onsdag 2 mars 2016

Huay Yang 2016 1a Mars

Inatt var en riktig skitnatt. Ett gäng hundar har sitt revir runt vårat hus och på dagarna är dom inget problem då dom håller sig på avstånd från människor men dom två senaste nätterna har dom haft någon sorts uppgörelse. Dom skäller och ylar oavbrutet i timmar precis utanför huset vilket gör det helt omöjligt att sova. Ulli petar i öronproppar och lyckas sova lite ändå men jag kan inte sova med proppar så det blev ingen sömn alls på några timmar. Var ut o skrek på hundarna vilket hjälpte i 20 minuter men sen var dom igång igen. Förra året var ju Happy här och ingen annan kom i närheten men han verkar ha blivit avsatt som kung här och får antagligen inte visa sig här igen eftersom vi inte ser till honom runt huset mer. Sen vid fem skrek Karma för hon hade sett skuggfigurer, Jag vaknade inte men Ulli sprang dit och blev kvar hos Karma resten av natten. Jag vaknade till vid sju och gick upp för att kolla hockey.

Tjejerna är sjusovare

Vid åtta började jag duka fram frukost och väckte brudarna och så hjälptes vi åt att ta fram det sista. Tyvärr hade jag köpt en omogen mango så frukosten blev inte riktigt 100% men Rangers vann hockey matchen så det var ändå en skön morgon.
Efter frullen så hoppade jag och Karma ner i poolen men det var svinkallt och till Karmas besvikelse så avbröt jag badandet efter några minuter bara. Vi skulle ner på stranden och bada istället men det var fortfarande rätt stora vågor och strömt så vi tänkte sätta på Karma armpuffar, men dom gick inte att hitta någonstans. Efter letande runt huset så hittade jag och Karma den ena en bit bort på stranden. Den var helt söndertuggad. Samtidigt hade Ulli hittat den andra på andra sidan huset och också den hade bitmärken. Hundarna hade haft roligt med dom med andra ord. Det är alldeles för starka vågor för att bada med Karma i havet, Det går ju om hon klänger på mig eller Ulli men det är ingen höjdare när hon är så pass stor som hon är så vi får vänta lite till på att det ska lugna ner sig innan vi kan bada på riktigt i havet.

Morgondoppet

Idag var det helt molnfritt till skillnad från dagarna här hittills. Det har varit disigt men som sagt idag fanns inte ett moln på himlen och det blev genast en annan hetta. Nästan obehagligt varmt om man är i solen och i lä och det är ju en jäkla tur att det fläktar så bra vid vårt hus. Resten av förmiddagen handlade om slapp vid poolen.

Vi bestämde oss för att ta Christers restaurang till lunch och vi åkte lite tidigare än vanligt då vi vet att det är större chans att slippa att vänta för mycket på maten om man är i tid. Vi var ändå lata och tog moppen 250m utifall att det ändå skulle vara mycket folk så vi bara kunde fortsätta. Men det var inte mycket moppar och vi fick vårt stammisbord på terrassen. Jag beställde en club sandwich, karma chickenbits så klart och Ulli en Pad thai. Som vanligt billigt och gott. Christoffer kom och satts sig hos oss för att greja med Karmas padda en stund när vi hade ätit klart. När vi var klara drällde det in gäster och det blev kö om sittplatserna. Först i kön stod Kjelle Bergqvist med familj och vi växlade några meningar, jag var ju bara tvungen att fråga när han skulle ut på nästa matresa men tyvärr verkar det inte bli någon mer men om det blir så blir det i Europa. Han är väldigt trevlig och Karma var mer än välkommen att komma till hans pool och bada någon dag om hon ville. (Poolen han har byggt åt thaibarnen och har en simskola)

Ett par kossor kom ner på stranden hos christer

Karma & Christoffer

Efter lunchen så hoppade vi över eventuella uppdrag och körde hem istället. Det var några byggarbetare som jobbade med att installera en ny grind till huset och dom satt och åt sin lunchlåda när vi var tillbaks. Det förra grinden som var utav trä hade totalt rasat ihop och nu blir det en snygg grind i metall istället.

Nya grinden

Vi hoppade rakt ner i poolen och först busade jag och Karma ett bra tag och hade jättekul, Ulli kände sig nog lite utanför och kände att hon ville vara med så hon var då tvungen att bada den stackarn. Vi kastade gris och det var hård kamp om vem som blev grisen. Först blev Ulli en sugga och fick stå ut med att gå runt och grymt med oss ridande på henne. Sedan så lät jag mig bli en galt så Ulli inte skulle bli ledsen och det var extra kul att rida på en grymtandes pappa och smiska honom på stjärten.

Ulli drar undan madrassen mitt i karmas hopp

Efter badet gick jag och Karma över till Mumsa för att köpa en glass till Karma och hon valde en choklad cornetto för 40 Bath som hon till slut hade lyckats kleta in hela fejjan med.Jag och Ulli nöjde oss med en varsin kopp kaffe och ett varsitt mini-kex.

Ett panorama över terrassen

Efter fikat runt 15:30 så skypade vi med farfar som berättade att farmor var på vävstugan. Han lyckades se oss men hans kamera ville inte fungera så det gick väl en 20 minuter på felsökning och Karma hann tröttna. Vi får göra ett nytt försök en annan dag. Precis när vi var klara så dök Lars-Åke upp för att fixa lite mer sängkläder och badlakan åt oss. Vi bokade då in Burma marknaden på Lördag och fick tips på ett bra hotell i Hua Hin som vi funderar på att besöka över en natt nästa vecka.

En alien ?

Tjejerna var sedan som alltid nere på stranden och samlade snäckor och det är verkligen skönt på stranden den tiden. alldeles ljumt i luften och solen står bakom träden, Ullis bästa tid på dagen. jag var med en stund med kameran innan jag gick upp och läste i skuggan. Dom hade en rejäl fångst med sig tillbaks och Karma skulle visa upp vad dom hittat för mig. Helt otroligt att hon kommer ihåg vem som hittade vilken snäcka.

Karma på stranden

Snäckletarna

Vi hade sagt att vi skulle åka till Jubu Jubu för middag och planen var att göra oss iordning i tid så att det inte skulle bli så sent. Men vi var ändå inte klara förrän strax före sex och jag frågade Karma om det var ok att vi tog Jubu Jubu en annan kväll istället. Ok sa hon lite surt men det var ingen fara på taket. När vi skulle åka så kunde vi inte hitta nyckeln någonstans och insåg efter en stund att lars-Åke måste fått med sig din då han hade lånat den då han skulle hämta något i förrådet. Jag försökte ringa honom men han svarade inte så vi fick ge oss av utan att låsa. Jag var inte speciellt orolig att lämna huset olåst men det är klart att man vet aldrig.

Vi bestämde oss för Kob´s Seafood restaurang då Ulli gärna ville dit då det var så gott där förra året. På vägen så stannade vi till vid tvätterian för att hämta vår tvättpåse. Tjejerna var där och påsen klar. det gick på 175 bath men dom hade ingen växel på 500bath och jag hade bara 160bath i småpengar. Det var ingen fara, jag lovade att hon skulle få resten vid nästa inlämning och då kommer hon få extra.

Vi var första gästerna på restaurangen och fick välja bord. Karma gick fram till två thaitjejer i hennes ålder och började leka direkt. Samtidigt beställde vi in fisk och räkor till tjejerna, kyckling i röd curry till mig och lite vårrullar och rostade cashewnötter som förrätt. Karma fick en cola och vi tog som alltid en varsin stor chang.  Min mat var inte alls någon höjdare, skyn till kycklingen och grönsakerna smakade i stort sett bara saltat vatten. Räkorna och fisken var dock en höjdare så tjejerna var nöjda. Då Karma hade så kul med tjejerna så drog vi ut på kvällen lite genom att först beställa in en till öl och sedan även lite frukt och glass. Under middagen så fick jag tag på Lars-Åke som kom förbi med nyckeln och även en knivslip som vi har frågat efter så vi kan få fason på dom slöa knivarna. Karma ville inte alls gå men en stund efter åtta var det ändå dags så vi inte bryter några av våra heliga rutiner…..

Karma fixade nya kompisar

Let´s go Rangers !!!

Hemma igen så var det just rutiner, Karma får lite lättare fika till en film, sen borsta tänderna, kolla lite till och sedan nattas av den som inte skriver blogg och ikväll alltså Ulli. Så fort Karma sover så kommer vi titta på något på tv:n

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar