lördag 12 mars 2016

Huay Yang 2016 11e mars

I morse var jag otroligt trött och vaknade inte ens när Ulli gick upp vid halv nio utan sov vidare och vaknade vid kvart i nio när Ulli kom och frågade om jag ville ha frukost. Hade lätt kunnat ligga kvar men semestern är ingen tid att ligga o dra sig på även fast ögonen går i kors. Vi kom i säng strax före tolv igår då vi hann med Sveriges Mästerkock, Walking Dead och två Farmen avsnitt efter att Karma hade somnat. Jag vaknade dock med nackspärr och misstänker att det är skitsoffan vi satt i för länge igår. Helt omöjligt att sitta i en skön ställning och man sitter väldigt konstigt för att det ska vara uthärdligt att sitta där. Vi satte oss och åt frukost strax före nio och lät Karma sova ut då det funkade så bra igår. När vi var nästan klara så tassade Karma upp själv på ett strålande humör och satte sig och åt sin frukost.

Efter vi fått i oss frukosten så lade vi oss vid poolen och slappade. Som vanligt är det ju kyligt i vattnet på på förmiddagen och jag tog ett snabbare dopp med Karma där hon ville att jag skulle kasta iväg henne från händerna. Jag ställde upp och efter något kast sträckte jag mig i höger underarm. Efter 40 har jag lärt mig att skador tar tid att läka så jag har inga förhoppningar att det ska kännas bra dom närmaste dagarna. Ulli totalvägrar bad på förmiddagen så Karma blev lite sur när ingen av oss ville hålla henne sällskap i poolen. Vi låg och läste istället när hon höll på med sina konster men det var inte lätt att koncentrera sig på en bok när en sjuåring precis hela tiden vill att man ska titta på alla konster hon gör.

Karma blir hela tiden bätrte i vattnet

Efter ett tag reste jag på mig och kollade ut över stranden och såg att två damer lagt sig på ett par medtagna solstolar precis bredvid hängmattorna på stranden framför vårt hus. Man blir ju förbryllad då det är en helt folktom strand och man måste lägga sig framför det enda bebodda huset inom en kilometer. Stranden tillhör ju inte huset så självklart så får ju hela Huay Yang lägga sig framför vårt hus om det är nu det dom vill men varför? Vi betalar ju bra mycket mer för det här huset än andra hus i byn enbart för att vi värdesätter enskildheten så självklart vill vi ju inte att man lägger sig framför vårt hus när resten av stranden på flera kilometer ekar tom. Hur som helst så sa jag till Ulli som direkt blev på krigsstigen. Jag bad henne hålla igen så att vi inte får något rykte på byn att vara några otrevliga ena. Tjejerna gick ner för att bada i havet då Karma smög fram till ena tanten och sa hej hej. Sen ropade hon högt till Ulli och frågade varför ligger dom här ? då Ulli ropade tillbaks Ja det var konstigt att dom ligger på våran tomt. Meddelandet gick fram och damerna flyttade sig en bit mot Mumsa. Jag anslöt till tjejerna och vi låg och guppade en stund i vågorna tillsammans.

I havet måste Karma ha armpuffar

Tjejerna sköljer av sig saltvattnett

Vi tog salengen för lunch halv ett och jag frågade Karma vad hon tyckte och hon tyckte det var dags för golf Ranchen så hon fick äta pizza, visst, en kyckling sallad skulle sitta fint tyckte båda Ulli och jag och vi styrde således mot Golf Ranchen. På vägen stannade vi vid vår tankeria och frukt ställe för att köpa Mango men dom hade ingen mango, Det är en Katastrof, kan inte tänka mig en frulle här utan färsk mango. Det är problem som måste lösas efter lunchen. Karma tog så klart en Bussola, jag slog till på dagens special som var pytt i panna med ägg och rödbetor och Ulli tog en kycklingsallad.

Pizza på golf restaurangen

Efter lunchen började då jakten på mango så jag körde bort mot Nishaville vägen och svängde vänster upp mot motorvägen förbi jubu jubu, körde långsamt och vi spanade överallt om det såldes mango i nått av alla stånd som vi körde förbi längs vägarna. Färden fortsatte sedan på en mellanväg mot huvudgatan och sedan ut mot motorvägen för att komma ner på Si shop vägen. Vi kom på att vi körde förbi polishuset vid motorvägen utan hjälmar på mig och Ulli och det kan man bli bötfällde för men vi klarade oss. Vi stannade på Si Shop och bytte vattendunk och frågade om dom visste var man kunde köpa färsk mango och det enda stället dom visste var vårt favvo-ställe. Vi tog vägen förbi favvo-stället tillbaks för att se om dom fått in några mangos men icke. så vi fick se oss besegrade och styrde hemåt. När vi var vid avtagsvägen ner mot mrs Umprons ställe på stranden fick jag en ingivelse att åka ner dit och kolla om dom hade något fruktstånd så vi körde ner. Vi har inte varit ner dit sedan första året kanske men dom har smällt upp ett nytt ställe precis bredvid som heter Marli´s och när vi kom dit så beslutade vi oss för att kolla runt lite. Eftersom min nackspärr var rätt jobbig så kom jag på att ett nackmassage kanske skulle göra susen och jag tog en 30 minuters massage på stranden medans tjejerna åt lite glass. Det var den bästa massagen jag fått här i Huay Yang, tjejen visste verkligen vad hon gjorde och nacken kändes mycket bättre efter massagen. Hon kollade av med mig hela tiden var i nacken det drog och bearbetade vissa områden. Sen började hon helt plötsligt med mina fötter och jag tänkte att nu missuppfattade hon det hela men hon tryckte på någon punkt i hålfoten och det strålade till i nacken vilket var häftigt. Vi pratade sedan lite med den svenska mannen som har restaurangen med sin fru och svägerska. En trevlig äldre herre som var väldigt social. Mango blev vi dock utan.

Efter äventyret så var vi sjukt badsugna och körde snabbt hem till vår pool. Karma var i badet hela eftermiddagen och både jag och Ulli spenderade mycket tid i poolen med henne där vi busade och hade det helmysigt. Jag låg och läste en hel del i en bok som Karma valt ut åt mig som faktiskt är rätt bra av en författare som heter Carina Rydberg. Helt okänd för mig men som sagt boken är ganska intressant. När det var fika dag så gick Karma själv över till Mumsa med 100 bath för att köpa en Glass till sig själv och en till pappa. Gick hur bra som helst, favoritglassen var slut men hon valde då 2 andra goda glassar. Runt halv fem var tjejerna på väg ner för att vaska men jag hoppade ner i poolen med ett stort plask och Karma kunde inte hålla sig och vände halvvägs för att bada med farsan istället. Ulli var återigen med på bad och vi hade en längdhoppstävling som undertecknad vann övertygande.

Längdhopp första försöket

Andra försöket

Efter tillfixning så kom vi iväg för middag kvart i sex och det var inte riktigt klart var vi skulle dinera. Men när moppen startades så enades vi om Jack´s då vi gillar det stället och efter ny ägare för i år så var maten riktigt bra sist vi var där förra veckan. När vi kom fram till tankerian så svängde jag höger ner mot Jack´s men Ulli skrek att hon såg Mango så det blev en U sväng tillbaks för att inhandla tre stycken. Dom kändes inte så där perfekt mogna som dom ska vara men förhoppningsvis duger en av dom till frukosten i morgon sen om dom får ligga i solen i morgon kommer dom andra två vara perfekta. På Jack´s var det tre sällskap till när vi åt och vi beställde Chickenbits med pompa åt Karma, Ulli och jag delade på Vårrullar, Kyckling med Thaiörter och kyckling med cashewnötter. På Thaiörterna frågade servitrisen om vi vill ha spicy och jag sa Thai medium men Ulli opponerade sig och ville ha Falang medium och så fick det bli. Var väl bra det kanske då Ulli sa att starkare än så skulle hon inte kunna äta, jag hade nog nog velat ha Thai medium men får ta det nästa gång då vi inte delar. Maten var kanon återigen och kyckling med Thaiörter var grym. När vi väntade på maten var Karma nere på stranden och fångade massor med eremitkräftor som hon stoppade i sin hink, Hela botten på hinken var ett myller av små kräftor i alla möjliga små skal. Efter middagen så gick hon ner på stranden och släppte ut dom i havet.

Mysigt med middapå stranden hos Jack´s

Karma visar fångsten

Massor med eremitkräftor i alla former och färger

Halv åtta åkte vi hemåt och vi såg en liten orm på vägen ungefär vid Orchid 2 men den var inte mer än ca 30cm och väldigt snabb så vi har ingen aning om vad det var för sort, Grå/svart var den. Hemma kollade Karma på Askungen fram till 20:40 då det var läggdags medans jag satt och kämpade med bloggen så vi kan varva ner med lite tv innan också vi knyter oss.

Jag somnar så otroligt skönt här i Thailand, ljudet av vågorna är ett fantastiskt sömnmedel och det finns ingenstans jag sover så bra som här. Sen är sängen rätt hård vilket passar mig och Aircondition gör att luften är perfekt sval. längtar redan till att få gå och lägga mig…

Dagens terrass musik: Pineapple Thief (Magnolia), Junip (Fields), Bruce Springsteen (Egen Best Of)