite till och sedan gick vi ner till havet alla tre då det var perfekta förutsättningar med lågt vatten och roliga vågor. Ulli var på väg att skita i det då jag hade puffat ner henne i poolen på vägen ner och hon fick ett utbrott på barnsliga mig. Jag var fullt medveten om att utbrottet skulle komma men ibland måste man bara puffa ner henne i poolen. Det är så vi killar visar att vi är kära förklarade jag för henne efteråt och hon mjuknade lite till slut. Vi hade det kul i havet ett bra tag och försökte ta bra actionkort med den vattentäta kameran. Vi fortsatte med bad i poolen och sedan återgick vi till våra böcker i skuggan.

Tjejerna fångar en våg
Karma försöker stå emot vågornas kraft

Ulli försöker lyfta karma

Uppskjutet i poolen

Kvart över fyra gick tjejerna ner på stranden och jag följde efter med kameran och försökte få lite bra kort på dom när dom vaskade efter kräftor & musslor. Det var ett par thaiare som gick runt med sina musselfångar redskap på stranden och Karma sprang bort till en av dom med sin fångst. Han fattade inte först vad hon ville men blev väldigt glad när han förstod att Karma ville hjälpa till och ville hälla sin fångst i deras säck. I samma veva började det bli liv uppe vid vårt grannhus. Två Thai familjer med hundar, barn och åldringar flyttade in. Efter en stund ser vi hur två bilar kör ner på stranden framför vårt hus, flyttar på våra solstolar och parkerar i skuggan precis framför vårt hus. Jag tänkte att det är väl ok om dom ska packa ur men tydligen så tänkte dom parkera där permanent. Ulli stormade upp från stranden och förklarade att där kan dom inte parkera men jo tyckte dom, dom ska bo här. Ulli lyckades förklara att dom parkerat precis framför det hus vi bor i och dom förstod till slut och frågade om dom kunde packa ur bilarna innan dom flyttade dom och det var ju såklart ok. Dom flyttade på bilarna men ställde inte tillbaks solstolarna efter sig vilket Ulli gjorde senare.
När vi var klara så gick vi upp till huset för att börja fixa till oss för kvällen och det är med stort vemod vi kan konstatera att detta är början på slutet. Vi som verkligen älskat det här stället på grund av ensamheten fick bevittna ett jäkla liv på stranden utanför vårt hus medan vi tog vår drink. Folk som springer fram och tillbaks nedanför vår mur där vi är så vana att bara se stranden och havet och någon gång ibland någon som går förbi nere vid havet. Den privata känslan är totalt bortblåst och nu bor vi helt plötsligt på en resort, inte alls vår grej. Ingen av människorna som har anlänt har sökt ögonkontakt eller har försökt hälsat på oss, verkligen olikt dom thailändare vi är vana att träffa här i byn.

Karma bidrar till musselfångsten

Karma hittade en eremitkräfta som hon döpte till eremitis
Tydligen en helt normal Thailändsk parkering

Vid sex tog vi salengen och åkte till coconut för middag. När vi kom så var inte ens borden i ordning och vi undrade om dom hade öppet och det hade dom. Vi var det enda sällskapet på hela kvällen om det inte kom några andra efter vi lämnat strax efter sju förstås. jag tog en Pad Thai, Karma en spaghetti bolognese och ulli räkor i tamarindsås med ris. Jättegod mat och dom är verkligen trevliga på coconut. Önskar att fler gäster ville hitta hit då det är ett otroligt mysigt ställe med god mat och trevlig personal. Det är lite dyrare än inne på vissa ställen i huay yang men billigare än andra. Till efterätt beställde vi in två glassar som vi delade på men vi var mätta alla tre och fick inte i oss hela desserten.

Tjejerna spexar på coconut

Strax efter sju rullade vi hemåt och upptäckte att en bil var åter placerad på stranden, nu inte direkt framför vårt hus men precis på gränsen. Kanske är någon lyxkänsla för bangkok-bor att kunna parkera bilen på stranden vad vet jag. Den får väl stå där, vi kan ju inte säga någonting ändå så länge den inte står precis framför vårt hus. Karma kollade klart på en film hon påbörjade igår, Ulli satt bredvid och jag satt och bloggade. Samtidigt så dukas det upp till grillfest på stranden framför grannhuset mitt i vårt synfält. Dom har all rätt i värden att göra det och vi har absolut ingenting emot dessa människor men för oss som varit här ensamma i 7år och återvänt just på grund av stillheten, lugnet innebär det en liten klump i magen av att inse att vårt paradis är över. Får se hur det går att sova inatt då strandhundarna är vansinniga just nu över att tre små moppsar i rosetter gått och pissat på deras träd. Det är ett jäkla liv på hundarna här ute som dessutom inte gillar thai människor över lag. Det känns skumt att sätta sig vid poolen då vi plötsligt blir som inkräktare som stirrar på deras grillparty. Vi hoppas verkligen att dom bara är här över helgen och åker hem på söndag, imorrn ska vi ju vara i Pratchuap hela dagen och kommer hem på kvällen.

Vid kvart över åtta gick Karma och lade sig men deg gick inte så bra för henne att somna. Tydligen är boken hon läser lite läskig och hon vill inte ligga själv. Vi ska nog se ett avsnitt av Walking Dead passande nog om Karma till slut kan somna.