tisdag 7 mars 2017

Huay Yang 6e Mars 2017

Jag vaknade vid 07:15 med huvudvärk och ont i nacken, Ulli några minuter senare. Hon steg upp och gick ut för en långprommis och jag satte mig och kollade på hockey samt dukade fram frukosten tills hon var tillbaka. Karma var svårväckt igen men det var inte så konstigt med tanke på urladdningen igår på kalaset. Jag tjatar hela tiden om frukosten men det är verkligen höjdpunkten på dagen att sitta där tillsammans och planera inför dagen och äta den goda frukosten som avslutas med det sjukt goda mangon.

Efter frullen så hängde jag och Ulli vid poolen en stund men Karma ville vara inne och leka med sina leksaker. Till lsut kunde jag locka ner henne till havet och det var superhärligt med gazzande sol och nästan vågfritt. Vi badade ett bra tag innan vi gick upp till poolen igen för att jag var rädd för att bränna mig. Poolen ligger i skugga fram tills ungefär elva då solen börjar titta fram över träden. När vi kom upp så hade ulli börjat dammsuga huset och packat för hua hin resan. Jag och Karma lekte med en av hennes presenter hon fick på kalaset i poolen som vr riktigt kul. Båda hade varsin frisbee som man spände fast med en rem runt handen och så kastade vi en boll mellan oss med sugproppar som fastnade sjukt bra på frisbeen. Karma missade några gånger och bollen träffade henne i pannan och på näsn och hon blev skitsur när jag skrattade så då var det färdiglekt. Min huvudvärk ville inte ge med sig och jag kände ett lätt illamående hela förmiddagen samt allmänt trött och la mig för att vila lite på solstolen.

Vid kvart i tolv tog vi salengen för att äta lunch, hämta mina shorts hos chon som vi lämnade in i lördags för lagning och för att hämta och lämna in tvätt. Jag blev sugen på att hoppa thaimaten och vi stannade på Kaews där dom serverar raggmunk, pannbiff, köttbullar och annan svensk husmanskost. Karma tog spegetti bolognese, jag raggmunk och Ulli räkor med grönsaker. Karma som älskar bacon blev avis på min mat och tyckte dessutom raggmunk var gott så vi kommer nog åka dit igen så att hon får beställa det. På vägen hem så passade vi på att tanka upp moppen. Det var ett nytt ansikte som tankade och han hade en jäkla teknik att tömma bensinen fort så det blev virvlar i flaskorna.

När vi kom hem så var jag fortfarande svag och mitt illamående ville inte ge med sig. fick en liten piller coctail av min personliga apotekare och huvudvärken släppte efter ett tag. Jag och Ulli hann med ett varsit dopp i poolen och lite slappande på solstolen innan det var dags att åka till tågstationen. Tåget skulle gå 14:40 och man skulle vara på plats ca 10 minuter innan utifall att det var tidigt. Det där med tågtider i Thailand är ingen exakt vetenskap men idag var tåget i tid. Det var en hel del folk som klev på tåget i Huay Yang, mest thaiar.

Tåget som skulle vara så fint påminde mest om röda linjens t-bana i stockholm, men vi fick reserverade sittplatser och det var svalt i tåget. Man fick även en bulle och kaffe/the eller vatten. Våran vagn såg rätt fullsatt ut och det var nog tur att vi köpte biljetterna igår. Resan gick på 1:20 och det kändes fort även fast det inte är något höghastighetståg precis men det gjordes bara två stopp innan vi var framme i hua hin. En stund in i resan insåg jag att min skrutt mobil inte längr låg i fickan till bygorna, den måste ha ramlat ur när vi åkte moppe till tåget. Har inga större förhoppningar om att få se den igen. Lite jobbigt för jag bör byta lösenord till alla tjänster jag använder nu för att vara säker, skyller det på dom nylagade shortsen med grunda fickor jag tog på mig.





Vi hoppade direkt in i en taxi när vi kom fram och jag visade chauffören namnet på hotellet. Jag visste ju precis vilket hus vi skulle till då jag sett det tidigare, en väldigt hög byggnad nära vattenlandet. När vi kom fram till receptionen kändes det lite skumt vid inceckningen, dom frågade inte efter mitt namn eller så utan efter vilket rumsnummer jag skulle bo i. Lite omvänt och jag blev lite ställd men kollade bokningsbekräftelsen och där stod ett rumsnummer. Sen gav jag dom betalt, 2400 bath för två nätter och dom lade pengarna i ett kuvert som jag fick signera. Vi fick nyckeln o det var klart. Jahapp, våning 21 skulle vi bo på och jag fick för mig 23 av någon anledning och vi kom inte upp med hissen. till slut kom tjejen i receptionen och hjälpte oss och det visade sig att tryckte man rätt nummer så gick det hur bra som helst. Vi kom in i rummet och det visade sig att vi har ju hyrt en möblerad privat lägenhet, det är inget hotell vi bor på. Hade inte en susning om det då vi bokat genom booking.com. En liten 160cm dubbelsäng och en madrass att lägga på golvet i en garderob hittade vi. jag har trott att jag mailat med hotellet men jag har haft en dialog med hon som äger lägenheten hela tiden. Hur som helst så är det rent o fräscht och en jäkla utsikt över hua hin, blir bra. Får leta upp något lunchställe imorrn så överlever vi nog.



Vi slängde bara in grejerna och så gick lämnade vi lägenheten för att åka till Market village för lite shopping. Dom kunde inte hjälpa oss med taxi i receptionen så vi gick ut på vägen och det kändes först hopplöst men till slut fick vi en tuk tuk som körde oss till Market village för 200 bath, samma som taxin kostade från tågstationen till lägenheten. Jag hittade ett par nya shorts, ett par mysbrallor som är precis vad jag letat efter i minst 15år. Vi tog en påfyllning av kalorier på KFC som Karma inte gillade och hon tog istället två munkar på donking dounught. Vi hann även med en fiskmassage i år igen och helt sjukt men fiskuslingarna har ätit upp mitt hår på smalbenen, ser helt galet ut som jag har strumpor på mig.


Vid sju var vi färdiga och tog en tuk tuk ner till gatan där vi bodde förra året. Vi gick till den restaurangen vi gillade då men Karma tvärvägrade äta där och vi beslöt att hitta en italienare som ulli fått tips om. Vi hittade italienaren men den var stängd tyvärr så vi tog en annan italienare precis i närheten. Stället låg väldigt nära hilton hotell och det var fullt liv ute på gatan. Karma tog en pizza, ulli en pasta och jag en entrecote (australienskt kött) med pompa. Cola till Karma, Rött vin till ulli och öl tilll mig. Det var väldigt gott tyckte vi alla tre med rätt dyrt. Karma charmade såklart personalen med sina thaifraser.


Efter middagen trodde jag vi skulle hem och gick förbi hilton men tydligen skulle vi till nattmarknaden så det var bara att ta en tuk tuk åt andra hållet. På nattmarknaden var det otroligt varmt och trångt. Tjejerna lyckades dock shoppa och det blev sovshorts åt båda, thaibrallor åt Ulli, pokemonfigurer åt karma och en kristall sten på halsband åt karma. Karma tuggade även i sig en torkad bläckfisk som är hennes favorit. Huga, luktar ju vedervärdigt och inte ens Ulli gillar det. Thaiarna blir också lite förvånade när dom ser henne trycka i sig det.
Efter marknaden så stannade vi på ett ställe med livemusik för en drink, Stället var samma vi besökte förra året och ligger på gatan där det går en massa äldre män i sällskap med unga thaii tjejer. Fascinerande att se på. Efter drinken var det tuk tuk hem.



Karma hade svårt att somna och vi får hoppas att hon har ork till ímorrn då det blir vattenland hela dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar