lördag 19 mars 2016

Huay Yang 2016 18e Mars

Vi gick aldrig och lade oss eftersom taxin skulle hämta oss ca 01:15 utan vi satt och kollade på tv in i det sista. När taxin kom så väckte vi Karma, bar ut väskorna till bilen och bommade igen huset. Vi var inte ensamma i taxin utan hade sällskap av en äldre svensk herre som skulle till Sverige och hälsa på barn och barnbarn. Vi pratade lite med honom tills vi kom ut från Huay Yang och sedan blev det tyst på oss alla. Karma sov hela resan, Ulli sov större delen och jag sov ungefär halva resan. Det var samma taxichaufför som förra året och han kör rätt hetsigt vilket gör att det inte är helt lätt att sova då det guppar något så fruktansvärt.

Vi var framme på flygplatsen ca 06:15 och det gick som vanligt snabbt att checka in. Tycker tiden gick ganska snabbt på flygplatsen, vi tog en frukostfika och handlade lite åt alla. Present till vår granne som tagit in posten, Whiskey, krämer till Ulli, Karma skulle ha ännu ett gosedjur och sist men inte minst den obligatoriska torkade thaifrukten.

Planet kom iväg ca 30 minuter sent av någon anledning och jag var jättetrött och ville bara att det skulle lyfta och få matserveringen överstökad så man kunde somna. Maten var riktigt dålig den här resan så den kunde man ha skippat totalt. Ulli fick till exempel en smörgås utan ost eller smör och en gurkskiva och en kall hård torskfile (Laktosfria menyn). När vi hade ätit var jag inte längre trött utan avverkade ett par filmer. Jag fick till slut sova/slumra i ca 2tim men det var ju inte mycket med tanke på att flygtiden var 13 timmar. Det är ju ren och skär tortyr, huga vad hemskt det är. Den enda som inte sa ett enda pip eller sov en blund var Karma. Hon är grym på att resa nu för tiden.

Vi landade 16:40, 20 minuter efter utsatt tid och väskorna kom rätt omgående för en gångs skull. 17:40 hade vi hämtat en varm bil på benstocken och rullade hemåt. Karma somnade på en gång och vi ringde till både mormor & morfar och Farmor & Farfar för att berätta att vi var hemma. På vägen hem stannade på på konsum för att inhandla frukost och så stannade vi på pizzerian för att hämta upp en pizza till Karma och sallad åt mig och Ulli. Nu snackar vi Dietveckor framöver... Vi öppnade dörren till vårt hus 18:55 efter att ha varit på resande fot i 23 timmar och 40 minuter. Karma var helsprallig av att komma hem och åt sin pizza med stor aptit.

Reseutvärdering:
Vi tycker att det här var en av dom bästa resorna hittills till Huay Yang och mycket beroende av att Karma blivit så stor och självständig. Det gör att både jag och Ulli kan slappna av ännu mer. Visst behöver Karma aktiveras men ofta räcker det att man är vid Poolen och hon badar själv, att hon kräver att man ska kolla på allt hon gör är inte så ansträngande. För Karma räckte nog tre veckor för hon saknade sina kompisar och allt annat här hemma men både jag och Ulli kände att vi hade kunnat stanna minst en vecka till. Spelar ju ingen roll hur länge man är borta, känns lika snöpligt varje gång det är dags för hemresa.

Det gick alldeles utmärkt att ta tåget till Hua Hin och sova över vilket gör att vi kanske redan nästa år kommer göra en lite annorlunda resa till Thailand där vi gör fler utflykter med övernattningar. Vi är lite nyfikna på Koh Tao och vi har ju inte upplevt Bangkok heller mycket på grund av att vi tror att det bara skulle vara jobbigt för Karma. Men som sagt, det kanske är dags nu och sen har vi vänner i Bangkok. men basen kommer nog fortfarande vara i Huay Yang då vi trivs så grymt bra där.