onsdag 8 mars 2017

Huay Yang 7e Mars 2017

Jisses vilken natt kan inte ha sovit många timmar i sträck. Först så höll Niklas på väldigt länge innan han kom i säng, han fixa med bloggen och med att ändra alla hans inloggningar pga av att han tappa sin mobiltelefon. Då vi sover i samma rum allihopa så kunde inte Karma koppla av och hon somnade sent typ 23.30 jag låg och slumra lite och Niklas kom i säng runt 00.00. Sängen som vi har är inte stor och STENHÅRD och när den ena rör sig så hoppar den andra till + att vi har ett gemensamt täcke + stora och hårda kuddar. Ja alla kan ju fatta hur natten slutade…. Efter Niklas hade väckt mig gång på gång när han snurra runt i sängen som en osalig ande så låg smockan i luften. När jag sen somnade så vaknade jag av att mina händer hade domnat – hände flera ggr, nåt måste ha hamnat i kläm. Ont i nacken av kudd-jäveln och ingen del av kroppen kommer ner i madrassen då det känns att man ligger på en planka så det gjorde så ont att ligga på sängen. Niklas vaknade till vid 6.40 och gick upp vid 7- jag vägrade jag hade inte fått sova nåt. Jag försökte slumra till lite och fick lite microsömn tills jag tvinga mig upp vid 8.30 helt körd. Då vaknade Karma också och hon hade sovit kanon trots att hon låg på en hård packad bambumadrass på 3cm direkt på golvet.

Vi fixade till oss för att gå iväg till vattenlandet som är ca 15min gångväg härifrån (på hård trafikerad väg typ motorväg lite läskigt) och innan dess skulle vi få i oss frukost…inte det lättaste vi bor liksom inte på nån affärsgata, eller nåt, vi bor vid en avstickare från motorvägen, enda gången man åker av vägen är typ för att komma till vårt lägenhetskomplex. Vi frågade dom i receptionen men dom kunde varken engelska eller fatta riktigt vad vi ville. Niklas hade spanat in något i går kväll som kunde vara nåt restaurangliknande – vår enda chans att få nåt att äta var att vi kollade upp det stället och det låg på vägen till vattenlandet. Vi var tvungen att på nåt sätt gå över motorvägen och vi hittade en liten genväg som gick under en bro man kunde inte gå rak lång men det gick, vi kom över smidigt på andra sidan motorvägen. Klockan var bara 9.20 men det var fruktansvärt varmt – sån här värme är det inte i Huay Yang. Vi kom till stället som visade sig vara en restaurang tjohoooo dom hade inte öppnat än men ägaren var på plats och det var inga som helst problem att fixa lite mat till oss innan öppning, så gulllig thai-kille. Vi hittade nåt som liknande frukost  - Karma tog en omelett och jag en omelett med räkor och Niklas tog stekt ris med kycking sen så delade vi på en vattenmelon smootie. Medans maten fixades i köket så stod ägaren och pratade med oss. Han hade flyttat hit från Bangkok för 2år sen och öppnade restaurangen då – han trivdes bättre här då Bangkok var så stökigt och mycket trafik…och vi som tycker det är hysteriskt i Hua Hin. Tydligen är det sommar nu i Thailand, den började för 2dagar sen och han visste att det var kallt och snö i Sverige nu. Karma passade på att säga alla fraser och ord hon kan på Thai och han blev väldigt imponerad. Det visade sig att han bodde i samma fastighet som vi.


Efter frukosten så bar det iväg till Vattenlandet Vana Nava – det var inte långt från Restaurangen.
Vi kom dit och var nästan först in – det var gigiantiskt och väldigt organiserat och bra. Vi skulle checka in oss, vi visste att det kostar 1000bath för en dag men idag hade dom ett erbjudande – Inträde, handdduk, Buffé (fri mat och dryck + glass hela dagen), fotografering och värdeskåp 1350bath/person – taget. Vi bytte snabbt om och ut på vattenlandet Karma var lyrisk….det var som ett barn som hade en godispåse, ville smaka på ALLT på en gång, alla bitar in i munnen på en gång hahaha. Vi fick hänga med så gott det gick och snabbt gick det. Vi började lite lätt med att åka badring runt parket i en kanal med strömt vatten – ganska smart då fick vi se vilka attraktioner det fanns + hur stort det var. Efter det så ville Karma gå en äventyrs/aktivitetsbana. Hon och Niklas blev riggade med sele och grejer och sen kopplades dom upp och gick på olika hinder. Ja stod brevid och sköt vatten på dom hehehe flera olika vattenkanoner var placerade runt banan så jag kunde skjuta på dom. Sen efter det var det barn-vatten-landet Rainforest – en aktivitet som fullkomligt sprutade vatten överallt. Det finnas flera olika vattenruschbanor och aktiviteter i området. Man fick passa sig för rätt som det var fick man en hink vatten över sig när man minst anade det.

Sen var det dags för nästa aktivitet – vi hittade sandstranden med långgrund bassäng som slutade med ett djup på 1.85. Man fick långa gigantiska badringar om man ville och guppa runt och plötsligt så sattes vågmaskinen igång. Vid det här laget var mr solkaxig inte så kaxig längre. Jag hade tjatat på honom i morse att smörja in sig med MYCKET solkräm ett rejält lager…men det blev knappt nåt…inte behöver han det….nu kände han att det inte gick längre huden hade sagt i från, han fick gå upp och handla en solskyddströja. Han kom tillbaka med en rejäl tröja med långa armar – perfekt nu är han ekipierad för full rulle hela dagen. Karma och jag var rejält insmorda så vi hade inga problem. Jag hade lite problem med värmen sååå varmt fick spunk ett tag – men Karma är stenhård…varken sol eller värme knäckte den lilla människan.

Efter “slapp-badet” så såg Karma en av som största attraktionerna – vi tvinga upp Niklas och reka läget. Det var jättehögt upp och det var en gigantisk badring/flotta där man fick plats 4-6 personer. Man åkte i en JÄTTESTOR rutschkana som sen avslutade i ett fritt fall rakt ner och upp på en vägg. Jag var riktigt skeptiskt (har blivit så harig på äldre dar helt sjukt) men Niklas sa att det var absolut ingen fara och inget läskigt….det tog några minuter och sen bestämde jag och Karma att vi kör!
Det var många trappor upp och tilll slut kom vi upp och jäklar vad högt upp…gahhhh Karma började få lite kalla fötter men blev övertalad av Niklas. Jag var livrädd men sa inget – höll det för mig själv. Hade jag åkt själv hade det gått bättre men med Karma….får ju dödsångest känslor…mamma generna säger bara NEJ NEJ GÖR DET INTE…..men jag bet ihop. Tydligen var man tvungen att komma upp i över 200kg och det gjorde inte vi så vi fick vänta in ytterligare 2st sen satte vi oss i flotten och det bar iväg. Det första jag kände att jag ville smälla på Niklas….han sa att det gick jättesakta i början….ELLER HUR….näää det gjorde det inte fy fan. Jag skrek och hade bara mina ögon på Karma. Hon skrek….sen kom det fria fallet….då troddde jag att nu jäklar gör vi illa oss…det här kommer aldrig att gå bra….jag blev tyst och blundade det hårdaste jag kunde. Karma grina och skrek…vi kom ner till slut och Karma grinade fortfarande och det första hon sa….JAAA jag vill göra det igen snälla snälla medans hon grina hahaha…gahhhh WHAT!? Fan dom tvinga upp mig i skiten igen…det var bara att köra igen. Den här gången gick det lite bättre men jag var lika rädd som förra gången men inte dödsångest. Niklas och Karma skulle åka den ytterligare 2 ggr innan vi åkte hem, galningar säger jag bara.



Nu hade det gått ett par timmar och vi började bli lite hungriga så vi gick iväg för att äta buffé. Maten var god och flera rätter att välja mellan…men Buffé i 50graders värme….blir vi inte sjuka så kan vi köpa oss en lott känns det som. Vi får hålla tummarna helt enkelt. Efter maten så provade Niklas och Karma klätterväggen – ingen av dom hade provat förut så det var premiär för båda. Niklas var riktigt duktig och pina iväg upp med en jäkla fart. Karma kom upp en meter och sen ville hon inte mer – blev för högt hahaha. Sen efter klätterväggen var det dags för ytterligare en aktivitets/hinderbana. Det här var svårare än den förra och inget vatten. Karma var superduktig – vilken balans den tjejen har. Det fanns 3st nivåer, Karma körde den längst ner och NIklas gick upp och körde den högst upp - -skithögt upp 8-10 meter upp. Sen när vi var klara med det skulle Niklas prova dom riktigt stora vattenruschbanorna – ett fritt fall som han inte gjorde (blev nog rädd då andra åkare fick bokstavligen hela bassängen rakt upp i 2an) så han valde att köra looopen istället. Han fick stå på en lucka som sen öppnades och swish så åkte han ner i ett rör och röret var helt galet åkte runt och uppochner, han såg lite snurrig ut när han kom ner.




Nu var jag och Niklas ganska klara med badandet, Karma var det inte så hon fick vara i “Rainforrest” där det sprutade vatten överallt och hade massa rutschkaanor. Vi satt i skuggan på ett par stolar och hon körde all-in. Hon träffade en tjejkompis från Rysssland som hon lekte med. Vi var över i en timme och när klockan var runt 15 så kände vi att vi var klara – både solmässigt och kroppsmässigt. Vi gjorde iordning oss för att åka hemåt – innan vi gick ut så kom vi på att vi hade gratis fotografering – vi haffa kamerasnubben som fick ta kort på oss – vi valde ut 3st som vi sen fick utprintade till oss.


När vi kom ut så bestämde vi oss för att köpa lite frukost tills i morgon – vi gick in på Tesco och handlade så vi har till en hyfsad frulle i morgon. Vi handlade även lite chips och läsk tilll em-mys. Vi försökte köpa öl men det gick icke….efter klockan 17.00 var det ok att köpa öl?! Har aldrig råkat ut för det förut – men bra ändå. Vi kom ut och då var det en thai-kille som frågade om vi ville ha taxi, det är inte långt att gå men vi var trötta efter dagen och fullpackade med varor. Vi nappade och sa att vi inte skulle långt – bara över  motorvägen, han skrattade och sa…yes not far….Niklas frågade hur mycket han ville ha för resan (max 50 bath ska det kosta) och han svarade….you decide…ok sa vi, vi tar taxi. Han gick och hämtade sitt vrålåk till bil och gled upp bredvid oss, Niklas hade tagit fram det vi hade i småpengar och det blev 90bath…då säger snubben ooooo can not….I want 120 bath, Niklas sa NO NO….to much. Då var det en annan taxi kille med en riktig taxi som ville ta resan men då lackade han med vrålåket till – vi vet inte vad han sa men det lät som att att han inte fick köra oss för mindre än 120bath. Då lacka Niklas till – thaisnubben utnyttjade vår situation och ville ha mer pengar. Då kom sur-norrlänningen fram och så var det bara att hänga på, vi gick hem med all packning + shopping i 50graders värme – perfekt avslutning på en dag med spring i 170.

När vi kom  hem till lägenheten var vi alla helt slut – vi satte på full spätta på ACn och bara coola ner oss. Äntligen fick jag och Niklas en kopp kaffe…..och då släppte min huvudvärk som jag har haft sen 11….jäkla abstinens var det..usch. Vi slappade och duschade och gjorde sen iordning oss för att åka in till Hua Hin för att äta midddag, vi var klara runt 18.30. Vi gick ner till vår trafikerade motorvägsgata och efter en liten stund fick vi tag på en TukTuk, vi åkte raka vägen till tågstationen för att köpa biljett för morgondagen. När vi kom fram visade det sig att det bara fanns en biljett till snabbtåget gahhhh det är att åka thai-tåget med 1000 andra personer och ingen AC, spännande värre, vi har ju gjort resan förr så det är bara att gilla läget om vi vill komma hem.

Från tågstationen började vi att gå ner mot stan – vi hade blivit rekommenderade en Italiensk restaurang Roma som var stängd igår – vi tänkte att vi gör ett nytt försök. Niklas är ju expert på att hitta, han har en inbyggd GPS så vi gick rakt på Roma och det var öppet. Vi fick bord direkt och det visade sig att det var en svensk man som ägde stället. Man märkte direkt när man kom in att det var bra stuk på stället. Niklas och Karma beställde lasagne och jag tog en pizza med parma och ruccula. Maten var fantastiskt god bästa vi ätit i Thailand jättegod lasagne och pizzan som bästa Italienaren i Stan – jättenöjda var vi. Ägaren var en skön kille som gick runt och pratade med dom flesta, kolla om allt var bra och om maten var god, det märktes att det var en hel del stammisar. När han kom till vårt bord så sa jag att jag hade blivit rekommenderad att komma hit från Carsten, han kände honom väl brukar spela golf med honom. Då frågade han även om jag kände Anders Paulson vilket är helt otroligt – det är ju min gamla chef – han hade precis lämnat Hua Hin och var på väg till Pattaya, världen är bra liten. Efter maten så tog vi efterrätt även den var super, Tiramisou och Karma fick glass. Riktigt bra middag även om det var det dyraste vi har ätit här.

Efter middagen så ville Niklas få fotmassage, hans fötter och ben var helt körda efter dagens strapatser, både prommis fram och tillbaka till Vattenlandet och sen en hel dag på vattenlandet – vi hittade ett bra ställe, både jag och Niklas fick fotmassage och Karma beställde flätor till sitt hår. Det började fantastiskt skönt ända tills jag kände att mina ben höll på att brinna upp…..och sen en helt vansinnig klåda och sen så började benen sakta men säkert svullna upp…gahhhhh fuck jag har fått en allergisk chock….jag sa till massösen som såg också skillnaden,  hon skrubba bort all tigerbalsam och sen smörjde in med ett tjockt lager med Aleo Vera, det tog ett tag innan det börja verka och sakta men säkert så släppte hettan och även klådan…pust, blev lite orolig där ett tag. Efter en timme var vi klara och karma hade fått sina flätor och Niklas vanlig fotmassage och jag sa tydligen ja till nån specialgrej med skrubb så det blev 250bath dyrare – men det gör inget, superskönt!




Efter massagen ville vi avsluta kvällen med en drink, vi gick och satte oss vid ett icke-sucky, sucky ställe och tog en kvällsdrink. Sen så gick vi på en liten marknadsgata som höll på att stänga så vi kunde göra fina fynd, jag hittade inget som vanligt men Karma och Niklas shoppade – Niklas en Swiss army knife och Karma ett nit-armband. Sen så hittade vi en Tuk Tuk och styrde hemåt, det blev ännu en sen kväll så vi gjorde iordning oss snabbt och sen dunade vi in…blev sent ändå, men vad gör man – inte varje dag vi är Hua Hin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar