tisdag 8 mars 2016

Huay Yang 2016 - 7e mars

Klockan var ställd på sju för jag ville gå upp innan tjejerna för att kolla på slutet av Rangers - Islanders. Ulli låg kvar till kvart i åtta då hon steg upp och gjorde frukost. Karma väckte vi vid åtta och så åt vi frukost i lugn och ro. Vi hade gott om tid och behövde inte stressa till tåget. Alla fick gå på toa för nr 2 vilket kändes viktigt då man inte vill få magknip på ett tåg i Thailand.

Tio över nio låste vi huset och satte oss på moppen, innan jag gasade på så stannade vi och sa till nattvakten att vi åker till Hua Hin ett dygn så han vet. Det tar ca 10 minuter till tågstationen och när vi kom fram så löste jag tre biljetter till Hua Hin och det gick tillsammans på 63 Bath ca 15 kronor. Det ni SJ!!! Vi var inte först vid stationen utan det satt några Thailändare och väntade och det kom lite fler falanger som skulle med tåget. Vi pratade en stund med ett jättetrevligt äldre par som skulle in till pretchuap för lite ärenden.  Tåget ska normalt gå vid 09:35 och det fanns en whiteboard där det stod att det skulle gå 09:40 och 09:50 var vi på väg. Antar att det var ovanligt punktligt.

Väntar på tåget i Huay Yang
Tåget rullar in på stationen

Själva tåget var gammalt och skitigt, ganska fullt och människorna var precis som i Sverige och makade inte på sig så nypåstigna skulle få plats men vi hittade till slut ett par platser och fick sitta tillsammans. Sätena var ohyggligt osköna och det var olidligt varmt på tåget. Syns på Karma om det är varmt för hennes kinder blir knallröda men Ulli hade med sig frysta vattenflaskor som hon använde för att kyla Karma. En annan sak var alla försäljare som sprang fram och tillbaks för att sälja sina varor, allt från aspirin och cigg till kycklingspett och godis. Tåget var mer som ett pendeltåg då det stannade väldigt ofta och ibland ute i ingenstans, men Folk hoppade på och av på varenda stopp.

Äntligen på väg

Karma gluttar på grannens mobil

Efter dryga två timmar så var vi framme vilket var skönt då Karma hade tröttnat rejält på slutet och började bli grinig. Jag hade kollat på kartan innan vi for och visste hur vi skulle ta oss till hotellet så vi knatade. Vi kände ju direkt att det var ett helt annat Thailand än vi är vana vid. Trafiken och pulsen skiljer sig markant från Huay Yang. Efter 10 minuters promenad så var vi vid hotellet och som tur var så gick det att checka in även fast vi vad där strax innan tolv. Det är absolut inget fint hotell men rummet var fräscht och verkar ligga bra placerat. Vi gick upp och lämnade packningen, kollade rummet och gick sedan ut igen. Mitt emot hotellet ligger det en McDonalds och det lät sjukt bra för hela familjen som lunch. Karma tog ett happy meal med chicken nuggets, jag och Ulli några thai special burgare som inte var jättegoda men gick ner. När vi satt där och åt så kom ett svenskt äldre par som man inte kunde slita ögonen ifrån, Tanten var total renoverad och då snackar vi hela paketet - extensions i håret, fixade ögonfransar, Botox i hela ansiktet, fillers i läpparna och silikonpattar.

Rummet fick tummen upp av Karma

Lunch på Mackadonken

Vi gick ner mot stranden och det var fruktansvärt varmt, solen ligger på och luften står still och jag höll på bli en blöt fläck på några hundra meter. Karma köpte sig en torkad bläckfisk på vägen men åt inte upp hela då jag tror det var för varmt. Väl nere på stranden kunde vi inte hålla oss för skratt, hur kan man betala pengar för att ligga så in i helvetes tätt på en strand? Det var det mest absurda jag sett på en strand. Sen så klart fullt med sysselsättning som ridning, bananbåtar osv. Vi hade inga badkläder och doppad bara tårna och började gå bort från stranden igen för att se lite av Hua Hin men värmen höll på knäcka oss, vi blev alla griniga och bestämde oss för att ta en tuk tuk till market village (köpcentrum med aircondition). Vi har varit där flera gånger tidigare men vi inser att det är det eller bad på stranden som gäller om man inte vill gå åt mitt på dagen.

WTF ????

Karma och Ulli gillar Tuk Tuk

När vi kom fram så blev vi alla en happy familj igen när vi fick smaka på sval luft. Vi gick runt hela stället i lugn och ro under två timmar och det blev lite shopping. Jag hittade ett par quicksilver shorts, en Lee t-shirt och ett batteri till min thai mobil. Karma köpte ett nytt fodral till ipad, ett par leopardöron hårspännen och ett par glitterskor. Vi hann med en fika på Starbucks där jag och Ulli tog en varsin cappuchino och karma en Boston cream pie. Roligast på hela dagen var när jag och Ulli provade fiskmassage. Ulli började och skrek och skrattade så hela gallerian hörde henne, hon lyckades övertala mig att prova och herregud vad det kittlades dom första minuterna. Man fick bita sig i läppen för att inte skrika rakt ut. Karma tyckte det var jättespännande och fick stoppa ner handen. Det kändes helskumt i fötterna efter men på ett skönt sätt.

Boston Cream Pie

Karma med öron o nya skor

Fiskmassage

Efter vi var klara tog vi en tuk tuk tillbaka till hotellet och vi gick direkt upp på rummet och bytte om till badkläder för ett dopp i poolen. Karma bottnade inte men simmade så det var kul att se. Efter doppet smet jag och karma till affären över gatan för att köpa lite chips, cola och några chang som vi kunde ha på rummet medan vi gjorde oss fina för kvällen. När tjejerna piffade till sig så satt jag och skrev lite på bloggen. Vid halv sju var vi klara och gav oss iväg för middag och nattmarknad.

Tuk tuk till hotellet

Hotell poolen var inte den mest exotiska men svalkande

Väl ute på gatan så frågade vi ett gäng killar om vart man skulle gå till marknaden och var utelivet fanns i hua hin och det visade sig att precis bakom hörnet låg värsta bargatan och marknaden väldigt nära. Vi hann 50 meter in på bargatan så hamnade vi vid en restaurang med en inkastade som fångade in oss i nätet. Restaurangen heter Hin Sai Restaurant. Dom hade bra utbud, bra priser och en hel del gäster. Var inte 100% mys känsla men vi tog en chansning, inget som sa att något annat ställe skulle vara bättre. Jag tog en grillad kycklingfilé med pommes, Karma grillade tiger räkor med ris och Ulli en friterad fisk och så delade vi på en papaya sallad. Maten var verkligen jättegod och det var trevlig personal. Karma fick en glass efter maten och så fick vi lite frukt. Ett ställe som kan rekommenderas.

Karmas tiger räkor

Karma i köket med personalen
Mätta och belåtna så gick vi mot marknaden. Vi verkade befinna oss mitt i red-light distriktet då det satt thai tjejer i korta kjolar i varenda bar. Än hade inte några kunder dykt upp och karma undrade varför det bara var tjejer på barerna. Vi var framme vid night market på bara ca 10 minuter och det var inte alls den marknad vi var på för 4 år sedan med Tam, Bo och Kati. Den här marknaden var en lång gata fylld med stånd där det fanns det mesta man kan förvänta sig på en marknad. Karma handlade mest igen och det blev en lysande Elsa figur, shorts, klänning, lysande flygmojäng, och ett halsband. Ulli köpte ett halsband, harembyxor och en necessär.  I slutet av marknaden var mina fötter och ben helt förstörda och jag tog en halvtimmes fotmassage för 100bath medan tjejerna kollade runt lite på egen hand. Jag satt bredvid ett svenskt sällskap som var i hua hin för 6e året rad och verkade älska staden. När jag nästan var klar kom tjejrna tillbaka och stod och kollade då skulle Ulli vara lite allan ballan och frågade högt så att alla på stället hörde om jag skulle få en Happy Ending. Det blev helt knäpptyst och massöserna blev märkbart irriterade, gästerna vände bort ansiktena och Ulli insåg att hon sagt något olämpligt och blev helt knallröd i ansiktet medans hon snabbt försökte byta samtalsämne som inget hade hänt. Pinsamt är bara förnamnet.
Hyfsat skönt med fotmassage

Mitt i Night Market

Smycken var det som lockade Karma mest

Klockan var runt nio när vi började gå hemåt och vi ville hitta en normal bar där vi kunde ta en drink. Efter att ha gått förbi en massa party barer där nu alla thai tjejer fått sällskap av feta skandinaviska gubbar så hittade vi en bar som var mer städad. Vi beställde en pina colada åt ulli, en mojito åt mig och karma fick en cola. Det var en grupp som spelade en massa ABBA låtar och det var en hel del par som var uppe och dansade. Stället var lite blandat med män som hade svenska fruar och mäns som hade thai sällskap men väldigt städat. Det kom en jättesöt liten tant som sålde smycken och hon hade på sig en dräkt som påminner om same dräkt så vi köpte ett halsband åt Karma av henne mest så vi kunde ta ett kort. En försäljare med alldeles galet hår kom och skulle sälja något och då sa Ulli att det enda hon ville ha var hans hår och snabbt som en blixt kastade han fram en peruk, gissar att han hört det tidigare.

Ullis pina colada

Helt plötsligt två med galet hår

När klockan var efter elva så gick vi hem till hotellet och dom kände igen oss på restaurangen när vi gick förbi och hejade så glatt. Karma och Ulli fick dela en säng och jag fick sova själv på den andra.