söndag 5 mars 2017

Huay Yang 4e Mars 2017

Idag var det planerat att jag skulle ta lite sovmorgon efter tidiga mornar med jobb hela veckan och åtminstonde få sova till åtta. Ulli hade annonserat att hon skulle upp och gå på morgonen och jag bad henne vara som poccahontas för det är omöjligt att somna om på morgonen om jag blir väckt. Man jag vaknade 07:20 och jag vet inte om Ulli redan var vaken men hon började röra på sig en stund senare och masade sig upp för en morgon promenad. Jag försökte somna om men det var kört och jag gick upp en 5 minuter efter att Ulli gått. jag satte mig mig vid datorn och kollade lite hockey samt kollade in systemen på jobbet så att allt såg bra ut. När Ulli kom hem vid åtta så kom Karma upp och vi åt frukost tillsammans som alltid.

Ulli gick ut och satte sig vid poolen och jag satt inne med Karma och kollade så att det gick bra med hennes matteläxa och så kom vi på lite engelska glosor som hon skrev upp i sin lilla anteckningsbok. När Karma var klar så gick jag också ut till poolen för att läsa. Karma var inte alls sugen på att bada eller vara ute så hon satte sig på sitt rum och ritade. Jag har precis börjat på en ny bok men efter att ha läst ca 50 sidor måste jag ge upp, det var inte alls min typ av bok och jag har gått igenom alla kvarlämnade böcker här i huset och det finns ingen som lockar mig. Då kom jag plötsligt på att det är 2017 och paddornas tid så man kan ju lika gärna läsa en bok digitalt på paddan. Vips så hade jag laddat hem en bunt böcker som jag vill läsa och så var det problemet löst. Karma kom till slut ut från sin grotta och vi gick ner till havet för bad. Det var perfekta förutsättningar med grunt vatten men ändå schyssta vågor, Jag och karma byggde även en beachpool som Karma inte ville slita sig ifrån men till slut gick vi upp till poolen för lite mer bad.

Karma gör matteläxan 
Härligt bad i havet
Vi bygger en strandpool
Karma väntar på nästa våg med vatten till poolen
Poolen börjar bli utsuddad
Vi åkte till Kritsna för lunch och jag tog kyckling med grönsaker, ulli tog stekt ris med räkor och Karma chickenbits & pompa, Billigt o gott som alltid. Efter lunchen så stannade vi på tankerian och fyllde upp moppen då planen var att vi skulle ta en tur till Thap Sakea på eftermiddagen. Vi bunkrade även upp med mango.

vi var hemma strax efter ett och vi hoppade direkt ner i poolen för att kyla av oss och vi kom på en bunt nya tävlingar som undertecknad vann samtliga. Den jag krossade henne i var den man skulle gå på botten av poolen från kortsida till kortsida med badbollen mellan knäna och händerna skulle hela tiden var över ytan. Ulli har bara vunnit en av ca tio tävlingar och det var en läggmatch så att hon ska vilja fortsätta försöka.

Vid två satte vi oss på moppen och körde mot Thap sakea, Det är ju sjukt att man inte kan komma ihåg den exakta vägen men så fort man kommer in rätt så känner jag igen landmärken hela tiden och har inga problem att hitta. Vi stannade till vid den långa piren innan Thap sakea och gick ut och kollade på hur det gick för alla som stod längst ut med fiskespön. Dom drog en massa långa smala fiskar som påminner om strömming. Jag ville stanna på restaurangen precis vid piren som Christer nämnt skulle ha jättebra billig thaimat men tjejerna var inte alls sugna på något thaiställe så vi pinnade vidare mot Thap Sakea.

Piren på väg till Thap Sakea
Syns inte på bilden med piren är hög och utan staket.
En av fiskarna som väntade på napp
När vi kom fram var det lite marknadsstånd vid fältet vid tågrälsen men det var inte mycket alls så vi körde vidare mot ängen där det brukar var en mer rejäl marknad. Men där var det helt tomt så det är nog söndagar som gäller på ängen. Vi åkte tillbaks till den lilla marknaden och kollade. Det var bara matstånd men vi köpte såna goda “äpplen” som inte är äpplen och är så saftiga. Sen köpte vi kokosris med mango och tre stycken kycklingspett. Tyvärr hittade vi inga riskakor med honung som äv vårt favorit snacks här i Thailand, men det kommer vi garanterat hitta i Hua Hin. Vi tog inte samma väg tillbaka utan vi tog den längs med tågrälsen och det var inga problen att hitta hem.

Coola brudar i en saleng

Vi var hemma till tjugo i fyra och vi var rätt sega hela bunten. Jag var så sjukligt trött och behövde ta en siesta men Karma klättrade på mig och lät mig inte vara så jag försökte få tjejerna att gå ner på stranden för att leta snäckor men Ulli hade ingen brådska för hon satt och kollade på sin mobil. Till slut hade jag tydligen tjatat för mycket och Ulli lämnade oss som ett åskmoln och jag skickade iväg karma efter henne. Jag somnade på en gång och fick sova en behövliga 45 min innan tjejerna dök upp igen. Jag var helt groggy ända tills jag hade tagit en dusch och vi skulle åka iväg för middag. Behöver lite semester på semestern, hoppas verkligen dom inte behöver mer hjälp på jobbet resterande tid här.

På vägen stannade vi och lämnade av tvätt till tvätterian så vi har tvättade kläder när vi ska till hua hin på måndag. Vi hade ina planer på vart vi skulle äta och efter lite brainstormande så föreslogs huay yang pizzeria men jag var bombsäker på att det var stängt så valet föll på saos. men jag tänkte att vi lika gärna kan åka omvägen till saos och kolla om pizzerian mot förmodan hade öppet och ja visst, det hade dom. Så pizza skulle det bli.

När vi kom satt ett sällskap på 13 personer både vuxna och barn och väntade på sin mat och vi fick beställa våra pizzor efter en stund av en stressad engelsk herre. Unter tiden vi väntade på vår mat, ca 40 min kom det ytterligare ca 15 personer varav en bunt vände och åkte därifrån då det saknades sittplatser till alla. Engelsmannen var helt svettig och beklagade sig över att barnfamiljer alltid skulle komma så tidigt. Vi hade lite svårt att avgöra om det var torr engelsk humor eller om inte han heller ville ha för mycket gäster men han skrattde en del så jag antar att det var torr engelsk humor. En rolig sak som gjorde väntan enklare var att dom hade hittat någon kanal på tv:n med bara gamla 70-80 tals musikvideos. Rena nostalgitrippen med Springsteen, Blondie, Pink Floyd, Chubby Checkers och en massa annat roligt man är uppväxt med. Skönt ställe även fast pizzorna här nere inte är lika goda som hemma i svedala. Dock ett välkommet avbrott från Thaimaten. Eftersom jag inte äter fisk så blir antalet rätter att välja på för mig väldigt begränsat.

Pizza på Huay Yang pizzeria
På vägen hem så höll vi utkik efter pannkaksmoppen men vi såg inte röken av den så det blev raka vägen hemåt. Karma fick kolla på storkarna en gång till innan hon gick och lade sig. Vi fixade med skattjakten som karma önskat sig och avslutade med lite tv.

1 kommentar:

  1. GRATTIS GRATTIS till värdens bästa KARMA på hennes 8-års dag önskar farmor och Farfar. Hoppas Din dag blir rolig med kompisar och många paket.

    SvaraRadera