onsdag 16 mars 2016

Huay Yang 2016 15e mars


Idag är min 15.341a dag på jorden, Siffran låter alldeles för hög och alldeles för låg på samma gång konstigt nog. Jag har inte en susning om hur många soluppgångar jag sett, men tror mig minnas ett par. Jag tror dock att dagens var en av dom mest magnifika jag sett och därför kommer ännu ett kort på en soluppgång.

Fiskebåt på väg hem i soluppgången

Jag vaknade vid halv sju och behövde gå på toaletten, när jag kikade ut så var det en fantastisk soluppgång och jag gick ut på stranden för att ta lite kort. hade det inte varit min födelsedag hade jag nog inte gått och lagt mig igen men Karma vill sjunga på sängen så det var bara att försöka somna om. För övrigt har det varit en bra natt utan hund eller barnskrik. En timme senare vaknade jag igen och då puffade jag på Ulli så att hon kunde gå och väcka Karma för att gratta mig. Dom pysslade o grejade en bra stund innan dom kom in och sjöng för mig. Jag fick inget paket utan en lapp som sa att jag skulle gå in på Karmas rum för att leta efter en ledtråd. Jakten på ledtrådar tog mig runt hela huset och även ner på stranden, till slut skulle jag gå upp på taken där det hängde en liten påse med papper. Min present var en Date night med middag och biljett till “Mammas Nya Kille” i höst. Kul då jag verkligen älskar radioprogrammet och Ulli har skrattat gott åt några utvalda episoder så det kommer bli sjukt kul.

Vi åt frukost i lugn och ro och tjejerna undrade vad jag ville göra idag. Jag satt och funderade vad man kunde hitta på men kom fram till att bara hänga tillsammans vid poolen var det jag ville mest. Så fram till lunch var det precis vad vi gjorde, vi (jag och Karma) badade i poolen, vi låg o läste, slappade på varsin solstol i skuggan och vi var ner och tog ett dopp i havet. Riktigt avslappnande och precis vad vi behöver innan vi ska tillbaks till jobb o skola om några dagar, ladda batterierna.

Vi hade kul trots små vågor

Vid tolv gick tjejerna längs stranden till Christers medan jag låste huset och tog moppen. Vi kom fram precis samtidigt vilket avslöjar hur nära det är. Moppen tog jag för att vi har bestämt med Christer att åka till Dolphin beach och kolla på hans hus, det kan eventuellt vara intressant för oss att hyra. Vi fick vårt stammisbord och Karma fick köttbullar och spaghetti, Ulli tog Club Sandwich och jag tog återigen Spare Ribs. Ribsen var inte lika perfekta som sist då köttet bara faller isär men gott ändå. Hemma är vi bubbelvatten freaks och beställde soda vatten här för första gången men det var inte alls gott av någon anledning. Håkan satt och åt lunch med Christer och som vanligt så ger han oss och speciellt Karma sin odelade uppmärksamhet. Det är just den egenskapen han har som gör honom speciell att han verkligen lyssnar på vad Karma har att säga och ställer motfrågor och tycker inga svar är konstiga.

Karma gungar i hängmattan

Christer´s restaurang, vårt stambord till vänster

Christer och Håkan tog bilen mot Dolphin beach medans vi tog salengen. På Dolphin beach några hundra meter ifrån huset såg vi en liten stuga där det stod på Joy´s på stranden där en hand vinkade åt oss och när vi kom närmare såg vi att det var vår massös Gim som stod och jobbade i sin massage bod. Crister och Håkan kom ungefär samtidigt från andra hållet och vi gick in för att kolla på huset. Det ligger verkligen bra till med endast en liten väg mellan stranden och huset, dvs beach front. Ingen tomt runt huset men en stor altan med tak vilket gör hela altanen skuggig, På altanen finns även en liten jacuzzi. Huset har 3 sovrum med totalt sex bäddar, ett badrum, ett kök och ett vardagsrum. Huset är väldigt fräscht och ser bra ut. Inne ytan är uppskattningsvis 70kvm och alla rum hade air-condition. Att det ligger på Dolphin beach innebär att det är mer liv och rörelse där Karma med största sannolikhet skulle träffa mer svenska barn att leka med. Det stora minuset är att det huset inte har en privat pool, att det är mer folk i området är nog för dom mesta positivt men för oss är ju avskildheten i vårt hus en av dom stora anledningarna till att vi återvänder varje år. Det är samma pris som huset vi alltid hyrt och vi får helt enkelt väga plussen mot minusen för vardera hus. Men spontant kände vi att om priset hade varit lägre på Dolphin hade vårar val blivit svårare. När vi stod och tittade på huset så kom Gim´s man “Mr.Obama” förbi och sa hej, trevlig prick.

När hustitten var klar så satte vi oss på moppen och körde raka vägen hem mot poolen. Vi var rejält badsugna och jag och Karma hoppade direkt ner i poolen. Vi hängde i och runt poolen ända fram till fikat vid tre då Karma tog med sig pengar och struttade över till Mumsa för att köpa två stycken magnum glassar. Vi hade verkligen en perfekt dag där alla trivdes med att bara låta dagen flyta förbi. Karma satt länge och byggde en snäckstad där alla småsnäckor kunde bo. Jag läste senaste numret av Sweden Rock magazine och Ulli försökte avsluta sin bok om Svartenbrants dotter. Efter fikat gick vi ner till havet och badade, då det var lågvatten trodde vi att det skulle vara sådär supervarmt i vattnet som det var igår men det var det inte av någon anledning. Antagligen för mycket vågor idag för det med det gjorde inget för vi kunde ha kul i vågorna istället. Efter badet var tjejerna upp och hämtade hinken för idag skulle det samlas småsnäckor som Karma ska ge till sin klass för pyssel. Både jag och Ulli hjälpte till i letandet men mest Ulli som vanligt och jag tog mest kort som vanligt. Alldeles grymt skön slappardag, en av dom bästa hittills det här året.

Karma på stranden

1 år tills vi kan se detta igen

Småsnäckor var temat

Vide fem gjorde jag oss en Mango drink och innan vi hoppade in i duschen satt vi alla tre och njöt med en varsin drink (Karma cola) och lite chips till vågornas brus och Dire Straits. Tjejerna hoppade sedan in i duschen och jag efter dom. När jag stod och duschade ringde farmor & farfar för att gratulera mig på skype och Karma svarade och höll dom upptagna tills jag hade hunnit torka mig. Vi satt och pratade i tio minuter och dom visade snön på marken i Härnösand och vi kände oss lyckligt lottade här i Thailand. När Karma valde kläder så skulle hon först ha sin regnbågsklänning men ångrade sig i sista sekund och ville ha sina snickarbyxor och rainbow dashtjöja för tredje kvällen i rad. Ulli gillade det inte men vi lät henne köra på same same, Hon är sjukt nöjd över dom kläderna. Jag har känt mig irriterad i vänsterögat i några dagar så jag tog ut linserna och får klara mig utan linser till det känns bättre i ögat igen, känns som om jag har ett litet sandkorn i ögat. Har ju inte något kraftigt synfel utan det blir bara lite ovant att vara utan och kommer inte känna igen ansikten på håll.

När vi åkte mot middag så hade jag fortfarande inte bestämt mig för var jag ville äta. Jag hade inte sagt till tjejerna var vi skulle äta och tanken slog mig att jag skulle ta moppen, köra ut på vägen, svänga höger, köra 3 meter och sen svänga in till Mumsa. Men Ulli sa det på skämt när jag startade moppen så då var den iden körd. Så jag riktade in mig på antingen Kritsna, Sao´s eller Jack´s. Impulsen skulle få bestämma i sista sekunden och i korsningen vid tankerian så blev det så att jag svängde höger och det blev då Jack´s. Som vi sagt tidigare så är det stället rejält uppfräschat och maten bättre än tidigare år och jag gillar att vara där. Det finns bättre ställen, finns ställen med bättre mat, finns ställen med bättre atmosfär men Jack´s har både bra mat och bra atmosfär i år.
När vi kom så stod folk och tog emot oss och det var lite mer uppfixat med lampor och sånt än vanligt så vi fick nästan för oss att det var abonnerat eller någon speciell kväll men det var det inte. Så vi tog vårat vanliga bord ute på stranden, alla andra gäster väljer alltid bord inne under tak vilket är lite konstigt då det är så mysigt på stranden. –Ulli sket i fisk eller skaldjur och vi beställde in Kyckling med gul curry, kyckling med ingefära och en papayasallad som vi delade på. Karma tog inte oväntat chicken bits med ris. Ja ja, snart blir det pappas mat igen. Karma fick cola och vi delade på tre chang. Innan vi åkte hemåt så fick Karma en skopa med regnbågsglass som hon inte orkade utan Ulli slukade i sig den.

En ödla inuti en lampa på Jack´s

Tjejerna på Jack´s

Efter middagen

När vi kom hem så gick vi direkt ut på stranden för att skicka upp min rislykta men vi insåg snabbt att det skulle bli klurigt då det blåste rejält på stranden. Vårt alternativ var att skicka upp den från terrassen där det finns lä och hoppas att vinden inte skulle få lyktan att krascha in i träden eller ställningen på takterrassen. Jag höll i lyktan längre än jag brukar och gav den en liten knuff uppåt innan jag släppte den och med nöd och näppe så gled den upp i sky utan att krock med något. Vinden drog tag i den och den fort i en jäkla fart norrut och vi stod och stirrade på det tills den slocknade efter några minuter.
Karma fick kolla lite på tv innan hon nattades av Ulli vid 21:20 samtidigt som jag satt och skrev detta. Vi hoppas kunna titta lite på tv innan vi knyter oss men får se hur det går med nattning.
Vill Tacka mina två tjejer för en alldeles perfekt födelsedag, puss på er.

Dagens Terassmusik: Säkert! (Facit), Sigur Ros (Kveikur), Passenger (All The Little Lights), Dire Straits(Brothers In Arms),

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar