tisdag 15 mars 2016

Huay Yang 2016 14e mars


Klockan 2 började hundarna att skälla, så irriterade så jag la in öronpropparna på en gång jag vägrar att dom ska förstöra min nattsömn ännu en gång. Jag somnade om och vakande med ett ryck runt 4 då Niklas for upp ur sängen samtidigt som jag hörde genom öronpropparna ett illskri och HJÄLP….jag sprang in i Karmas rum där en helt förvirrad och sömndrucken Niklas stod och kramade om Karma. Stackars unge…har sån ångest…Hon hade vaknat och frös och ropade på mig som hon brukar göra, hon är mörkrädd och är det gör att när hon vaknar så ropar hon på mig. Jag hade öronproppar och Niklas sov riktigt tungt så ingen hörde henne….sen när hon hade ropat ett tag så blev hon kissnödig och ropade ännu högre och ännu ingen som hörde…då kissade hon på sig och fick panik och skrek det högsta hon kunde och skrek HJÄLP samtidigt DÅ vakande Niklas och även jag av hans ryck upp ur sängen, hon var helt förstörd och var helt söndergrinig…jag bytte snabbt om i sängen och bytte kläder på Karma och duschade henne och fixade allt så vi kunde gå och lägga oss, jag sov med henne resten av natten och lovade att aldrig mer har öronproppar här i Thailand. Nästa gång hundarna skäller så går jag in till henne och sover då hon har ett rum utan fönster och där hörs knappt hundarna.

Karma väckte mig vid 8.30 då sov Niklas fortfarande så hon gick in och väckte honom också medan jag gjorde frukost. Vi pratade om vad som hade hänt på natten så nu är allt utrett och klart. Vi slappade vid poolen – alla 3 läste i varsin bok och låg på varsin solstol i skuggan, familjen slapp och klang. Efter ett tag så badade Niklas och Karma – jag hoppade, tycker det inte är skönt att bada på förmiddagen. Vi hade en supermysig förmiddag och sen när det var dags för lunch så hoppade vi på moppen som vanligt och for iväg.

Vi läste på rå rad

Vi stannade och lämnade tvätt för sista gången + alla grejer som var med i olyckan i natt. Sen efter det så bar det iväg till Patty Bank. Karma beställde som vanligt chicken bits som här är en STOR filé och jag beställde stekta grönsaker med räkor och Niklas körde en favorit i repris – Kyckling Kebab. Innan maten kom så gick jag och Karma ner till stranden, det är extremt lågt vatten just nu som bäddar för att “hitta bra grejer på stranden”. Vi hittade flera eremitkräftor och andra kul grejer och precis när vi skulle inspektera en grotta mellan två stenar så ropade Niklas att maten var på ingång.

Lunch på Pattybank

Blomma i trädgården

Vi åt upp och var mätta och belåtna när vi åkte därifrån till Si Shop, vi var tvungna att handla lite igen. Innan vi kom dit så gjorde vi depåstopp för att köpa kanelbullar och lite frukt vid fruktis – Niklas köpte även tamarind för att ta med sig hem. Vi kom fram till Si Shop och förutom allt vi behövde hemma så passade jag på att köpa med mig lite cocosolja som jag ska ta med mig hem och mer balsam då Karmas hår är som tuggummi här nere…för att reda ut det så måste man använda typ 1dl balsam. Efter handling så var det raka vägen hem – det är inte många dagar kvar nu och vi vill utnyttja vår strand och lugnet så mycket som möjligt. När vi kom hem så var det snabbt in med grejerna i kylskåpet och sen bad.

Vi började att bada i poolen sen gick vi ner till havet. Det är lågvatten och tack vare undervattensströmmarna så blir det oregelbunden sandbotten. Först när man går i så har man vatten till låren sen går man lite så kommer man upp på en sandbank och då har man vatten till fotknölarna. Den lilla bassängen som är först blir väldigt uppvärmd och vågarna kommer liksom inte in i den – det måste vara minst 35grader varmt vatten..helt underbart. Där låg hela familjen och guppade länge i varma vattnet innan det var dags att gå upp.

När vi kom upp så torkade vi lite i solen och sen var det dags för fika. Efter fika var det läsning i skuggan igen – alla tre läser varsin bok och Karma nöter på så himla duktig på att läsa har hon blivit. Hon läser högt och så man får rycka in när hon inte förstår ett ord – kul och stolt blir man. När klockan hade passerat 16.00 så börjar den bästa tiden på dagen…nämligen vaskningen. Den här dagen så var det upplagt för en riktigt bra omgång – det visade sig snabbt att vi inte skulle bli besvikna – vilken fångst det blev den här dagen. Vi hittade flera eremitkräftor och såklart musslor, när vi höll på som mest så gick jag på nåt lite hårt….och såg att det var en SJÖSTJÄRNA…så häftigt och stor var den. Jag trodde först att den var död då den var ganska hård och stel…men icke fullt levande märkte vi när vi vände den upp och ner. Vi kollade på den och sen så släppte vi ut den på en gång lite längre ut i havet så den inte skulle åka upp på land. Karma lyckades att fånga en krabb-bebis, supersöt var den. Vi höll på att greja i över en timme så kul var det idag. Efter det så kom vi upp och så var det snabbt och dusch och fix och trix för att än en gång inta moppen mot byn….nu var det dags för middag. Dagarna här består av slapp och klang moppetransport och mat..haha.

Ullis sjöstjärna

Tjejerna ...

Letar ...

Efter småkryp

Karma ville inte sluta

Vi har bara några kvällar kvar så hela familjen har bestämt att vi ska använda dom till våra favoritrestauranger så igår var det Mai, ikväll var det Jubu Jubus tur. Så fort vi kom dit så ropade tjejerna som jobbade där på småtjejerna dom kom uppspringande och blev superglada när dom fick se Karma. Karma vill inte ta med sig några ritblock eller padda då hon vill leka…medan tjejerna hoppas på att hon har med sig ritblocken och paddan – lite olika fokus men som vanligt så fixar det sig i slutändan. Karma lekte så mycket idag så hon fick ont i huvudet haha.

Middag på Jubu Jubu

Som vanligt fick Karma chickenbits…vi försöker verkligen att hon bara ska få äta det 1gång/dag men ibland så misslyckas vi och det var en sån dag…blev chickenbits både till lunch och middag. Jag åt räkor med vitlök och Niklas åt kyckling med röd curry. Niklas är inte helt 100…jag vet inte om det är vätskebrist (som han drabbas av varje år han är här men vägrar att inse det förrän efteråt – samma visa varje gång) eller om han är trött efter nattens bravader eller om han börja få åka-hem-ångest. Han har varit låg hela dagen och nu på kvällen tyst och moloken och inte energifull….Vi betalde och åkte hem och var hemma vid 20.15. Där följdes dom vanliga rutinerna med Karma och vi hade ännu ett allvarligt samtal där jag lovade att det INTE skulle hända igen att jag inte skulle höra henne på natten. Niklas somnade på soffan medan jag bloggade och Karma kollade på film…han är inte 100…röstar på vätskebrist och ska försöka få i honom lite vätskeersättning innan läggdags.
Karma var också trött så nattningen gick fort och vi är laddade inför morgondagen då Niklas fyller år och vi ska gratta honom på sängen, god natt!

Dagens terrass musik; Ebba Grön (Kärlek & Uppror), Crippled Black Phoenix(Egen Best Of), Bruce Springsteen (Egen Best Of)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar