torsdag 16 mars 2017

Huay Yang 15e Mars 2017

Niklas ansträngde sig idag att ta en sovmorgon då han hade födelsedag – inte schysst att låta mig och Karma gå upp klockan 6.30 och sjunga…så det var bra plan han hade runt 7.50 så sa han till mig att nu får du väcka Karma så ni kan gratta mig. Jag gick in och väckte Karma som blev redo på några sekunder. Hon hade gjort en skattkarta igår till Niklas, riktigt avancerad – vi hade bara en present men det var säkert 8 kryss utplacerade på kartan så han skulle få jobba hårt för att hitta skatten. Vi gick in och sjöng för NIklas som såg väldigt nyvaken ut när vi kom in – Karma gav honom skattkartan och så var vi i gång. Niklas gjorde en analys på kartan och upptäckte att ett kryss var på stranden och i havet och frågade Karma om han var tvungen att leta där….nä det behövde han inte tyckte hon, för det var bara “fejk-kryss” hahahaha. Niklas gick runt i huset och letade efter sin skatt och tillslut hittade han den i Karmas garderob. Av Karma fick han hennes absolut första akvarellteckning, så himla fin – hon är så duktig på att rita nu har hon fått kläm på hur man ritar med akvarell. Och av mig fick han en övernattning i Linköping inkl en konsert med Sofie Zelmani 6 maj, nu får vi hoppas att mormor och morfar är hemma (har glömt att dubbelkolla om barnvakt) NIklas blev superglad över hans presenter och efter skattjakten så fixade vi frukost.

Skattkartan, "Biljetten" och Karmas akvarellteckning
Vid frukosten så berättade vi en överraskning för Karma, något som vi har vetat om ett tag men vi har inte velat berätta både för att man aldrig vet om saker och ting slår in + att vi hade fått en tjej som hade väntat ihjäl sig…..idag kommer nämligen Kati på besök. Jag har haft kontakt med hennes mamma Bo på Facebook ett tag och vi har fått ihop en date så himla kul, dom kommer hit idag efter lunch för att stanna över natten i en av bunglowsen på Mumsa. Det var en himla tur att vi inte hade sagt nåt till Karma förrän idag – det blev som vi trodde….en låsning och fokus på att vänta, det blir liksom svårt att fokusera på nåt annat när man har kommit i det läget. Vi försökte få henne på andra tankar genom att bada i havet, få henne att rita…men det slutade med att hon låg och tittade på paddan och väntade.

Ulli predikar om att det här är livet

Ett morgon dopp i havet

Då dom skulle komma runt 12.30 så bestämde vi oss för att åka iväg och köpa hem mat –Niklas och Karma åkte till Surin Beach för take-away. Dom kom hem med Pad thai med räkor, kyckling med cashew nuts, nån kyckling med kokosmjölk och friterad kyckling och pommes till Karma. Vi åt snabbt så vi skulle vara klara när dom kom – det blev lite thai-style och dom kom nästan 14.30, men vad gör det – sååå kul när dom kom och Karma och Kati var överlyckliga. Så kul att träffa Bo efter så lång tid. Hennes son Gangho och hennes pojkvän var med. Hennes son var exakt så vi kommer ihåg honom helt rabiat…jisses helt galen unge som var överallt hela tiden, han kan inte gå..utan det är att springa som gäller. Det tog ett litet tag innan blygheten försvann och sen körde dom som det var igår dom träffades. Det var fullt ös i poolen ett bra tag, dom badade så länge så till och med Karma tröttnade. Dom är inte så vana med vatten och inget av barnen kunde simma + att dom är pyttesmå så dom bottnar inte i poolen. Tur att vi har småbarnsflytgrejer i garaget.

Pappa och Karma hämtade hem mat

Lunch vid poolen

Ulli och Bo

Karma & Kati
Bos pojkvän ville ha massage så Niklas ringde till Chon och kollade läget om dom hade några som kunde komma över – absolut hur många vill ni ha blev frågan, jag ville också ha massage och Niklas så vi beställde 2st. När han hade fixat massagen så kom han på att vi hade för lite att bjuda på hemma så han tog salengen och åkte till Popshop för att köpa soda, regency (burbon), cola, is, chips, vitt vin och öl fullt pådrag med andra ord + att han skulle kolla om dom hade några nya flip flop till mig. Efter 40min kom massagetjejerna och jag och Bos pojkvän var först ut – jag har ju bara Gim att jämför med och om i ska jämföra dessa två så var det ljusår emellan. Med Gim får man sig en omgång, men den här så somnade jag nästan, det var helt olika sätt att massera även om dom körde samma “schema”.

Ulli & Bo´s pojkvän får massage

Niklas kom hem efter ett tag med fulla kassar. vår massage höll på i en timme, när jag var klar så var det Niklas tur – men han backade….det skulle bara vara han och då hade en tjej fått vänta och det hade blivit lite konstigt – så vi skickade iväg dom. Tjejerna var nu nere på stranden och lekte, hade hur kul som helst.

Efter massage och strandhäng gick vi upp till poolen – då blev det thaistyle med Regency burbon (en kapsyl) och massa is och soda vatten och vanligt vatten. Jag som inte gillar Whiskey tyckte faktiskt det var helt ok – läskande och gott, bara lite lite smak av whiskey. Vi satt och pratade en lång stund. Synd att Bos pojkvän inte kan ett ord engelska, stackarn han fick stå ut med vårt snack hela dagen och kvällen. Han hade kört en sträcka på 100mil för att komma hit…helt galet. Han och Bo hade varit i Norra Thailand, sen åkte dom in i Bangkok för att hämta barnen och sen vidare till oss….12 timmar hade det tagit. Vi började alla bli hungriga och bestämde oss för att äta äta på Mumsa -  det är första gången för oss i år, det är ju så smidigt då vi alla bor här. Bo + kille och barn gick hem till sig medan vi fixade till oss här – vi blev klara på 30min och sen iväg till Mumsa.

Burbon & sodavatten
Full fart i poolen

Bästisarna
Det var ett sällskap som var där innan oss – vi har nästan aldrig sett att det har varit middagsgäster så när vi kom dit nu med vårt sällskap så måste det ha varit rekord för Mumsa i antal gäster. Menyn är väldigt turistig men vi hittde alla något att äta. Det som kom först var mina räkor i röd curry och ris och lillgrabbens spagetti. Jag väntade en lång stund först på besticken och sen om jag skulle ät eller inte – kollade av med Niklas…vad ska jag göra?! Köra Thaistyle eller ska jag äta? börja du sa han…och då gjorde jag det, supergott var det. Sen tog det en jäkla stund när resten av maten kom och dom kom en efter en…alla rätter ställdes i mitten och sen fick alla äta av dom…utan min för den låg ju redan i magen…fan skämdes ihjäl och inte gjorde Niklas saken bättre då han frågade samma sak ungefär 6ggr…ska du inte äta med oss….vafan jag hade ju redan  ätit…och då roffade jag i mig “min” maträtt själv….kände så jag ville åka genom golvet…

Maten var god men lite dyr, Mumsa har ju fått ryktet om att ha dyr mat – tänk om dom hade haft lite billigare och lite gladare personal, då hade det varit super! Ungarna lekte med fullt ös både innan, under och efter middagen – Karma helt svettig och knallröd och överlycklig, finns inget bättre än det här. När vi hade ätit klart så bjuckade Niklas på hela notan  och vi gick till huset. Ungarna gick in och kolla på tv medans vi satt på altan och drack lite mer whiskey thai-style. Kati var jättetrött och mamma-gosig så hon somnade PÅ Bo. Dom umgås inte så mycket då Bo jobbar väldigt mycket och har oregelbunda tider – barnen bor hos sin morfar mestadels när Bo jobbar. Kati ber varje dag att hennes mamma ska bli rik och inte behöva jobba – tufft liv dom lever, vi är lycklig lottade. Bos pojkvän gick hem med Kati till Bungalowen och vi satt kvar och pratade en liten stund till, när klockan blev 22.30 så var Niklas klar…han ville gå och lägga sig så Bo tog med sig vildbattingen och gick hem. I morgon åker dom till Bangkok och vi har vår sista dag här, vi bestämde att barnen skulle leka med varann innan dom åker hemåt.

Pizza på mumsa
Karma fick kolla lite tv innan det blev godnatt för henne, jag bloggade och Niklas kämpade för att hålla sig vaken. Ännu en kanondag på vår semester och en man som blev ett år äldre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar