fredag 3 mars 2017

Huay Yang 2a Mars 2017

Jag vaknade strax före sju i en tom säng. Ulli sov hos Karma inatt utifall hon skulle kräkas så jag fick hela sängen och sov så gott så. Jag gick upp och loggade in på jobbet och kollade så att grejerna jag är inblandad i snurrade som tänkt men upptäckte tyvärr ett problem. Dock hittade jag orsaken ganska omgående och det tog någon timme tills problemet var fixat. Precis när jag blev klar vid 8:30 så hade tjejerna kommit upp och frukosten hade blivit framdukad.

Efter frukosten så höll jag lite koll på jobbet medans Karma gjorde matteläxor och Ulli satt ute vid poolen och läste. När Karma var klar med läxorna så gick alla tre ner till havet för att bada för havet såg så lugnt ut. Jag tog tag i Karma och gick ut i vattnet och kände att det var väldigt strömt under ytan. Det var högvatten och ganska snabbt så bottnade jag inte och kände att det inte alls var läge att bada i havet. Så vi gick upp till poolen istället och lattjade en stund. Karma blev kvar medans jag och Ulli slingrade oss upp och lade oss att läsa tills det blev dags för lunch. Vid halv tolv så trodde vi Karma hade blivit sur för något för hon satt bara på golvet i köket och stirrade mot mumsa. Efter att ha suttit där en kvart så visade det sig att hon satt och hoppades på att Stepanie skulle dyka upp. Vi misstänker att Stephanie som är två år äldre kanske tycker att Karma är lite barnslig och föredrar att umgås med andra vänner hon har här.

Förmiddags stoj i poolen


Karma ville till Kritsna för lunch men vi ville äta på något annat ställe så jag svängde av ner till Mali beach där jag fick massage förra året men när vi kom fram var det en herrans massa moppar och det såg fullt ut i restaurangen så vi vände på direkten. Antar att vi är lite ovanliga men tanken att sätta mig på en full restaurang med en massa svenskar här i Thailand får håret på kroppen att krulla sig. Hur kan man göra det när man kan åka till nästa restaurang och i stort sett få vara ensamma. Hade jag velat umgåtts med svenskar på semestern hade jag valt ving o bamseklubben. Så vi åkte vidare och jag ville prova typ det enda ställe vi aldrig ätit på som heter Zim, Ulli stekte iden för hon hade en dålig känsla för det stället. Ja jag vet inte, stället har funnits i minst 7år så jag vet inte hur dåligt det kan va. men vi åkte vidare och då ville hon stanna på ett ställe som vi ätit på minst 4ggr senaste 7åren och som jag inte gillar, så jag röstade nej och Ulli tog det som en hämd.

Till slut fick Karma sin vilja igenom och vi åkte till Kritsna och hon kunde få sina ägg med pompa. Jag tog något som jag inte vet vad det heter men det var lite kyckling, koriander, lök, basilika o chili. Ganska torrt, syrligt och starkt men hyfsat gott. Ulli tog en pad thai. och så tog vi in en papaya sallad som vi delade på. Samtidigt som oss satt ett sällskap några bord bort som bestod utav två par och några ungar. Dom var för oss lite ohyfsade i brist på bättre ord men det var ett j-a gnällande på maten, servicen, serveringstid, portionsstorlekar osv. Ja, lite svårt att förklara men va fan, vi är liksom på landsbygden i Thailand, inte på någon fine dining i Stockholm. Vi beslutade att vi skulle åka till Coffe Train efter maten för en glass o kaffe. När jag såg några moppar utanför coffe tranin sa jag till Ulli att om det är sällskapet från Kritsna så skiter vi i det. Men det var bara någon som köpte bullar. Vå vi blev ensamma och hon som jobbade där jobbade tidigare år på golf ranchen och vi kände igen varandra. Vi hann precis beställa in kaffe och glass när halva sällskapet från Kritsna kom in. Suck! vi hade ju beställt glass och tjejen som jobbade tog ingen beställning förräns vår order var färdiglevererad och hon var inte som hjulben precis. Jag såg hur irriterad tjejen blev när hon stod och väntade på att få beställa, Usch, All-Inclusive i Hua Hin skulle passa dom bättre.

Kaffe & Glass på Coffe train
På vägen hem stannade på på tankerian för att tanka upp moppen och köpa ananas och mango. Lite kul att original gubben som varit riktigt skruttig senaste åren har piggat på sig och är uppe och tar emot kunderna som han inte gjort på senaste åren. Efter inköpen styrde vi upp mot tågstationen för att kolla när tågen går till Hua Hin på måndag. Vi har bokat två nätter på hotell i Hua Hin och tänkte ta tåget. Planen är att köra lite vattenland, shopping o nattmarknad i Hua Hin. Det långsamma tåget som kostar nada går ca 09:30 och tar drygt två timmar. Det var det vi tog förra året. Snabbtåget går 14:30 och tar en timme och vi måste åka till stationen på Söndag och lösa biljetter. Killarna som jobbade på stationen var jättekul att prata med och dom tyckte nog det var kul med ett par pratglada falanger som bröt tristessen.

Killen på tågstationen
När vi kom hem igen så blev det poolhäng för hela slanten En massa bus och lek i poolen då det blåst upp rejält på stranden så det var inte ens ett alternativ. Efter poolen lyckades jag avsluta min andra bok här nere och vips var det dax för tjejerna att gå ner å stranden för eftermiddagskrypsökande. Dom hann inte långt förrän dom skrek som galningar att jag skulle komma med Kameran. På stranden hade dom hittat vad jag tror är en igelkottsfisk, helt rund som en handboll med en massa taggar. En form av blåsfisk som är dödligt giftig att äta. Vi gick och slängde liket i en soptunna så ingen hund skulle försöka äta den, man vet ju aldrig. Efter stranden kom tjejerna upp och som vanligt blev det en drink och lite chips när vi hade fräschat till oss.

Skräckinjagande poolmonstret
Kärlek i poolen
Igelkottsfisken
Karma nöjd över strandfynd
Vid sex åkte vi till Mai för middag och några av Karmas kompisar stod och väntade på att hon skulle komma. Idag lekte dom alla jättebra med boll och dom fångade en gecko som en fiskare knöt fast i ett koppel. Karma och Ulli tog fisk och räkor som alltid hos Mai men jag fick inte min vanliga kyckling med cashew för hon hade inga nötter så det fick bli en grön curry för mig. När vi ätit klart så gick vi oss och satte oss vid bordet där Mai och dom två tanterna satt. Vi satt och pratade om karmas kalas på söndag och allt möjligt och det dök upp mer och mer folk som anslöt. Ungarna lekte en rolig lek och det blev ett jäkla liv när alla vuxna hejade på. Numpung, den äldre tjejen som Karma är så oerhört förtjust i kom förbi en snabbis och sa hej till Karma. Hon vakar över sin famor som är väldigt sjuk men tog sig tid att komma förbi och heja på Karma när hon hörde att vi var där. Hon sa att hon kunde komma på kalaset på söndag och det vore jättekul för Karma om hon kommer. Som vanligt så var det jätte trevligt att sitta och prata med thailändarna även fast deras engelska är så begränsad.
Vid 20:30 var det dags för flera av barnen att åka hemåt och Karma började också bli trött så vi tackade för oss och försäkrade oss om att Mai hade koll på läget inför Karmas kalas.

Barnen spelade boll-kull
Karma "Ödleskräcken" Magnusson
En rolig lek som vi vuxna hejjade på
Sällskapsbordet

Hemma så kollade Karma på film ända till kvart i tio innan hon hoppade ner i sängen för att sova. Jag och Ullis ska försöka titta på Mästerkocken om internet håller måttet ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar