tisdag 14 mars 2017

Huay Yang 13e Mars 2017

Jag vaknade av att Niklas gick upp runt 6.30 – måste ha varit en hockey match. Jag somnade om och vaknde 7.10 och då gick jag upp och gick min morgonprommis. När jag kom tillbaka efter 45min så hade Karma vaknat och Niklas hade funderat och till frukosten så presenterade han förslaget på dagens plan – han frågade om vi skulle ta moppen till Ban Krut. Vi har varit där 3ggr förut och alla gångerna har vi besökt templet och sen varit på deras Beach. Vi har åkt bil varje gång (en gång med farmor och farfar) men aldrig åkt moppe själva. Niklas hade kollat vägen dit på Google maps och sa att han skulle hitta utan problem.

Härligt att gå upp tidigt så man kan se såna här scener

Klockan 8.55 så var vi klara för avfärd och satte oss på moppen. För att åka till Ban Krut så måste åka igenom Thap Sakea och där har vi varit flera ggr så det är inga problem för Niklas att hitta dit (även om det blir lite stökigt vid vägvalen). När vi hade passerat Thap Sakea så började den riktiga utmaningen att hitta till Ban Krut. Vi åkte genom djungeln, genom ananas odlingar, genom småbyar…vi åkte och åkte och kände att det var hur långt som helst. Till slut såg vi berget med templet – det är lätt att känna igen då det är en gigantisk Buddah staty i guld högst upp på berget och massa tempeltak. Det är här kungen ska begravas – tror att dom placerar honom där senare under året.

Vattenkillarna meddelade att vi strax skulle ta vänster

Pappa razzin fångd på bild

Lite drygt 8 mil och 3 timmar på en saleng denna måndag
Nu ser vi templet och är snart framme


Vi kommer in i Ban Krut
När vi såg berget så visste vi att vi var nära beachen – till slut kom vi dit och det är en låååååång beach med en massa restauranger och hotell. Vi letade efter ett speciellt som vi har varit på förut och till slut så hittade vi det – Baan Klang aow. Det är en resort som har bungalows och restaurang och solstolar på stranden, perfekt. Vi parkerade moppen och tog våra väskor och gick till stranden. Sanden var finkorning och vit och det var lungt på vattnet knappt några vågor men HETT så in i helvete, så himla varmt så vi höll på att smälla av. Vi bytte om så fort vi bara kunde och gick ner till havet, det var superskönt i vattnet och botten fin sandbotten. Det blev fort djupt inte så lång grunt som hemma vid vårt hus så Karma fick simma hela tiden, hon har blivit riktigt duktig på att simma märkte man nu när hon var tvungen att simma. Efter ett tag så blev vi alla småstungna – tror det var brännmaneter tentaklar som blivit avslitna eller nåt annat, känns lite som små svaga getingstick som svider, Karma ville inte var kvar utan gå upp.

På den enormt långa och heta stranden med Templet i bakgrunden
När jag kom upp så kände jag att jag kan inte vara kvar här – även om vi hade solstolar och parasoll så vi var i skuggan….det var allldeles för varmt, vi skulle få spunk efter bara några minuter. Jag kom ihåg att resorten hade en bra bassäng….jag går upp och frågar om vi får bada där. Jajamänsan inga problem 140bath/person så var det fritt fram för att bada i poolen och den låg i skuggan….tjohoooo. Jag hämtade resten av familjen som snabbt hakade på från svett-stranden. När vi kom in i området med Poolen så blev vi alla stumma så fint och mysigt. Det fanns ett par tyskar som låg vid poolen som inte blev överförtjusta att vi kom, men vi tog ett snack med Karma och förklarade läget och hon fatta. Hon var knäpptyst under hela badet och inget tjo och tjim eller hopp och dyk. Vi badade och simmande lungt och det var supermysigt.

Svalt och skönt vattenhål
Ämne för Sports Illustrated ?

Det hade nästan tagit 1:30 till Ban Krut så vi blev snabbt hungrig. Efter vi hade varit på plats ca en timme så var det dags för lunch. Vi lämnade kvar våra handdukar och gick till restaurangen för att beställa lunch. Niklas tog en Club Sandwich, Karma friterad Kyckling och pommes (jisses hon måste sättas på avgiftning av friterad mat när hon kommer hem….) och jag tog räkor. Efter maten så ville ha Karma ha glass vi tog 3st glassar och det måste ha varit Thailands dyraste glass 70 bath/styck….importerade grejer…nästan lika dyr som maten, jisses…..men god var den.

Karma försäkrar sig att hon ska få glass efter lunchen
När vi hade ätit klart så gick vi till poolen igen och Karma gick först…tog inte länge förrän hon kom tillbaka igen….MAAMMAAAAA vi är själva vi är SJÄLVA….ja ni fattar själva…..vips så blev det hopptävlingar, simtävlingar och andra lekar hahahaha. Vi hann ha poolen lite för oss själva tills det kom fler personer och då var det bara att tagga ner igen, inga problem. När jag kom upp från poolen så märkte jag att det hade kommit massa getingar…såg ut som svenska getingar, har bara sett det en gång förut här i Thailand och det var uppe vid Orchid. Dom var säkert törstiga för dom flesta var nere på marken vid vattnet vid poolen, men dom var jäkligt ihärdiga också på mig och på Niklas så man var tvungen att hoppa i. Då det tog ett tag att komma hem så bestämde vi oss ganska snabbt att vi skulle fixa till oss och åka hem, då skulle vi hinna hem till 15-fikat hehe.

Tjejerna kör någon form av glädjedans
Ett hopp över Karma och landningen i den ställningen var rejält smärtsam

Vi styrde kosan hemåt, innan vi lämnade Ban Krut så tankade vi upp moppen och sen körde vi iväg. Det gick superlätt att hitta hem (Niklas är grym på att hitta, helt sjukt som värsta Indianen). Vi tog en extra sväng genom Thap Sakea för att leta efter Karmas “vatten-äpplen” men vi fick åka hem tomhänta. Vi tog vägen förbi Mais restaurang hem och när vi passerade den så såg vi den största ödlan någonsin, måste ha varit en varan av någ slag. Med svans så måste den ha varit minst 120cm och snabb som ett helvete. Vi hann tyvärr inte ta fram kameran, men vi såg den, måste ha varit ute efter Mais kycklingar.

Karmas perspektiv i salengen
Det tog ganska precis 1:30 att komma hem och vi gick alla för att bada efter den svettiga moppeturen. Vi gick ner till Havet som var lungt även här, knappt några vågor och det var supervarmt i vattnet och kristallklart. När vi låg och badade så såg vi nåt….va fasen var det där….en trollslända?! Näää va fasen det var ju en fisk….och sen kom en till och ännu en. Vi badade mitt i ett stim med flygfisk, helt sjukt. En av dom flög säkert 3 meter, så häftigt. Vi gick upp och fikade och Karma gick för att köpa glass på Mumsa. Hon kom tillbaka gallskrikande, hon hade gått på nåt vasst….en tagg satt fast i hälen. Jag hämtade en nål och försökte få bort den  men hon skrek….det gjorde tydligen jätteont. Då gick jag och hämtade min bedövningssalva – efter några minuter gjorde jag ännu ett försök. Nu gick det bättre, efter lite grävande med nålen så kom den ut – en ganska stor tagg hade sattit sig fast i hälen under skinnet, jäkla tur att jag fick bort den. Vi slappade lite och sen tog vi en liten prommis på stranden, vi fick sällskap av Mumsas båda hundar. Vi hittade en gigantisk manet som havet hade spolat upp. Vi tog lite kort i eftermiddagssolen och sen var det dags att fixa till oss inför midddagen.

En nöjd tjej

Två tjejer, en hund och en örn
Niklas har nu totalt ruttnat ut på Thaimaten – jag och Karma har inga problem alls men NIklas har nästan ångest varje gång det är dags för mat. Så idag fick det bli Richards igen och Pizza och Hamburgare – Karma blev överllycklig för att få äta pizza idag igen. När vi kom dit var vi först på stället, det är riktigt bra för då behöver vi inte vänta så länge på maten. Vi tog en samma beställlning som sist, jag och Karma tog pizza och NIklas hamburgare. När vi satt det så kom den ena efter den andra in och snart var det nästan fullt och Richard fick jobba skiten ur sig ikväll också.

Efter maten så tog vi en extra sväng förbi Saos för att se om pannkaksmoppen var på plats – men det var den inte så vi åkte hem. Vi var hemma ganska tidigt i kväll, ca runt 20, riktigt skönt då det har blivit lite sent dom tidigare kvällarna. Karma fick kolla klart på Hitta Doris och sen kollade jag och Niklas på lite tv innan det var dags för en tidig kväll för oss också – 3 timmar….ca 8 mil på moppen hade satt sina spår hos hela familjen.

En helt otrolig fullmåne med ett nästan spegelblankt hav. Magiskt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar